Spierverzuring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Re: Spierverzuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:07

Ik geef Selenium en vitamine E omdat mijn paard heel licht bevangen is geweest omdat ik haar in ene niet meer kon rijden door allergie in haar mond.

En zag net in een ander topic staan dat azijn heel goed is.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:37

Interessant topic. Zaterdag is de osteopate bij mijn paard geweest.
Ze had een blokkade in haar rug, en was daar vreselijk stug. Daardoor was de bloeddoorstroming slecht, en werden de afvalstoffen niet goed afgevoerd. Daardoor waren (en zijn nog steeds wel) de spieren in haar achterhand erg verzuurd!!

De osteopate heeft haar rug helemaal losgemaakt. En heeft mij het advies gegeven over te gaan op voer met hydrothermisch ontsloten granen, en minder toevoegingen als de E-nummers, en melassen (suikers). Zij raadde me aan over te gaan op Marstall. Heb eens op hun website gekeken en zoals iemand al eerder zei, het voer Champion ziet er heel goed uit!

Ik ga dus zeker over op dit merk!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:48

Linamix van Equifirst schijnt daar ook goed tegen te werken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:09

ik gebruik de vito voor mijn paarden, ben erg tevreden over dit merk

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:17

Interessant topic!

Mijn paard heeft ook last van verzuring van de spieren (denk ik). Zij is namelijk na een intensieve training of wedstrijd onregelmatig(wel meestal aan het zelfde been, linksvoor). Die onregelmatigheid komt pas als ik haar aan het uitstappen ben of als ik tijdens een training of wedstrijd even heb stil gestaan (> 2 min.). Ze is vorig jaar helemaal door de medische molen geweest (incl. foto's en bloedonderzoek), maar hier is niets uitgekomen.
Ik denk dus dat dit verzuring van de spieren is... Ik rij haar wel heel regelmatig (5 dagen per week), inclusief losrijden en uitstappen... Als jullie dit zo lezen, denken jullie dan ook aan spierverzuring?

Ik voer haar nu PAVO Nature Best (suikerarm); 2 kilo per dag, met daarover Muslefit voor de spieren en zonnebloemolie.
Hier hoor ik veel goede ervaringen met NeutraX, kun je dit gewoon bij de DA krijgen?
Nierfunctie laten controleren is natuurlijk ook nooit verkeerd..

Ps. Hebben jullie ervaring of wel eens gehoord van Lactonase?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:37

Rientje, Neutrax is niet meer verkrijgbaar, maar Neutradex is hetzelfde en kun je gewoon bij je DA kopen.

Lactonase heb ik nog nooit iets over gehoord, wat moet ik me daarbij voorstellen?

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:58

Heb ik eens ergens gelezen, dat moet ook iets zijn voor spierverzuring. Het zou bij de DA verkrijgbaar zijn, maar onze DA heeft er nog nooit van gehoord... Misschien dat hier iemand er meer van weet!
Maar Neutradex is ook het proberen waard..

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:48

Neutradex is een goedkopere oplossing dan Lactanase. Dit laatste kan je ook krijgen via paard en zorg (www.paardenzorg.nl)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:01

Goede warming up en cooling down (actief stappen) en veel ruwvoer. Mijn paard krijgt ook (met mate) selenium en vitamine E. Te veel is schadelijk dus even goed uitrekenen in combinatie met je krachtvoer samenstelling (en als je 't zeker wil weten DA laten checken). Paard van m'n stalgenootje is spierbevangen geweest en is met deze maatregelen nooit meer terug gekomen.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:25

Ik heb ook al wel eens gehoord dat je gedroogde brandnetels bij kunt voeren... Klinkt gek, maar brandnetelthee werkt ook vochtafdrijvend! De gedroogde brandnetels zullen dan ook zorgen voor het (extra helpen) afvoeren van de afvalstoffen, waardoor de verzuring wordt veroorzaakt.
Klinkt best logisch vind ik, maar hoe kom je in de winter aan brandnetels Cool

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:49

Volgens mij kun je die gewoon bestellen via de paardendrogist in zakken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:59

rientje schreef:
Interessant topic!

