Grijze haren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Grijze haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:12

Als het een drukking is dan komt het nooit meer goed. De huid is dan dusdanig beschadigd dat die niet meer kan herstellen.

Het is in ieder geval geen optie om door te rijden met een slecht passend zadel. Dat is echt dierenmishadeling.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:30

OOo ik weet het gewoon niet zeker, kan ik het aan mn pony merken tijdens het rijden als ze daar last van heeft? (ik merk namelijk niks)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:45

Idd drukplekken van je zadel. Als je nu snel stopt met rijden met dit zadel heb je nog een kleine kans dat het minder wit wordt. Helemaal wegtrekken zal het niet. Als je net als ik door blijft rijden krijgt ze dit soort witte plekken:
Afbeelding

En dit waren dus in het begin net als bij jouw paard vage vlekken.. maarja ik wist toen nog niet beter (schaam me nu de ogen uit mijn kop daarvoor)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:59

Heey bedankt! Ben er wel uit nu. Weet iemand ongeveer de prijs van een zadel laten opvullen? Als dat kan is dat waarschijnlijk minder duur dan een nieuw zadel. Dan kan ik even bellen naar de winkel waar ik mijn zadel heb gekocht om even te informeren!

P.s Als mijn pony gaat verharen gaat het dan niet weg?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:11

Als je geluk hebt zijn dit de winterharen die nu wittig worden. Het schijnt dat paarden die verharen (dus van zomer naar wintervacht) sneller witte plekken krijgen (ook bijv. door een deken ofzo). Die plekken kunnen weggaan bij het verharen in het voorjaar. Maar zoals je kunt zien bij mijn paard, kan het dus ook blijvend wit worden..

Ik zou een goede zadelmaker zoeken en die ernaar laten kijken. Op bokt zijn er volgens mij ook een aantal, en anders in je omgeving vragen. Succes ermee! Niets is lastiger dan een goed passend zadel vinden.. Weet er alles van..

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:25

Dit komt zeker weten door het zadel, het kopijzer is te smal.
Hier: http://equisearch.com/horses_riding_training/tack_apparel/rightsaddlefit300.jpg
zie je hoe een zadelboom op een paard ligt, de takken van de boom zitten precies waar de witte plekken van je pony zitten.
Opvullen heeft bij een te nauwe kamer geen enkele zin, daar wordt het alleen nog maar smaller van.
Je moet hier echt niet meer mee rijden. Soms kan de zadelmaker de boom nog verbreden, daar zou ik eens naar vragen, maar het beste is toch een ander zadel. Je kunt kijken of je je zadel kunt omruilen, of het verkopen en een ander kopen.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:24

Okee, ik heb het er met een paar mannen over gehad die al hun hele leven paarden hebben, ze hebben geen bekeken en het is GEEN drukplek. Deze plek zit te laag voor een drukplek en bovendien wordt een drukplek eerst altijd een beetje rauw vlees (is het nooit geweest). Ik ga waarschijnlijk wel met mijn zadel even naar de winkel dat hun ff kunnen kijken of er wat aan moet gebeuren maar waarschijnlijk dus niet!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:30

meisie..
luister nou toch..
bijna heel bokt zegt dat het drukplekken zijn.
ga er gewoon mee naar een goede zadelmaker en die zal het je vertellen.\

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:32

Dat ga ik toch ook doen! Alleen voor de zekerheid dus

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:33

heart4horses schreef:
Okee, ik heb het er met een paar mannen over gehad die al hun hele leven paarden hebben, ze hebben geen bekeken en het is GEEN drukplek. Deze plek zit te laag voor een drukplek en bovendien wordt een drukplek eerst altijd een beetje rauw vlees (is het nooit geweest). Ik ga waarschijnlijk wel met mijn zadel even naar de winkel dat hun ff kunnen kijken of er wat aan moet gebeuren maar waarschijnlijk dus niet!

Jammer dat mensen die hun hele leven al paarden hebben zo dom met ze omgaan.
In de winkel kunnen ze niets zeggen over je zadel want ze moeten zien hoe het op je pony ligt.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:42

Als ze in de winkel zeggen dan moet ik het op je pony zien dan zorg ik er wel voor dat ze dat ook te zien krijgen

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:46

Jullie moeten niet denken dat ik slecht ben voor mn pony want ik ga hier echt wel iets aan doen!! Scheve mond

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:50

Ik zou een zadelmaker laten komen.
Die kan dan zelf de rug zien, tekening ervan maken en het dan opvullen en/of boom veranderen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:55

heart4horses schreef:

Te laag?? Zit op precies dezelfde plekken als waar de plekken van Katinka zitten, die dus ook eerst zo waren als op jouw paard..
EN drukplekken eerst een beetje rauw vlees?? Bullshit! Denk je dat ik Katinka was blijven rijden met dat zadel als de plekken eerst 'rauw vlees' geworden waren? Die plekken zaten er net als jouw plekken nu, opeens met een aantal witte haren in het bruin.. het resultaat heb je op de foto kunnen zien...

