Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:13

Sommige wormenspuiten die ik wel eens gebruik voor mijn fjord staan er niet eens bij(of ik kijk niet goed??), Hippomec?

Wie kan mij vertellen welke wormenspuiten die onder 'vrij'staat dezelfde werking heeft als Equimax..anders wordt het gewoon inslaan Haha!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:04

Niet zo veel zorgen maken, het wordt echt niet zo veel duurder en er zijn genoeg mogelijkheden. Ik moet nog zien of alles wel door gaat.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:01

Mijn zwager werkt bij de Welkoop en die mogen het gewoon verkopen tot tenminste jan 2008

voor de rest een vraagje:
Wat is het verschil in werking van equest en eraquel?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:04

roosje84 schreef:
Mijn zwager werkt bij de Welkoop en die mogen het gewoon verkopen tot tenminste jan 2008

voor de rest een vraagje:
Wat is het verschil in werking van equest en eraquel?

Eraquell: Ivermectine - beschermt het gehele wormenspectrum - ook tegen horzels - geschikt voor drachtige merrie's - tot 600kg.

Equest: Moxidectine - beschermt tegen een breed wormspectrum inclusief ingekapselde kleine strongyliden - ook tegen horzels - behandeling om de 3 maanden - geschikt voor drachtige merries
- niet geschikt voor veulens jonger dan 4 maanden - tot 575 kg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:05

@roosje84 : dat is logisch want de regel gaat pas op jan-2008 in Haha!
Als de Welkoop hierna niet de juiste papieren heeft aangevraagd en toestemming heeft gekregen mogen ze dus ook geen wormenkuren meer verkopen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:08

roosje84 schreef:
Sommige wormenspuiten die ik wel eens gebruik voor mijn fjord staan er niet eens bij(of ik kijk niet goed??), Hippomec?

Wie kan mij vertellen welke wormenspuiten die onder 'vrij'staat dezelfde werking heeft als Equimax..anders wordt het gewoon inslaan Haha!

Voor welke werking iedere wormenspuit heeft kun je eens kijken op de site van Divoza.nl. Daar staat een goede beschrijving bij! Tong uitsteken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:18

Ok dankje wel!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:31

Ik heb gekeken, handig!
Maar die Equest en die Eraquel moet je die afwisselen qua werkzame stof of is dat niet nodig?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:32

Het is sowieso verstandig om af te wisselen met wormenkuren.
De ene keer een zware en dan weer een minder zware.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:33

Ja dat snap ik , doe ik altijd al.Maar ik bedoel meer de goedkopere versie die je tussendoor geeft*tussen de equimax in*. Moet je die ook afwisselen qua werkzame stof?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:35

roosje84 schreef:
Ja dat snap ik , doe ik altijd al.Maar ik bedoel meer de goedkopere versie die je tussendoor geeft*tussen de equimax in*. Moet je die ook afwisselen qua werkzame stof?

Daar kan ik je eigenlijk geen antwoord op geven....

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:35

In het voorjaar geef je een Equimax, in het najaar een Equest en daar tussen door een Equimectin (=ivermectin) Verder niet afwisselen qua werkzame stof daar je dan juist resistentie in de hand werkt.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:51

Dibah 3 x verschilde stof is niet erg handig heb ik altijd geleerd???

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:22

Ik heb nog niet zo lang geleden een lezing hierover gehad. en dit is wat zij aanraden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:44

helma74 schreef:
ik heb de mest laten onderzoeken op wormen> Hoef misschien niet eens meer te ontwormen. http://www.wormbestrijding.nl

Even laatste punt verwijderen.. en hij doet het.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 11:22

we dwalen af luitjes...dit gaat niet over welke middelen je moet gebruiken maar of we ze zelf nog via de normale weg kunnen kopen Lachen

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:30

Vanaf 1 oktober 2007 wil de overheid proberen om alleen nog via een recept ontwormmiddelen uit te gaan geven.
Hoe dit gaat lopen... in 1 keer recepten voor een jaar halen, iedere 8 weken een nieuw recept halen bij de dierenarts?
Is nog niet bekend gemaakt. Eerst zou dit al ingaan vanaf 1 januari 2007 maar dit is al eind vorig jaar verplaatst. In landen als Belgie en Duitsland is deze wet al van kracht, en aangezien het 1 europa is, gaan ze dit gelijk trekken.

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:39

Momenteel zijn ontwormpasta’s voor paarden in Nederland vrij verkrijgbaar. Dat wil zeggen dat deze producten niet alleen bij de dierenarts maar ook bij ruitersportzaken, dierenwinkels en fouragehandelaren te koop zijn. Door nieuwe regelgeving op Europees niveau zal in de Nederlandse diergeneesmiddelenregelgeving het één en ander veranderen. Omdat nog niet alle voorstellen in definitieve besluiten zijn omgezet is er nog wel enige onduidelijkheid over de praktische gevolgen van de wetswijziging. Wij proberen u op deze website zo goed mogelijk te informeren, maar u zult begrijpen dat er pas volledige duidelijkheid is als alle besluiten genomen zijn en het ministerie de richtlijnen officieel naar buiten brengt.

Traceerbaarheid
Het Europees Parlement streeft met het oog op een optimale voedselveiligheid naar een min of meer volledige controle (traceerbaarheid) van diergeneesmiddelen die worden toegediend aan voedselproducerende dieren. Binnen Europa vallen paarden onder de categorie voedselproducerende dieren. De eigenaar van een voedselproducerend dier moet kunnen aantonen waar hij een bepaald diergeneesmiddel gekocht heeft. En voor fabrikanten en handelaren geldt dat ze de overheid snel en volledig moeten kunnen informeren wie, wat, hoeveel en wanneer een bepaald diergeneesmiddel afgenomen heeft. Dit betekent dat van alle diergeneesmiddelen een administratie moet worden bijgehouden door de handelaar, maar ook door de eigenaar/houder van het dier. Hierin staat onder andere het batch nummer, wanneer en van wie het middel is gekocht en wanneer en aan welk dier het middel is toegediend.

