Wond aan de voorkant van kogel (achterbeen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Wond aan de voorkant van kogel (achterbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 21:38

Maar dan komt er toch zand in??

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:42

TeeGee schreef:
Maar dan komt er toch zand in??

neen...dat spul (verdorie, dat ik nou niet op de naam kom Boos! ) sluit de wond af. Er zit ook ontsmettingsmiddel in verwerkt.
Elke dag de wond even schoonspoelen met water...droogmaken en dan dat spul erop smeren...ook in de wond zelf.
Toevallig hebben we het zelf van de week nog gebruikt voor onze ruin die, na een gevecht met een andere ruin, een behoorlijk diep gleuf net onder zijn oog had opgelopen. Het spul verdween helemaal in de wond (wat aangaf dat het behoorlijk diep was)...volgende dag was net of hij alleen een schaafwondje had.
Vriendin van mij gebruikt het nu ook bij haar paard, die ook een fikse beenwond heeft. Je ziet het dagelijks beter worden. Paard loopt ook gewoon buiten.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:02

Maar ik mag hetook niet nat maken van de DA omdat er gevlochten draad is gebruikt ofzo. Kan natuurlijk wel als die eruit zijn.

Heb je ook de foto's gezien?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:04

ja...ik heb de foto gezien. Ziet er niet akelig uit moet ik zeggen.
Zal proberen om ff een foto op te zoeken van het paard van mijn vriendin...en die loopt gewoon buiten.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:10

Afbeelding

Hier is de wond al aan de beterende hand. Het was veel dieper.
Die wond is in eerste instantie ook gehecht maar de hechtingen knapten er één voor één uit.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:17

Ik zou toch niet zomaar tegen het advies van de DA in gaan om eerlijk te zijn...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:30

Westernfreak schreef:
Ik zou toch niet zomaar tegen het advies van de DA in gaan om eerlijk te zijn...

TS hoeft het niet te doen hoor Knipoog ...maar wij hebben ons portie "lelijke en nare wonden" wel gehad bij de paarden en geen enkele DA schrijft bij ons boxrust voor.
Wij halen er soms zelfs de DA niet meer bij...
Vorig jaar had onze ruin en mega mega wond in de kootholte van zijn rechter achterbeen. Bijna over de gehele breedte van de kootholte...zeker 2 cm hoog en wel 1,5 cm diep.
Geen plek wat je kon hechten dus...stalrust met 32 graden en 2 miljoen vliegen was ook geen optie...dus hebben hem laten lopen in de koppel. Als je achter hem liep zag je de wond als een eendenbek open en dicht gaan. We hebben wel 2 dagen anti-biotica gespoten en verder elke dag de wond schoon gemaakt met biotex. Geen dik been gehad...geen moment kreupel.
Vele mensen riepen toen..."ooh...dat duur wel meer als een half jaar eer dat weer goed is"
Na 4 weken was hij weer onder het zadel.

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:06

Mijn paar Klair is ruim twee maanden geleden gevallen op de straat en heeft met haar benen tegen de muur getrept. Het gevolg was diverse diepe verwondingen op haar achterbenen.
Ik heb er ook een topic over geopend destijds. Haar wonden zijn ook gehecht. Ze had ook een wond recht over haar kogel. De DA heeft ons ook absolute stalrust voorgeschreven. Ze heeft zeker drie weken op stal gestaan. De tweede week heb ik haar aan de hand wat gras laten eten. De wonden zijn uiteindelijk goed genezen. Zij stond met beide achterbenen dik in het verband.
Mocht je nog meer vragen hebben dan mag je me altijd pb-en

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 08:14

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:18

mijn paardje is nou net uit het verband.. we hadden een ongelukeje met de trailer het ziet er goed uit maar de wonden moeten nog verder helen nu moet ik het gewoon elke dag goed schoonmaken en betandine erop. Maar idd. je moet gewoon naar je dierenarts luisteren dat is het beste. succes!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:44

Het ziet er keurig uit.
Ik zie dat hij ook weer buiten mag lopen ? Dat is wel goed voor zijn bloedsomloop natuurlijk. Dan zal dat erg dikke van het been ook wel snel verdwijnen denk ik.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 09:04

Ja, hij mag even in de wei en ik probeer 2 keer per dag met hem te stappen. Misschien dat ik er vanmiddag op ga, want nu loopt hij met mij...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:40

http://www.mijnalbum.nl/Album=V3LVIBDB

De foto's van vandaag, het viel de DA heel erg tegen en ik vond het ook niet overtuigend met zn beslissingen over hoe nu verder...

We moeten er nu mokzalf opsmeren en toch maar verband erom houden.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:14

dat ziet er idd niet zo fraai uit.

