Paard krijgt plots een ... ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: Paard krijgt plots een ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:24

beyosa schreef:
ik ken het ...onze vorige pony had het zelfde..na bloedkweek bleek het dat hij wormen in zijn aderen had(grote stronggliden)hij kreeg equest en metacam(pijnstiller)en werd gelukkig weer helemaal de oude.maar als het je overkomt ,en je ziet ze zo liggen..dat vergeet nooit meer,sterkte ermee

De DA zei wel dat hij een wormbesmetting had, hoewel hij enkele dagen ervoor een wormenkuur had gehad (hij was wel al een hele tijd niet meer ontwormt). Nu krijgen we op stal en schema van de DA dat iedereen moet volgen zodat alle paarden tegelijkertijd worden ontwormt.

Zouden die wormen er iets mee te maken kunnen hebben dan?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:00

dorothea schreef:
? Waarom niet? Volgens mij kan er bij iedereen (zowel mensen als warmbloedige dieren) kortsluiting in de hersenen optreden....
Waarom wel honden en katten met epilepsie en geen paarden?

Jah ik dacht ook dat het wel kon, alleen zei hij van niet.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:02

klinkt mij in de oren als epilepsie

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:03

Inderdaad de pony die dat bij ons had, die had ook bloedwormen (inderdaad van die groote strong.... dingen)(kan de naam nooit onthouden)

Symptomen van dit soort wormen zijn inderdaad van dit soort dingen, die pony bij ons werd gewoon verblind van angst, en heeft daardoor een hoop mensen laten schrikken.

Gelukkig komt het daar ook weer helemaal goed mee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:07

omdat het nog niet genoemd is:
ik heb een keer gezien dat een paard rustig graaste, en het volgende moment in soort van paniek op drie benen liep/rondsprong.
iedereen schrok zich een ongeluk, we dacht gelijk het ergste.
maar even later was het ineens weer over.
het bleek dat hij gestoken was door een wesp.
dus, heel misschien dat jou paard in de nek of daar ergens gestoken kan zijn?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 10:47

Hmmm, hij panikeerde echt niet hoor. Hij ging zelfs rustig liggen net of hij voelde het aankomen. Denk niet dat hij gestoken was door één of ander insect.

Ik begin nu steeds meer te denken dat het door de wormen is gekomen zoals PSM heeft voorgehad met haar pony. Tot hiertoe heeft hij geen 'aanval' meer gehad (of toch niet dat we gezien hebben natuurlijk) maar hij is ook nog niet echt z'n oude zelve ... hij is een beetje futloos. De eigenaresse gaat de DA in ieder geval opbellen om te vragen of hij nu nog een wormenkuur moet krijgen als straks alle paardjes tegelijkertijd worden ontwormt. Lijkt me van wel!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:42

Het was niet mijn pony maar de pony van beyosa hier op bokt. Mail haar eens, ik heb haar ook al een pm van dit topic gestuurd, en ze zei tegen mij dat ze je al gepmt had

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:46

Heb haar mailtje gekregen! Haar verhaal leek inderdaad op wat er bij ons is gebeurd.

Ik wist niet dat wormen zoveel schade konden aanrichten!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:08

Heel er veel, en het is voor paarden tot en met 7 jaar nog besmettelijk ook, hoe oud is hett betreffende paard??

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:32

Het betreffende paard is nu wel reeds 20 jaar. We hadden hem trouwens enkele dagen voordat hij die 'aanval' kreeg ontwormt met equimax. De eigenaresse vond dat het paard zo futloos was de laatste tijd. Toen ik haar vroeg wanneer hij voor het laatst ontwormt was geweest bleek dat dat al wat langer geleden was dan zou mogen. Nu is hij nog steeds niet helemaal z'n oude zelve, misschien heeft hij nog wormen dan? Kan het zijn dat niet alle wormen met 1 kuur worden gedood als het al een tijd geleden is dat een paard is ontwormt?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:38

jeetje dat is schrikken, gelukkig gaat het nu goed met het paard

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:27

Dit soort wormen, komt niet eruit met gewoone ontwormingsmiddelen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 03:24

