bekappen en beslaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natuurlijk bekappen of traditioneel bekappen

traditioneel bekappen
31 (25%)
traditioneel bekappen en beslaan
48 (39%)
natuurlijk bekappen
23 (18%)
natural balance bekappen
4 (3%)
natural balance bekappen en beslaan
5 (4%)
nooit ijzers wat er ook is ook al zou ik het paard hierdoor niet kunnen gebruiken
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 122

Angela

Re: bekappen en beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:01

ik kies voor waar mijn paard het beste op loopt. bij ons is dat NB. Zou een TB smid mijn paard beter kunnen laten lopen, dan zou ik er een TB smid bijhalen. Is het om medische redenen nodig dat mijn paard op een beslag gaat? dan gaat dat gebeuren. (al denk ik dat die kans wel heel erg klein is...)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:42

Ik bekap traditioneel.
Mocht het nodig zijn om ijzers onder te slaan zou ik hoefschoenen gaan kopen.
Never nooit ijzers onder de hoeven van mijn paard.
Hoefschoenen hebben hetzelfde effect,dus dan komen die er zeker.
Mocht het niet lukken met hoefschoenen,en ijzers echt moeten door dat ik veel rij op harde ondergrond,dan rij ik niet meer.
Een medische reden zou de enige reden zijn om mijn paard op ijzers te zetten,maar dat zou dan tijdelijk zijn,en niet voor altijd.
Als het probleem is opgelost gaan de ijzers er weer onderuit.

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:55

maar er zijn veel paarden die niet goed lopen op hoefschoen vanwege de manier hoe het gewicht er dan onder zit

neem nou bijvoorbeeld een gangenpaard zoals de ijslander die kan een gang helemaal kwijt raken door een hoefschoen als ie die draagt

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:35

Bij mijn tinker komt een hele fijne smid die al 40 jr in het vak zit. Hij is graag gezien en iedereen wil hem in de buurt als smid maar hij is aan het afbouwen.
Als hij naar de hoeven van jeanie kijkt zegt hij een stel berenhoeven en we gaan hier niets aan doen .Gevolg een half jaar al niet bekapt nooit geen problemen smid kijkt haar iedere 2 mnd na en als het nodig is bekapt hij haar traditioneel.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:02

Bekappen en als het echt niet anders kan beslaan, beide door een gediplomeerde hoefsmid! (vaak traditioneel dus).

Mijn pony staat op ijzers.
Achter ivm spat. Zonder ijzers slijt ze haar hoeven erg scheef af en komt ze buitendoor te staan, waardoor er meer speling komt in de spatgewrichten en ze pijn krijgt. Als ze gewoon recht staat loopt ze prima. Helaas is er niet tegen de extreme slijtage op te veilen, vandaar de ijzers.
Voor staat ze op ijzers vanwege extreme gevoeligheid. Ze is nu bijna 22 en staat meer dan 10 jaar, (maar waarschijnlijk haar hele leven) op ijzers. Zonder kan ze nauwelijks lopen en toch doorzetten dat vind ik het op haar leeftijd niet meer waard.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:29

waarom is iedereen zo tegen ijzers?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:48

chanouk schreef:
waarom is iedereen zo tegen ijzers?

Omdat er nogal wat nadelen kleven aan ijzers:

Verminderde doorbloeding
Verminderd gevoel
Verminderde schokabsorptie
Verzwakking van de hoefwand
Nagelgaten
Verandering wrijvingsweerstand
Verhindering hoefslijtage
Verhindering hoefonderhoud
Verzwakking van de zool
Gewichtsverandering
Versmalling van de hoef

en er tegenwoordig hele goede alternatieven zijn:

natuurlijk bekappen
hoefschoenen

Even heeeeeeeeeeeeeeeeeeel kort samengevat Clown

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:53

Jammer dat de optie "Geen ijzers, tenzij noodzakelijk" er niet bij staat. Daar zou ik dan voor gekozen hebben Lachen

De zoon van de eigenaar van mijn verzorgpaarden is zelf hoefsmid, dus als er ijzers nodig zijn wordt dat door hem gedaan. Hij
beslaat traditioneel. Het (onderhouds)bekappen doen wij zelf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:02

het liefst ijzerloos, anders cyteks, en uiteraard advies goede hoefsmid.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:26

Mijn paard wordt traditioneel bekapt, aan d'r voorhoeven heeft ze ijzers ivm platvoeten. Had ze die niet gehad, dan hadden er ook geen ijzers onder gezeten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:32

Mijn paarden worden natuurlijk bekapt. Zij hebben geen ijzers nodig. Alleen de fjord heeft bij een stenige ondergrond hoefschoenen, omdat haar zool dan gevoelig blijft. De andere twee lopen ook zo over kiezels en dergelijke zonder gevoelig te lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:04

xxappiexx schreef:
Mijn paard wordt traditioneel bekapt, aan d'r voorhoeven heeft ze ijzers ivm platvoeten. Had ze die niet gehad, dan hadden er ook geen ijzers onder gezeten.

