vreemde reactie op inenting influenza ?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

Re: vreemde reactie op inenting influenza ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 21:33

@Ods: hopelijk gaat het ook snel beter met jouw paard. Hou je me wel op de hoogte?

@paars: dierenarts is ook nog zeker een half uur daarna aanwezig geweest (had nog heel veel vragen Knipoog ) maar het was toen (helaas) nog niet te zien... Anders had hij ook eens de reactie kunnen zien, misschien dat ie daar meer mee aan had gekund?! Maar de volgende keer doe ik het ook zo, eerst de enting en dan de rest, gewoon voor de zekerheid! En mijn DA is inderdaad een verstandige man, hij weet waar hij het over heeft en denkt ook goed met me mee!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:37

Doe ik zeker Nexthorse.

Ik heb met mijn veearts afgesproken dat we smorgens eerst haar een pijnstilling geven en smiddags de enting. Dan heeft ze wel reactie maar niet de vreselijke pijn.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:07

Helaas gaat het met Unique toch nog niet helemaal als gewenst. Ik ben haar weer een beetje aan het longeren, maar omdat ze (weer) licht-atactisch is geweest, gallopeert ze (weer) wijdbeens achter. Ik heb er anderhalf jaar over gedaan omdat weer goed te krijgen, na de vorige reactie! Ook sleept ze een beetje in draf met RA, misschien dat alleen ik dat zie, maar ik vind dat de RA minder goed optilt en tijdens het draven komt er bij dat been ook wat zand omhoog (beetje stom verwoord, maar hopelijk snappen jullie het Knipoog ). Ook zit er op die hoef meer zand dan LA. Ze is duidelijk ook nog niet haar zelf. Tijdens het longeren is ze de hele tijd aan het rennen, bokken, gillen (normaal), maar in de paddock of op stal is ze heel rustig, vraagt ze niet om aandacht, zit ze niet overal aan (niet normaal). Geen dierenarts die kan zeggen wat ik moet doen, iedereen zegt: "probeer maar wat, we hebben geen idee!". Ze kunnen niet zeggen hoe lang het nog duurt, ze kunnen haar niet helpen, ze weten niet waarom ze zo reageert, ze kunnen echt niets zeggen! Maar er moet een oplossing gevonden worden! Als ik dit elke keer krijg, elke enting, of als ze een keer medicijnen krijgt met dat bestanddeel.... Dat is niet dragelijk, dan ben ik alleen maar aan het opbouwen tot de volgende klap...
Maar, we geven de moed niet op Lachen Ik blijf zoeken naar een dierenarts (of ander persoon Knipoog ) die er wel wat mee aankan! Dus als iemand nog tips heeft wat ik kan proberen... Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:55

Je DA kan bloed afnemen en kijken naar de IgE waarde, een waarde die aangeeft of en hoe sterk de allergische reactie in het lichaam nu is. Misschien heb je iets aan deze link
http://www.immunoselect.de/englisch/immuno.html
het is een duits bedrijf, wellicht kunnen ze je meer informatie geven hoe je uit kan zoeken wat hier aan de hand is. Zo niet kunnen ze je misschien op weg helpen om een adres te vinden waar ze jullie wél kunnen helpen?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:51

He gats Nexthorse, je dacht dat het zo goed ging.

Met mijn paarden gaat het op het moment erg goed. Bij de merrie is niets meer te merken en bij mijn ruin krijgen we al steeds meer praatjes te zien. We zijn er nog niet maar het is een stuk beter dan een paar dagen geleden.

Ik hoop dat er iets is was ze voor jou merrie kunnen doen. Als ze (licht) ataxtische verschijnselen toont slaat het bij haar op de zenuwen lijkt.... kan de dierarts daar niet iets mee?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:54

@ paars: daar kan ik zeker wat mee! Dankjewel!

@ Ods: gelukkig gaat het met jouw paarden weer goed!

Ze kunnen niets met de ataxie! Het lijkt er inderdaad op dat het zenuwstelsel dus een grote rol speelt, maar het kan ook een gevolg zijn op een reactie van het immuunsysteem. En alle testen die ze hebben uitgevoerd (EMG, bloedtesten, enz) waren allemaal negatief. Ze hebben al zoveel dingen onderzocht, vooral toen ze in Utrecht stond, en ze kunnen het gewoon echt niet vinden. Ook geen aanknopingspunt, helemaal niets! Ze weten het echt niet.....
Morgen maar weer eens overleggen, ook over die IgE/waarde....

