Bovenkant vd staart helemaal kapot..wat eraan doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Re: Bovenkant vd staart helemaal kapot..wat eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 09:43

bedankt mensen, ik zal het een en ander eens proberen..momenteel heb ik een gaasje met azijn erop gedaan.. en een hoesje erom..kijken of hij het erom laat zitten..anders iets anders proberen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:26

Zelf doe ik Molkosan (middel van Dr Vogel) op staartwortel en manenkam. Helpt tegen de jeuk, is ontsmettend en helpt de haartjes groeien. Is helemaal homeopathisch, kan door mensen ook inwendig gebruikt worden dus het kan in ieder geval geen kwaad.
Azijn lijkt me overigens verdomd prikken of verdun je het?

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:13

om de dag wassen met benadine zalf

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:30

Ramarant schreef:
NEEE ik heb niet antiklit gebruikt voor de jeuk Tong uitsteken
Dat was voor de klitten in de staart.maar zijn staart werd er alleen maar dunner op..
maar bedankt voor jullie tips..meer zijn welkom Haha!

Oke, in je eerste post vraag je om tips en zet je er achter dat je geen antiklit wil want dat helpt niet.
Ramarant schreef:
Heeft iemand tips? ( ik hoef geen middeltjes voor erin te spuiten of dergelijke, want antiklit wat ik gebruikte voor de manen en staart hielp ook niet, hierdoor werd het alleen maar dunner Boos! )

Snap je, vandaar mijn reactie...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:20

capopjekop schreef:
Fenonolf erop spuiten, verzacht de jeuk. Mijn pony had haar hele staart van boven afgeschuurd en de wortel zag er kaal en rood uit, 2 weken dat spul gespoten en ik zag de haren alweer terug groeien

Dat is toch dat hele dure spul Bloos Knipoog . Daar heb ik ook hele goede dingen over gehoord.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:21

Ramarant schreef:
bedankt mensen, ik zal het een en ander eens proberen..momenteel heb ik een gaasje met azijn erop gedaan.. en een hoesje erom..kijken of hij het erom laat zitten..anders iets anders proberen

Pas op dat je het niet te strak doet dat is slecht voor de staart zelf.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:21

Ramarant schreef:

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:24

Odessa1 schreef:
Ramarant schreef:

Ik waste haar staart ook met betadine shampoo maar volgens de DA moet ik dan goed oppassen het niet onverdund op de staartwortel te wrijven, volgens haar is betadine shampoo daar te heftig voor en krijg je irritaties. Verdund gebruiken, als je het in de emmer ziet moet het licht oranje zijn. Moet zeggen dat ik het altijd gewoon op haar staart spoot, inmasseren en goed uitspoelen en het werkte goed. Maar nu weet ik het niet meer omdat ik dat wel regelmatig moest doen anders ging ze weer schuren dus misschien toch te heftig waardoor je een vetlaagje weghaalt.....?

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:27

Misschien helpt een wormkuurtje ook al een hoop Knipoog , en wat al eerder vermeldt werd, Klitwortel is echt superspul. Kost iets meer dan 2 euro bij de kruidvat en dan heb je best een grote fles. Mijn merrie schuurde ook zo erg en na 3 keer ingesmeerd te hebben met klitwortel is ze er helemaal vanaf. Wel eerst even de staart wassen.

Succes!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:42

Ik koppel even aan want ik wil graag even meelezen Knipoog

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:49

hallo,

dat geld ook voor mij. onze e-pony heeft geen zomerexceem maar schuurt wel zijn staart. Zal dit weekend ook even klitwortel ahlen om te proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:26

Mummie schreef:
Misschien helpt een wormkuurtje ook al een hoop Knipoog

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Staartbandage zou ik zeker niet doen. In het ergste geval coupeer je je paard ermee en dat lijkt me niet de bedoeling. Wassen met betadine scrub of shampoo zou kunnen helpen.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:44

Nog een kleine tip. Kijk ook eens aan de onderkant van de staartwortel. Soms zit hier wat vuil of kleine plekjes welke irriteren en het schuren veroorzaken.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:45

Mummie schreef:
Misschien helpt een wormkuurtje ook al een hoop Knipoog , en wat al eerder vermeldt werd, Klitwortel is echt superspul. Kost iets meer dan 2 euro bij de kruidvat en dan heb je best een grote fles. Mijn merrie schuurde ook zo erg en na 3 keer ingesmeerd te hebben met klitwortel is ze er helemaal vanaf. Wel eerst even de staart wassen.

Succes!

Bedoel je hiermee de kliswortel?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:32

Mijn zusje haar pony heeft dat vroeger ook eens gehad. Het advies van de veearts:

Goed wassen met betadine (hoeft niet iedere dag, maar wel met enige regelmaat) en iedere dag insmeren met hydrocortiderm (liefst 2x per dag)...

Helpt echt heel goed, maar je moet er wel consequent mee zijn.

Hydrocortiderm kan je bij de veearts krijgen en een klein potje kost ongeveer 20 euro, grote pot volgens mij rond de 60 euro...

