HELP!! pony loopt als een dronkeman

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bterlaan

Re: HELP!! pony loopt als een dronkeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:42

Goed idee, ellepel, dat zou ook nog kunen, maar dan gaan ze meestal hel stijf en voorzichtig, ze zwalken niet. In elk geval zijn we het er allemaal over eens, dat de DA er meteen bij moet komen,. Ik zo de pest aan mensen die hun dieren zo laten stikken, BAH!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 00:22

Naast de al gegeven opties zou het ook nog een selenium/Vit. E tekort kunnen zijn. Heeft een merrie van mij ook gehad, en die liep zoals jij het omschrijft. Bij haar heb ik bloed laten trekken en daar kwam dit tekort uit. Door bijvoeren van Selenium en vitamine E is het weer helemaal goed gekomen.

Dit is trouwens ook bij bijv. een paardendrogist te koop:
bijv:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... tID=25205#

of:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25350

Het beste is dus toch de veearts te bellen en het voor te leggen. Misschien is langskomen dan al niet eens nodig.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 00:56

well dames en heren heb in ieder geval 1 zorg minder het is geen ataxie (als ik het goed schrijf)
ik heb tevens zelf ook de dierenarts gebeld en hij heeft me ene advies gevene en ook gezegt wat ik meost om er achter te komen of hij inderdaad ataxie had. en hij gaat emt de eigenaar praten =D

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 02:02

en hoe weet je dat dan?? mag best iets uigebreider hoor Tong uitsteken

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:03

Meestal als je de achterbenen kruist, moet het paard de benen weer normaal zetten. Als een paard dat niet doet, heeft het paard meestal geen ataxie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:59

Mijn oude merrie had dit ook opeens van het ene op het andere moment. Ze bleek gedeelttelijk kruislam te zijn. De oorzaak bij haar was een tumor in haar nek maar het kan ook door een ontsteking in de buurt van het ruggenmerg ontstaan.

Ik zou toch de eigenaar de dierenarts laten bellen of nog beter laten langskomen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:00

zeker laten langskomen, dit is niet van achter de telefoon te beoordelen, zoiets moet je zien.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:02

Ik vind het wel knap van de dierenarts om een oordeel te geven over de telefoon!
Die heeft zijn centjes snel verdiend, lijkt me!
Ik heb op 28 april mijn paard moeten laten inslapen wegens zware ataxie.
Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar achterbenen kruisen, ik zou niet zomaar akkoord gaan met deze uitslag! Een goede dierenarts komt kijken, en verwijst onmiddellijk door naar een kliniek mocht het ataxie zijn of zelfs een twijfelgeval. Neurologische aandoeningen zijn niet zomaar te constateren over de telefoon!
Succes ermee in ieder geval!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:07

Het probleem is hier natuurlijk, dat de eigenaar geen opdracht heeft gegeven en de DA kan geen kosten maken voor eigen rekening. Ik vermoed, dat hij voor die telefonische informatie niets rekent, maar komenkan hij niet op gezag van iemand die daar in de buurt rondloopt.
In dit geval hoort de staleigenaar de eigenaar van de pony te waarschuwen, dat de DA moet komen. En als de pony-eiegnaar daar niet aan meewerkt, dan kun je, denk ik, weinig doen. Waar ik mijn paarden stal, wordt een contract gemaakt en daar staat in, dat de staleigenaar, als hij dat nodig vindt, de DA mag roepen op kosten van de paardeneigenaar. Heel goed. Ik zou het niet kunnen aanzien, dat iemand die bij mij in de stal een paard stalt, niet de DA haalt als er iets is.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 01-10-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:08

Iets waar veel Dierenartsen naast kijken in hersenvliesontsteking. Ook veel klinieken weten er geen raad mee maar in Utrecht hebben ze medicijnen die kunnen aanslaan, maar dan is haast geboden. Ik zou hem meteen wegbrengen en binnestebuiten laten keren want als het geen appels zijn dan is het niet zo maar iets! Maarja als de eigenaar geen goedkeuring heeft gegeven....

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:15

ik hoorde onlangs van paarden die hooi met engels "rye grass" of zo hadden gekregen en die kregen ook zo'n verschijnselen, was een vergiftiging door slecht hooi dus... (i.e., hooi dat prima is voor koeien maar de grassoorten erin verwerkt waren niet ok voor paarden.) De paarden zijn niet overleden maar waren wel al hun reserves en spieren kwijt na een flinke ziekteperiode...
Maar ik vermoed dat anderen op stal dat dan ook zouden moeten hebben (hoewel, misschien is de kleinste eerst "bezweken" door lager lichaamsgewicht en -massa?)
Ik zou er idd toch ook zo snel mogelijk de dierenarts proberen te laten bijhalen (overtuig eigenaar van de ernst, want zoals ik begrijp is het niet jouw pony ?), wij kunnen hier wel zitten gokken en gissen maar daar raak je tenslotte nergens mee, en 't arme ponietje al helemaal niet..........

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:11

Yetse schreef:
Ik vind het wel knap van de dierenarts om een oordeel te geven over de telefoon!
Die heeft zijn centjes snel verdiend, lijkt me!
Ik heb op 28 april mijn paard moeten laten inslapen wegens zware ataxie.
Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar achterbenen kruisen, ik zou niet zomaar akkoord gaan met deze uitslag! Een goede dierenarts komt kijken, en verwijst onmiddellijk door naar een kliniek mocht het ataxie zijn of zelfs een twijfelgeval. Neurologische aandoeningen zijn niet zomaar te constateren over de telefoon!
Succes ermee in ieder geval!

Maarja die deirenartsa kan weinig doen zonder toestemming van de eigenaar en ik heb hem gebeld en hij heetf gewoon gezegt van dit en dat meot je uns proberen als hij er neit op reageerd dat kan het zo of zo zijn dus vandara. en ik ben allang blij dat die dierenartsd emt de eigenaar gaat praten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:58

Hoe gaat het nu met hem???