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 19:51

ik heb vandaag iemand gesproken van het laboratorium. Als ik een lijst kan krijgen van alle bestanddelen van de entingen (en dan met name alle gebruikte hulpstoffen ed), kunnen zij kijken of ze iets kunnen testen. Dus ik ben al druk aan het zoeken geweest, maar bijna nergens worden ook alle hulpstoffen vermeld. Ga maandag maar eens de fabrikant bellen....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:57

Kijk aan! Hoop...! Best goed nieuws.
Welke entstof was het? Misschien kan ik in een database voor je kijken? Graag de merknaam.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:51

@ paars: als je dat kan doen, graag!
Het gaat om de Duvaxyn EHV 1,4 en de ProteqFlu (alleen influenza).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:07

Heb vast iets gevonden van ProteqFlu. De databease waarin ik wilde zoeke geeft hiervoor een link naar een webpagina die niet wil laden. Dit is volgens mij een bijsluiter. Naast de de verschillende vezwakte virussoorten staat er alleen nog Carbomeer bij. Of er nog méér in zit weet ik niet, Carbomeer is geen conserveringsmiddel volgens mij, en dat staat er nog niet bij.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:10

En dit vond ik van de Duvaxyn EHV 1,4

Per dosis van 1,5 ml:
Werkzame bestanddelen:
Geïnactiveerd equine herpesvirus type 1 , stam 438\77 : minstens 107,3 TCID50 ( Tissue Cultures Infective
Dose 50%);
Geïnactiveerd equine herpesvirus type 4 stam 405\76: minstens 107,3 TCID50( Tissue Cultures Infective
Dose 50%);
Adjuvans:
Carbopol 934 P

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:59

dankjewel voor je hulp! Echt super!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 08:24

Inmiddels heb ik de hoofdarts van inwendige ziekten gesproken (Utrecht). Zij heeft destijds bij mijn paard ook de EMG gemaakt.
Het komt er eigenlijk op neer dat ze niets weten en niets kunnen doen. Ze heeft nog nooit gehoord van deze reactie op een enting, het is ook nog nooit door iemand geregistreerd. Ze hebben daar ook geen idee wat ze ermee aan moeten. Ze weten niet waarop ze reageert, niet waarom ze zo reageert, ze weten niet welke deel reageert (immuunsysteem of zenuwstelsel of combi), ze weten niet of het een allergische reactie is of een over-reactie van haar lichaam. Ze hebben geen idee! Ook zijn er bijna geen middelen die zo'n reactie kunnen onderdrukken (omdat ze niet weten om wat voor reactie het gaat). Het enige middel waar ik naar kan grijpen als de reactie erg heftig is, is pred. Scheve mond
Ook heb ik het gehad over de onderzoeken die dat lab uitvoert (duitsland), ze zijn hiermee bekend en hebben er zelf ook onderzoek naar gedaan. En hoe graag ze ook zouden willen dat deze testen kunnen doen wat ze zeggen dat ze kunnen doen, ze zijn absoluut niet betrouwbaar. Bij onderzoeken die Utrecht heeft gedaan naar deze testen, bleek dat als je gezonde paarden test, er alsnog allerlei allergieën uit die test komen. Daardoor zit er heel veel ruis in de uitslagen. Het blijkt dat je eigenlijk niets kunt met de uitslagen, er komen vaak zoveel allergieën uit, dat men niet meer weet van welke allergie het paard wel last heeft en van welke niet. En dat is helemaal erg bij de testen naar allergieën voor medicijnen.
Ook zei ze dat het wel even zal duren voordat Unique er weer helemaal boven op is, haar lichaam heeft weer een behoorlijke klap gehad. Maar helaas kunnen ze haar niets geven om het herstel te bespoedigen/vermakkelijken.
Al met al ben ik dus geen klap verder en ziet het ernaar uit dat ik nooit te weten zal komen waar ze allergisch voor is en zullen alle entingen (en andere dingen die worden ingespoten) altijd het risico van een reactie met zich meedragen Scheve mond

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:24

Tjeetje Nexthorse, je hebt er goed werk van gemaakt. Ergens ook wel schrikken, dat ze gewoon niets kunnen doen....

Nu zijn we wel bedacht en blijven we de paarden goed in de gaten houden na een injectie!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 08:36

@Ods: ja, ik vond het ook niet prettig om te horen. Ik had liever iets anders gehoord, maar goed...

En we blijven inderdaad de paarden heel goed in de gaten houden na een injectie! Met onze liefde en zorg voor die paarden zit het wel goed Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:40

