Wanneer heeft een paard Hoefkatrolontsteking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:21

Volgens Antoine de Bodt is hoefkatrolontsteking geen probleem van de hoeven, maar zit het in de rug. “De meeste mensen weten niet of hun paard links of rechts gebogen is. Daardoor rijden ze het paard niet recht. Op die manier ontstaat er spanning in de rug, die zich in de hoeven uit. Dr. Reinier Klimke zei ooit: ‘Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen’. Als je niet weet hoe je een paard moet rechtrichten kom je nooit tot een correcte verzameling en tot een goed gebruik van de achterhand. Daardoor komt er teveel belasting op de voorhand. De meest gemaakte fout is dat ruiters hun paard al naar beneden willen rijden zonder het eerst recht te richten. Hoe vaak zie je niet dat een ruiter door een slofteugel, martingal of door hard te trekken zijn paard met de neus naar beneden probeert te krijgen. Voorwaarts neerwaarts is een gift van je paard. Je krijgt het als beloning voor correct rechtrijden en drang naar voren”.

van www.hoefkatrol.com

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 00:41

Is dit wetenschap, zijn het vast staande feiten?
De spreuk van Dr. Reinier Klimke wordt uit zijn verband gerukt. Er staat 1 zin van hem, de rest is toevoeging van ADB-team.
Hoe kan je complete wetenschap uitwissen voor spreuken die niet wetenschappelijk onderlegd zijn?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 08:15

Als een paard het in de rug heeft heeft hij een rugprobleem, en geen HKO.
En ik denk dat het erg generaliserend is om te zeggen dat de meeste mensen niet weten dat hun paard niet recht is.............ik denk dat heel veel mensen dat wel weten, en daar op hun eigen goede manier mee bezig zijn.
Tenslotte spreken we, afgezet tegen de totale ruiterpopulatie, maar over een handjevol ruiters die bij AdB lessen en zijn theorieen volgen.

Blijft voor mij staan, dat de paarden die hij weer goed krijgt om te beginnen al eigenlijk geen echte HKO hadden, zie mijn berichten hierboven. Dit wordt eigenlijk bevestigd door Zannekin, die aangeeft dat verder onderzoek in de hoef te kostbaar is, zodat ze eigenlijk niet precies weten wat er aan dehand is, en het paard het etiket HKO opgeplakt krijgt.

En we weten ook allemaal, dat er wel degelijk ook paarden zijn met HKO, die goed reageren op aangepast beslag en dergelijke, en op die manier nog jarenlang goed meedraaien. Zonder dat ze bij AdB zijn gaan lessen.

Maar helaas ook paarden die met wat meer moeite weer aan het werk hadden kunnen komen........

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:33

fabienne schreef:
En we weten ook allemaal, dat er wel degelijk ook paarden zijn met HKO, die goed reageren op aangepast beslag en dergelijke, en op die manier nog jarenlang goed meedraaien. Zonder dat ze bij AdB zijn gaan lessen.

Ben ik het weer eens volledig mee eens, ik ken een paard dat inmiddels 18 jaar is en op zijn 13de is er HKO bij hem geconstateerd. Dit paard heeft aangepast beslag gekregen na enige tijd (eerst is het een tijd verdoezeld door de vorige eigenaren) en een injectie. Het paard loopt hier en wordt hier nu al 5 jaar gewoon mee getraind en heeft een goed leven met vrij weinig pijn (zeer sporadisch).

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:40

Nu we het toch weer over de methode AdB hebben heb ik daar toch nog even een vraag over. In een artikel wat ik ooit van hem heb gelezen heeft hij het er over dat als het paard zich meer moet/gaat verzamelen er meer druk op de voorhand komt. Worden de paarden die dan HKO hebben niet, volgens zijn theorie, nog meer belast op de toch al pijnlijke voorbenen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:42

Ik welk tijdschrift heeft dat artikel gestaan dan? Want AdB wil de achterhand onder de massa hebben....heeft hij van het weekend duidelijk gezegd...

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:45

Cassidy schreef:
Ik welk tijdschrift heeft dat artikel gestaan dan? Want AdB wil de achterhand onder de massa hebben....heeft hij van het weekend duidelijk gezegd...

Da's duidelijk anders kan een paard ook niet verzamelen. Maar volgens AdB komt er dan meer druk op de voorbenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:48

Dit snap ik niet? AdB heeft het wel over in de krul trekken zonder verzameling, zonder dat die motor eronder komt. Als ze op de voorhand lopen zonder achterhand eronder, ja dan wel.

