Extreem nerveus op stal, snel advies nodig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gappiekabaal

Re: Extreem nerveus op stal, snel advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:34

hoi esther,

Helaas herken ik je probleem, mijn merrie heeft het ook gehad met de fries waarmee ze samen stond, als ze hem zag en naast hem stond was alles goed maar zodra hij uit zijn box ging werd ze onhandelbaar en eten geven had geen zin want dat wilde ze niet. Ik had d'r op een gegeven moment wel zo ver dat ik d'r normaal uit d'r box kon halen en in de bak los kon zetten want ze verwondde zichzelf gewoon. Ik heb het bijna 3 jaar volgehouden en ben toen naar een andere stal gegeaan met veel meer paarden, in het begin plakte ze aan het paard naast d'r als deze eruit werd gehaald maar al vrij snel kreeg ze door dat er nu veel meer paarden stonden en ze niet alleen achter bleef is het overgegaan. Ik sta nu op een stal met ongeveer 8 paarden in een stal en heel soms meestal zomers komt het voor dat ze met z'n 2 op stal staan en dan blijft ze rustig, alleen als ik d'r alleen op stal zet
valt ze terug in d'r oude probleem. Ik weet niet of de stal blinderen een optie is, misschien dan je kijken met een ander paard ernaast en dan geen merrie of dat lukt en anders misschien is er een grotere stal bij jou in de buurt ??
Succes het is echt rot om je paard zo te zien.

BonnieSP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:58

het paard dat naast hem staat is mijn paard en kornet was ook ooit van mij en mijn ouders daar stond hij eerst in een stal met 6 paarden maar hij maakt ze knetter gek. toen hebben we hem een buiten box gegeven met een extreem hoge onderdeur en dan kon zijn bovendeur open blijven dat scheelde wel wat maar als ik dan met een van de paarde ging rijden ging hij nog tollen .

ik heb wel eens zijn achtergrond op gezocht en hij heeft van kleins af aan in een dichte box gestaan met uitzicht op een muur dus ik denk dat het daar vandaan komt Boos!

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:36

Beste bokkers,

Bedankt voor alle adviezen, ik heb de veearts uiteindelijk niet gebeld omdat hij waarschijnlijk geen oplossing voor dit probleem heeft gezien de aard van dit probleem niet medisch is.
Ik heb zaterdag Pavo Nerv Control gehaald, en hiernaast 5 tranquilizer pasta's. Hij heeft zaterdagavond voordat hij op stal ging een pasta gekregen, en dit heeft in ieder geval de eerste nacht wonderen gedaan. M'n stalbaas heeft aangeboden hem voortaan elke dag Nerv Control te geven bij zijn voer dus daar ben ik heel blij mee (erg fijn zo'n meedenkende stalbaas) Hij heeft zich tot nu toe in ieder geval netjes gedragen (ook volgens de stalbaas) dus ik hoop dat we dit zonder tranquilizers kunnen volhouden.

Ik heb bij de drogist nog druppels en pilletjes van A.Vogel en VSM gehaald die op een homeopatische wijze de ergste nerveusiteit onderdrukken.

Groetjes Esther

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:54

Tja, natuurlijk doet een spuit vetranquil pasta (of iets dergelijks)wonderen....je paard staat onderhand te wankelen in de box dan.....maar het is puur symptoom bestrijding...

Hoelijk lukt het met de supplementen in het voer ook, dat lijkt me iets beter...
Verder toch zoeken naar een oplossing...of misschien wel een heel andere stal zoeken, desnoods voor een tijdje om te kijken of het niet gewoon aan deze huisvesting ligt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:11

Estar schreef:
Ik heb zaterdag Pavo Nerv Control gehaald, en hiernaast 5 tranquilizer pasta's. Hij heeft zaterdagavond voordat hij op stal ging een pasta gekregen, en dit heeft in ieder geval de eerste nacht wonderen gedaan. M'n stalbaas heeft aangeboden hem voortaan elke dag Nerv Control te geven bij zijn voer dus daar ben ik heel blij mee (erg fijn zo'n meedenkende stalbaas) Hij heeft zich tot nu toe in ieder geval netjes gedragen (ook volgens de stalbaas) dus ik hoop dat we dit zonder tranquilizers kunnen volhouden.

Ik heb bij de drogist nog druppels en pilletjes van A.Vogel en VSM gehaald die op een homeopatische wijze de ergste nerveusiteit onderdrukken.