Mijn paard heeft ook last van verzuring van de spieren (denk ik). Zij is namelijk na een intensieve training of wedstrijd onregelmatig(wel meestal aan het zelfde been, linksvoor). Die onregelmatigheid komt pas als ik haar aan het uitstappen ben of als ik tijdens een training of wedstrijd even heb stil gestaan (> 2 min.). Ze is vorig jaar helemaal door de medische molen geweest (incl. foto's en bloedonderzoek), maar hier is niets uitgekomen.
Ik denk dus dat dit verzuring van de spieren is... Ik rij haar wel heel regelmatig (5 dagen per week), inclusief losrijden en uitstappen... Als jullie dit zo lezen, denken jullie dan ook aan spierverzuring?

Ik voer haar nu PAVO Nature Best (suikerarm); 2 kilo per dag, met daarover Muslefit voor de spieren en zonnebloemolie.
Hier hoor ik veel goede ervaringen met NeutraX, kun je dit gewoon bij de DA krijgen?
Nierfunctie laten controleren is natuurlijk ook nooit verkeerd..

Ps. Hebben jullie ervaring of wel eens gehoord van Lactonase?

Ik vraag me af of dat wel spierverzuring is ... (heb er zelf bij mijn merrie ervaring). In dat geval zijn de spieren van je paard mn op de achterhand, maar soms ook bovenin de nek of de schouders heel hard. Je kunt ze dan niet indrukken en het paard reageert heel gevoelig op aanraking.
Verder kun je verzuring laten vaststellen door bloed af te nemen, aan de waarden is dat zo te zien door de DA.

Verzuring met daardoor kreupelheid aan één voorbeen lijkt me niet zo voor de hand liggend, maar eerder een andere oorzaak.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:48

Oke, maar ik blijf het vreemd vinden dat de onregelmatigheid alleen zijn kop opsteekt als mijn paard even stil staat of na een intensieve training tijdens het uitstappen... dan moet het toch iets met de spieren te maken hebben, zou ik denken!

Die bloedtest, kun je die alleen op het moment van verzuring afnemen of ook als het paard 'goed' is?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:14

rientje schreef:
Oke, maar ik blijf het vreemd vinden dat de onregelmatigheid alleen zijn kop opsteekt als mijn paard even stil staat of na een intensieve training tijdens het uitstappen... dan moet het toch iets met de spieren te maken hebben, zou ik denken!

Die bloedtest, kun je die alleen op het moment van verzuring afnemen of ook als het paard 'goed' is?

Zo'n verzuring is niet binnen een paar uur weg als je inmiddels merkt dat je paard er last van heeft. Op het moment dat je paard moeite krijgt met bewegen, is er al een behoorlijke verzuring en dat duurt een paar dagen (of zelfs nog langer) voordat de spieren weer schoon zijn.
Je kunt je DA ook gewoon eens een bloedmonster laten afnemen, dan weet je in elk geval of je paard standaard al aan de hoge kant zit qua waarden.

Je merkt verzuring doordat je paard moeite krijgt met lopen en ook eigenlijk niet (verder) wil lopen. Alles doet dan zeer ...
Als jouw paard na een intensieve training aan 1 been kreupel loopt lijkt me dat eerder een overbelasting van de pees of een gevoelige voet o.i.d. Het paard heeft juist veel last tijdens het bewegen als het spierverzuring heeft.

Het is bij gevoeligheid voor spierverzuring heel belangrijk dat je heel regelmatige beweging geeft, dus niet een rustige dag en daarna een dag met intensieve training, maar juist gelijkmatig aan het werk houden en ook de hoeveelheid voer daar goed op afstemt.
Verder doet voer zonder suikers en melasse ook goed, want deze paarden zijn op hun spieren vaak erg gevoelig voor suikers, naast moeilijk afvoeren van teveel eiwitten en afvalstoffen.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:19

Oke, iig bedankt voor de informatie!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:28

rientje schreef:
Oke, iig bedankt voor de informatie!

Graag gedaan, als je nog wat wilt weten mag je me ook altijd pb-en. Ik heb helaas veel ervaring hiermee met mijn lieve paint merrie, maar ben nu zover dat ik een goede verhouding tussen bewegen-eten-supplementen heb gevonden dat ze eindelijk weer fijne spiertjes heeft (en het is een hele bonk spieren hoor!).