Je zou hem even een mailtje kunnen sturen. info@hoefkatrol.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:59

De site van AdB staat vol met onvolledigheden, onvolkomenheden en wat er wel staat is een verzameling gemeenplaatsen en inkoppertjes, gesteund door 1 enkele uitspraak van wijlen Dr. Reiner Klimke die eigenlijk misbruikt wordt. Hemelzijdank dat Klimke er in zijn leven meer woorden aan vuil heeft gemaakt dan alleen dat handjevol. Het is wel jammer dat het hier als argument overtrokken wordt, iedereen zou dat toch moeten weten?
Verzameling maakt de voorhand lichter en vrijer, de benen krijgen dan veel minder te verduren dan bij dat gekachel op de voorhand.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 10:02

We hebben het ook wel over AdB, maar in relatie tot het onderwerp hoefkatrol, niet over zijn methode an sich.
Dus back on-topic please.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:09

fabienne schreef:
We hebben het ook wel over AdB, maar in relatie tot het onderwerp hoefkatrol, niet over zijn methode an sich.
Dus back on-topic please.

Oke, ik kom hier een andere keer wel op terug.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:11

Ja, soms lijkt het wel of ik op de homepage van ADB ben beland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:12

Fabienne, het was toch al helder dat AdB de term HKO te pas en te onpas hanteert, ook op zijn site?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:21

Lovely, het is ook duidelijk dat je iets tegen AdB hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:27

Cassidy schreef:

Dat maak jij ervan, maar als je bedoelt dat ik niet aan zijn voeten lig, dan heb je gelijk inderdaad, klopt. Ik zie ook geen reden om klakkeloos mee te gaan in wat hij allemaal vertelt, niet op basis van wat ik hier hoor vertellen en ook niet nav de informatie op zijn site.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:28

Cassidy schreef:

ieder zij mening, hier moet geen propaganda gemaakt worden voor één of andere theorie, dat is al genoeg gebeurd...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 10:31

Soit.
De vraag was.......
wanneer is er sprake van hoefkatrol!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:36

"De hoefkatrol bij een paard bestaat uit een botje (het straalbeen) dat vast
zit aan het hoefbeen en het kroonbeen. Over dit botje glijdt de diepe
buigpees. Om de pees niet direct over het bot te laten schuren, loopt de
pees door een peesschede. Dat is een met vloeistof gevuld kokertje. Het
geheel wordt hoefkatrol of hoefkatrolmechanisme genoemd. Is er een
kreupelheid vanuit het hoefkatrolmechanisme dan heet dit officieel
podotrochleose of hoefkatrolontsteking. In de volksmond wordt dan vaak
gezegd " het paard heeft last van hoefkatrol"
Frans van Toor, dierenarts paardenkliniek de Raaphorst, Wassenaar.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:50

Lovely schreef:
"De hoefkatrol bij een paard bestaat uit een botje (het straalbeen) dat vast
zit aan het hoefbeen en het kroonbeen. Over dit botje glijdt de diepe
buigpees. Om de pees niet direct over het bot te laten schuren, loopt de
pees door een peesschede. Dat is een met vloeistof gevuld kokertje. Het
geheel wordt hoefkatrol of hoefkatrolmechanisme genoemd. Is er een
kreupelheid vanuit het hoefkatrolmechanisme dan heet dit officieel
podotrochleose of hoefkatrolontsteking. In de volksmond wordt dan vaak
gezegd " het paard heeft last van hoefkatrol"
Frans van Toor, dierenarts paardenkliniek de Raaphorst, Wassenaar.

Hiermee zeg je dus verder niets over de oorzaak, waardoor komt de beschadiging van het hoefkatrolmechanisme?
Ik lig niet op de knieen voor AdB, vind het wel verbluffend wat hij met met afgeschreven paarden weet te bereiken. Als een paard door een andere manier van rijden geen/minder pijn meer heeft, wat is er dan op tegen om het op zijn minst eens te probreren.

En er zijn mensen die eerst zaken zelf objectief bekijken voordat ze een mening vormen en niet afgaan op "van horen zeggen".

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 12:11

Dit was al eerder aan de orde Esther; de beschadiging aan het strraalbeen ontstaat, doordat de doorbloeding naar de voet wordt belemmerd door welke oorzaak dan ook (te weinig beweging is een van de aangedragen mogelijke oorzaken). Hierdoor degenereert het straalbeentje, en dat gebeurt in sommige paardenfamilies al op zeer jonge leeftijd....nog voordat ze bereden worden!
Ik heb al eerder gezegd, je hoeft toch ook niet een moskee te gaan bezoeken om te ervaren of je misschien niet toch in de Islam wilt gaan geloven.
Wat mezelf betreft......ik trek in twijfel of de diagnose HKO wel altijd juist was.....komen deze paarden dan bij AdB terecht, dan kan hij deze paarden verbeteren. Niet omdat ze HKO hebben, maar omdat ze waarschijnlijk wat anders hadden! De fout wordt m.i. gemaakt door onterecht het etiket HKO op te plakken!