Mijn paard had ook platvoeten toen ze bij me kwam. Ze had 9 jaar op ijzers gestaan.
Tòch heb ik de ijzers laten verwijderen en inmiddels heeft ze gezonde en sterke hoeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:10

mijn paard heeft ook platvoeten en gaat nu op aanraden van de hoefsmid wel op ijzers omdat haar hoeven alleen maar plaat naar voren groeien en ze daardoor na 3 a 4 weken al lange hoeven heeft .
en haar beenstand erg wijd is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-07 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:14

Goh, ik wist helemaal niet dat er zoveel nadelen aan bekappen zaten. Dat doet m'n mening erover toch wel een beetje veranderen zeg. Dat een hoefsmid dat er niet bijverteld als je paard wordt bekapt. Dan had ik het nooit gedaan.

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:15

Overigens staan mijn paarden niet op ijzers, maar als ik een outdoorseizoen fanatiek ga starten, gaan ze wel op ijzers ivm gladheid en proppen draaien.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:41

Ireentjuh schreef:
Bekappen en als het echt niet anders kan beslaan, beide door een gediplomeerde hoefsmid! (vaak traditioneel dus).

Mijn pony staat op ijzers.
Achter ivm spat. Zonder ijzers slijt ze haar hoeven erg scheef af en komt ze buitendoor te staan, waardoor er meer speling komt in de spatgewrichten en ze pijn krijgt. Als ze gewoon recht staat loopt ze prima. Helaas is er niet tegen de extreme slijtage op te veilen, vandaar de ijzers.
Voor staat ze op ijzers vanwege extreme gevoeligheid. Ze is nu bijna 22 en staat meer dan 10 jaar, (maar waarschijnlijk haar hele leven) op ijzers. Zonder kan ze nauwelijks lopen en toch doorzetten dat vind ik het op haar leeftijd niet meer waard.

He Irene, je weet dat ik een beetje de mening van Arabesk deel wat betreft ijzers en paardevoeten, maar ik vind dat je wat betreft je meissie echt de goede keus hebt gemaakt. Ze loopt zoveel beter en je houdt haar zo nauwlettend in de gaten. Nou, dan maar ijzers hoor, anders heeft/krijgt ze gewoon pijn, ook onbelast. En aangezien je ook zonder ijzers de slijtage niet meer verbeterd, is jouw meissie dus gewoon een uitzondering. Geen Eviet zonder ijzers, 't is niet anders. In haar geval ben ik juist blij dat er ijzers bestaan.

Voor de rest: ik ben ook absoluut niet voor ijzers. Mijn pony had de beste voetjes toen ik zijn voeten zelf bekapte, alleen kon ik dat lichamelijk niet aan. Persoonlijk zou ik zelf het liefst voor een goede natuurlijk bekapper gaan, omdat die over het algemeen genomen van de zool en straal afblijven. Maar ik heb ook wel eens een heel goede traditioneel bekapper gehad die precies zo bekapte. Super vent was dat. EN dan maakt het naampje me dus geen moer uit. ALs de smid maar goed is!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:11

JoviBan schreef:
xxappiexx schreef:

Mijn paard had ook platvoeten toen ze bij me kwam. Ze had 9 jaar op ijzers gestaan.
Tòch heb ik de ijzers laten verwijderen en inmiddels heeft ze gezonde en sterke hoeven!

Ik zou de ijzers er ook graag onderuit hebben maar geen paard is hetzelfde. Mijn smid zegt dat ik dat beter niet kan doen en gezien zijn kennis over hoeven en de mijne zal hij wel gelijk hebben. Mijn paard doet het er goed op dus dan ga ik niet allemaal experimenteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:22

xxappiexx schreef:
JoviBan schreef:

Ik zou de ijzers er ook graag onderuit hebben maar geen paard is hetzelfde. Mijn smid zegt dat ik dat beter niet kan doen en gezien zijn kennis over hoeven en de mijne zal hij wel gelijk hebben. Mijn paard doet het er goed op dus dan ga ik niet allemaal experimenteren.