Ik zou niet met mokzalf beginnen....begrijp dat ook niet...het is toch geen mok?????
Zou toch echt gaan voor de gel die mijn vriendin gebruikt...is echt megaspul...Vulketan® gel!!
En het verband eraf houden Bloos

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:10

Mokzalf moest omdat er antibiotia inzit en verder ook uierzalf enzo...Het zou idd het mooiste zijn zonder verband maar er zitten gelijk vliegen op...

We wachten het weekend even af maar anders ga ik naar een andere DA voor een second opinion.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:20

De wond die ik hierboven liet zien.....daar heeft geen vlieg in of opgezeten....en heelt heel rap naar verhouding.
Maar ik hou er nu over op, je moet maar kijken wat je met mijn info doet Ja
Sterkte met je paard.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:12

Misschien dat vliegen op ontstekingen afkomen, ruikt toch een beetje.

Iig bedankt djuno.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:24

En, gaat het alweer wat beter met TG ? Of is de wond verder gaan ontsteken ?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 15:43

Gister is weer de DA geweest. Ziet er nog niet goed uit, de wond is weer open gegaan. Dus dat stuk wat is gehecht gaat afsterven en moet dan afgesneden worden.
Gaat dus nog wel even duren...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:00

Even een update:

Met T ging het wel aardig,hij was erg fris. Been is al een stuk dunner maar wat is gehecht hangt gewoon weer los. Begint zich wel een korst te vormen dus das mooi. Ook onder dat losse stuk gaat dus genezen en die flap moet er dan nog af worden gehaald omdat die afsterfd.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:24

Als de huid eraf is moet je het echt goed schoon en droog houden en ga liever 10 x 2min stappen dan 2x wat langer. Ik weet uit ervaring hoe het is. Ons paard had de hele kogel open liggen en is 2x geopereerd en heeft 8wk in de kliniek gestaan. Alleen rust en goede verzorging zorgen dat het weer mooi geneest. Wij hebben van de kliniek honing zalf gehad en dat is niet goedkoop maar van een kapotte kogel zie je nu allen nog een plekje ter groote van €0,10 cent.Heel veel sterkte

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:18

Paard van een klant van me had een winkelhaak als de jouwe, iets hoger op de kogel. Was gebeurt bij uitladen van de trailer. Daar sprongen de hechtingen ook los. De DA wilde de flap er af halen....we zijn met Equaide begonnen onder verband om steun te geven en het is nu genezen, en er is bijna niks meer van te zien. Terwijl ook daar de hele flap los hing. Maar net als bij jou, was er een grote vaatsteel. Dus die flap heeft genoeg aanvoer van bloed om het te kúnnen redden. Onder verband groeit het weer aan elkaar. Ik wilde je dit toch even vertellen.
Sterkte!!

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:20

Wij doen altijd op zulke wonden koffie. Ja gewoon droge koffie zo uit het pak. Dat help erg tegen wildvlees en de wond zie je per dag kleiner worden.

Onze pony had doordat hij in het draad had gezeten zijn been erg losliggen en later kwam er erg veel wildvlees op maar nu moet je echt weten waar het gezeten heeft want je ziet er echt niks meer van.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:17

Mijn paard heeft vorige zomer een gelijkaardige wonde gehad. Het enige verschil was dat de wonde bij hem iets meer naar buiten zat ipv mooi in het midden. Maar dat doet er eigenlijk niet toe...

De dierenarts heeft het uiteraard ook gehecht en een antibioticaspuit gegeven. Mijn paard is enkel de eerste dag op stal gebleven. De volgende dag mocht hij al naar buiten op een klein stuk, wat we speciaal voor hem hadden afgezet, zodat hij zeker geen rare sprongen zou uithalen.
Na een week mocht het verband eraf en moest ik de wonde 2x per dag uitkuisen met Isobetadine. Jammer genoeg is de wonde toch nog gaan ontsteken. DA er opnieuw bijgehaald maar na een week nog geen verandering. Second opinion gevraagd. Deze DA heeft onmiddellijk antibiotica ingespoten en is dit een week lang, iedere dag komen doen. Ondertussen moest ik de wonde proper houden (weer Isobetadine) en insmeren met Vulketan gel, tegen wildvorming. Heel goed middel! Ja
In totaal heeft mijn paard zo'n 3 maanden stilgestaan maar ik moet er wel bij zeggen dat ik pas weer ben gaan rijden toen de wonde volledig dicht was.

Mijn paard heeft in de maanden daarna wel nog geregeld last gehad van stalbenen achter maar dat is vanzelf weggetrokken.

Veel succes nog!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:18

Bedankt voor de tips.

Vandaag is toch die flap eraf gesneden. Helaas heeft het hechten geen zin gehad is die flap toch afgestoven.

Foto's dag 19: Let op: Bloederig!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=DL436JLB