Chippen oude paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

Re: Chippen oude paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:16

Mijn beide paarden zijn niet gecontroleerd toen ze afgelopen najaar opgehaald zijn door de Rendac.
Ze waren allebei gechipt.
Rakker is op haar 35e nog gechipt en doodgegaan op haar 38e.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:48

koeien en varkens zonder oornummer zijn verdacht.
dit vanwege mkz , pest, blauwtong en bse,

bij paarden zijn de regels nog niet zo streng, dus zal eerder een dode koe worden gecontroleerd dan een dood paard.

shadow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:30

Mijn Shadow was wel gechipt op late leeftijd, puur voor het geval dat hem iets zou overkomen en hij nog vervoerd zou moeten worden.
Hij is op 2 januari ingeslapen, zowel de da als de rendac hebben nooit om paspoort of chip gevraagd, het paspoort heb ik hier dus nog steeds liggen.
Van onze eigen da had ik ook niet verwacht dat ie om het paspoort zou vragen, dit was een vreemde da, was ook echt spoed bij, maar er is niet eens naar gevraagd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:30

De grootste reden voor mij om te chippen is dat wanneer ik met dpoed naar de kliniek moet met mijn oude paard ik daar in elk geval gee gezeur krijg over het chippen.
Straks kun je gewoon niet meer naar de kliniek met je paard als het niet gechipt is.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:38

Dus ik kan zonder chip de zorg wel vergeten??
Tuurlijk niet!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:24

Persoonlijk zie ik het verschil niet tussen een oud en jong paard 'chippen'. Als je in principe tegen het hele 'chip-gebeuren' bent, vraag ontheffing en laat je paard dan DNA-testen!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:35

singasong schreef:
Persoonlijk zie ik het verschil niet tussen een oud en jong paard 'chippen'. Als je in principe tegen het hele 'chip-gebeuren' bent, vraag ontheffing en laat je paard dan DNA-testen!

Een jong lichaam zal iets meer opgewassen zijn tegen niet-lichaamseigen elementen. Het herstel van een oud lichaam zal meer vergen. Ook in de wetenschap is men er nog steeds niet overuit of chippen zonder problemen kan worden beschouwd !

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:37

Onze oude shet en fokmerrie zijn en worden niet gechipt. Reden: waarom wel? In principe komen ze niet van het erf af, tenzij we ze 500 meter verder van weide naar weide verplaatsen.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:38

ozzy1 schreef:
Dus ik kan zonder chip de zorg wel vergeten??
Tuurlijk niet!

I.o. met mijn DA heb ik bewust niet laten chippen. Mijn DA staat achter mijn beslissing en zal nimmer mijn ouwe verstoken laten van medische zorg. Ik moet wel zeggen dat hij ook een paardenman is. Eerst naar mensen luistert en dan naar de regels. Soms moet men wel creatief worden met zulke idiote regelwetgeving. Leg mij maar eens uit waarom een paard van 30 jaar gechipt moet worden !

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:56

Uphill schreef:
singasong schreef:

Een jong lichaam zal iets meer opgewassen zijn tegen niet-lichaamseigen elementen. Het herstel van een oud lichaam zal meer vergen. Ook in de wetenschap is men er nog steeds niet overuit of chippen zonder problemen kan worden beschouwd !

Daar kan ik me wat bij voorstellen maar ook voor een jong lichaam lijkt het mij niet goed!
Waarom moeilijk doen over chippen als je ook dna kunt laten testen?!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:54

Onze merrie en pony van 24 jaar oud zijn gechipt. Hebben geen seconde last gehad. Net als de twee jaarse en vierjaarse. Geen enkel verschil gemerkt. In tegendeel, ik heb er behalve een minuscuul klein gaatje onder de manenkam (was twee uur later al niet eens meer te zien) helemaal NIKS aan gezien. Volgens mij heeft de gemiddelde eigenaar er meer last van dan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:03

Daar kan ik me wat bij voorstellen maar ook voor een jong lichaam lijkt het mij niet goed!
Waarom moeilijk doen over chippen als je ook dna kunt laten testen?!

Als je bijvoorbeeld een veulen koopt, zijn ze automatisch door de fokker al gechipt, dit zijn ze verplicht. Dus dan heb je niet veel keuze. Ik weet niet of bij handelaren ook de gewoonte is paarden te chippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:13

Laten we even realistisch blijven:

Dierenartsen in een dierenkliniek hebben altijd de wil om een paard te helpen, en zullen op dat moment toch echt niet gaan miepen of er wel of geen chip in je paard zit.

De Rendac zal ook je paard niet laten liggen omdat er geen chip in zit. Er wordt nieteens naar een paspoort gevraagd als ze hem op komen halen. Ik kan me niet voorstellen dat de medewerker van de Rendac met reader op stap is.