Ik moet me echt inhouden om niet heel boos te worden. Je paard sederen omdat hij duidelijk aangeeft dat hij niet opgesloten wil worden. Hij schreeuwt naar je om hulp, maar je hoort hem niet. Boos!

Zoek naar een stal waar hij wel buiten kan blijven. Je woont in mijn omgeving en als je me een pb'tje stuurt kan ik je een hele lijst sturen van stallen in de buurt waar ze wel buiten mogen blijven. Er zijn er zat.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:16

Ik ga met Arabesk mee.
Hij doet er alles aan om je duidelijk te maken dat opsluiten niet de oplossing is.
Waarom dan tegen beter weten in toch op stal?
Je zegt dat snacht's buiten geen optie is,dan zou ik verder gaan zoeken naar een andere stal waar het wel mogenlijk is.
Tuurlijk kan je je paard verdoven,maar zeg nou zelf...dat is toch geen oplossing?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:02

Ik was helemaal 'shocked' om te horen dat dit op bepaalde grote stallen in mijn omgeving vrij normaal is, om je paard kalmeringspoeder te geven elke dag, om hem maar koest te houden op stal.

Ik ga ook met Arabesk mee, dit paard vertelt jou wat en in plaats van vol te stoppen met kalmeringsspullen, kan je ook kijken of er geen andere (blijvende) oplossing is.

Ik begrijp heel goed dat het lastig en vervelend is om van stal te veranderen, maar als deze stal het niet kan oplossen dmv. een loopstal met andere paarden of een uitloopstal naar buiten, zou ik toch eens in de regio kijken wat er nog meer voor stallen zijn.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:13

Probeer niet je paard aan de omgeving aan te passen,maar de omgeving aan te passen aan je paard.
Dus ook in de nacht weidegang,of uitloop stal.
Als dat niet kan bij je huidige stalling,zou ik gaan zoeken naar een andere plek.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:51

Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties. Het is nou eenmaal niet voor iedereen mogelijk om op een stal te staan waar de paarden altijd naar buiten kunnen. En om een paard wat zo overstuur is, te kalmeren met een kalmeringsmiddel is helemaal niet zo gek. Soms helpt het het paard om zijn rust wat te hervinden. En Nervcontrol van Pavo is zeker geen probleem. Als dat maakt dat het paard zich prettiger voelt zou ik er zeker mee doorgaan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:57

Ik ben benieuwd hoe het gedrag van het paard is als ie in een andere stal staat.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:24

Kareltje1 schreef:
Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties. Het is nou eenmaal niet voor iedereen mogelijk om op een stal te staan waar de paarden altijd naar buiten kunnen.

Als je goed leest, zie je dat ze in de buurt van Arabesk woont, en inderdaad uit ervaring weet ik dat daar meer dan genoeg mogelijkheden zijn om je paard de hele dag en nacht buiten te houden.

Lijkt me een stuk fijner voor je paard! Hij geeft je duidelijk iets aan!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:17

Ik vind het behoorlijk schokkend dat er al kant en klare middelen zijn voor paarden die gek worden omdat ze in een cel worden opgesloten.

het komt kortweg hier op neer:

"Ik moet en zal een paard hebben, ook al is dat voor het paard verschrikkelijk en heeft hij een ellendig leven. Hij laat op alle mogelijke manieren zien dat hij gek wordt van de omstandigheden waarin ik hem houd. Dat vind ik maar vervelend en ik heb geen zin om iets aan die verschrikkelijke omstandigheden te doen. Daarom wil ik een pilletje waarmee ik die zeer terechte uitingen van zijn frustratie weg kan halen. Ik heb het liefst dat hij suf op stal blijft staan en zich schikt in zijn afschuwelijke lot."

En dan zijn er mensen die dit ook nog eens goed gaan praten. "Tja, ze wil nu eenmaal een paard en er is daar nu eenmaal geen wei... kan zij toch niks aan doen?"

Als ik een walvis wil, mag ik hem dan naar mijn tuin slepen en dan zeggen:

"oh, ik wist niet dat ze een zee nodig hebben... Maar ja, die heb ik hier niet... nou ja... niks aan te doen he... Ik vind het wel leuk staan... zo'n beestje in mijn tuin..."

Nee! Dan moet je dat beest als de wiedeweerga naar de zee brengen! Met een paard is het niet anders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:19

Toch een tijdje je paard 24/7 ergens neerzetten? Moet vast ergens lukken, hoor! Misschien dat het dier zijn hysterie dan kwijt kan!!
sterkte.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:22

arno8 schreef:
Ik vind het behoorlijk schokkend dat er al kant en klare middelen zijn voor paarden die gek worden omdat ze in een cel worden opgesloten.

