Arabesk schreef:nogal wiedes dat de hoeven weinig groeien. Júist omdat ze op ijzers staan groeien ze niet/weinig
Dit is dus grote onzin... Hoeven groeien gewoon door,ook als je er een ijzer onderslaat.Al onze paarden staan op ijzers en die moeten gewoon elke 5/6 weken bekapt worden.
Voor de voeten is het wel belangrijk dat de paarden veel kunnen bewegen zodat het hoefmechanisme gestimuleerd woord.Ook met een ijzer kan dat
sumic schreef:Ik heb juist het tegenovergestelde probleem: Hoeven willen maar niet groeien.. beide ponies staan op ijzers (mennen veel over de verharde weg) en daar kunnen ze soms wel zo'n 4 a 5 maanden mee doen! (voor de portomonnee niet zo heel erg) De ijzers zitten dan wel heel erg los en zijn ook echt versleten. alleen zijn de hoeven dan nog steeds bijna niet gegroeid en kan onze hoefsmid er bijna geen nieuwe ijzers onder slaan. Ik geef sinds kort daarom ook biotine bij, ik hoop dat het zal gaan werken. ik kreeg ook als tip om regelmatig hoefteer onder maar ook op de hoef te gebruiken. om juist het water en vuil af te stoten, hier lees ik alleen weer iets heel anders.. wanneer doe je het dan goed?
Ik heb juist het tegenovergestelde probleem: Hoeven willen maar niet groeien.. beide ponies staan op ijzers (mennen veel over de verharde weg) en daar kunnen ze soms wel zo'n 4 a 5 maanden mee doen! (voor de portomonnee niet zo heel erg) De ijzers zitten dan wel heel erg los en zijn ook echt versleten. alleen zijn de hoeven dan nog steeds bijna niet gegroeid en kan onze hoefsmid er bijna geen nieuwe ijzers onder slaan. Ik geef sinds kort daarom ook biotine bij, ik hoop dat het zal gaan werken. ik kreeg ook als tip om regelmatig hoefteer onder maar ook op de hoef te gebruiken. om juist het water en vuil af te stoten, hier lees ik alleen weer iets heel anders.. wanneer doe je het dan goed?
Voor slecht groeiende hoeven kan ik adviseren om ze op een natte kleibodem te zetten en smeren met hoefvet waar laurier inzit.
Teer op een voet smeren
...teer droogt uit,realiseer dat wel.Zou dat niet zo snel doen...een voet moet soepel blijven en niet uitdrogen en stram worden.Beter hoefolie/vet gebruiken,zo blijft de voet elastisch en dat is belangrijk voor de voet