Kijk uit met Hippomac wormkuren!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bandos

Re: Kijk uit met Hippomac wormkuren!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:18

Ik lees dat de Hippomec goedkoper is als de andere bekende merken op basis van Ivermectine,en dat is waar!!Furexel of Eqvalan zijn duurder,maar volgens vele winkels en fourage handels betrouwbaarder.Tja dat is ons toch echt gezegd.
En na een paar keer Hippomec gegeven te hebben,nee bedankt ik ga echt voor de andere merken nu.
Goedkoop kan idd duurkoop zijn,al zal het niet voor elk paard gelden.Allemaal heel veel succes met de worm bestrijding.. Knipoog Pling

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:41

Cassidy schreef:
Bij de wormenkuren gaat het om de werkzame stof die er in zit. Kolieken na het geven van een wormenkuur komen doorgaans door te hoge belasting van wormen.
En kreupelheden door een wormenkuur, wat moet ik me daaronder voorstellen?

Ze hebben onderzoeken gedaan en paard had geen wormen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:54

Heb mijn beide paarden enkele weken geleden ook met Hippomec ontwormd. Heb er geen nare ondervindingen van gedaan. Maar na het lezen van alle voorgaande posts, heb ik toch besloten om in het vervolg voor een iets duurdere, en waarschijnlijk betere en veiligere, wormenspuit te geven.

Ik ontworm wel regelmatig, zo'n 5 tot 6 keer per jaar. Tevens wordt het land elke week mestvrij gemaakt en wordt het land regelmatig gemaaid met een bloter. Misschien omdat ze geen wormen hebben, hebben ze geen last gehad van de Hippomec spuit?

Maar helemaal zeker weet je dat nooit. Ook als je nooit wormen in de mest vindt, wil het niet zeggen dat je paard wormenvrij is. Ik ga er maar vanuit dat die van mij dat wel zijn, ze zitten in ieder geval goed in het vlees en mooi glad in het haar.

Het topic is in ieder geval zeker iets om in mijn oren te knopen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:01

Ik doe altijd om de keer een dure en dan weer een goedkope, en dat werkt tot nu toe altijd erg goed. Ook hippomec doet het goed bij mij. De kreupelheid zou ik graag nog toegelicht zien want dat snap ik niet helemaal....

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:13

hij werd kreupel doordat hij heel veel afgevallen was door de verkeerde wormkuur..doordat hij zoveel afgevallen was hield hij geen spiermassa meer over..hij heeft zich geblesseerd en is momenteel kreupel.. wat bleek nu.. de wormkuur was niet agressief genoeg..nogmaals..dit geld niet voor alle paarden

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:27

Ik gebruik altijd Eqvalan en Furexel om de beurt en dat bevalt me goed! Dan maar een dure wormenkuur!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:10

SisLeone schreef:
Cassidy schreef:
Bij de wormenkuren gaat het om de werkzame stof die er in zit. Kolieken na het geven van een wormenkuur komen doorgaans door te hoge belasting van wormen.
En kreupelheden door een wormenkuur, wat moet ik me daaronder voorstellen?

Ze hebben onderzoeken gedaan en paard had geen wormen.

Wat voor een onderzoek? Mestonderzoek kan negatief zijn terwijl het paard vol wormen zit. Alleen een bloedtest is veilig.

Wij horen in de praktijk ook vaak van "ach zal van de medicijnen enz. komen" Dit komt bijna niet voor. Door het verkeert en onkundig ontwormen onstaan de problemen. Koliek en mager worden komt niet door de wormkuur maar door de wormen.

Als een paard afvalt na het ontwormen met een Ivermectine Pasta dan heeft het paard last van wormen waar Ivermectine niet werkzaam tegen is. Moxidectine is tegen andere wormen dus kan me zeer goed voorstellen dat de Equest dan heeft gewerkt.

Kortom niet de wormkuur is de schuld maar onkundig gebruik van wormkuren.

Hippomec is niks slechter als Furexel, Eqvalan enz. Ze bevatten allemaal dezelfde hoeveelheid Ivermectine. Vaak betaal je voor de bekende merken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:14

Er staat op de spuit Hippomec ook duidelijk hoeveel ivermectine erin zit. De commissie diergeneesmiddelen van het college ter beoordeling van geneesmiddelen heeft het middel beoordeeld en geregistreerd. Het is gewoon een Ivermectine met anijssmaak. En goedkoop, maar daardoor echt niet slecht!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:30

Het was een bloedonderzoek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 00:40

Geen enkel paard is helemaal wormvrij. Ook niet na het geven van een wormenkuur. Wat je bereikt door het geven van de wormenkuur is dat het aantal darmparasieten beperkt blijft.