Recept-plicht
Een ander belangrijk gevolg van de wijziging is dat alle diergeneesmiddelen uitsluitend op recept van een dierenarts geleverd mogen worden. De producten die nu de status “vrij” hebben worden door de nieuwe Europese regelgeving voorschriftplichtig. Dat betekent dat u voor een ontwormpasta een recept nodig heeft van uw dierenarts. Of dit per keer zal moeten of dat de dierenarts een recept voor een langere periode (bijvoorbeeld een jaarrecept) mag voorschrijven is ons nog niet bekend.

Verkrijgbaarheid
De wetswijziging die van kracht zou zijn op 1 januari 2007 is uitgesteld tot 1 oktober 2007. Zoals het nu lijkt zullen ontwormpasta’s vanaf 1 oktober 2007 in ieder geval nog door dierenartsen geleverd mogen worden. Of de huidige “vrije” middelen ook na 1 oktober 2007 mogen worden geleverd door handelaren die in het bezit zijn van een geldige vergunning is ons nog niet duidelijk. Ook is ons onbekend welke eisen aan deze “erkende handelaar” zullen worden gesteld.

Advies
U kunt in ieder geval nog t/m 30 september 2007 ontwormpasta’s kopen zonder recept van uw dierenarts.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:54

Dat zal wel een stormloop worden dan Lachen

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:11

Ik ga er ook maar wat inslaan als ik iedere keer na de dierenarts moet Sigaar Want een recept uitschrijven zal hij ook niet voor niets gaan doen, net zo als hij dat nu ook al doet word het uitschrijven in de prijs meeberekend.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:53

Citaat:
Ik heb nog niet zo lang geleden een lezing hierover gehad. en dit is wat zij aanraden.

Was dit een lezig van Ford dodge?
Zij raden juist aan om bij een werkende stof te blijven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik voorheen het ontwormen flnik onderschat had.
Stof krijgt nu alleen nog maar equest en equest pramox.

Wat ik me nu af vraag (ben ik al weer vergeten hoe dit verhaal zat)

Hoe zit het met mensen die in pension staan.
Ik meende dat het zo was, dat het alleen goed werkte als alle paarden tegelijkertijd onwormd zouden worden.

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:01

Ja, het klopt dat je niet te veel moet afwisselen, maar dat doe je dan ook niet op deze manier. Ik ontworm om de 8 weken (veulens tot 1 jaar om de 6 weken) 1 x in het voorjaar met Equimax (werkzame stof Ivermectine + Praziquantel), dan de rest Equimectin (werkzame stof Ivermectin) en in het najaar 1 x Equest (werkzame stof Moxidectine). En het is inderdaad raadzaam om alle paarden die bij elkaar staan ook tegelijk te ontwormen. En natuurlijk een goed weidemanagement.

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:15

Ik had hier nog niet eerder van gehoort, zal de DA het wel lekker druk krijgen dan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:12

jesskn schreef:
Ik heb net gekeken en 4182 EQUIVITAL PASTA Sectolin Horse Care Products B.V. VRIJ kun je gewoon blijven kopen dus zal de rest ook wel zo te koop blijven.
Hier staat de lijst: http://www.cbg-meb.nl/brdwebsave/websit ... jstURA.doc

Equivital is een vitaminepasta, en dus geen ontwormingsmiddel.

Kevin34 schreef:
Vanaf 1 oktober 2007 wil de overheid proberen om alleen nog via een recept ontwormmiddelen uit te gaan geven.
Hoe dit gaat lopen... in 1 keer recepten voor een jaar halen, iedere 8 weken een nieuw recept halen bij de dierenarts?
Is nog niet bekend gemaakt. Eerst zou dit al ingaan vanaf 1 januari 2007 maar dit is al eind vorig jaar verplaatst. In landen als Belgie en Duitsland is deze wet al van kracht, en aangezien het 1 europa is, gaan ze dit gelijk trekken.

Ik had begrepen dat het ivm de resistentie de bedoeling was om dit via de DA te doen, zodat er eerst gekeken kan worden of het wel nodig is om te ontwormen. Dus niet zoals nu gebeurt op een vast schema ontwormen, maar alleen als er echt een wormenbesmetting is.
Ik doe dit zelf inmiddels ook. Een paar keer per jaar mestonderzoek (1e jaar 3x en daarna 2x) en nav die uitslag al dan niet ontwormen.

Kans is groot dat een grote groep paarden daardoor veel minder vaak ontwormt hoeven te worden. Dat de spuiten daarvan duurder worden zou mij niks verbazen. Heb nl afgelopen 12 maanden 1x hoeven ontwormen nav uitslag mestonderzoek ipv op de kalender elke 8-12 weken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:12

Ipv wormspuiten ben je dan geld kwijt aan het mestonderzoek en soms zelfs dubbel omdat ontwormen toch nodig is. Dan na een worminfectie na 3 weken weer een mestonderzoek en evt. bij aanwezigheid wéér ontwormen.

Voor personen met (niet veel) paarden aan huis is minder ontwormen een optie, maar op de meeste pension/manegestallen niet te doen gezien het mestbeleid c.q. geen-beleid waar het ontwormen aangaat.

Voor partikuliere paardenhouders kán het een vermindering van het aantal wormkuren per jaar opleveren en daardoor dus minder kans op resistentie, voor de pension/manege-stallen zie ik dit niet gebeuren.