op stal ook ontwormen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 03:23

Jantien schreef:
...Hetzelfde dus met ontwormen in de winter. Zelfs al loopt je paard buiten, in de wei of in de paddock, door de lage temperatuur kan een worm zich niet ontwikkelen en kan er dus geen infectie optreden...

Hoe zit dat eigenlijk met de verhoudingsgewijs "hoge" temperaturen die we op dit ogenblik hebben (tussen de 8 - 12 C !!)?? Is het dán wel zinvol om in de winter te ontwormen, of is dat nog steeds "te koud" ? (Mijn paarden staan overdag buiten en ´s nachts in de box)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 08:33

Jantien, dank je voor je antwoord. Er is daar voldoende weidegang, vanaf maart tot september/oktober, er wordt verweid, het oude stuk wordt dan gesleept, de mest gaat dus niet van het land af. Zolang er gemaaid kan worden, wordt het stuk waar ze op komen eerst gemaaid en komen ze er een tijdje daarna op te lopen.
In de overige periode lopen ze nog wel met elkaar op één stuk, een paar uur per dag.
Ik ben het met je eens voor wat betreft de pensionhouder, maar daar heb je als klant niet altijd iets in te zeggen. Dat equest twee keer per jaar geven voldoende is, dat is wel een mooi bericht, ik denk dat ik die 3 maanden wel aanhoudt, maar het is goed te weten, dat 2 keer voldoende is.
En wat is inderdaad de grenstemperatuur waarbij de wormen en larven geen overlevingskans hebben buiten het paard?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:37

Cassidy"]
[quote="opala"][quote="Jantien schreef:
En je kan niet zomaar de verschillende werkzame stoffen door elkaar heen gebruiken, want dan krijg je resistentie.

Correctie: vlgs. mij krijg je juist meer kans op resistentie wanneer je steeds dezelfde werkzame stof gebruikt.
[/quote]

Ik zou even met je dierenarts overleggen voordat je zulke beweringen doet.
En ik geloof dat Jantien ook dierenarts is.... Schijnheilig Lips are sealed
[/quote]

Onze dierenarts raad juist aan om af en toe over te schakelen op een ander ontwormingsmiddel, om resistentie te voorkomen. Ik bedoel hiermee niet bij elke ontworming wat anders, maar jaarlijks afwisselen.
Dus wat IS het nu???

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:29

Ook de onze raadt wisselen af, inderdaad i.v.m. de resistentie. Zeker als je met zo'n nieuw middel als equest ontwormt, is het beter om niet af te wisselen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:37

Jantien schreef:
Paarden die opgestald worden in de winter hoeven dus niet meer ontwormd te worden.

Ik heb begrepen dat je voor horzellarven twee keer specifiek in de winter (okt/nov en 6 weken daarna herhalen) moet ontwormen met bijvoorbeeld Ivermectine Verward

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:44

Okee, even uitleg.
Werkingsmechanismen van verschillende wormmiddelen:
Ivermectine en moxidectine: behoren tot dezelfde groep geneesmiddelen, werken dus ook op dezelfde manier, door te interfereren met twee neurotransmitters (glutaminezuur en GABA) waardoor er storingen in de signaaloverdracht optreden. Hierdoor raakt de worm verlamd en gaat dood.
Pyrantel (af en toe nog gebruikt, oa in Strongid-P): werkt in op de receptoren van de zenuwen waardoor er ook geen signaaloverdracht optreedt. De worm wordt hier dus ook door verlamd en gaat dood.

Resistentie: een worm kan zichzelf aanpassen waardoor een anti-wormmiddel niet meer werkt. Door bijvoorbeeld de receptoren zo te veranderen dat er wel signaaloverdracht kan optreden maar het middel niet meer kan aanhechten, of door de transmitters zo te veranderen dat de stof daar niet meer mee kan interfereren.

Zichzelf aanpassen kan een worm alleen als hij de stof vaak ziet en daar dan niet dood aan gaat. Hierdoor gaat hij de stof herkennen en kan er iets tegen doen. Daarom is het van belang een voldoende grote dosis te voeren. Dat niet alle ontwikkelingsstadia gevoelig zijn voor een stof is de reden dat je met bepaalde tussenpozen moet ontwormen zodat een worm niet te vaak het middel voor z'n kiezen krijgt en eieren kan gaan uitscheiden die er wel tegen kunnen.

Omdat moxidectine en ivermectine op dezelfde manier werken kan je die 2 rustig door elkaar gebruiken.
Wanneer je met pyrantel gaat afwisselen (zeker per ontwormingsbeurt) ontstaat er een groter probleem. Omdat er dan op twee verschillende werkingsmechanismen herkenning kan ontstaan, waardoor een worm veel sneller voor beide middelen resistent kan worden. Voor pyrantel bestaat bij paarden al resistentie onder wormen. Daarom kan je je paard toch beter ivermectine of moxidectine geven.

Het laatste argument is de reden om tegenwoordig te adviseren om niet meer af te wisselen. Vroeger werd idd geadviseerd om dan jaarlijks te wisselen maar er is toch gebleken dat paarden aan een worminfectie leden terwijl ze wel ontwormd werden. Dit bleek dan met pyrantel te zijn gebeurd. Omdat daar resistentie tegen kan bestaan is tegenwoordig het advies om niet meer af te wisselen tussen de stoffen en alleen ivermectine of moxidectine te gebruiken.

