Allergie? Ringachtige bulten (foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Re: Allergie? Ringachtige bulten (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:14

Rienn schreef:
Pony bij mijn oude manege heeft dit ook gehad.. ik zal een voor je na vragen wat dat was.. 'geloof iets met het hooi/kuil maar durf dit niet echt te zeggen

Ik laat het je zo snel mogelijk weten.. maar zou iig wel zo snel mogelijk de Dierenarts laten kijken

Indd een oude manege pony bij ons heeft dat ook gehad.
Volgens mij kwam dat door het kuilgras.
Elke baal kuilgras is namelijk anders de 1 is vetter dan de andere deze pony reageerde daar op.
Ik hoop dat je er wat aan hebt heel veel sterkte.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:20

ik denk dat het urticaria is.

verdikkingen van de huid zijn te zien als gevolg van een overgevoeligheids reactie die netelroos word genoemd. Netelroos ontstaat meestal op een groot aantal plaatsen egelijk en de bultjes die het gevolg zijn van vochtophoping onder en in de huid zijn aanvankelijk rond maar kunnen later samenvloeien tot omvangrijke bulten. De oorzaak opsporen is vaak een tijdrovende bezigheid. In de meeste gevallen verdwijnt de netelroos vanzelf. Een behandeling met bepaalde bijnierschors hormonen kan het herstel bevorderen.

misschien heb je hier iets aan

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:20

Mijn paard heeft dit ook gehad, het is idd een allergische reactie op iets maar het is moeilijk zoeken wat.
Ik dacht bij die van mij ook aan wasmiddel toen aan eiwit en nu denken we dat het van klaver komt. Gelukkig heeft die van mij het dit jaar niet meer gehad. Heb wel homeopatische middeltjes gebruikt en gwezorgd dat hij een goede weerstand heeft gekregen.(hij was gevoelig op zijn darmen).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:22

Ringworm!?
Een vliegenspray waar hij allergisch voor is, had een paard bij ons last van...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:59

Wel vreemd dat het weer terugkomt, terwijl er geen andere factoren zijn veranderd en omdat de jaargetijden verschillend zijn (anders zou je nog kunnen denken aan een reactie op insectenbeten ofzo). Zou dus toch een bloedtest laten doen om te kijken of lever / nieren e.d. goed werken. Het zou misschien een reactie op een opeenstapeling van stoffen kunnen zijn die door niet optimaal werkende lever/nieren niet goed worden afgevoerd. Om maar zeker te zijn...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:36

Rienn schreef:
Maflinger schreef:
zou in ieder geval zo snel mogelijk een dierenarts laten kijken. En ik denk dat dat al wel eerder had gekund...

Ben ik het mee eens.. je zei dat het paard het al eerder had gehad.. vraag me af waarom er dan niemand naar gekeken heeft??

In haar verhaal staat dat er meerdere DA's geweest zijn..
Misschien kan de DA er weer een prednison kuurtje geven?
En nader laten uitzoeken wat het is.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:00

Het is geen ringworm. Dat is al geconstateerd door de dierenartsen zegt ze.
Ik dacht ook eerst aan netelroos, maar het zou heel goed een allergie kunnen zijn...

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:23

Inmiddels zijn de bulten/zwellingen alweer zo goed als verdwenen, zag ik net toen ik in het weiland liep. Het is wel vervelend, het komt ineens opzetten, het ziet er niet uit (je kan de wedstrijden wel afzeggen) en na een paar dagen of weken verdwijnt het weer als sneeuw voor de zon, zonder dat je weet wat de oorzaak is. Het is wel erg waarschijnlijk dat het een allergie is, maar voor wat !! We hebben ons gek zitten denken, hooi, stro, brok, dekens, chabrakken ?? Maar dat kan het niet zijn, want nu ze in de wei staat, zonder stro, hooi, denkens enz. krijgt ze het dus toch weer.
Het gekke is dus dat ze 3 jaar bij ons op stal staat en dit jaar voor het eerst dit soort verschijnselen vertoont.
Het paard lijkt er geen last van te hebben maar het is niet leuk als je je trouwe viervoeter zo aantreft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:34

bloedonderzoek gaf niks aan?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:00

Als je bloedondezoek doet moet je ergens op testen... als je geen idee hebt wat het is kun je ook nergens op testen, de mogelijkheden zijn nl. oneindig.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:00

Juin schreef:
Als je bloedondezoek doet moet je ergens op testen... als je geen idee hebt wat het is kun je ook nergens op testen, de mogelijkheden zijn nl. oneindig.

