Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:52

ma_rie_tje schreef:
@ cassidy: koelen kan dus ook bijna niet. Hij kan zn stal niet uit en in zn stal afspuiten gaat niet. Stappen kan dus ook niet omdat hij niet kan lopen...

Je kunt koelen met icepacks, flessekoelers, of gewoon babyluiers met ijskoud water (vaak verwisselen)

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:57

Oh dat is zeker niet leuk! Boos!
Mijn leasepaardje had een tijdje geleden lymfklierontsteking, was het been ook zo dik dat je niet eens zijn kootholte meer zag! (er liep alleen geen vocht uit)
Hij kreeg 2x per dag antibiotica en soort poeders en dat dan 3 dagen geloof ik.
Toen na ongeveer 2 weken was het weer helemaal goed.
Idd, wat al gezegt wordt, veel koelen! En stukje stappen als dat zou kunnen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:58

Ik denk dat het been wassen met betadineshampoo of een oplossing van Biotex os Sunil ook geen kwaad kwaad kan.
Wel goed afspoelen zodat er geen restjes achterblijven.

Verder geeft Lusitana ook wel een mogelijke oorzaak.
Ons paard had onlangs ook een dik been, weliswaar tot aan de knie. Het ging hierbij om een voorbeen, en het been was niet zo dik opgezwollen met vocht als het been van dit paard, maar de oorzaak bleek een miniscule hoefzweer te zijn.

Het paard met zijn voet in een emmer met Sunil oplossing gezet en de volgende ochtend is de DA geweest.
Hij heeft toen een spuit tegen de zwelling gekregen en een spuit antibiotica, verder AB poeder.
Wij ontdekten het zondagsavond, overleg gehad met de DA. Paard kon ook geen poot meer verzetten.
In overleg met de DA de behandeling gedaan zoals ik net omschreef.

Ons paard is wel gevoelig voor bloedvergifteging, dat weten we. Maar hij had geen koorts, alleen maar pijn.

Twee dagen later liep hij weer als vanouds.

De tip van Lusitana met luiers kun je ook doen met maandverband.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:22

Wij hebben voor een half jaartje terug een paard (manege) met einschuss gehad.
Het been zag er precies hetzelfde uit.
Heeft jou paard geen mok? Of heeft gehad?
Ok als de mok al weg lijkt te zijn, kan het ook naar binnen geslagen zijn.
Daar kwam het door bij dit paard.

Wij moesten dit paard van de DA dwingen om te lopen want dit helpt het vocht afdrijven.
Nou en ik kan je vertellen hij wilde ook absoluut niet maar we hebben hem meegesleurd. We gingen dat met z'n tweeen wandelen, 1 liep erachter aan om hem op gang te houden.
De eerste paar rondjes gingen heel lastig maar als hij eenmaal op gang was dan ging het steeds beter.
Het klinkt misschien heel banketstaaf, maar het kon niet anders. Het was voor zijn eigen bestwil.
Hij kreeg van alles metacam, prednison en nog wat.
Dus ik zou zeggen ga echt wandelen!!!
En afspuiten is ook altijd goed!!

Succes/ sterkte!
Laatst bijgewerkt door SannevdM op 12-02-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:28

Ja, zoals ik het zie is het idd ook ERG van belang dat je wel gaat lopen...! En zeker ook gaat koelen.
Zou er ook echt alles aan doen om hem aan het lopen te gaan krijgen.
Hoe minder hij beweegt hoe slechter het vocht weg kan.

Succes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:33

er blijven weinig keuzemogelijkheden over voor je paard als ik dat zo lees.
je kunt je paard nog door laten meten door een homeopate en kijken wat die voor druppels kan adviseren?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:35

hmm wij hadden een paard dat voor de helft van haar hele lichaam opgezwollen was van de bloedvergiftiging en die was ook op de trailer te krijgen! Ookal doe het pijn, ik zou toch proberen om hem op de trailer te zetten richting utrecht!!!

