Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
singasong schreef:Persoonlijk zie ik het verschil niet tussen een oud en jong paard 'chippen'. Als je in principe tegen het hele 'chip-gebeuren' bent, vraag ontheffing en laat je paard dan DNA-testen!
ozzy1 schreef:Dus ik kan zonder chip de zorg wel vergeten??
Tuurlijk niet!
Uphill schreef:singasong schreef:Persoonlijk zie ik het verschil niet tussen een oud en jong paard 'chippen'. Als je in principe tegen het hele 'chip-gebeuren' bent, vraag ontheffing en laat je paard dan DNA-testen!
Een jong lichaam zal iets meer opgewassen zijn tegen niet-lichaamseigen elementen. Het herstel van een oud lichaam zal meer vergen. Ook in de wetenschap is men er nog steeds niet overuit of chippen zonder problemen kan worden beschouwd !

Cassidy schreef:Laten we even realistisch blijven:
Dierenartsen in een dierenkliniek hebben altijd de wil om een paard te helpen, en zullen op dat moment toch echt niet gaan miepen of er wel of geen chip in je paard zit.
De Rendac zal ook je paard niet laten liggen omdat er geen chip in zit. Er wordt nieteens naar een paspoort gevraagd als ze hem op komen halen. Ik kan me niet voorstellen dat de medewerker van de Rendac met reader op stap is.
Ik moet de agent nog tegenkomen die bij een gewone verkeerscontrole met reader op stap is. De enige keer dat ik echt heb gehoord dat er op chips is gecontroleerd was bij een paardenmarkt.
Ik heb twee merries, een van 5 en een van 12. Ik heb voor beide paarden officieel vrijstelling gevraagd en DNA laten bepalen. Ze hebben allebei een paspoort, dus als ik onderweg aangehouden wordt kan ik identificeren. Beide paarden zijn niet voor de slacht.
Als ik een paard wil kopen zonder chip, kan ik dat nog steeds doen. Je moet alleen voor zorgen dat je een veulen koopt dat nog niet gechipt is (meestal wordt gechipt op leeftijd van 6 maanden, eerder wordt ook door de Dierenartsen afgeraden). Vervolgens vraag je er op de officiele weg ontheffing voor aan (wat nog steeds kan en nog steeds mag).
Ik zou een ouder paard dus NIET laten chippen.
Cassidy schreef:Laten we even realistisch blijven:
Als ik een paard wil kopen zonder chip, kan ik dat nog steeds doen. Je moet alleen voor zorgen dat je een veulen koopt dat nog niet gechipt is (meestal wordt gechipt op leeftijd van 6 maanden, eerder wordt ook door de Dierenartsen afgeraden). Vervolgens vraag je er op de officiele weg ontheffing voor aan (wat nog steeds kan en nog steeds mag).
Ik zou een ouder paard dus NIET laten chippen.
Coliena schreef:@mariekie: mag ik vragen waarom je zet dat je pony HELAAS al gechipt was? Heeft de pony er last van? Zie je een litteken, loopt hij niet goed? Als hij er geen last van heeft, waarom heb jij er dan wel last van?