Voor horzellarven (Gasterophilus sp.) geldt dat ze goed gevoelig zijn voor ivermectine en moxidectine. Horzellarven worden in de zomer opgenomen door een paard (die gele eitjes die aan de haren geplakt zijn). Na de opname gaan ze langzaam naar de maag en darm (na 4-6 weken daar aangekomen). Waar (maag of darm) ze uiteindelijk vasthechten is soortafhankelijk. Daar overwinteren ze, waarna ze in late lente of begin zomer loslaten en met de mest weer mee naar buiten komen. Dan verpoppen ze op de grond (duurt 2-6 weken) waarna ze weer eitjes kunnen leggen.
Een aantal bijkomende zaken: een paard heeft zelden last van deze infectie, het aantal geinfecteerde paarden in NL neemt af.
Wanneer je je paard alleen tijdens het weideseizoen ontwormt ben je al ruim op tijd om de larven te doden (herfst en voorjaar), daarnaast kan je de eitjes van je paard afhalen en zo een infectie voorkomen (of iig de infectiedruk laten dalen) en dan is het erg onwaarschijnlijk dat je paard er last van krijgt.
Dus denk ik dat ook de bestrijding van horzellarven voldoende gebeurt wanneer je alleen tijdens het weideseizoen/ voor- tot najaar ontwormt.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:44

Jantien ik ga een heel end met je mee, ook ben ik het met je eens dat de horzel bij paarden minder voorkomt tegenwoordig. Maar qua timing voor het ontwormen tegen de horzellarve klopt je verhaal niet helemaal.
Wil je dat effectief doen moet je toch vanaf okt/nov gaan zitten.

Zie hieronder:

Citaat:
Horzellarven bij paarden

Hoe besmetting voorkomen?

In tegenstelling tot de meeste andere soorten maagdarmwormen, vindt besmetting met de horzellarf niet plaats via mest, maar via de horzelvlieg. De horzel is een bruine vlieg van ongeveer 2 cm lang met gestreepte vleugels. De vlieg leeft slechts enkele dagen en heeft maar één levensdoel; ze wil zich voortplanten door haar honderden eitjes kwijt te raken op de haren van het paard (bij voorkeur op de benen en rond de mond). Horzels kunnen zich in hun korte bestaan niet voeden en ze steken daarom niet!

De levenscyclus

De vrouwtjesvlieg legt haar kleverige eitjes op de haren van het paard. Na 5-10 dagen wordt in het ei een larve gevormd. De larven veroorzaken jeuk, waardoor het paard op die plaatsen gaat bijten en likken. Hierdoor komen de larven in de mondholte, waar ze onder het slijmvlies kruipen en in ongeveer een maand naar de achterkant van de tong trekken. De larven worden dan doorgeslikt om vervolgens gedurende ca 10 maanden in de maag en of darmen van een paard te verblijven. De paardenmaag kan soms honderden larven bevatten. Vanaf het voorjaar laten de larven het maagdarm slijmvlies los en komen met de mest mee naar buiten . Hier ontwikkelen ze zich in drie tot 6 weken tot volwassen vlieg. De eerste vliegen zijn er al vanaf mei, maar de meesten komen uit in augustus en september.

Schade aan de maagwand

Tijdens hun verblijf in de maag en of de darmen nestelen de larven zich in het slijmvlies en voeden zich met slijm. Dit kan zeer nadelige gevolgen hebben voor de werking van de maag en of darmen en uiteindelijk lijden tot onder andere groeivertraging, koliek , en slechte conditie en een verminderde weerstand.

Bestrijding met wormpasta

Door in het najaar (eind oktober) een wormpasta te geven op basis van ivermectine worden alle fase van de horzellarf gedood. Het beste moment is het moment van opstallen;
horzels leggen hun eitjes namelijk alleen in de open lucht. Ter gelijke tijd moet u dan alle eitjes van het lichaam van het paard verwijderen. Als u er niet zeker van bent dat u alle eitjes heeft kunnen verwijderen en of bij paarden die overdag nog buiten komen, is het raadzaam de behandeling 6 weken later te herhalen. Met deze dubbele behandeling kunt u er absoluut zeker van zijn dat deze parasiet niet in het lichaam van uw paard leeft!

Een wormpasta op basis van de werkzame stof ivermectine is aan te raden, zoals Eqvalan of Furexel. Naast de horzellarf, doodt ivermectine tevens alle belangrijke maagdarmwormen (inclusief de veulenworm) en de longworm. Bepaal het gewicht van uw paard zo goed mogelijk en onthoudt dat bij ontwormen onderdosering schadelijker is dan licht overdoseren. 1 injector is voldoende voor een paard tot 600 kg. Ook geschikt voor veulens en drachtige merries.

(bron nieuwsbrief Paardendrogist, jaargang 5, nummer 2, najaar 2000)

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 09:50

Ok dit is duidelijk dankjewel Jantien!!!!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:06

Fabienne, wat betreft de cyclus van de paardehorzel, die komt uit mijn syllabus microbiologie. Die is voor niet commerciele doeleinden opgesteld en geschreven door oa de heren parasitologen werkzaam aan de faculteit DGK in Utrecht.
Daarnaast kan je door consequent verwijderen van de eitjes de opname van de larven al heel veel verminderen. Dat naast een verminderd voorkomen en het feit dat je paard er maar zelden last van heeft lijkt mij voldoende reden om niet te gaan ontwormen in de winter.