En met het zadel naar de winkel heeft idd geen enkele zin. Zij zullen zeggen dat het zadel goed is, en dat zal hij ook vast wel zijn.. Alleen niet voor jouw paard... Het is jammer, het is zonde, het kost weer geld.. maar hij past echt niet anders zou je niet zulke plekken krijgen.. Wel goed dat je het verder wilt onderzoeken, en niet net als ik gedaan hebt gewoon door blijft rijden!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:59

Okee zadelmaker hiernaartoe laten komen dus.
Dan weet ik t wel, kan t topic ook sluiten ofzo? Bloos

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:05

heart4horses schreef:
Heey! Mijn pony heeft sinds een tijdje op dezelfde plekken (ongeveer op/net boven de schouder) een rond vormig stukje met grijzige haren. Het zit links en rechts op dezelfde plek. Vind het er raar uit zien en weet niet wat het is. Mijn pony van 7 wordt toch niet nu al grijs? Verdrietig

Mvg

Hoi,

Erg vervelend wat je overkomt maar niet zo dramatisch als sommigen hier beweren.
De plekken die jij laat zien komt idd van het zadel. Doordat je je pony traint wordt het dier breder.
Het zadel past zich helaas niet aan de groei van je pony. Daarom zit het op een gegeven moment niet meer zo goed. Ik heb het met mijn merrie iedere 2 jaar als ze drachtig is. Ik gebruik dan een bontje en dat zorgt ervoor dat de grijze haren gewoon weer verdwijnen dus geen nood.
Het beste is idd om een ander zadel te kopen voor je pony, Je kan je oude gewoon inruilen dus zoveel geld hoef dat niet te kosten. Als noodoplossing dus kan je een bontje gebruiken.
Bij mij zijn de grijze haren naar een tijdje weer verdwenen. Hopelijk is dat bij jou ook zo.
En een echte kwelling is het niet hoor, je kan het vergelijken met de striemen van een te strakke broek op je buik nadat je hem een dag gedragen hebt, Fijn is het niet maar ze gaan er ook niet dood aan en je houdt er ook geen blijvend letsel aan over...
wens je SUCCES!!!!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:44

Klinkt logisch, ik rijd altijd met een bontje Lachen Misschien is dat inruilen van mn zadel een idee. Ik zie wel

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:45

Bontje is niet altijd goed hoor Knipoog
Zo wordt de boom alleen maar krapper, het is beter om zo weinig mogelijk onder je zadel te hebben, maar hij moet natuurlijk wel goed passen!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:53

misschien zou het bontje onder het zadel weg halen en een gewoon zadeldekje gebruiken al een stuk schelen, zoals _Charlotte ook al zei: hoe meer je onder zo'n zadel stopt hoe nauwer het zadel word.. neemt niet weg dat er toch even een zadelmaker naar moet kijken he Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:01

Verbazend topic dit Haha!

De plekken op de foto zijn absoluut 100% zeker weten drukplekken van het zadel. Drukplekken hoeven namelijk helemaal niet op het schoft te zitten maar kunnen juist ontstaan waar de bespiering in de knel komt met de boom. Dus JUIST wel op de plek van de foto Ja

Die mensen die jij hebt geraadpleegt, zou ik nog maar eens gaan evalueren, die hebben het duidelijk niet gesnapt. Zeker zo'n instructrice snap ik niet helemaal - ik hoop voor je dat ze meer verstand van het rijtechnische heeft.

Je zadel is te smal (geworden) voor je pony. Anders krijg je dit soort drukplekken niet.
De drukplekken zitten overigens wél te laag om door het bontje te zijn veroorzaakt volgens mij, maar voor de zekerheid kan je het bontje beter aan de kant gooien. bontjes hebben alleen nut bij een te breed zadel en dat is die van jou dus zeker niet.

Een goede zadelmaker kan een kwaliteitszadel op je pony laten aanpassen. Mijn zadelmaker rekent voor boom verbreden en opnieuw opvullen een 200 euro.
Dit is dus alleen de moeite waard als je werkelijk een knap zadel hebt. Rijd je op bijv een "Global Riding Economic Start", kan je er beter gewoon afscheid van nemen en gunnen aan iemand die er nog wel mee wil rijden.

Je zadel past niet.
Je mag dit zadel niet meer op je pony gebruiken. Totdat een zadelmaker het voor je pony geschikt heeft gemaakt.

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:22

Helemaal mee eens!

Mijn zadelmaker rekende er 150 euro voor btw. Is nog best te doen, goedkoper dan een ander zadel halen.
(als dit geen goedkoop zadel is dan)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:54

Jaa ik weet t nu wel maar een bontje is alleen maar diervriendelijk, goed weet nu wel wat ik ga doen hoor, hoeven geen reacties meer te komen! Lachen

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:34

Als je zadel te krap is, is een bontje juist niet altijd vriendelijk, dan wordt de ruimte alleen maar krapper en knelt het nog meer Knipoog