Ik moet de agent nog tegenkomen die bij een gewone verkeerscontrole met reader op stap is. De enige keer dat ik echt heb gehoord dat er op chips is gecontroleerd was bij een paardenmarkt.

Ik heb twee merries, een van 5 en een van 12. Ik heb voor beide paarden officieel vrijstelling gevraagd en DNA laten bepalen. Ze hebben allebei een paspoort, dus als ik onderweg aangehouden wordt kan ik identificeren. Beide paarden zijn niet voor de slacht.

Als ik een paard wil kopen zonder chip, kan ik dat nog steeds doen. Je moet alleen voor zorgen dat je een veulen koopt dat nog niet gechipt is (meestal wordt gechipt op leeftijd van 6 maanden, eerder wordt ook door de Dierenartsen afgeraden). Vervolgens vraag je er op de officiele weg ontheffing voor aan (wat nog steeds kan en nog steeds mag).

Ik zou een ouder paard dus NIET laten chippen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:22

Cassidy schreef:

Dierenartsen in een dierenkliniek hebben altijd de wil om een paard te helpen, en zullen op dat moment toch echt niet gaan miepen of er wel of geen chip in je paard zit.

De Rendac zal ook je paard niet laten liggen omdat er geen chip in zit. Er wordt nieteens naar een paspoort gevraagd als ze hem op komen halen. Ik kan me niet voorstellen dat de medewerker van de Rendac met reader op stap is.

Ik moet de agent nog tegenkomen die bij een gewone verkeerscontrole met reader op stap is. De enige keer dat ik echt heb gehoord dat er op chips is gecontroleerd was bij een paardenmarkt.

Ik heb twee merries, een van 5 en een van 12. Ik heb voor beide paarden officieel vrijstelling gevraagd en DNA laten bepalen. Ze hebben allebei een paspoort, dus als ik onderweg aangehouden wordt kan ik identificeren. Beide paarden zijn niet voor de slacht.

Als ik een paard wil kopen zonder chip, kan ik dat nog steeds doen. Je moet alleen voor zorgen dat je een veulen koopt dat nog niet gechipt is (meestal wordt gechipt op leeftijd van 6 maanden, eerder wordt ook door de Dierenartsen afgeraden). Vervolgens vraag je er op de officiele weg ontheffing voor aan (wat nog steeds kan en nog steeds mag).

Helaas is mijn pony al een paar jaar gecipt.

Ik was toen een leek op dit gebied. Bloos

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:06

@mariekie: mag ik vragen waarom je zet dat je pony HELAAS al gechipt was? Heeft de pony er last van? Zie je een litteken, loopt hij niet goed? Als hij er geen last van heeft, waarom heb jij er dan wel last van?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:07

Cassidy schreef:

In België moet een veulen gechipt zijn voor speenleeftijd, ten laatste op 4 maand ouderdom. Nog geen problemen gemerkt. En nogmaals, als je een perfect paard tegenkomt, geen problemen, niks, maar hij heeft al een paar jaar een chip zitten, laat je dit paard dan staan? Omwille van je eigen overtuiging?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:16

Hallo allemaal,

Ik heb Max van 26 ook niet laten chippen maar DNA laten registreren.

Het risico dat het mis gaat bij een ouder paard is te groot met het chippen, mijn dierenarts was het helemaal met mij eens!
Waarom ik dit heb laten doen is omdat ik met regelmaat op de weg rijd en we ook zo nu en dan met de trailer op pad gaan.
Daarnaast is het ook handig als het dier bijvoorbeeld bepaalde medicijnen moet hebben; sommige mag je alleen afnemen als dit in het paspoort geregistreerd staat ivm met slachten.

Wat ik hierboven las over medische hulp:
Ik was dit jaar met Max in Utrecht voor het maken van een ECG en een echo; men vroeg direct naar zijn paspoort en in de papieren die ik kreeg las ik dat ze een paard zonder chip wel aannemen, maar dat het paard na afloop van de behandeling wel gechipt de faculteit zou verlaten, tegen de kosten van 250 euro! Thuis laten chippen is vele malen goedkoper!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:22

Coliena schreef:
@mariekie: mag ik vragen waarom je zet dat je pony HELAAS al gechipt was? Heeft de pony er last van? Zie je een litteken, loopt hij niet goed? Als hij er geen last van heeft, waarom heb jij er dan wel last van?