Een pharmaceutisch bedrijf dat een product op de markt brengt (zelfs al is het zo iets simpels als Aspirine) is hij voor een aantal jaar beschermd, geen enkel ander pharmaceutisch bedrijf mag dat geneesmiddel maken. Maar na een aantal jaren vervalt het octrooi, en mag iedereen dat geneesmiddel namaken. Omdat bedrijven de kosten niet hebben voor het ontwikkelen van dat medicijn, kunnen ze het medicijn veel goedkoper op de markt brengen. Maar dat betekend dus niet dat de "kopie" minder werkzaam is dan het originele, en duurdere product.
Natuurlijk zal een ruitersportzaak altijd nog proberen om het duurdere product te verkopen. Daar maken ze nu eenmaal het meeste winst op. Een Beta-merk, met zelfde werking, is zo krap geprijst dat er weinig marge overblijft voor het verkopende bedrijf om een beetje winst te maken....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:26

Ik begrijp dat te weing ivermectine gevaarlijk is. Hoe zit het met teveel geven? Heb nl mijn paard van 450 kilo per ongeluk de hele spuit eraquell gegeven (afzetschuifje schoot los) Verward , dus voor 700 kilo! Krijgt hij daar last van ...? Baalde er zo van en terughalen kan niet meer he ....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:50

50 kilo teveel is niet schadelijk, maar 250 kilo teveel is wel erg, zal even je DA bellen voor de zekerheid

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:57

hebben jullie je paard wel eens gewogen..dan kun je niet te veel mis zijn. ik vind het altijd moeilijk om gewicht in te schatten, maar gelukkig hebben wij een weegbrug voor vrachtwagens in het dorp..

zoniet, hoe schat je het gewicht dan in (DA of zo)??

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:59

Vervelend zeg! Ik geef altijd een andere wormenspuit..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:14

pem schreef:
hebben jullie je paard wel eens gewogen..dan kun je niet te veel mis zijn. ik vind het altijd moeilijk om gewicht in te schatten, maar gelukkig hebben wij een weegbrug voor vrachtwagens in het dorp..

zoniet, hoe schat je het gewicht dan in (DA of zo)??

Daar zijn speciale meetlinten voor die je spant om de buik en schoft van je paard. Je kunt ze oa. bestellen bij de Paardendrogist, maar een tijdje terug kreeg je ze bij de Welkoop ook gratis bij aankoop van ee Equimax spuit.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:56

Bij mij staat er op de bijsluiter dat er tot drie keer de benodigde dosis geen bijwerkingen zijn waargenomen. Ik denk dus dat je pony van 450kg die voor 700kg heeft gekregen geen gevaar loopt. Voor de zekerheid kun je je Da wel even bellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:08

Dat is helemaal niet erg. Kan echt geen kwaad. De enige wormenkuur die niet teveel over gedoseerd moet worden is de Equest en dan vooral bij jonge en kleine paarden oppassen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:39

Mijn fjord van 470 kilo geef ik ook altijd spuiten van 575 of 600 kg hoor.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:12

Mijn fjord krijgt altijd de hele spuit. Mijn shet de halve.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:21

Nou, geen bijzonderheden gezien aan mijn paard door de overdosering. Dat weten we dus ook weer ... hij is nu vast compleet wormvrij Haha! Knipoog !

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:31

Ramarant schreef:
hij werd kreupel doordat hij heel veel afgevallen was door de verkeerde wormkuur..doordat hij zoveel afgevallen was hield hij geen spiermassa meer over..hij heeft zich geblesseerd en is momenteel kreupel.. wat bleek nu.. de wormkuur was niet agressief genoeg..nogmaals..dit geld niet voor alle paarden

Dan is de wormenkuur dus niet de oorzaak van het kreupel zijn van je paard. Hij heeft zich geblesseerd doordat hij te weinig spiermassa heeft. Maar als je paard zoveel afvalt, dan moet er toch eerder een lichtje gaan branden en geef je alsnog een andere wormkuur?