Het zou ergens een reactie op kunnen zijn. Heeft hij dit eigenlijk vaker want met epileptie is het vaak zo dat er wel lichtere verschijnselen zich eerder openbaren. Vaak krijg je ook een schokkende ademhaling bij epileptie en overtollige speeksel (schuimvorming )

verder kan het ook een ....... (ik kan niet op de naam komen moet dan echt in mijn studieboeken kijken) aanval zijn we hebben een paard op de manege gehad (pensionpaard) die eigenaar ging er een blok mee om en paard ging zo liggen op de weg ook ongecontroleerde bewegingen enzo wat je beschrijft evenlater zo over en nooit meer wat van gemerkt ookvoor de tijd nooit zoiets gehad. Het blijkt vele paarden te kunnen overkomen reden is volgens mij nog wetenschappeijk niet aangetoond. Succes er mee en houd ons op de hoogte.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:26

Dit was de eerste keer dat we het bij het paard zagen, de eerste keer dat ik zoiets überhaupt meemaakte! De eigenaresse heeft met de DA gebeld en die denkt dat het wel eens door de wormen kan komen, hij moet dus nog een keer ontwormt worden! We zullen zien of hij helemaal opknapt na die tweede wormenkuur en als dat zo is gaan we maar hopen dat dit nooit meer gebeurt. Bijkbaar is het niet zo simpel om te achterhalen wat een paard mankeert dat zo reageert.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:58

Nee , Nou ik hoop dat het niet weer gebeurd. Ik kon het zo snel niet in me studieboeken vinden maar ik zal even die gene vraag wie zijn paard toen zo in 1x neerging. Anders is het zo'n half verhaal wat ik neerzette. Hou je me op de hoogte hoe het vergaat met het paard?

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:37

dorothea schreef:
? Waarom niet? Volgens mij kan er bij iedereen (zowel mensen als warmbloedige dieren) kortsluiting in de hersenen optreden....

dat lijkt mij ook.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:39

Nogmaals, dat denk ik dus ook dat het wel moet kunnen, maar onze dierenarts zei dat dat niet kon

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:47

de kenmerken van epilepsie
snurkens geluid (zwaar ademahelen
ogen draaien
schuimen, overmatig kwijlen.
schokken
helemaal van de wereld
tanden klapperen
hoeft niet ale symptomn te hebben.
ik heb het eens bij onse hond gehad.
die had het op het laatst heel veel
hoop dat dit het niet is want epilepsie wens je niemand toe!!!
maar hopelijk kun je hier ewat mee.
heel veel succes

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:52

Kan het geen hartaanval geweest zijn? Of zijn er planten in de wei die giftig zijn?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:07

We weten het echt niet wat het was. Tot hiertoe hebben we niets anormaals meer gezien aan het paard, laat ons hopen dat dit zo blijft!

Als we meer info krijgen laat ik het meteen weten!

Alvast bedankt voor jullie reacties en mee-denk-werk! Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:39

kijk wel uit met rijden als je hem rijd. wat het ook is kijk uit met terugvallen als je er op rijd. ik vind het heel vervelend om te zeggen zo. maar denk aan je veiligheid

en heel veel sterkte

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:21

Klinkt als een epeleptische aanval, mij broertje heeft één keer een lichte aanval gehad, het zelfde zoals jij zei deed hij dat. ik zal wel op letten, mijn broertje krijgt geen pillen ofzo, als die van jou dat vaker krijgt zijn er dan pillen voor paarden?

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:23

ik lees even terug en zie dat hij later ontwormd is dan zou moeten, het kan zijn (meen dat ik dat ergens heb gelezen) dat de wormen de hersenenaantasten. zou hem nog een keer ontwormen. en ik blijf dit volgen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:53

Ja, maandag krijgen we een ontwormingschema van de DA dat iedereen moet volgen. Dan zal het paard ook terug ontwormt worden en hopen we dat het allemaal voorbij is en blijft!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:11

Gelukkig!!

Veel suces!