PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:36

ai, krijg er de kriebels van.

stipje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:36

Hier schrik ik echt ff van. Moet er niet aan denken...

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:02

Moderatoropmerking:
Graag alleen serieuze reacties. Het plaatsen van "stipjes" is niet toegestaan.

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:11

is een hele tijd geleden ook een hele discussie over geweest hier..
het erge is dus dat als jij je paard ent(wat dus nu nog niet officieel toegestaan is) en ze komen op jou stal controleren..
jij en al je stalgenoten je paard kwijt zijn, omdat ze niet zien dat je paard ge-ent is en niet gewoon het virus heeft opgelopen.
ALS dit dus in nederland komt hebben we een groot probleem. Maar ik hoop van harte dat het zo lang mogelijk op zich laat wachten.
We kunnen er helemaal niks tegen doen op dit moment.
Behalve zorgen dat we mogen enten!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:30

Ieuw..
He bah. Dit suckt. Scheve mond

Laten we hopen dat het Nederland overslaat. Maar dat zal wel weer niet .

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:39

Mijn vraag is inderdaad ook: waarom moet je er via via via via achter komen, waarom is er geen goede inlichting van de overheid?

Weet al iemand hoe het vaccin gaat heten, wat de werkzame stof zal zijn, en wanneer het verkrijgbaar zal zijn?
Is het net zoiets als de griep, je krijgt een prik met het waarschijnlijke virus, maar je paard kan het eigenlijk wel nog krijgen, of is het echt dat je paard er resistent tegen wordt?

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:40

juist, daar moet ik echt niet aan denken, de paardenpest...

ze moeten gaan zorgen dat er een vaccinatie op de markt komt tegen een redelijke prijs zodat we ons kunnen voorbereiden op wat komen gaat, en komen doet het!

iedereen aan hun da vragen wat de paardenpest precies is en hoe dat nou zit met vaccins, want we kunnen natuurlijk ons niet als voetvegen laten gebruiken door de regering vind ik.
als we er iets aan kunnen doen als eigenaren van paarden, door een vaccin hiertegen aan te moedigen dan kunnen we het misschien nog voor zijn! ik vind eigenlijk wel dat we dat verplicht zijn aan onze paardjes, immers staan wij garant voor hun goede gezondheid en zorg, dus hoort het lobyen voor een vaccin tegen de paardenpest daar ook dan niet bij?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:35

Citaat:
Citaat:
Er is een vaccin beschikbaar tegen Afrikaanse paardenpest. Dit vaccin is alleen niet een zogenaamd markervaccin, er kan dus geen onderscheid worden gemaakt tussen gevaccineerde dieren en besmette dieren. Daarom is het van belang dat alle dieren worden gevaccineerd. Vaccinatie als enig middel ten tijde van een uitbraak is niet voldoende. Naast vaccineren moet de bewezen biologische vector C. imicola worden bestreden. Ook wordt aangeraden rondom besmettingshaarden een 100 kilometer controlegebied in te stellen waarin paardachtigen niet vervoerd mogen worden.

Ze kunnen geen onderscheidt maken tussen ingeente dieren en de niet ingeente dieren?
Wat is dat voor bullshit?

Ik heb voor tientallen euro's mijn paarden laten chippen en een paspoort erbij omdat iedereen dat tegenwoordig moet hebben voor medicijn registratie. Dus dit snap ik niet.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:39

ik zal ook is bij de DA informeren

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:43

Wat erg zeg, ik vind dat hier goeie voorlichting over moeten komen een een vaccin waarmee me nu al kunnen inenten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:45

Ik ga zo maar even een mailtje sturen richting overheid hoe dat zit m.b.t. informatie en wanneer ze van plan zijn om met een vaccin te komen.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:47

Ik lees even mee, wel interessant.
@sronnie: plaats je de reactie die je daarop krijgt hier ook eventjes, ben wel benieuwd..

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:53

ik lees ook eventjes mee, ik moet er echt niet aan denken.
bah.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:54

_June schreef:
Ik lees even mee, wel interessant.
@sronnie: plaats je de reactie die je daarop krijgt hier ook eventjes, ben wel benieuwd..

Daar ben ik ook ERG benieuwd naar jah!
En daarnaast: mag je ze van mij ook verwijten (niet slim als je goed en duidelijk antwoord wil krijgen) dat er nog niks van naar buiten wordt gebracht.
En daarnaast: hoezo het verschil niet zien tussen geënte en niet-geënte paarden? Alle medicijnen die worden toegediend dienen toch te worden vermeld in het paspoort? Nou, dan zie je toch of een paard geënt is of niet?!
En dan kan ik heel hard zijn (maar dat is beter denk ik voor het gros van de paardenhouders) dat je 'pech' hebt bij een paard/pony zonder paspoort (of andere wijze van medicijn-registratie) wanneer de ziekte ontdekt wordt.