Dat ligt eraan wie je smid is. Er lopen er daar wel een paar rond die ik niet verder geloof dan dat ik zie wat ze doen, en zelfs dat trek ik in twijfel.

xkellyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:29

mijn paard staat op zolen en oder de zolen heeft ze kit (siliconen ) haar voeten zijn zijn gevoelig voor het harde grond

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:36

ikke schreef:
xxappiexx schreef:

Dat ligt eraan wie je smid is. Er lopen er daar wel een paar rond die ik niet verder geloof dan dat ik zie wat ze doen, en zelfs dat trek ik in twijfel.

Noem er eens een aantal dan "die hier rondlopen", dan kan ik kijken of hij ertussen zit. Want meestal zijn het hier op bokt gewoon standaard flutsmeden als ze kiezen voor ijzers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:23

xxappiexx schreef:
ikke schreef:

Noem er eens een aantal dan "die hier rondlopen", dan kan ik kijken of hij ertussen zit. Want meestal zijn het hier op bokt gewoon standaard flutsmeden als ze kiezen voor ijzers.

Iets minder vooringenomenheid zou je sieren. Ik gooi niet met namen in het openbaar. Als je mijn posts terugleest, dan kun je zien dat ik NIET tot de "anti-ijzerbrigade" behoor, maar mijn mening baseer op het individuele paard.
Het gaat mij er niet om dat je je paard van de ijzers afhaald; het gaat mij erom dat je kritisch blijft naar het geleverde werk en dat je dit eventueel toetst aan de mening van een andere, gerenomeerde, smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:41

xxappiexx schreef:

Dat zeiden de hoefsmeden die ik destijds mijn paard liet beslaan ook. Volgens hen zou mijn paard beslist niet zonder ijzers kunnen. Met argumenten die volledig de plank missloegen, zoals "dan raakt de straal de grond", "dan staat ze te laag op de hielen" etcetera.
Maar ze kan dus prima zonder ijzers. Ze heeft wel een gevoelige periode gehad, waarin er van alles gebeurde in de hoef (herstel!) en gedurende die periode had ze hoefschoenen, waar ze heerlijk mee weg liep.

ikke schreef:

Ik heb geen smid meer, maar een bekapper. Mijn laatste hoefsmid bekapte ook prima hoor, daar niet van. Maar ook met hem was mijn ervaring dat hoefsmeden tè snel en tè gemakkelijk weer naar een hoefijzer grijpen en daarmee denken hoefproblemen op te kunnen lossen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:34

ikke schreef:
xxappiexx schreef:

Iets minder vooringenomenheid zou je sieren. Ik gooi niet met namen in het openbaar. Als je mijn posts terugleest, dan kun je zien dat ik NIET tot de "anti-ijzerbrigade" behoor, maar mijn mening baseer op het individuele paard.
Het gaat mij er niet om dat je je paard van de ijzers afhaald; het gaat mij erom dat je kritisch blijft naar het geleverde werk en dat je dit eventueel toetst aan de mening van een andere, gerenomeerde, smid.

Ik heb hier vaker discussies over gehad en helaas is het merendeel van bokt zo, kan er ook niks aan doen.
Ik blijf kritisch naar het werk dat de smid levert, dit is niet voor niets mijn 4e smid al. En ook ik kijk naar het individuele paard en bij haar past dit het beste. Het liefst had ik haar blootvoets gehad maar helaas gaat dat niet, ik ben iig al blij dat ik haar van 4 ijzers en leren zooltjes af heb gekregen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:43

xxappiexx schreef:
Ik heb hier vaker discussies over gehad en helaas is het merendeel van bokt zo, kan er ook niks aan doen.
Ik blijf kritisch naar het werk dat de smid levert, dit is niet voor niets mijn 4e smid al. En ook ik kijk naar het individuele paard en bij haar past dit het beste. Het liefst had ik haar blootvoets gehad maar helaas gaat dat niet, ik ben iig al blij dat ik haar van 4 ijzers en leren zooltjes af heb gekregen.

Geef ik je tot slot nog even ter overweging dat wat nu niet kan met je paard, over twee jaar misschien wel kan. Houdt ook die optie open.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:31

ikke schreef:
xxappiexx schreef:

Geef ik je tot slot nog even ter overweging dat wat nu niet kan met je paard, over twee jaar misschien wel kan. Houdt ook die optie open.

Idd, ik vraag iedere keer of haar hoeven al wat beter zijn geworden. volgens de smid zit er al een aardige verbetering in en hopelijk kunnen we dan gaan proberen hoe het gaat zonder ijzers. Tenminste, daar proberen we (de smid en ik) naartoe te werken.