Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
om ze droog te houden en te beschermen tegen teveel vocht....Dat zal bij mok ook zo zijn en het is idd echt niet duur
FenDT schreef:Oke maar is er echt niks anders dat helpt want de eigenaar heeft ECHT geen geld om zalfjes te gaan kopen en dan zal je denken van ja wat is nou 20 euro ofzo maar hij zal erst alles er aan doen om het met andere spulen te genezen en wie ben IK om te zeggen je moet mokzalf kopen..?? Dan zal hij wel zeggen dat er ook andere alternatieven zijn..
en dat verdient geen enkel dier. Janine_L schreef:Wat doet iemand die geen mokzalf kan betalen met 10 lespony's?![]()
Oke, daar kan jij niets aan doen maar dat soort dingen begrijp ik niet.
Mok is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die korstjes/wondjes/dikke benen veroorzaken.
Wat er eerst moet gebeuren is uitvinden wat het nu werkelijk is.
Dit is belangrijker dan er allerlei "spul" op te gaan smeren.
Er moet een afkrapsel van genomen worden en dit moet worden onderzocht (wordt verzorgd door de dierenarts)
Het kan namelijk ook (schurft) mijt zijn dit ziet er vaak net zo uit als andere aandoeningen die korstjes veroorzaken maar dit heeft een heel andere behandeling nodig.
De eigenaar zou moeten worden aangesproken op zijn gedrag want een pony met mok heeft verzorging nodig.
Want nu loopt het dier het risico dat er allerlei smeersels op zijn benen worden gedaan (van chloor tot koffie enz.) wat behoorlijk wat pijn en ellende veroorzaakt maar wel lekker goedkoop isen dat verdient geen enkel dier.
Laast had de intructrice (Vriendin van mij) aan hem gevraagd of hij nieuwe singels kon kopen want ze zijn allemaal echt verrot en alle pony's krijgen zowat singelwonden.. Toen zei hij dat hij echt geen geld had.. (Niemand snapt overigens waar al zijn geld blijft want hij heeft 110 leskinderen die per maand minimaal 40 euro betalen en dan ook nog contributie en contributie van de carrousel..) twee dagen later was er dus een carrouselwedstrijd op de manege en toen stond er een kraam van een paardenwinkel en toen heeft zijn dochtertje van 7 (die stikverwend is.. het is net Bart Smit in hun huis.. Ze is zelf overigens van geen kwaad bewust
) een hele nieuwe outfit gekregen.. Beenbeschermers, dekje, vest, zweep, rijbroek..... Van dus pak em beet 150 euro ofzo.. En dan heeft ie geen geld om nieuwe singels te kopen terwijl de manegepony's het tien keer zo hard nodig hebben als dat dochtertje want die heeft al zo veel spullen.. 
dat lijkt me toch beter..
weet de baas van de pony's wel wat een smerige chemische troep dat is?Janine_L schreef:Dat bedoelde ik dus juist in mijn vorige post.
Het gaat precies zoals ik dacht.
Pony wordt geholpen? Afgewerkte olie op mokplekkenweet de baas van de pony's wel wat een smerige chemische troep dat is?
Afgewerkt, vol met vieze smurrie uit tracker- of auto-motors.
Nou ja meer als waarschuwen kan ik niet he?
), maar onderhuids versprijden ze zich dan juist. Je moet de mokzalf erop deppen en juist de korsten onbeschadigd laten. Maar probeer na het smeren niet dezelfde vinger in de zalf te stoppen, want dan smeer je juist de bacterien weer in je zalf. Misschien heb ik het fout hoor! dan leer ik nu misschien ook weer iets.