Ja dat is inderdaad zo... Ik hoop echt dat je erachter kunt komen wat het is.. Ik zal eens op internet een beetje rondzoeken... Misschien levert het iets op je weet maar nooit.

san21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:47

Tof dat jullie allemaal zo meedenken. Ik denk niet dat het netelroos is omdat het echt begint als een bultje en die bult wordt groter en dan wordt het een ring en die ring wordt groter en groter en dan zakt hij weer af want nu zie nog iets maar ik denk dat het met een paar dagen weg is. En de dierenarts weet zeker dat het een allergie is.

Ik heb in het begin (toen de bultjes weer kwamen) ook gedacht dat het misschien kwam doordat ze het te warm heeft gehad onder de deken. Dit was maar 1 dag. Die deken heeft ze vaker op gehad dus het kan niet aan de deken zelf gelegen hebben want die had ze al vaker opgehad.

In januari heeft ze ook een keer warm onder een deken gestaan. Rond die tijd kreeg ze ook bulten en ringen. Maar dat is maar een paar uur geweest. Dus ik heb daar wel aan gedacht maar kan een paard kort last van de wartmte gehad hebben en dan toch 3 a 4 weken bulten en of ringen hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:14

Het kan alles zijn, vliegenspray, anti-klit, etc. etc.
Bij ons op stal waren het bovenstaande dingen, toevallig gister getest of het dat echt was, op een plekje anti-klit gespoten, vandaag enkele bultjes. Maar nog heel minimaal.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:12

Ik heb Spark ook nog eens zo uit de wei gehaald, dit kwam door vliegenspray. Echter, vliegenspray gebruik je niet in januari, of wel?

In ieder geval succes ermee!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:21

Anti-klit. Een bepaald stofje wat in vliegenspray zit en ook in een ander goedje wat je hebt gebruikt voor je paard? Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:57

Maflinger schreef:
zou in ieder geval zo snel mogelijk een dierenarts laten kijken. En ik denk dat dat al wel eerder had gekund...

ja het lijkt inderdaad op ringworm en nee hoeve niet perse kale plekken te zijn, maar het zou ook best een allergische reactie kunnen zijn affijn volgens mij hebben jullie dat hierboven al geantwoord maar in ieder geval zou ik er toch even de da bij halen.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:12

barbara1970 schreef:
Maflinger schreef:

ja het lijkt inderdaad op ringworm en nee hoeve niet perse kale plekken te zijn, maar het zou ook best een allergische reactie kunnen zijn affijn volgens mij hebben jullie dat hierboven al geantwoord maar in ieder geval zou ik er toch even de da bij halen.

Uhmmm zoals al een aantal keren vermeld is, er zijn al meerdere dierenartsen geweest en ze zegt dat die ook zeker weten dat het een allergie is. Alleen nu nog de vraag waarvoor ie allergisch is!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:15

Misschien gebruik je bepaalde "onschuldige" middeltjes? Of nieuwe deken ofzo? Tja je moet toch ergens beginnen met uitzoeken...

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:33

mijn paard krijgt ook bulten van een deken/dekje die met wasmiddel gewassen word.
daar kunnen we gelukkig rekening mee houden en heeft er geen last meer van,
maar die had dan alleen bulten onder de deken en niet van die ringen.
dus lijkt me gek als het van de deken komt, aangezien ik heb begrepen
dat het paard de bulten op de nek heeft en op de rest van het lichaam minder.
hopelijk is het snel duidelijk wat het is.
het is inderdaad erg vervelend om je paard zo aan te treffen en niet weet wat je moet doen.

san21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:34

Alle bulten zijn weg. Gewoon vanzelf.
Vanmorgen een brief gehad van de dierenarts daarin staat dat ze de aandoening Erythema Multiforme heeft. De huidaandoening is niet infectieus en reageert niet op enige therapie en na 3 tot 5 maanden vanzelf weer verdwijnt. De oorzaak is onbekend .