Nouja, het is natuurlijk niet bedoeld hiervoor. Deze middelen zijn bedoeld om de stress uit een situatie weg te nemen, zoals hoefsmid/bekapper of transport op de trailer (en ja, soms moet dat)

Wel vond ik het schokkend dat mensen het gewoon op stal gebruiken als koesthouder.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:31

Je paard is bijzonder onzeker. Hij haalt zijn zekerheid weg bij de kudde. Als hij wordt opgesloten en dus duidelijk verminderd kontakt met zijn kameraadjes heeft gaat hij flippen.
Zorg voor een box met tralies waar een ander paard direct naast staat. Zodat ze elkaar kunnen aanraken. Ga oefenen door zijn buurman steeds voor korte tijd weg te halen. Negeer zijn hysterische gedrag maar beloon de kleine momenten dat hij even rustig staat. Maak de tussenpoze dat zijn buurman wordt weggehaald geleidelijk aan steeds langer. Je zal zien dat als hij zich realiseert dat hij altijd weer terug komt het beter gaat.

Vast zetten in de stal voor korte periodes wil ook nog wel eens helpen. Zet hem vast, haal zn buurman weg en stop gelijkertijd wat eetbaars in zijn bak. Probeer hem intussen te poetsen of aandacht te geven waardoor hij zijn focus verlegt.

Geen makkelijke opgave maar het is zeker een haalbare kaart. Gooi de tranquelisers in de prullebak. Dit zijn slechts symptoom bestrijders en lossen het onderliggende probleem niet op. Je kan ze ook aan de stalhouder toedienen zodat hij zelf niet over de rooie gaat tijdens de "training" van je paard Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:17

Kareltje1 schreef:
Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties. Het is nou eenmaal niet voor iedereen mogelijk om op een stal te staan waar de paarden altijd naar buiten kunnen.

Ik zal de TS een mail sturen vanavond met een lijst stallen die wel paardgericht zijn in haar omgeving Vork

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:21

Mijne is hetzelfde..die heeft verlatingsangst, klimt ook uit boxen en zo...
Ik heb nu dichte boxen dus muren van steen, aan alle kanten heeft hij zicht naar buiten (2 muren met stalraam en 1 wand met schuifdeur en 1 wand met de staldeur).

Buiten is de beste oplossing idd..maar het probleem blijft dan idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:47

Voor de posters die na arno8 een "advies" hebben gegeven, nog maar een keertje de quote van arno8:
arno8 schreef:

"Ik moet en zal een paard hebben, ook al is dat voor het paard verschrikkelijk en heeft hij een ellendig leven. Hij laat op alle mogelijke manieren zien dat hij gek wordt van de omstandigheden waarin ik hem houd. Dat vind ik maar vervelend en ik heb geen zin om iets aan die verschrikkelijke omstandigheden te doen. Daarom wil ik een pilletje waarmee ik die zeer terechte uitingen van zijn frustratie weg kan halen. Ik heb het liefst dat hij suf op stal blijft staan en zich schikt in zijn afschuwelijke lot."

En dan zijn er mensen die dit ook nog eens goed gaan praten. "Tja, ze wil nu eenmaal een paard en er is daar nu eenmaal geen wei... kan zij toch niks aan doen?"

"oh, ik wist niet dat ze een zee nodig hebben... Maar ja, die heb ik hier niet... nou ja... niks aan te doen he... Ik vind het wel leuk staan... zo'n beestje in mijn tuin..."

Nee! Dan moet je dat beest als de wiedeweerga naar de zee brengen! Met een paard is het niet anders.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:52

dat kan je toch nog wel terug vinden, mocht je willen, als we pas op pagina 2 zitten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:24

ik heb ts een lijst met advertenties gestuurd die ik van marktplaats verzameld heb, die meer paardgericht zijn (wei/inloopstal etc). Ik hoop dat ze er wat mee doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:21

ondanks dat de post wat cru klinkt, ben ik het zeker met Arno eens. die dier houdt het gewoon niet vol op stal, kalmeringsmiddelen en het dier verdoven zodat hij zich gedraagt zoals de eigenaars het willen vind ik belachelijk. zoiets zou je met een kind met huisarrest ook niet doen.