Je zou jezelf voor je kop slaan als hij het niet red en achteraf blijkt dat ze hem in utrecht prima hadden kunnen behandelen!!

Dus gewoon proberen ookal doet het pijn voor hem.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:38

Jeetje! Ik zou er gelijk de slang op zetten en veel koelen. Als het paard niet naar de spuitplaats kan moet de spuitplaats maar naar het paard. Dus stal leeg maken en slang uitrollen. Als het been daarna weer wat dunner was zette ik gelijk het paard op de trailer naar de kliniek want hier ging ikzelf niet verder thuis mee door; daar lijkt het me te ernstig voor.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:47

Poeh Scheve mond

Mijn vorige paard heeft ook einschuss gehad, maar daar zijn echt flinke pijnstillers en antibiotica ingespoten in de bloedbaan.
Zelf moest ik 2 keer per dag antibiotica geven + metacam. En dan nog afspuiten en afstappen ( kleine stukjes, want Einschuss doet onwijs veel pijn).
Zou idd proberen om het dier wel op de kliniek te krijgen. Bloos

Nog een vraagje.. is de stal altijd zo vies of is dat een moment opname? Bloos
Het viel me gewoon op vandaar mijn vraag.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:48

ik denk ook einschuss een vrindin had een paard en die had presies zo'n been. maar die had ook een soort mok in zijn kootholte's zitten. daar liep ook een soort vocht uit. de ene dag was het ook ergen dan de andere dag. hij had toen ook veel koorts en soms ook kramp aan zijn been. ook als je een tijdje bij hem gestapt had dan wert het iets dunner. bij hem waren we te laat en was de einschuss al te ver uiteindelijk hebben we hem afmoeten laten maaken omdat dit geen leven was voor hem.
heel veel succes ermee
hier nog paar foto's hoe zijn been er uit zag was zijn linker achterbeen.
Afbeelding
Afbeelding

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:48

Lusitana schreef:
ma_rie_tje schreef:
@ cassidy: koelen kan dus ook bijna niet. Hij kan zn stal niet uit en in zn stal afspuiten gaat niet. Stappen kan dus ook niet omdat hij niet kan lopen...

Je kunt koelen met icepacks, flessekoelers, of gewoon babyluiers met ijskoud water (vaak verwisselen)

Dat mag je dus niet langer dan 30 minuten laten zitten. Anders dringt het niet meer door en sluit je alles af.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:37

ma_rie_tje schreef:
einschuss wordt wel genoemd door da, maar het wondje is dus NIET te vinden. Ze zijn echt heel lang opzoek geweest naar het wondje.

Soms kan je nu eenmaal geen wondje vinden omdat het maar heel klein hoeft te zijn. Een speldenprikje kan genoeg zijn.

Ik zou er wel voor kiezen om de stal beter schoon te houden... Bloos

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:41

Succes er mee...

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:46

Ja zo'n wondje kan onzichtbaar zijn inderdaad. En dat is ook eht minst belangrijke het gaat erom dat hij beter wordt en al moet je hem die trailer intrappen.. ik zou het doen want als het bloedvergiftiguing is kan het zo gebeurd zijn..

En idd, kijken waaraan hij zich heeft kunnen bezeren/openhalen want het isinde stal gebeurd? Beter schoonhouden en kijken of er ergens een scherp randje was ofzo..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:59

op de foto is de stal misschien vies, dit was vlak voor het uitmesten.
Zoals er volgens mij ook al eerder in het topic staat wordt de stal minimaal 3 keer per dag uitgemest. Dit is meer dan genoeg.

Lopen mag hij dus NIET van de da. Vandaag is mn zus 3 meter de stal uitgeweest om af te spuiten en weer terug zn stal in.

Been scheren is geen optie, van spuiten wordt het ook niet dunner.
Die koeldingen... erg leuk, maar neit als dat been zo heel erg pijnlijk is dat hij zich laat vallen als je er aan zit. tja lastig dus.

Afspuiten gaan we dus proberen (als hij wil/kan lopen dus) hij heeft er vanmiddag ruim 10 miniuten overgedaan om 3 meter verder te komen.

