hoefijzers aanraden of alleen bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: hoefijzers aanraden of alleen bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:46

Je hebt verschillende asfalt oppervlakken van glad,dus nauwelijks slijtage tot zeer ruw,veel slijtage.Je kunt ook in de berm gaan rijden. Als je een beetje oog hebt voor welke oppervlakken onnodige slijtage opleveren kan je die ook proberen te vermijden.
Voorts is het zo,als het paard bekapt word naar dat hij op blote voeten loopt,deze aardig wat kunnen hebben.
Ook de manier van rijden van de ruiter,de bouw en beweging van het paard spelen een rol.Tevens de manier van houden en voeding.Als je je paard de hele dag ineen smerige stal hebt staan en je pleegt weinig tot geen onderhoud,zullen de hoeven erg week worden,en dus weinig kunnen hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:50

mariekie schreef:
Gaat niet om geloven !

Waarom moest mijn pony dan weer op ijzers Verward Verward Verward
Precies : omdat dr hoeven veel te hard slijten door het asvalt.
En mijn smid zeg dat niet om geld te verdienen anders had hij er veel eerder al ijzers ondergeslagen Lachen

Jullie beweren dus dat dat niet kan of zie ik het verkeerd Verward

En waarom komen kijken in de zomer:?
Is er dan verschil met jouw paard zn hoeven Duivel

Je woont niet naast de deur, maar je bent van harte uitgenodigd voor een ritje op mijn paarden blootsvoets over asfalt.

Hoefschoenen zijn ook nog een optie, de Easyboot Epic is tot nu toe de beste in prijs/kwaliteit verhouding. Er zit een gaiter aan, een soort sok, waardoor je de hoefschoen niet verliest. De prijs lijkt hoog voor hoefschoenen, maar qua prijs:

4 hoefschoenen easyboot epic = 4 x rondom beslaan

Alleen gaan hoefschoenen veel langer mee Ja, dus na 4 x de gemiddelde tijd dat je met ijzers doet, heb je het geld er uit.

Behalve dat het financieel aantrekkelijker is, is het ook beter voor de gezondheid van je paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:53

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:56

Waarom overleg je het niet met je hoefsmid? Geef aan wat je van plan bent en je zult dan een goed antwoord krijgen. De hoefsmid heeft er kijk op wat de hoeven doen van je paard. Je ziet snel genoeg of de hoeven het aankunnen om blootvoets op asfalt te kunnen rijden of niet.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:00

Het gezonds is zonder hoefijzers, dit ivm de doorbloeding, het hoefmechanisme wordt zeer sterk beperkt door hoefijzers, maar door veelvuldig rijden op harde ondergrond slijten de hoeven zo snel dat je er ijzers onder moet timmeren, anders lopen ze zo op hun straal e.d. en dat is zeer pijnlijk, vergelijkbaar met te kort afgeknipte nagels.... dus indien je veelvuldig (lees maar dagelijks) op harde ondergrond rijdt is het beter te kiezen voor hoefijzers, ook als je wedstrijden wilt rijden zijn ijzers wel aan te raden, ivm grip bij het springen en bij de dressuur ook.... ik ben ook voorstander van zo natuurlijk mogelijk, maar ik ben altijd blij dat mijn paard ijzers onder heeft als ik op concours ben...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:01

De hoeven kunnen het wel aan.
Ze gaan niet brokkelen, scheuren ect.
Aleen door dat ik alleen over het harde reed elke dag sleten de hoevente hard waardoor ze onregelmatig ging lopen Knipoog
De laatste keer heeft mn smid alleen voor op ijzers gezet omdat de voorbenen de meeste lasten dragen, achter was niet nodig.