'k vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat Hippomac dus een verkeerd wormmiddel zou zijn. Bloos

Hopelijk knapt je paard snel weer op! Ach gut

Edit: je paard krijgt niet snel een probleem bij een overdosering hoor. Tenzij je meerdere spuiten gaat geven... Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:33

Cassidy schreef:
Geen enkel paard is helemaal wormvrij. Ook niet na het geven van een wormenkuur. Wat je bereikt door het geven van de wormenkuur is dat het aantal darmparasieten beperkt blijft.

Een pharmaceutisch bedrijf dat een product op de markt brengt (zelfs al is het zo iets simpels als Aspirine) is hij voor een aantal jaar beschermd, geen enkel ander pharmaceutisch bedrijf mag dat geneesmiddel maken. Maar na een aantal jaren vervalt het octrooi, en mag iedereen dat geneesmiddel namaken. Omdat bedrijven de kosten niet hebben voor het ontwikkelen van dat medicijn, kunnen ze het medicijn veel goedkoper op de markt brengen. Maar dat betekend dus niet dat de "kopie" minder werkzaam is dan het originele, en duurdere product.
Natuurlijk zal een ruitersportzaak altijd nog proberen om het duurdere product te verkopen. Daar maken ze nu eenmaal het meeste winst op. Een Beta-merk, met zelfde werking, is zo krap geprijst dat er weinig marge overblijft voor het verkopende bedrijf om een beetje winst te maken....

Helaas niet waar. In de praktijk blijkt (dubbel blind gerandomiseerd onderzoek bij mensen) blijkt dat generieke middelen(de kopie van het duurdere middel) bijna altijd minder werkzaam zijn. De mate waarin de generieke middelen minder werkzaam zijn varieert. Maar wettelijk(voor humane middelen) mag een generiek middel tot 20% minderwerkzaam zijn. (ze zijn niet allemaal 20% minder effectief en het varieert ook nog eens van persoon tot persoon)
Hoekomt dit? Nou simpel de hulpstoffen in het middel de werking van het middel. Het kan zijn dat hulpstof a het middel sneller uiteenlaat vallen in de maag en/of in het bloed waardoor het te snel uit het bloed is verdwenen en het niet of te weinig werkzaam heeft kunnen zijn.

De fabrikanten van generieke middelen gebruiken vrijwel altijd goedkoperen stoffen om zo veel mogelijk winst te kunnen maken. (het gaat dan om goedkoperen hulpstoffen)
Wat je vaak ziet is dat als het octrooi verlopen is er een aantal jaren het generieke middel goed verkoopt maar dat de doktoren vaak toch maar weer het duurdere specialité middel gaan voorschrijven vanwege een betere werking, minder bijwerkingen en betere toedieningvormen.

Bij mensen is het zo dat verzekeringsmaatschappijen en Apothekers meer verdienen aan generieke middelen. De Apotheker brengt nl maar iets minder dan het dure middel in rekening. Zo heeft hij meer winst(ondanks allerlei regelingen van de overheid) en de verzekeringsmaatschappij is iets goedkoper uit.

Ik denk dus dat de verkopers van generieke ontwormingsmiddelen dus ook hogere kortingen krijgen van de groothandels voor deze middelen. Dat een verkoper dus een ander middel aanraad dan deze is dus een zeer serieus signaal.

Ik vraag aan mijn doter altijd of hij specialite voorschrijft. Dan moet hij het echte middel geven.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-09-07 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:37

Yinari schreef:
Bij mij staat er op de bijsluiter dat er tot drie keer de benodigde dosis geen bijwerkingen zijn waargenomen. Ik denk dus dat je pony van 450kg die voor 700kg heeft gekregen geen gevaar loopt. Voor de zekerheid kun je je Da wel even bellen.

Ja maar let op! Dit is gebaseerd op studies van Eqvalan(ivermectine) voor het generieke middel is dit vaak nog helemaal niet zo bekend of op weinig studies gebasseerd. Ik zo dit met een nieuw generiek(na gemaakt goedkoper middel) niet zo snel doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:30

ik geef al jaren hippomac en heb nog nooit problemen ondervonden. Trouwens met geen een wormenkuurtje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:28

Dat is ook heel goed mogelijk hoor! Er zijn genoeg mensen (en dieren) die wel gewoon goed reageren op generieke middelen. Maar minder effect en/of meer/andere bijwerkingen dan bij eqvalan kan bij een x aantal paarden voorkomen.