er zijn imo twee opties, óf een stal zoeken waar hij niet binnen hoeft (of in een grote loopstal met andere paarden, zodat hij niet alleen achterblijft), of oefenen, en hem laten zien dat het niet erg is. op dit moment denk het paard dat de wereld vergaat als hij achterblijft. ik geloof dat hij aan het einde van een rijtje staat, met aan één kant een muur en aan de andere een paard? je zou hem tussen twee paarden in kunnen zetten, als er dan één weg is is de ander er tenminste nog.

maar goed, de beste optie voor dit dier lijkt me toch om gewoon lekker paard te zijn met andere paarden op de wei, die mogelijkheid is er gewoon, en ik vind dat je tegemoet moet komen aan de behoeften van je paard, ook al zijn die voor jezelf minder handig. het paard is duidelijk genoeg, imo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:23

JoviBan schreef:
Voor de posters die na arno8 een "advies" hebben gegeven, nog maar een keertje de quote van arno8:
arno8 schreef:

Ik denk dat de mensen die echt geinteresseerd zijn hier heus niet overheen gaan lezen. Knipoog Ik ben het 100% met Arno eens. Mijn pony is ook zo een geval, gelukkig kan ik die 24/7 en het hele jaar buiten laten staan, maar soms is het naar mijn mening wel handiger als je paard rustig in een stal kan staan. Om van stal de overstap te maken naar trailer. Dat word voor mij bv heel veel werk...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:26

Naar buiten laten gaan is uiteraard beter maar met kalmeermiddeltjes gaat het zeker en vast ook lukken.
Veel succes!

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:45

Beste bokkers,

Hierover mijn antwoord:

arno8 schreef:

Arabesk schreef:
Ik moet me echt inhouden om niet heel boos te worden. Je paard sederen omdat hij duidelijk aangeeft dat hij niet opgesloten wil worden. Hij schreeuwt naar je om hulp, maar je hoort hem niet. Boos!

Zoek naar een stal waar hij wel buiten kan blijven. Je woont in mijn omgeving en als je me een pb'tje stuurt kan ik je een hele lijst sturen van stallen in de buurt waar ze wel buiten mogen blijven. Er zijn er zat.

Laat mij eerst even heel duidelijk maken, dat een andere stal zoeken GEEN optie is. Ik heb hier zelf meerdere redenen voor die, overigens ook het oogpunt van het paard gezien, opwegen tegen een andere stal zoeken. Jullie doen trouwens net alsof mijn paard 24/7 in een soort van gevangenis zit. Mijn paard staat elke dag van 9.00 uur tot een uur of 17.00 buiten, ook als het straks winter is staat hij zodra het licht is buiten. S'nachts buiten is geen optie, bovendien krijgt is Kornet super gevoelig voor mok.
En wat heb ik nou helemaal gezegt, lees dat eerst eens goed voordat je gelijk begint te blazen.

Estar schreef:

Buiten die ene tranquilizer heeft hij dus niks gemisch of onnatuurlijks gehad.
Misschien kunnen jullie je ook eerst wat meer plaatsen in een ander persoon. Laat mij ook benadrukken dat niet iedereen altijd de luxe heeft om voor het beste te kiezen, maar dat sommige moeten kiezen tussen twee kwade. Of Kornet verwond zichzelf in stal, laat ik hier maar verder geen scenario van schetsen, of hij krijgt natuurlijke rustgevers....

Kareltje1 schreef:
Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties. Het is nou eenmaal niet voor iedereen mogelijk om op een stal te staan waar de paarden altijd naar buiten kunnen. En om een paard wat zo overstuur is, te kalmeren met een kalmeringsmiddel is helemaal niet zo gek. Soms helpt het het paard om zijn rust wat te hervinden. En Nervcontrol van Pavo is zeker geen probleem. Als dat maakt dat het paard zich prettiger voelt zou ik er zeker mee doorgaan!

Bedankt voor je steun Kareltje1, gelukkig hebben we hier ook mensen met een gezond verstand.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:58

Mijn haflinger is ook mok gevoelig en toen ik haar vanwege de artrose dag en nacht op het land heb gezet was ik bang dat het zou verergeren, maar niets bleek minder waar, ze heeft er geen last meer van gehad. Te veel schoonmaken en dergelijke veroorzaken ook mok.
Verder denk ik dat je buiten de supplementen moet gaan trainen op het alleen zijn. Dat kost heel veel tijd en energie, maar dan leert hij uiteindelijk wel dat het niet erg is. Eerder is al een poster geweest die dit uitlegde. Dan is de combinatie met medicatie niet zo slecht omdat je ook werkt aan een lange termijn oplossing.