Ps: zijn die hoofschoenen niet dik qua materiaal Verward

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:04

Het is niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven, maar ook van de beenstand van je paard/pony. Staat ie goed op zn voeten, dan slijten de hoeven mooi gelijk af. Staat ie scheef, dan slijten ze aan de binnen- of buitenkant meer. Door buitenrijden slijten de voeten harder, en daardoor krijg je een verkeerde stand. Ik zou idd je hoefsmid er eens goed naar laten kijken en om advies vragen. Die slaat er echt geen ijzers onder als dat niet nodig is! Een goede hoefsmid verziet zijn klanten van goed advies, zodat ie ze behoud!! Vertrouw je het niet, dan kan je altijd nog een andere hoefsmid om advies vragen.

Het is zeker zo dat sommige paarden prima zonder ijzers kunnen. Andere paarden niet. Dat valt via bokt moeilijk te beoordelen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:21

mariekie schreef:
Gaat niet om geloven !

Waarom moest mijn pony dan weer op ijzers Verward Verward Verward
Precies : omdat dr hoeven veel te hard slijten door het asvalt.
En mijn smid zeg dat niet om geld te verdienen anders had hij er veel eerder al ijzers ondergeslagen Lachen

Jullie beweren dus dat dat niet kan of zie ik het verkeerd Verward

En waarom komen kijken in de zomer:?
Is er dan verschil met jouw paard zn hoeven Duivel

nee, maar ik rij nu niet genoeg om slijtage te veroorzaken. hoe lang heeft jouw pony op ijzers gestaan voordat de hoeven te hard gingen slijten, en hoe heb je het rijden op asfalt opgebouwd?

@ juffertje, de straal hoort de grond te raken, die is nl voor die doorbloeding. weer een nadeel van ijzers, de straal raakt de grond niet meer en dus kan de straal niet optimaal (verre van, overigens) bloed rondpompen.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:27

mijn paarden hebben ook geen ijzers en vooral de ruin loopt zonder ijzers beter dan met ijzers.
De hoeven zijn echt knetterhard en brokkelen niet.
Ik zou inderdaad als ik elke dag op het harde zou rijden of wedstrijden op het gras wel ijzers eronder laten zetten en dan alleen voor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:35

philipoom schreef:
mijn paarden hebben ook geen ijzers en vooral de ruin loopt zonder ijzers beter dan met ijzers.
De hoeven zijn echt knetterhard en brokkelen niet.
Ik zou inderdaad als ik elke dag op het harde zou rijden of wedstrijden op het gras wel ijzers eronder laten zetten en dan alleen voor

waarom dan?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:38

Misschien voor de grip?? Sigaar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:53

Noetanchamon schreef:
Misschien voor de grip?? Sigaar

grip voor op het harde? ijzers met proppen kan ik snappen voor wedstrijden, hoewel een goede hoef met een nette draagrand nog minder zal glijden... blote voeten zijn ervoor gemaakt, dus waarom dan toch ijzers?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:56

babli schreef:
maar bedoel je daar ook mee, dat als de hoeven goed zijn je gewoon onbeperkt kunt buitenrijden? lijkt me namelijk erg stertk.

Met mijn Welsh kon dat indertijd Lachen De hoefsmid had dan ook altijd zwaar werk aan om hem te kappen, de hoorn was echt asociaal hard Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:58

Loolapelooza schreef:
babli schreef:
maar bedoel je daar ook mee, dat als de hoeven goed zijn je gewoon onbeperkt kunt buitenrijden? lijkt me namelijk erg stertk.

Met mijn Welsh kon dat indertijd Lachen De hoefsmid had dan ook altijd zwaar werk aan om hem te kappen, de hoorn was echt asociaal hard Knipoog

gezonde hoef!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:59

Mijn paard heeft ruim 2 jaar op blote voeten gelopen. Zowel buiten onder de man als onder de wagen. Jammer genoeg heeft hij brede platte voeten en was t elke keer raak met zoolzweren. Ook al sie maar egens op trapte kwam er wer een scheurtje bij. Niks dramatisch hoor maar vervelend vond ik t wel. Nu na de laatset keer ben ik toch uiteindelijk overgestapt op alleen voorijzers.Dit op aanraden van de da en smid. Tot nu toe bevalt t prima.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:01

sandr0 schreef:
Mijn paard heeft ruim 2 jaar op blote voeten gelopen. Zowel buiten onder de man als onder de wagen. Jammer genoeg heeft hij brede platte voeten en was t elke keer raak met zoolzweren. Ook al sie maar egens op trapte kwam er wer een scheurtje bij. Niks dramatisch hoor maar vervelend vond ik t wel. Nu na de laatset keer ben ik toch uiteindelijk overgestapt op alleen voorijzers.Dit op aanraden van de da en smid. Tot nu toe bevalt t prima.