De dierenarts heeft veel contact gehad met Uterecht. Daar staat ook zo´n paard met dezelfde ringen. Er zijn twee vormen van een donut allergie. Een die wel weggaat met prednison en de ander niet. Varibella reageert niet of nauwelijks op prednison.

Ze weten niet wat de oorzaak is. Ik ben wel wat wijzer geworden. Het is alleen jammer dat we er niet achter gekomen zijn wat de oorzaak is.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:42

Dat is echt heel vervelend, wij hebben een pony gehad die dit ook verschillende keren kreeg. Het is echt gewoon een allergische reactie ergens op. Je zoekt je helemaal wezenloos naar wat het kan zijn, wij zijn ook eindeloos aan het tobben geweest met zijn eten, dingen weglaten, andere brok proberen e.d., uiteindelijk bleek die van ons allergisch te zijn voor de geïmpregneerde rabbatdelen die tegen de buitenkant van de stal zijn getimmerd, daar stond hij regelmatig op te knagen. Pony geruild met zijn vriendje die in de zeecontainer stond, nooit meer problemen gehad!
Succes met zoeken naar de oorzaak.............

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:48

ziet er heel apart uit, ik heb dit niet meegelezen. maar iig beterschap!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:53

Ik moest meteén denken aan ringworm! Ook omdat je zelf al zegt 'ringen', en het lijkt er echt op. Het lijkt mij geen allergie, omdat dit meestal uitslaat in bulten en ook vaak op de slijmvliezen van de paarden slaat. Ik zie niet echt een ziek paard, en meestal bij een allergische reactie steekt een paard (die van mij in ieder geval) niet lekker in z'n vel. Maar uiteindelijk is dit toch een gevalletje voor de DA, wat het ook moge zijn. Ik zou nooit uitgaan van meningen op Bokt in zo'n geval, want zoals je ziet zegt iedereen iets anders! Maar ik snap wel dat je natuurlijk wilt weten hoe anderen er over denken,ik heb dat ook altijd Knipoog

Als het ringworm is moet je echt oppassen, het is superbesmettelijk en mensen kunnen het net zo goed krijgen!!

wizzards

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:17

Ik dacht ook meteen aan wasmiddel, mijn pony heeft hier ook ooit eens een reactie op gehad.

Succes ermee

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:25

Petulan schreef:
Ik moest meteén denken aan ringworm! Ook omdat je zelf al zegt 'ringen', en het lijkt er echt op. Het lijkt mij geen allergie, omdat dit meestal uitslaat in bulten en ook vaak op de slijmvliezen van de paarden slaat. Ik zie niet echt een ziek paard, en meestal bij een allergische reactie steekt een paard (die van mij in ieder geval) niet lekker in z'n vel. Maar uiteindelijk is dit toch een gevalletje voor de DA, wat het ook moge zijn. Ik zou nooit uitgaan van meningen op Bokt in zo'n geval, want zoals je ziet zegt iedereen iets anders! Maar ik snap wel dat je natuurlijk wilt weten hoe anderen er over denken,ik heb dat ook altijd Knipoog

Als het ringworm is moet je echt oppassen, het is superbesmettelijk en mensen kunnen het net zo goed krijgen!!

Zoals je hebt kunnen lezen is er inmiddels een diagnose gesteld door verschillende dierenartsen en is het zeker geen ring worm! TS wil geen diagnose van de mensen hier op bokt, maar graag ervaringen uitwisselen met lotgenoten.

san21 schreef:
Vanmorgen een brief gehad van de dierenarts daarin staat dat ze de aandoening Erythema Multiforme heeft. De huidaandoening is niet infectieus en reageert niet op enige therapie en na 3 tot 5 maanden vanzelf weer verdwijnt. De oorzaak is onbekend .

De dierenarts heeft veel contact gehad met Uterecht. Daar staat ook zo´n paard met dezelfde ringen. Er zijn twee vormen van een donut allergie. Een die wel weggaat met prednison en de ander niet. Varibella reageert niet of nauwelijks op prednison.

Ze weten niet wat de oorzaak is. Ik ben wel wat wijzer geworden. Het is alleen jammer dat we er niet achter gekomen zijn wat de oorzaak is.