Pony moet 70 kilo aankomen. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Pony moet 70 kilo aankomen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:00

en vraag vooral ook advies bij de dierenarts. die kan je het beste advies geven, afgestemd op de pony. van achter de computer is het altijd lastig beoordelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:28

merrieveulen schreef:
en vraag vooral ook advies bij de dierenarts. die kan je het beste advies geven, afgestemd op de pony. van achter de computer is het altijd lastig beoordelen.

eens Haha!

verder onbeperkt goed hooi
maismeel , slobber , ouderdoms brok ,
maar let op voer ook altijd langzaam omzetten
ineens op ander voer overgaan kn diaree veroorzaken

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:39

Toen ik mijn merrie net had moest ze ook aankomen en elke avond spaarden wij wat gekookte aardapelen uit onze mond. Superlekker vond ze het niet maar gemengd met biks heeft het toch een bijdrage geleverd om aan te komen.

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:35

Als ie 70 kilo moet aankomen dan moet je hem veel vethapjes geven waar ie dik van word en veel Hooi gegeven daar groeien ze ook van en 1 a 2 keer per week in het weiland Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:39

Lucerne voeren,2 a 3 kg per dag, is ook nog heel goed voor voeten en beenderstelsel. Olie, ca. 1/2 kopje per dag is ook prima om er wat meer gewicht op te krijgen; sojaolie, zonnebloem etc. liefst van de reformwinkel.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:41

mijn pony moet in de winter ook altijd weer wat aankomen. wat voor ons altijd goed werkt is maismeel. je kunt het bij de meeste welkoop winkels wel krijgen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:21

WonderLovee schreef:
Als ie 70 kilo moet aankomen dan moet je hem veel vethapjes geven waar ie dik van word en veel Hooi gegeven daar groeien ze ook van en 1 a 2 keer per week in het weiland Knipoog

juist dus niet. vethapjes zorgen niet voor betere conditie, en zijn heel slecht voor hart en bloedvaten, net als bij mensen. verantwoord voer met koolhydraten en evt zetmeel (maismeel, aardappelschillen etc) zijn wel geschikt. verder gewoon zowiezo de wei op, 1 a 2 keer per week is voor elk paard te weinig, hoe dik of dun ook.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:11

mijn paard is vorig jaar door een blessure en de rvadatie periode heel erg afgevallen. Ik ben haar toen ook maismeel gaan voere, gewoon als extra aanvulling op dereat van haar voer. Dit werkt echt super.
Nu staat ze weer stil ivm een blessure en ben nu alvast begonnen met mais bijvoeren om te voorkomen dat ze weer zo erg gaat afvallen.
Heb nu alleen maisgrutten gehaald. Is gebroken mais, hoef je niet met water aan te maken en voert een stuk makkelijker...

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:48

Raja schreef:
mijn paard is vorig jaar door een blessure en de rvadatie periode heel erg afgevallen. Ik ben haar toen ook maismeel gaan voere, gewoon als extra aanvulling op dereat van haar voer. Dit werkt echt super.
Nu staat ze weer stil ivm een blessure en ben nu alvast begonnen met mais bijvoeren om te voorkomen dat ze weer zo erg gaat afvallen.
Heb nu alleen maisgrutten gehaald. Is gebroken mais, hoef je niet met water aan te maken en voert een stuk makkelijker...

waar kun je die mais grutten halen??
want die pony van mij maakt er altijd zo'n bende van met dat maismeel.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:50

Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 19-03-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:53

VSW --> VS.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 14:49

dank jullie wel allemaal, maar zoals ik al zei is het niet voor mezelf maar voor een vriendin van mij. ik heb nu alleen hetzelfde met mijn nieuwe pony aangezien die door gebitsproblemen ook flink vermagerd is. haar heupen zijn ingevallen, je ziet haar ribben en er zit niet veel vlees op (eigenlijk nauwelijks). ik geef haar nu ook wat musli, maismeel, wortels, appels, biks en kuil op een dag. ze smult lekker en als ik in de aankomende 2 weken geen verbetering zie laat ik haar geheel controleren door mijn DA. ik ben benieuwd.

PS: HOE MEER TIPS HOE BETER, VOOR ECHT GOEDE TIPS NOG HET LIEFSTE PM'EN, alvast bedankt Haha!

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:56

Citaat:
juist dus niet. vethapjes zorgen niet voor betere conditie, en zijn heel slecht voor hart en bloedvaten, net als bij mensen. verantwoord voer met koolhydraten en evt zetmeel (maismeel, aardappelschillen etc) zijn wel geschikt. verder gewoon zowiezo de wei op, 1 a 2 keer per week is voor elk paard te weinig, hoe dik of dun ook.

Vergeet niet dat in aardappelschillen weer bepaalde giftige stoffen zitten, wat een nadelig effect op de leverwerking kan hebben.

Kijk eens op de site van Hartog, luzerne blijkt ook goed te helpen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:01

verriemerrie schreef:
Citaat:

Vergeet niet dat in aardappelschillen weer bepaalde giftige stoffen zitten, wat een nadelig effect op de leverwerking kan hebben.

Kijk eens op de site van Hartog, luzerne blijkt ook goed te helpen

klopt, teveel aardappelschillen is niet goed, maar dat geldt voor alles eigenlijk. als ze bij mij moeten aankomen gebruik ik biks, mijn ruin valt in de winter vaak af en krijgt dan biks bij, maar dan heb je het niet over 79 kilo hoor! maismeel en lucerne en bietenpulp zijn de meest geadviseerde dikmakertjes.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:03

Bel even naar een dierenarts voor info

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:12

bietenpulp krijgen ze te snel koliek door, en daar zit ik totaal niet op te wachten.. maar het gaat nu al een stuk beter met het aankomen!

allemaal iig heel erg bedankt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:15

mel_noah schreef:
bietenpulp krijgen ze te snel koliek door, en daar zit ik totaal niet op te wachten.. maar het gaat nu al een stuk beter met het aankomen!

allemaal iig heel erg bedankt!

Als je bietenpupl goed weekt, minstens 2 uur dan is het geen enkel probleem. Onze paarden krijgen het al meer dan een jaar, nooit koliek gehad. Maar wij weken het dan ook een hele nacht.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:04

oOliesjeOo schreef:
Raja schreef:

waar kun je die mais grutten halen??
want die pony van mij maakt er altijd zo'n bende van met dat maismeel.

ik heb ze bij Vente veevoeders gehaald. Maar ze gebruiken hetook als kippen voer. Wel even goed vragen of je het dus ook aan je paard kunt geven. Of anders bij de Welkoop. Je kunt ook hele mais geven...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 19:43

ja, alleen ik neem liever maismeel als bietenpulp. ik neem liever het zekere voor het onzekere..

toch bedankt!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 20:15

slotje graag!