mijn paard gooide haar hoofd tijdens het rijden ook vaak op en neer ,soms een les niet ,de andere les heel de tijd, vooral in stap en halthouden. ook in de winter, had dus niks met allergie te maken(alhoewel ze deed het wel erg in de zomer tegen de avond,maar dat was meer knikken en schudden dan hoofd omhooggooien), heb er nu wel een tandarts en osteopaat bij gehaald. maar het was opgelost met voorkomen dat ze haar hoofd omhoog kan gooien, dus handen op de plaats houden en drijven. na een tijdje deed ze dit niet meer. al lang niet meer,..tot mijn zus erop reed, paard was denk ik een beetje nerveus (had haar al bach bloesems gegeven),en ze gooide weer haar hoofd 1 à2 keer omhoog. (kan op verzet tonen) want ze rijd er nog niet zo goed mee. en bij mij deed ze dit helemaal niet. dus dat was rijtechnisch..maar jouw pard doet het dus ook in de wei enzo.. hij maakt geen draai met z'n hoofd (dominantie), maar echt op en neer? als je echt geen raad meer weet,zou ik een osteopaat,fysio, (tandarts laat je dus al komen) DA..mss zit er iets niet goed?, of homeopaat, gedragstherapeut mss,..? doet hij dat nu voor het eerst ,dat schudden?..niet in de winter? kan een vorm van aangezichtspijn zijn.. iets met de zenuwen, wervels, atlas,rug,bekken,..allergie, jeuk, aangeleerd gedrag,..kan zoveel zijn.
en idd Eric Laarakker is mss een goede optie. maar er zijn ook andere mensen die je kunnen helpen..mss homeopatie, bach bloesems, osteopatie,...en nog veele ander methodes..