Misschien ook een handige tip, onze pony was nog niet helemaal kaal, maar ik heb om het behandelen wat makkelijker te maken haar staart toen geschoren aan de bovenkant en de zijkanten daarvan.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:55

Ik geef als aanvulling ook nog een reactie,klitwortel lotion is te koop bij idd Kruidvat,Dirkx enz enz.
Niet duur en het werkt heel erg goed tegen jeuk in staart en manen,dus altijd het proberen waard.
Het beschermende hoesje moet natuurlijk nooit afklemmen!!Maar het wordt in de Arabieren wereld vaker gebruikt,om mooie staarten te beschermen.Of om beschadigde staarten bij te laten groeien.Sterkte allemaal met de vervelende jeuk bij de staarten/manen. Pling Doei!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:02

Gerner schreef:
Mummie schreef:

Succes!

Nee, ik bedoel echt klitwortel (rare naam, ben ik het mee eens Knipoog ) en is te koop bij o.a. kruidvat, staat bij ons ook echt bij de haar producten, volgens mij is het een soort haarlotion. Heb even wat info opgezocht op internet:

"Een zeer goed middel voor huidinfecties (steenpuisten), ontstoken wonden, brandwonden, acne, slechthelende wonden. Gaat jeuk tegen, bij eczeem, psoriasis, huidschilfers (heeft een antihistamine-achtige werking), bevorderd de haargroei, bij haarproblemen en een gevoelige hoofdhuid met jeuk. Bij mensen met een tijdelijke haaruitval (natuurlijk niet bij erfelijke kaalheid bij mannen). Ook bij huidschimmel en insectenbeten en steken".

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:14

Mijn paard schuurt soms ook ineens enorm aan haar staartwortel. Nu heeft ze gelukkig een enorme staart, maar zo'n kort geschuurde borstelige bovenkant is eigenlijk geen gezicht. Sinds een paar weken spijt ik elke week een beetje Veerust op de staartwortel. De Veerust wrijf ik er dan goed in en het resultaat is dat ze al een paar weken niet geschuurd heeft Haha!

Ik heb geen idee waarom ze schuurt, ze heeft geen exzeem iod lijkt het, en ze doet het ook niet elke dag. Soms een paar dagen achter elkaar, dan weer een tijdje niet..
Maar die Veerust helpt perfect en haar staart begint alweer te groeien. Veerust gebruik je normaal tegen vliegen en dazen. Ja

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:35

[i]

Nee, ik bedoel echt klitwortel (rare naam, ben ik het mee eens Knipoog ) en is te koop bij o.a. kruidvat, staat bij ons ook echt bij de haar producten, volgens mij is het een soort haarlotion. Heb even wat info opgezocht op internet:

"Een zeer goed middel voor huidinfecties (steenpuisten), ontstoken wonden, brandwonden, acne, slechthelende wonden. Gaat jeuk tegen, bij eczeem, psoriasis, huidschilfers (heeft een antihistamine-achtige werking), bevorderd de haargroei, bij haarproblemen en een gevoelige hoofdhuid met jeuk. Bij mensen met een tijdelijke haaruitval (natuurlijk niet bij erfelijke kaalheid bij mannen). Ook bij huidschimmel en insectenbeten en steken".i]

Ik vat het al, kliswortel is een andere volksnaam voor deze plant.
Hier een link naar een site van de grote klit. http://plantaardigheden.nl/plant/beschr ... e_klit.htm

Ik heb hier zelf planten van staan en zalf van de wortel gemaakt. Werkt inderdaad erg goed tegen jeuk en huidproblemen.
Maar het stomme vind ik nu, dat ik zelf een paard heb staan met ook een schurende staart. En dan niet zelf op dit idee gekomen. Pfff.
Trouwens het is wel heel erg op het moment, je ziet en hoort veel paarden die jeuk aan de staart hebben.
Misschien een probleem in het basischakra.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:38

Henrieke schreef:
Was hem eens met betadineshampoo, dat ontsmet het. Of eventueel met shampoo wat helpt voor paarden met eczeem, tegen het schuren!

*LOL*

Ja, af en toe even met betadine. Werkt goed. En azijn ook hoor.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:26

Wat ook heel goed helpt is onverdunde Head En Shoulders erin smeren, niet uitspoelen maar gewoon laten zitten.
Ook alleen echte head en shoulders, andere anti roos werkt niet..
Spul op n vochtige spons en over de hele staartwortel inmasseren.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:41

ik had het verband er heel losjes omheen gedraaijd..maar hij heeft t er alweer vanaf gehaald.. zo te horen helpt klitwortel heel goed..dus dat is dan het volgende wat ik ga proberen..dus eerst staart wassen..en dat erin doen.. en nee de onderkant van zijn staart ziet er mooi uit en niks van wondjes of dergelijke

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:00

Ik heb dat kruidvat spul gehaald, maar vraag me nu af of ik de goede lotion heb gekocht. Er staat nl. op dat hij op alcohol basis is? Klopt dat?
Mijn paard schuurt namelijk ook aan haar staart (verder eigenlijk bijna niet, alleen daar). AVS helpt dit jaar op de een of andere manier niet (ze staat nu meer buiten, misschien is het dat wel).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:05

maak in een fles een mengsel van water jodium en zeezout. Op de wortel spuiten en goed in masseren. Vol houden zolang hij schuurt. Je ziet snel resultaat en de haartjes terug komen.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:07

Alcohol prikt enorm, het ligt er ook aan hoeveel procent.
Wel oppassen dus.
Ga anders naar een natuurwinkel en vraag of ze het daar hebben.
Misschien heeft de Groene Os het wel.
http://www.vanderpigge.nl