hoofdschudden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aphrodite

Re: hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:33

maar weerstand bieden... is dat een idee?

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:21

mijn paard gooide haar hoofd tijdens het rijden ook vaak op en neer ,soms een les niet ,de andere les heel de tijd, vooral in stap en halthouden. ook in de winter, had dus niks met allergie te maken(alhoewel ze deed het wel erg in de zomer tegen de avond,maar dat was meer knikken en schudden dan hoofd omhooggooien), heb er nu wel een tandarts en osteopaat bij gehaald. maar het was opgelost met voorkomen dat ze haar hoofd omhoog kan gooien, dus handen op de plaats houden en drijven. na een tijdje deed ze dit niet meer. al lang niet meer,..tot mijn zus erop reed, paard was denk ik een beetje nerveus (had haar al bach bloesems gegeven),en ze gooide weer haar hoofd 1 à2 keer omhoog. (kan op verzet tonen) want ze rijd er nog niet zo goed mee. en bij mij deed ze dit helemaal niet. dus dat was rijtechnisch..maar jouw pard doet het dus ook in de wei enzo.. hij maakt geen draai met z'n hoofd (dominantie), maar echt op en neer? als je echt geen raad meer weet,zou ik een osteopaat,fysio, (tandarts laat je dus al komen) DA..mss zit er iets niet goed?, of homeopaat, gedragstherapeut mss,..? doet hij dat nu voor het eerst ,dat schudden?..niet in de winter? kan een vorm van aangezichtspijn zijn.. iets met de zenuwen, wervels, atlas,rug,bekken,..allergie, jeuk, aangeleerd gedrag,..kan zoveel zijn.
en idd Eric Laarakker is mss een goede optie. maar er zijn ook andere mensen die je kunnen helpen..mss homeopatie, bach bloesems, osteopatie,...en nog veele ander methodes..

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:46

Aphrodite: hij doet het niet alleen onder het zadel, dus tegendruk bieden zie ik niet als een oplossing,.
Bovendien ben ik bang dat ik het dan alleen maar erger maak, als er bijvoorbeeld iets met zijn tanden is, maar dat zal as zaterdag blijken!

Inke: hij doet het inderdaad niet alleen onder het zadel.
Voor zover ik kan zien maakt hij geen draai met zijn hoofd als hij schudt.
Wat voor dominantie uiting zou dat dan zijn en wat zou ik daar dan aan kunnen doen? Ik ben namelijk over het algemeen duidelijk de leider, als er iets is wacht hij mijn reactie af, hij doet alles wat ik vraag onmiddelijk, heeft zijn aandacht onder het werk altijd op mij gericht, als ik op het land ben volgt hij ook wat ik doe, op een positieve manier dan, ik doe veel grondwerk met hem, hij is bij mij echt heel makkelijk in de omgang terwijl anderen nog wel eens moeite met hem hebben, dat hij ze om ver trekt bijvoorbeeld.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:46

Weet je al iets meer over de oorzaak van dit hoofdschudden??

Mijn vriend rijdt een paard wat net hetzelfde doet zoals jij beschrijft! Hevig op en neer schudden af en toe tijdens het rijden! Ze blijft dan staan, gooit haar hoofd omhoog, schud als een gek en bij meer druk op de teugels of vooruit drijven, gaat ze even steigeren....

Ik heb hetzelfde beeld van schudden gezien op een DVD van Nevzorov (Rus), die noemde het 'clonic convulsion'...

Het zou epilepsie zijn of iets dergelijks met een geblokkeerde zenuw in haar mond door geweldadig gebruik van het bit. Wij weten niet vanwaar het paard komt, maar het valt ook op dat ze niet graag heeft dat je aan haar mond komt ... Voor de rest is ze ook heel gewillig, echt een braaf paard!

Heb jij je paard al lang? Weet jij hoe de vorige eigenaars er mee reden?

Karlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:55

Hoofdschudden kan door een hele hoop dingen veroorzaakt worden en de echte oorzaak achterhalen is niet altijd mogelijk. De tandarts na laten kijken is in ieder geval een goed begin, maar aangezien je paard het hoofdschudden niet alleen bij het rijden doet, lijkt mij een haakje op de kiezen niet de oorzaak van het probleem. Als het schudden na het tandartsbezoek niet stopt zou ik er een DA naar laten kijken. Succes!

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:25

hoi heb je al aan epilepsie gedacht? het kan een beginnend stadium zijn, een paard met epilepsie hoeft niet persee om te vallen

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:34

Hoe reageert je paard als je rijdt met een zachter bit (rubber) of met een bitloos hoofdstel of halster?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:42

Misschien kun je hem laten readen om te kijken of je daar info uit krijgt? Heb eventueel wel een adres voor je, mocht je interesse hebben PB even.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:06

Onze pony was met les ook aan het hoofdschudden hetgeen hij anders nooit doet. De volgende dag bleek de pony enorm kreupel te zijn. Als hij nu ook maar een enkele keer schud tijdens het werk ben ik hier heel alert op.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:40

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Mijn verzorgpony schud sinds 2 weken ontzettend met haar hoofd. En het is niet zomaar een minuutje, maar als ik een buitenrit maak van 2 uur is ze ook 2 uur aan het schudden. En dan niet zoals de pony in het filmpje, maar heel erg heftig. Als ze stilstaat doet ze het niet (als ik er op zit), maar als ik de teugels helemaal loslaat tijdens het stappen doet ze het wel. Ik dacht eerst dat het aan het hoofdstel of het bit lag, maar met haar menhoofdstel aan deed ze het ook, alleen wel minder heftig als met het rijden. Aan het halster doet ze het heel af en toe. Nu ik het zo opschrijf begin ik steeds meer te denken aan een rugprobleem, of zouden het ook haar tanden kunnen zijn? Hopelijk heeft er iemand tips.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 07:51

Er is een centraal headshaking topic daarom hier een slotje. Alle symptomen die jouw paard heeft had mijn paard ook en daar bleek uit dat hij een pollenallergie had. Hier een slotje.