Korstjes in de sokken van mijn Tinker, wat kan dat zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Re: Korstjes in de sokken van mijn Tinker, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:43

tinkersjakie schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook het spoor een beetje bijster ben Verward
Dit vind ik ook nog
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6242
en dat gaat over schruft wat er ook veel op lijkt.

beenschurft=mijt! veroorzaakt soms mok.

wat is verwarrend dan?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:44

mariska32 schreef:
tinkersjakie schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook het spoor een beetje bijster ben Verward
Dit vind ik ook nog
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6242
en dat gaat over schruft wat er ook veel op lijkt.

beenschurft=mijt! veroorzaakt soms mok.

wat is verwarrend dan?

Oh ok hahaha waarom dan al die verschillende namen Haha! wordt ik alleen maar van in de war.

Wendyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:47

Bij ons op stal heeft een tinker ook zoiets, in zijn geval was het schurft. Dat zou wel heel goed kunnen kloppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:14

mariska32 schreef:
ellepel schreef:
nou snap ik het niet helemaal...
rasp is dus een verdikte plek op de huid met in het haar dan schilfers?
begrijp ik het zo goed?

zoiets heeft ene van de tinkers bij ons namelijk ook, een soort haarwervel,huid voelt daar wat stugger aan en er zitten wat schilfers..
maar die kammen we er gewoon uit, en heb niet het idee dat ze daar last van heeft?

dat zijn dus de achterblijfsels van mijt Haha!

maar mijt geeft toch veel jeuk? zie haar nooit krabben

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 19:19

Iemand zei de sokken eraf halen en dan op de open plekken behandelen, maar ik kan er redelijk goed bij omdat het aan het begin van z'n sokken zit, en het probleem is dat hij geen enkel plekje/wondje/scheurtjes heeft.
Dus ik snap niet waar het vandaan komt, het eninge wat ik kan bedenken is dat het er dus al zat en vanzelf weer over is gegaan.

Iemand anders had het weer over kuil, sinds 3 maandjes krijgt hij ook wat kuil bijgevoerd, maar van hele lage kwalitiet, en wat hoe zit datd an, ik snap dat verband niet helemaal?

Ik ga maandag iig de DA bellen, hij heeft altijd spreekuur, en kijken wat hij zegt, ik hou er namelijk niet van om zomaar alle zalfjes en shampoo's te gaan gebruiken

Ik was zijn sokken/benen altijd wel met betadine, maar dat doe ik tegen verkoming van mok, en als ikz'n sokken gewassen heb heeft hij nooit zovel jeuk meer. En hij "bijt"ook niet echt in z'n sokken, het is meer dat hi met z'n lippen door z'n sokken gaat, en dan is het weer klaar, dus weet niet of het echt jeuk, of meer kriebel is. Hij heeft dus ook niet meer jeuk dan normaal, en ook geen schilfers, het zijn meer bolletjes..

Een stalgenootje zei dat het ook van z'n zwilwrat kon zijn, omdat het daar schuin onder zit, en z'n wrat altijd afbrokkeld en daardoor in zijn sokken blijft zitten. Dat had hij ook wel een zijn "teen" in de sokken, maar sinds de HS er een stuk heeft afgeknipt heeft hij daar ook gene last meer van...

Maar als het mijt/rasp/... zou zijn, heeft het dan nog gevolgen ergens op?

Gr, susanne Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:00

Mijn vorige veearts wist me te vertellen wat het was, en sindsdien maak ik me er weinig zorgen meer om.
Mijt of mok is het zeker niet, mok herkent denk ik iedereen wel, en mijt ziet er ook heel anders uit, bovendien hebben ze daar ook heel wat meer jeuk van.

Hij vertelde dat het in principe dezelfde oorzaak heeft als roos bij mensen, namelijk een milde vorm van eczeem, die meestal niet eens hinderlijk is (voor mensen uiteraard wel, maar een paard zal weinig geven om schilfers).
Het komt door een overmaat aan talg, en door die overmaat aan talg gaan de huidcellen versneld delen en verhoornen, wat die 'korstjes' geeft. Als je die grijzige korstjes fijnwrijft tussen je vingers zie je trouwens ook goed dat het voornamelijk talg is. Die korstjes bestaan dus uit talg en dode huidcellen.
Dit wordt veroorzaakt door een bepaalde eencellige gist (geen bacterie dus zoals mok, en ook geen mijten), die bij alle paarden voorkomt, maar waar sommige paarden gevoelig voor zijn en dus zo reageren. Die gevoeligheid is bij mensen trouwens erfelijk, lijkt mij dus dat dat bij paarden ook zo is, maar echt jeuk levert het dus niet vaak op.

Wat er trouwens wel goed tegen helpt, gaf die DA me als tip is teershampoo, en bij Jordy werkt dat inderdaad prima Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:27

Supertje schreef:
Mijn vorige veearts wist me te vertellen wat het was, en sindsdien maak ik me er weinig zorgen meer om.
Mijt of mok is het zeker niet, mok herkent denk ik iedereen wel, en mijt ziet er ook heel anders uit, bovendien hebben ze daar ook heel wat meer jeuk van.

