Mijn vorige veearts wist me te vertellen wat het was, en sindsdien maak ik me er weinig zorgen meer om.
Mijt of mok is het zeker niet, mok herkent denk ik iedereen wel, en mijt ziet er ook heel anders uit, bovendien hebben ze daar ook heel wat meer jeuk van.
Hij vertelde dat het in principe dezelfde oorzaak heeft als roos bij mensen, namelijk een milde vorm van eczeem, die meestal niet eens hinderlijk is (voor mensen uiteraard wel, maar een paard zal weinig geven om schilfers).
Het komt door een overmaat aan talg, en door die overmaat aan talg gaan de huidcellen versneld delen en verhoornen, wat die 'korstjes' geeft. Als je die grijzige korstjes fijnwrijft tussen je vingers zie je trouwens ook goed dat het voornamelijk talg is. Die korstjes bestaan dus uit talg en dode huidcellen.
Dit wordt veroorzaakt door een bepaalde eencellige gist (geen bacterie dus zoals mok, en ook geen mijten), die bij alle paarden voorkomt, maar waar sommige paarden gevoelig voor zijn en dus zo reageren. Die gevoeligheid is bij mensen trouwens erfelijk, lijkt mij dus dat dat bij paarden ook zo is, maar echt jeuk levert het dus niet vaak op.
Wat er trouwens wel goed tegen helpt, gaf die DA me als tip is teershampoo, en bij Jordy werkt dat inderdaad prima