Nee ze heeft er geen last van.
Ik heb het puur gedaan omdat de rentac haar dan mee zou nemen in geval van.
Maar dat is helemaal niet nodig lees ik hier...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:30

Ok dan, dan is het bij jou dus eigenlijk meer een psychologisch probleem bij jou, dat je hem er eigenlijk liever niet in had gehad. Dus als de chip door een kundige dierenarts wordt ingebracht op de juiste manier, heeft niet het paard er last van, maar in de meeste gevallen enkel de eigenaar!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:33

Zoals ik hier lees heeft mn pony er niets aan.

Ik kan trouwens zo naar de kliniek.
met buitenrijden ben ik nooit aangehouden of iets.
Dus die chip zit er in voor de retac die er niet eens naar kijkt.

Jammer nu heeft mn pony dus voor niets een ijzer of iets staafje in dr hals zitten... Knipoog

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:40

Hier in België hebben ze aan de hand van het chipnummer een dossier over het paard. Er staat op wat de naam van het paard is, leeftijd, slacht of niet-slachtpaard, de eigenaar en waar het paard gestald staat. Al bij al toch heel nuttig dacht ik? Als het paard ooit gestolen wordt, om maar iets te zeggen, kunnen nieuwe eigenaars vinden waar het paard vandaan komt. Dit is wel iets wat jullie in Ndl niet hebben? BIj ons moeten paarden niet alleen gechipt worden, maar ook geregistreerd in één centrale databank en ze moeten als derde een Europees paspoort hebben. Dus voor niks is het zeker niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:07

Ze hebben er altijd al mee lopen schermen dat de chip ook diefstalpreventie is. Waarom worden er dan nog steeds paarden die gestolen zijn (en gechipt zijn) niet teruggevonden? En wat helpt het als je paard gechipt is, intussen is doorverkocht en de nieuwe eigenaar er geen afstand van doet? (Zie geval Swiebertje)? Heb je veel aan die chip
Op het moment dat er gericht en regelmatig wordt gecontroleerd, en er geen fraude gepleegd kan worden met die chip (chip onklaar gemaakt, nieuwe chip ernaast geplaatst, en je hebt geen poot om op te staan) is de chip geen drol waard. Ja, voor de firma die hem produceerd, voor de DA of chipper die hem inbrengt, maar niet als diefstalpreventie of garantie dat je je paard terugkrijgt.

Of ik een eenmaal gechipt paard zou aanschaffen als hij verder helemaal naar mijn zin zou zijn: ja, dat zou ik doen. Omdat ik op dat moment kan zien dat er geen blijvende lichamelijke gevolgen zijn. Maar zelf in laten brengen zou ik niet doen. Het is en blijft toch een risico.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:30

Om nog maar eens een gerucht de wereld uit te helpen: de DA wordt zeer zeker niet rijk van de chip! De databank in België daarentegen wel... En ik heb persoonlijk uitgetest hoe je een chip onklaar kunt maken, en geloof me, dat is voor zover ik weet niet mogelijk. Een tweede chip inbrengen kan natuurlijk, maar de eerste chip blijft altijd aanwezig en dat nummer kan dus altijd afgelezen worden! Er zijn idd paarden die gestolen worden met chip, maar dan moet dat paard wel in de databank staan! Als hij er (nog) niet instaat, dan is er idd geen toegang tot de eigenaarsgegevens...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:31

En wat doe je hier mee..
Mijn fjordenveulen is destijds met een maand of 8 schat ik gechipt en vorig jaar verkocht. Man wou alles op zijn naam laten zetten en de chip werd niet teruggevonden...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:41

Als je zegt destijds, hoe lang is dit dan geleden? Voor de verplichte invoering van de chip voor paarden, konden mensen gewoon chippen als ze dat wilden. Hiervoor gebruikten ze dan dezelfde chips die bij honden werden ingebracht. Dus een verscheidenheid van merken van chips. Met als gevolg dat er verschillende chiplezers waren ook. Die helaas genoeg niet elke chip konden lezen. Het is dus mogelijk dat de chiplezer de chip gewoon niet herkende. Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat een chip "kapot" gaat, het is bovendien ook niet onmogelijk dat de chip niet correct (lees, niet scheren van de huid, ninet ontsmetten, niet controleren na chippen of hij af te lezen is) dat er een ontsteking ontstaat en de chip er uit komt. Het is ook mogelijk dat de chip uit het apparaatje gevallen is voor het inbrengen. Dat ozu ook de eerste keer niet zijn. Is er na het inbrengen nog een keer gecheckt of de chip er zat? Nogmaals, het is niet onmogelijk, maar ik heb enorm veel geprobeerd en het ding werkt nog steeds. Als iemand nog suggesties heeft om het ding kapot te proberen krijgen, zeg maar, ik test het met plezier uit! (heb reeds magneten, hoge temperatuur, lage temperatuur, grote schokken uitgetest)