Okee, ik snap haar redenatie, en een oplossing ligt niet voor de hand omdat de oorzaak niet echt vaststaat en de symptomen ook niet echt duidelijk naar een bepaalde oorzaak wijzen, maar.....je kan ergens beginnen om die knoop te ontwarren, en wat je wél zou kunnen doen, is zo'n IgE meten vóór de inenting, dan heb je een uitgangswaarde, en dan erna als er zich verschijnselen voordoen zoals je nu ziet. En als dan de IgE afwijkend is, dan mag je denk ik wel aannemen dat de verhoogde IgE is ontstaan door de enting en er dus íets inzit dat een allergische reactie in het lichaam teweeg brengt. Die kan je heel goed onderdukken met Prednison, en dat hoef je geen wekenlang te geven, het is een kwestie van "het de kop in drukken".
Er kan in de testen uit Duitsland wel veel ruis zitten, als het goed is is die ruis wel constant. En als er na een enting een toename zichtbaar is, dan zegt het denk ik toch wel iets.
Wat ik probeer te zeggen: Utrecht zegt feitelijk: we onderzoeken niks, want we weten niet waar we moeten zoeken, we weten niet wat het is of waar het op lijkt, maar we weten wél dat het nog lang kan duren voor ze echt herstelt is. Dat vind ik vreemd. Bekend feit met allergische reacties is vaak dat de intensiteit van de reactie iedere keer wat heviger wordt. Dus ik denk echt wel dat je redenen hebt om toch érgens te beginnen met onderzoeken. Dat deze DA uit Utrecht er geen heil in ziet, betekent niet dat geen enkele DA dat vind.
Enfin....lang verhaal, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel te zeggen...

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:02

Ik snap wat je bedoelt paars, maar ik ben inmiddels al bij zoveel diernartsen geweest (niet alleen utrecht), en zou inmiddels niet meer weten waar ik dan heen zou moeten! er wordt geoon heel weinig onderzoek verricht naar allergieën voor medicatie. En niemand weet wat men met deze reactie aanmoet, aangezien deze reactie nog nooit vertoond is. Ik zou dus echt niet meer weten wie me dan verder kan helpen....
En utrecht heeft al heeeeeel veel onderzoeken gedaan, om alle andere dingen uit te sluiten. Er mag dus wel van uitgegaan worden dat het óf een allergische reactie is op een entstof, óf een over-reactie van haar lichaam op een stof uit de enting.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:48

ik heb het zelfde probleem..is jou paard in de hals geent?ik heb de pech dat die driehoekspier geraakt is..ben benieuwd hoe lang ik nog een kreupel paard heb ik weet niet zeker of t door de enting komt maar het zou heeel goed kunnen links geent in een spier links kreupel Huilen

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:05

jeetje,
nee ikweet ook geen goeie tips en zo maar zat er een warme dikke bult op de plaats waar de spuitv is gezet ? heeft hij niet gewoon in een verkeerde spier gezeten? ik zeg maar wat hoor ik weet het ook niet precies maar als ik te weten hier over kom zal ik dat direct door mailen hoor maar nu heel veel beterschap met je paardje hoor !!! Ach gut

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 10:05

@bambi007: mijn paard was wel in de hals geënt, maar was aan de andere kant kreupel. Balen dat die van jouw kreupel loopt, hopelijk is het met een paar dagen weg Ach gut

@bloempje4: er zat geen dikke/warme bult op de plaats van de enting. Ze was er ook niet gevoelig op. Het blijft gewoon heel raar, geen dierenarts die me kan vertellen wat ik moet doen...
Ze gaat nu gelukkig al veel beter, maar het blijft gewoon afwachten wanneer ze weer een reactie krijgt.... Dankjewel iig! Lachen

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:50

Ik zou hier ook graag een reactie op willen geven.
Mijn paard is ook twee keer kreupel en sloom geweest na een inenting.
Eerste keer vreemde gewaarwording, want je verwacht dit niet, was rond het borst gebied gespoten.
Was sloom en kon niet op haar linker been staan. Na twee dagen was hier gelukkig niets meer van te zien.
Verder geen aandacht meer aan geschonken. Na de volgende enting weer het zelfde geval, nu het rechter been. Links gespoten.Weer een vreemde reactie op de enting. Dan ga je je afvragen, wat is er aan de hand. twee dagen later weer niets te zien en kon ik weer rijden. gelukkig. De enting die hier op volgde met de dierenarts hier over gesproken en die heeft haar toen op een andere plaats gespoten, in
Het hals/nek gebied en vanaf die tijd geen reactties meer gehad.
Mijn conclusie hier over is Daar waar ze eerst gespoten was was de spierbundel het strakst en dat de spieren aangetikt waren door de naald. en dat is pijnlijk. Er kan natuurlijk best een allergische reactie op treden, maar mijn gevoel bij mijn paard is toch het aantikken van de spieren cq zenuw.
Bea

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 11:30

@johantimpen (Bea): bij mij is de reactie juist tot nu toe alleen voorgekomen bij entingen in het hals/nek gebied. 2 van de 4 entingen in dit gebied hebben deze reactie gegeven, maar elke keer een andere entstof. Daarbij vind ik het meest verontrustende dat mijn merrie atactisch wordt in de achterhand. Dat kreupel/stife kan inderdaad door de plaats van de enting komen. Sloom zij kan ook een reactie zijn op die enting (veel voorkomend). Maar dat atactische niet, en daar zit ik het meest mee in mijn maag!
Hopelijk komt bij jouw paard geen reactie meer op de enting!