Inmiddels heb ik de hoofdarts van inwendige ziekten gesproken (Utrecht). Zij heeft destijds bij mijn paard ook de EMG gemaakt.
Het komt er eigenlijk op neer dat ze niets weten en niets kunnen doen. Ze heeft nog nooit gehoord van deze reactie op een enting, het is ook nog nooit door iemand geregistreerd. Ze hebben daar ook geen idee wat ze ermee aan moeten. Ze weten niet waarop ze reageert, niet waarom ze zo reageert, ze weten niet welke deel reageert (immuunsysteem of zenuwstelsel of combi), ze weten niet of het een allergische reactie is of een over-reactie van haar lichaam. Ze hebben geen idee! Ook zijn er bijna geen middelen die zo'n reactie kunnen onderdrukken (omdat ze niet weten om wat voor reactie het gaat). Het enige middel waar ik naar kan grijpen als de reactie erg heftig is, is pred.
Ook heb ik het gehad over de onderzoeken die dat lab uitvoert (duitsland), ze zijn hiermee bekend en hebben er zelf ook onderzoek naar gedaan. En hoe graag ze ook zouden willen dat deze testen kunnen doen wat ze zeggen dat ze kunnen doen, ze zijn absoluut niet betrouwbaar. Bij onderzoeken die Utrecht heeft gedaan naar deze testen, bleek dat als je gezonde paarden test, er alsnog allerlei allergieën uit die test komen. Daardoor zit er heel veel ruis in de uitslagen. Het blijkt dat je eigenlijk niets kunt met de uitslagen, er komen vaak zoveel allergieën uit, dat men niet meer weet van welke allergie het paard wel last heeft en van welke niet. En dat is helemaal erg bij de testen naar allergieën voor medicijnen.
Ook zei ze dat het wel even zal duren voordat Unique er weer helemaal boven op is, haar lichaam heeft weer een behoorlijke klap gehad. Maar helaas kunnen ze haar niets geven om het herstel te bespoedigen/vermakkelijken.
Al met al ben ik dus geen klap verder en ziet het ernaar uit dat ik nooit te weten zal komen waar ze allergisch voor is en zullen alle entingen (en andere dingen die worden ingespoten) altijd het risico van een reactie met zich meedragen