Hij vertelde dat het in principe dezelfde oorzaak heeft als roos bij mensen, namelijk een milde vorm van eczeem, die meestal niet eens hinderlijk is (voor mensen uiteraard wel, maar een paard zal weinig geven om schilfers).
Het komt door een overmaat aan talg, en door die overmaat aan talg gaan de huidcellen versneld delen en verhoornen, wat die 'korstjes' geeft. Als je die grijzige korstjes fijnwrijft tussen je vingers zie je trouwens ook goed dat het voornamelijk talg is. Die korstjes bestaan dus uit talg en dode huidcellen.
Dit wordt veroorzaakt door een bepaalde eencellige gist (geen bacterie dus zoals mok, en ook geen mijten), die bij alle paarden voorkomt, maar waar sommige paarden gevoelig voor zijn en dus zo reageren. Die gevoeligheid is bij mensen trouwens erfelijk, lijkt mij dus dat dat bij paarden ook zo is, maar echt jeuk levert het dus niet vaak op.

Wat er trouwens wel goed tegen helpt, gaf die DA me als tip is teershampoo, en bij Jordy werkt dat inderdaad prima Lachen

ik geloof je gelijk maar toen ik hem naar de mijne liet kijken kreeg ik te horen dat het weldegelijk een overblijfsel van mijt is.
ik had hem behandeld tegen mijt en ondanks de kuur en het wassen kwam ik niet van de schilfers en huidverdiking af.
mijn da vertelde dat het onmogelijk is alle mijt weg te krijgen 3 tot 10 stuks overleven altijd,de mijne kreeg daar een alergiese reactie op,is daar ook voor behandeld en ik ben alles!kwijt,geen verdikkingen of schilfers meer Ziek
schiet mij nu maar lek

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:57

ik denk dat het rasp is. Ik behandel het bij mijn paard niet meer van buitenaf, maar probeer haar stofwisseling goed op pijl te houden. Als haar stofwisseling minder wordt, of ze wordt te rijk gevoerd, gaan de schilferplekken ook bloeden en krijg je bruine korstjes. Die behandel ik dus wel, maar de witte korstjes niet.

Ik zou voor de zekerheid 2 keer wassen met Sebacil om er echt zeker van te zijn dat het geen schurftmijt kan zijn. je lost hiervan 1 ml sebacil op in 1 liter water en maakt het hele been er goed nat mee. Meestal heb ik voor 1 paard zo'n 10 liter nodig van deze oplossing. het beste kan je bovenaan bij de schouder beginnen met natmaken en onderaan eindigen. De meest onrustige plekken het langst laten trekken. NIET UITSPOELEN. Na 10 dagen de behandeling herhalen,

Zijn na de laatste behandeling de korstjes nog niet weg, doe dan 2 behandelingen met imaverol om de schimmels en/of gisten te doden.

Als het daarna nog niet weg is, heb je bijna alles wat van buitenaf kan komen uitgesloten.
Het enige wat je dan kan doen is de plekken verzachten met Calendula. Niet insmeren met olie want dat droogt de korstige huid nog meer uit. De stofwisseling van binnenuit goed onder controle houden door probiotica bij te voeren, zodat er minder gifstoffen in het lichaam komen vanuit de darmen. Drainage compositum en Darm Compositum van de groene os kunnen hier ook bij helpen. Zorg ervoor dat je paard niet TE rijk gevoerd wordt. Geef dus niet meer als wat hij nodig heeft. Niet op een al te vette weide.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:59

@Teuntje111, maar als het nou geen rasp/mijt is, kan die behandeling dan veder kwaad, en dat spul, koop je dat bij de Ruitersportzaak, of bij de DA

@Supertje, zoals jij het omschrijft, kan het wel eens zoiets zijn,..

Ik ga zowieso nog even de DA bellen Lachen

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:52

ik denk mok,

gr

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:30

de behandeling kan in principe geen kwaad, uiteraard geef je wel een medicijn wat in het geval van "geen schurftmijt" dus onnodig wordt gegeven, maar ik denk niet dat het opweegt tegen het fijt dat hij het misschien wèl heeft en er dan na die behandeling gelijk vanaf is. Je kan de Sebacil alleen nog bij een enkele dierenarts in Nederland krijgen, verder wel in België en Duitsland. Je kan bokker Silas ook vragen voor extra informatie. Imaverol is in de dierenwinkel en bij de dierenarts te krijgen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:52

Ik heb vandaag gebeld, en de DA denkt niet meteen aan mijt omdat hij daar volgens hem niet genoeg jeuk voor heeft.
Hij denkt eerder dat zijn huid is afgesloten door z'n sokken, en omdat het in 1x zo warm is geworden niet genoeg lucht heeft gekregen, zoiets wat supertje ook al zei.

Ik moet nu gewoon lekker de borstel erdoor heen halen, schilfers/korstjes weg kammen, en als het heel warm is, zoasl afgelopen maandag even de tegen de haren in spuiten en goed drogen.

Als het erger wordt komt hij even een kijkje nemen,..

Gisteren was het al een stuk minder Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:26

ik ga van de week wel even foto's maken van kel haar benen, eerst zat t op 1 been en nu vandaag zag ik t op twee Knipoog