dat kan... maar zoolzweren zijn ook niet zomaar iets. ik bedoel gezonde hoeven.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:13

@ Merrieveulen het is duidelijk dat jij voor blote voeten bent Clown Maar sommige mensen kiezen om wat voor reden dan ook toch voor ijzers.

TS-er stelt een vraag en mensen geven daarop antwoord.
Wat jij continu doet is uitdagen tot een discussie.
Ik merk dat ik me daar een beetje aan erger Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:16

Noetanchamon schreef:
@ Merrieveulen het is duidelijk dat jij voor blote voeten bent Clown Maar sommige mensen kiezen om wat voor reden dan ook toch voor ijzers.

TS-er stelt een vraag en mensen geven daarop antwoord.
Wat jij continu doet is uitdagen tot een discussie.
Ik merk dat ik me daar een beetje aan erger Knipoog

dat is niet mijn bedoeling.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:22

merrieveulen schreef:
dat is niet mijn bedoeling.

Nee, dat dacht ik al, soms komen dingen "slechter" over dan bedoeld Knipoog
bedoel het ook niet naar richting jouw, maar de standpunten lijken me duidelijk voor TS-er Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:32

mee eens.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:45

Ik zal zeker voor blootsvoets kiezen. Ik paard loopt lekker blootsvoets en we rijden heel wat kilometertjes over het asfalt. Een gezonde hoef kan dat prima aan, je moet het natuurlijk wel langzaam opbouwen anders komt er te veel slijtage. Maar als je het goed opbouwt zal de hoef zich aan de ondergrond aanpassen en harder worden waardoor ze dus minder snel slijten. Daar krijgen ze dus ook mooie sterke hoeven van Ja

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:04

Visconti ik ben het met je eens, onze Tinker loopt ook blootvoets maar dat betekend niet dat dat is weggelegd voor alle paarden. (Mijn eigen ervaring)
Je moet dus blijven kijken naar de omstandigheden van de hoeven, en de belasting van de hoeven en daarnaast naar de inzetbaarheid.

IJzers zijn niet per definitie nodig en blootvoets kan lang niet altijd.

Je hoefsmid kan je informeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:29

Hoefschoenen zijn in 98% van de gevallen bij probleem hoeven prima vervangers van hoefijzers

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:37

Ik zeg ook: een hoef kan prima zonder ijzer, en in de gevallen dat dat niet kan, is meestal de hoefschoen een goede optie.

Mijn beide paarden staan zonder ijzers, en dat gaat prima. Ik loop met ze over alle ondergronden, en ze hebben nergens last van. En omdat ik het zelf bijhoudt, kan ik scheuren en grote brokkels voorzijn, waardoor de hoef in optimale conditie blijft.

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:37

Mijn paard had altijd ijzers, maar gooide deze er elke week af. Mijn vorige hoefsmid zei dat mijn paard niet zonder kon, dit waarschijnlijk om zijn zakken te vullen. Ben overgestapt naar een nieuwe hoefsmid en deze zei dat hij wel zonder ijzers kon, duurde alleen een tijd voor mijn paard eraan gewend was. Nu hoef ik de smid maar 1 keer per 2a 3 maanden te laten komen voor bekappen. Dat scheelt heel wat euries en is plezieriger voor mijn paard. Laat je goed inlichten door een hoefsmid die je vertrouwd. Elk paard is weer anders. Succes ermee.