Omdat het zo onwijs pijnlijk is is wassen ook geen optie. Hoefzweer is het niet, wondje onder de zool ook niet. bij het controleren van dit is hij bijna boven op de da gevallen.
Er zijn al meerdere da's geweest (3 in totaal).

Veel mensen geven het advies LOPEN LOPEN LOPEN.
Dit is dus totaal tegenstrijdig met het advies van de da. Lopen is TE pijnlijk, wel goed voor de vochtafvoer mits hij het been neerzet. Dat doet hij dus niet!.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:08

Apart. En welke diagnose heeft jou da nu gesteld? Einschuss?

Toch zou ik als de wiedeweer naar utrecht gaan. Maargoed jij vertrouwd er natuurlijk ook op dat jou da geleijk heeft.

sterkte ermee!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:13

Onze da heeft naar utrecht gebelt (ook al eerder contact gehad omdat het donderdag er al slecht uit zag) en de situatie uitgelegd.
De behandeling die hij tot gister heeft gehad doen ze in utrecht ook in het begin. De behandeling die hij nu krijgt is ook in overleg met utrecht bepaald.

Van wat onze da aan Utrecht heeft verteld zijn ze het ermee eens dat hij niet in de trailer kan om vervoerd te worden.
het contact tussen mijn da en utrecht is er 100% zeker geweest, er is gebelt in ons bijzijn namelijk.

Diagnose was lymfebaan ontsteking, tegen bloedvergiftiging aan - einschuss.

Ik ga vanavond weer naar hem toe om zn stal te mesten, te kijken hoe het gaat, medicijnen te geven en evt de stal uit om af te spuiten. Afhankelijk van hoe het gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:14

sterkte!

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:17

ik zou hem naar dierenkliniek de raaphorst brengen dat is ook nog vlak bij, en dan kunnen ze hem intensief behandelen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:19

oke als er onatc is opgenomen met utrecht dna zal het wel oke zijn zo.

Wij hadden toen wel het paard in de trailer getild. Zij is wel overleden na een paar dagen omdat de behandeling niet aalsoeg..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:21

esch schreef:
ik zou hem naar dierenkliniek de raaphorst brengen dat is ook nog vlak bij, en dan kunnen ze hem intensief behandelen.

Als ie nou niet eens kan lopen hoe wou je hem dan op de trailer zetten?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:22

tillen Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:22

esch schreef:

Wij hebben de raaphorst vanavond ook nog gebelt.
Gewoon voor advies. Die man zelf (ben even zn naam kwijt) heeft ons te woord gestaan.

Het is moeilijk om de goede antibiotica te vinden. Wij zitten nu pas aan de 2e soort (grote kans dat dit de goede is). Vandaag zijn we ermee begonnen, en we moeten woensdag/donderdag resultaat zien. Tot die tijd is zowel de behandeling in utrecht als de behandeling in bodegraven en de raaphorst precies heet zelfde als wat hij nu krijgt.

Mocht er woensdag/donderdag nog geen vooruitgang zijn dan kunnen we direct bij de raaphorst terecht.
Ook als hij achteruit gaat, dan kunnen we daar "per direct" naar toe.

Edit: de behandeling in de kliniek is ook niet niks, voor het paard erg heftig. Volgens de man van de Raaphorst is het niet een geval van Baat het niet dan schaadt het niet.
Als wat hij nu krijgt dus neit aan slaat, en hij naar de kliniek gaat en het baat niet (dus werkt niet) dan schaadt het wel....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:44

voor de gene die willen zien hoe de zn koker er uit ziet:
(ik doe dit bewust niet als afbeelding maar als url)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3FZB6SEO

Tja, het zou schokkend kunnen zijn, en voor de jongere bokkers ongeschikt, dus vandaar via url

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:56

Jeetje, ik heb wel een pony gekent met zo'n dik achterbeen maar die liep in de wei en dat was na 1 of 2 weken weer weg...