De discussie gaat eigenlijk ook niet over AdB maar zie boven naar de titel.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:22

Nee, maar op de een of ander manier komen we toch steeds weer bij hem terecht Haha!

Wat wel apart is dat er veel meer "medische kwalen" bij paarden voorkomen. Bv OCD's etc. die zijn, tot nu toe Verward , niet met rijden/instructie te verhelpen. Kern van waarheid in verhaal van Fabienne, dat de paarden die bij AdB onterecht het stempel HKO op zich hebben?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 12:29

Unifer, niet alle paarden die bij hem terecht komen, maar degenen die hij kan helpen en die weer goed lopen dan he......

S h i t , gaan we weer off topic Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:48

Wou nog dit zeggen:
Wat voor zulke kwalen (moeilijke diagnose, veroorzaakt door verschillende problemen, exacte oorzaak moeilijk te beschrijven) typisch is, is wel dat sommigen daar gebruik van maken om een heel eigen theorie te ontwikkelen. De paardenwereld is daar heel gevoelig voor.
Ik ben het er dus helemaal mee eens dat de "geholpen" paarden een ander probleem hadden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:51

Gezien het feit dat je dit topic bent gestart n.a.v. Antoine de Bodt, is het niet meer dan normaal dat we iedere keer weer bij hem uitkomen, denk je niet?

Het kan best dat een heleboel paarden het stempel hebben van HKO, terwijl dat niet het geval is. Zoals Zannekin al zei: duidelijke en gedetailleerde diagnostiek is kostbaarder dan een paar roentgenfoto's en verdoving van de ondervoet.
Maar als iemand van een arts te horen heeft gekregen: HKO, dan zal hij dat van de arts aannemen, denk je niet ook?

Dus als je gaat zoeken naar een oplossing om een paard die deze diagnose heeft gekregen verder te kunnen helpen, en je komt na veel zwerftochten uit bij iemand die je boven alles geliefde paardje toch weer aan het marcheren krijgt: zal het jou kunnen schelen wat nou de uiteindelijke reden is geweest?

Ik kan me voorstellen dat HKO, degeneratie van de pees en rafelige oppervlakte van het straalbeen wel degelijk aan de orde zijn. Maar net zo'n probleem is het, dat het aantal HKO gevallen (klinisch of niet) ook drastisch stijgt. En genetisch kan het gewoon niet dat binnen een paardepopulatie het fenomeen HKO in één of twee generaties zo ontzettend de kop opsteekt. Dus, ik geeft je in deze gelijk: echte HKO zal niet te genezen zijn. Maar ik denk wel dat, als er veranderingen zijn, en het paard wordt niet goed gereden, dat deze twee factoren nou net de druppel kunnen zijn die het vat kunnen doen overlopen. Haal het verkeerde rijden weg, de spanning op die kant wordt verminderd. Zo verminderd dat het paard er niet kreupel op loopt. Of hij geen pijn heeft kunnen wij niet zo beoordelen. Niemand kan in die koppies kijken. Maar daarom is het resultaat wel aanwezig en voor iedereen te zien.

Op de clinic afgelopen Zondag was er een paard van 23 jaar. Eggbars en Siliconen op beide hoeven, paard was duidelijk onregelmatig, al twee keer ingespoten. Ruiter stapt erop, aanwijzingen van AdB. Lukt niet helemaal. Dus aan twee longes, en het paard loopt rad. Rijtechnische fout en het paard is weer kreupel.

Heeft dit paard HKO? Ik weet het niet, maar klinkt plausibel, Hij draait zo al een hele tijd mee. Een jaar of 8 misschien 10. Zou een beschadigde pees het zolang uithouden. Ik weet het niet, lijkt me van niet. Denk ook niet dat het de eigenaar zoveel zou kunnen schelen als het nou geen echte HKO zou zijn. Haar enige doel is dat ze dit paard nog niet kwijt wil. En dat willen er meer niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:02

Cassidy schreef:
Ik kan me voorstellen dat HKO, degeneratie van de pees en rafelige oppervlakte van het straalbeen wel degelijk aan de orde zijn. Maar net zo'n probleem is het, dat het aantal HKO gevallen (klinisch of niet) ook drastisch stijgt. En genetisch kan het gewoon niet dat binnen een paardepopulatie het fenomeen HKO in één of twee generaties zo ontzettend de kop opsteekt.

Ervan uit gaande dat je je hier baseert op onderzoeksresultaten ben ik benieuws waar dit onderzoek is gehouden en door wie? Het zou wel interessant zijn als dit inderdaad zo zou zijn en hoe dat in verhouding staat tot het rontgenologisch keuren van dekhengsten bijvoorbeeld.