Scheur in de hoef+platvoeten, slechte combinatie! Wat te doe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Scheur in de hoef+platvoeten, slechte combinatie! Wat te doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:59

dit soort scheuren komen meetsal 'gewoon' door te veel druk op de hoefwand. Door dus de druk weg te nemen kan de scheur niet verder scheuren. Als je het dan ook nog netjes bij houd dan zal de hele scheur er gewoon uit groeien. Ik zou dus inderdaad snel je hoefsmid er bij halen. En hem dan vragen hoe je hem zelf bij kunt vijlen in de tussentijd. Ik denk dat je dan toch wel een keer in de week een beetje moet bij werken hoor!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:29

zo!! die hebben idd wel een goede beurt nodig. ijzers nemen hoeft niet hoor. ik heb zo'n scheur afgelopen zomer zelf bijgewerkt bij gam. ik had er toen te weinig aandacht aan besteed en *whop* daar zat ie. Bloos
imo is zelf regelmatig rondvijlen van de hoefwand en zorgen voor een goede slijt en groei balans het beste voor een hoef.

hier kun je wat foto's van de scheur vinden

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:56

@Pellie; die scheur bij jou zit inderdaad op dezelfde plek als bij de achterhoef van het paard van de TS, die kan je idd wegwerken met alleen bekappen. Zoals jij hem daar uitgehaald hebt, zou ik het ook gedaan hebben Knipoog
Over die scheur in de voorvoet van het paard van de TS heb ik mijn twijfels, je zult zien dat er een schimmeltje inzit en dan moet ie heel ver weggehaald worden..

Ratatoulle

scheur van links naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:22

Mijn paard heeft 2 maanden geleden een forse trap van een ander paard gehad .Hij heeft toen met een dik achterbeen gestaan .De veearts is 7 keer geweest en het paard heeft pijnstillers en anti-biotica gehad .4 dagen achter elkaar ook injekties .Tevens een scan gemaakt .

Na een ruime rust/stapperiode mocht ik gaan opbouwen .
Hij liep als de beste .
Sinds afgelopen dinsdag is door de hoefsmid een scheur van links naar rechts geconstateerd .
Zit net onder de hoefrand .Zijn 2 gleuven .
Hij zei:kan door een ontsteking gekomen zijn :Ik weet het niet .Paard heeft achter geen ijzers.Hij is dinsdag de les ingegaan en niks aan de hand .Doodgewoon fijn lopen .
Vrijdag ging hij in de rijbaan even kreupel,daarna niet meer .Op het harde in op een kleine volte duidelijk te zien ,dat linksachter gevoelig neergezet wordt .
Duidelijk nog last van .Het zachte niet .

De smid vertelde mij :Niks hieraan te kunnen doen .Vertelde wel...als het maar niet gaat afbrokkelen .

Wat moet ik nu?
Been is niet warm ,wel een beetje dik .
Verder is hij eenn tierig paard en looplust genoeg .Eet goed en wil graag werken .Geen verdere bijzonderheden merkbaar .
Tips?Graag .Groet Ratatou-ille