Als er te weinig over gebeurd kunnen we hopelijk met de medewerking van ALLE BOKKERS (en al hun paardenbekenden, -kennissen en -vrienden) de regering overtuigen van het belang ervan!
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-09-07 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:54

Ik moet hier echt niet aan denken hoor.

@Sronnie: ben ook benieuwd naar de reactie hierop.

Ga vanmiddag gelijk even de dierenarts vragen voor wat meer informatie...

Ik zet mijn paard dan ook in de huiskamer hoor...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:55

Cowgirl schreef:
Ze kunnen geen onderscheidt maken tussen ingeente dieren en de niet ingeente dieren?
Wat is dat voor bullshit?

Ik heb voor tientallen euro's mijn paarden laten chippen en een paspoort erbij omdat iedereen dat tegenwoordig moet hebben voor medicijn registratie. Dus dit snap ik niet.

Nee, ze kunnen geen onderscheid maken tussen besmette dieren en ingeeente dieren. Dus als het paard van de buurman ziek wordt doordat hij niet is geent en ze testen vervolgens het bloed van jouw wel geente paard, zien ze geen verschil is de antistoffen in het bloed. Het is de bedoeling dat dieren geent worden met zogenaamde markervaccins, wat inhoud dat het dier antilichamen aanmaakt tegen de ziekteverwekker, maar dat er een klein stukje van de ziekteverwekker niet aan het vaccin is toegevoegd, zodat tegen dit stukje geen antilichamen worden aangemaakt (terwijl dit anders natuurlijk wel gebeurd). zo kan je dan de zieke dieren van de geente dieren onderscheiden.
edit: Op zich heb je natuurlijk gelijk van die registratie in het paspoort, maarja wie zegt dat jij niet iemand hebt omgekocht. Gekken lopen er nou eenmaal rond helaas..
Laatst bijgewerkt door Yessy op 04-09-07 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:56

sronnie schreef:
Ik ga zo maar even een mailtje sturen richting overheid hoe dat zit m.b.t. informatie en wanneer ze van plan zijn om met een vaccin te komen.

Ik ben heel benieuwd wat je voor reactie krijgt....

Brr je moet er toch niet aan denken dat er een uitbraak van komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:00

Ik hoop toch ook dat prefentief enten snel komt.
Mijn paarden zijn niet voor consumptie, ook niet als ze zo wat krijgen, ik wil dat elk medicijn die ze kans geeft op herstel dat ze dat ook kunnen hebben.
Idem dito met dit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:17

Ik hoop inderdaad dat prefentief enten voor elk paard dan maar snel komt als we daarmee een grote crisis kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:23

Jeetje, wist idd dat t er wel een keer aan komt...preventief inenten lijkt me goed, maar hoe is dat voor elkaar te krijgen?
Zal vrijdag eens contact opnemen met mijn DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:24

Als er iets van een handtekeningen actie komt heb je vast een handtekening Ja
Hoe is zoiets online op te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:26

Deze ziekte zou niet van paard tot paard overgedragen kunnen worden, wat is dan uberhaupt het nut van 'ruimen'? Waarom zou je dan in het bloed moeten kunnen aantonen of een paard al dan niet is geent? Die logica ontgaat mij helemaal.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:29

Jaaa laten we paniek zaaien! Sigaar

Pff.... verveelde ze zich bij Bit ofzo. Alsof er morgen ineens de ''paardenpest'' uitbreekt.
Het lijkt me vrij onwaarschijnelijk. En snap het niet helemaal de ziekte is niet van paard tot paard overdraagbaar, maarrrr als er 1 paard in stal staat die het heeft moeten alle paarden geruimd worden?! Vaag verhaal.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:32

CCCCorine schreef:
Deze ziekte zou niet van paard tot paard overgedragen kunnen worden, wat is dan uberhaupt het nut van 'ruimen'? Waarom zou je dan in het bloed moeten kunnen aantonen of een paard al dan niet is geent? Die logica ontgaat mij helemaal.

Als een paard besmet is en geprikt wordt door een mug kan die mug het weer overdragen naar een ander paard, overigens begrijp ik niet dat daar preventief voor geruimt moet worden, preventief enten lijtk mij een betere oplossing.

Bij het enten worden er geen antistoffen geinjecteerd maar het virus zelf waardoor het paard zelf anti-stoffen moet ontwikkelen, doordat de stoffen waarop getest moet worden om te laten blijken of een paard besmet is ook aanwezig is bij een paard dat geent is.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:36

CCCCorine schreef:

Het mugje is besmet met het virus, het kan zo alle paarden die het steekt, besmetten.
Ruimen heeft idd weinig zin, zolang de overbrenger aanwezig blijft.
Eigenlijk moeten de muggen geruimd worden Pling