Zijn eikels giftig voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Re: Zijn eikels giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:55

welshje68 schreef:
Mijn pony eet ook tamme kastanjes. Als de bast er nog omheen zit is hij al zo slim om er even op te stampen met zn vooroef en dan heeeeeeeel voorzichtig snuffelt hij de kastanjes er tussen vandaan.

Haha, zo een hebben wij ook!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:01

Citaat:
Ze vinden ze allemaal erg lekker ze staan met zijn allen onder de bomen een hele tijd eikels te eten. Als ze er ziek van worden, zullen ze dat toch niet doen, lijkt mij.

Onzin.

Het is gewoon wetenschappelijk vastgesteld dat vooral in groene eikels veel tanninen (looizuur) zit, en dat dat in grote hoeveelheden giftig is voor paarden. Dat is gewoon zo, dat is vastgesteld. Ze worden er niet gelijk op het moment van eten ziek van, maar kunnen er later behoorlijk last van krijgen.

Bovenstaande quote vind ik persoonlijk een beetje een dooddoener. Als het bij jouw paarden misgaat, is het wel jóuw verantwoording.

Ooit gehoord van paarden die losbreken en zich doodeten? Dat doen ze ook zelf, ook al is het slecht voor ze.
Ooit gehoord van paarden die st. Jacobskruid eten als er verder niets te vinden is? Doen ze ook zelf, gaan ze in het ergste geval ook dood van.

Dus het is heel simpel: neem het zekere voor het onzekere en laat ze gewoon geen eikels eten. Er is genoeg ander spul te eten wat niet giftig is.

Mijn Josie is ook een doorgewinterde eikeleter, maar sinds ik dit weekend het eea erover heb opgezocht mag ze het van mij gewoon niet meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:05

Van de Pavo-site:
Naast ons weiland staat een eikenboom. Nu zie ik mijn paard regelmatig eikels eten, kan dit kwaad?
Antwoord
Het eten van (grote hoeveelheden) eikels kan inderdaad schadelijk zijn voor paarden.
In groene, niet rijpe eikels en eikenbladeren bevinden zich looistoffen (tanninen). Deze kunnen bij een hogere dosering problemen veroorzaken.

De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.

De meeste paarden houden niet van eikels omdat deze erg bitter zijn, anderen vinden ze juist erg lekker! Jouw paard hoort blijkbaar bij de laatste groep. Ik zou je dan ook willen adviseren om elke dag even de eikels op te harken en uit de wei te halen.

Van een nieuwssite:
Paarden door eikels gedood
Suwâld - Na het drama met de paarden uit Marrum, is er opnieuw sprake van een paardendrama. Dit keer gaat het om een aantal paarden uit Suwâld. Afgelopen week zijn daar, na het eten van grote hoeveelheden eikels, drie paarden overleden en een aantal van hen is ziek geworden.

Na de zware storm van de afgelopen week zijn er op de plaats waar de paarden zich bevonden, veel eikels gevallen. Normaal gesproken is het eten van eikels door paarden geen probleem. Echter bij de grote hoeveelheid die thans door de paarden zijn verorberd, ontstaat er vergiftiging in het lichaam.

Zowel de bladeren als de eikels van de eik bevatten tannines. Deze tannines kunnen op zich het maagdarmstelsel irriteren. In het lichaam worden zij omgezet tot pyrogallol, een sterk bloedgif, dat hemolyse verwekt. Varkens zijn het minst gevoelig voor dit vergif en verdragen eikels goed. Paarden, schapen en runderen zijn zeer gevoelig. Deze dieren kunnen daardoor ernstig ziek worden en er zelfs aan overlijden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:08

Hier zijn al meerdere topics over geweest, even de zoekfunctie gebruiken.