Bloedwormen!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Bloedwormen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:30

Ik weet niet of je op nog een reaktie zit te wachten? Dan maar even die van mij!

Ik begrijp niet goed of die wormen nu in de waterplassen liggen in de paddock of in de mest?

In het eerste geval kunnen het ook de larven zijn van muggen. Als de zon op plassen/poeletjes schijnt waar muggen hun eitjes in hebben gelegd komen deze uit en zie je van die rode wormpjes krioelen.

In het twee geval denk ik dat de bloedwormen dood waren? Iemand misschien toch ontwormd? Of er is inderdaad een besmetting.

Zo snel mogelijk IEDEREEN met moxidectine (Equest) ontwormen!!! De kans dat je meteen de larven dood die in deze tijd van het jaar in het paard kunnen zitten is dan groot. Als je alleen met Ivermectine ontwormd dood je alleen de bloedwormen.

Daarna mest in de gaten houden van alle paarden. Komen er dode wormen mee met de mest dan bij de DA informeren wanneer weer te ontwormen.
Bij ivermectine mag je na 2 wk. weer ontwormen maar ik weet niet hoe dat met moxidectine zit omdat dit 12 wk. werkzaam is!

Mestonderzoek heeft geen zin! Bloedwormen scheiden niet voortdurend eitjes uit dus zijn ook niet altijd te zien in de mest.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:53

Bedankt voor de uitgebreide informatie!

De rode wormen zijn inderdaad gevonden in de plassen in de kampjes,levend.

Er zijn mensen die zich er niet druk om maken en de paarden er nu gewoon inzetten... als het dus bloedwormen zijn,is dit niet gunstig,want blijft de cyclus doorlopen als ik het goed begrijp?

Helaas is het een grote stal en is het niet zo dat iedereen wil meewerken met alles,dus we kunnen niemand iets verplichten behalve de staleigenaar denk ik.

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:30

Ik vind dat bas beide kampjes helemaal leeg moet halen, en ieder1 moet verplichten die kuur aan hun paard te geven... anders blijft het zich herhalen...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:24

Miss_Favre schreef:
Bedankt voor de uitgebreide informatie!

De rode wormen zijn inderdaad gevonden in de plassen in de kampjes,levend.

Er zijn mensen die zich er niet druk om maken en de paarden er nu gewoon inzetten... als het dus bloedwormen zijn,is dit niet gunstig,want blijft de cyclus doorlopen als ik het goed begrijp?

Helaas is het een grote stal en is het niet zo dat iedereen wil meewerken met alles,dus we kunnen niemand iets verplichten behalve de staleigenaar denk ik.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit muggenlarven zijn! Waarom doe je er niet een paar in een potje en laat ze even bij de DA er naar kijken?!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:11

levende wormen die in de plassen liggen lijken me geen bloedwormen
levende wormen blijven meestal ín het paard zitten
dode wormen die komen naar buiten (na het onwormen)
idd even de wormen aan je veearts laten zien
en ook al zijn het geen bloedwormen dan zou ik de paarden toch standaard 2 keer per jaar ontwormen met Equest (moxidectine)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:05

Ben gisteren bij die lezing van Forte Dodge (Equest) geweest. Ik zou voor jou vragen na hoeveel dagen je Equest voor de twee keer mag gebruiken en dat is hetzelfde als bij de andere wormenkuren, na 2 wk.

Ben je al naar de DA geweest met de wormen? Ze zullen nu inmiddels wel doodgevroren zijn?

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:07

ik heb ergens gehoort dat ze in de longen kunnen gaan zitten..! zou idd snel gaan ontwormen! want ze kunnen er aan dood gaan!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:16

Citaat:
Nog even als toevoeging. Een tijdje geleden is er een paardje op stal overleden, toen bleek ook dat zij bloedwormen had. Dit is wel al een paar maanden geleden...

De dierenarts zal wel langs moeten komen, het beste lijkt mij om alle paarden te laten testen op bloedworm. Maar ja, dan maar hopen dat alle eigenaren willen meewerken.

Ik weet nu dat paarden bloedwormen krijgen, doordat zij de eitjes via voedsel binnenkrijgen. Die eitjes komen in de darmen uit en de larven eten zich een weg door het lichaam. Hierdoor ontstaat een ontsteking en hieraan kan je paard sterven.

@Katoo71:

Hoe kwam je er achter dat je paard hier last van had? Wat waren zijn symptomen?

En hoe hebben zij het behandelt?

En waar let je tegenwoordig op?

Hoe meer we hiervan weten, hoe beter we alles in de gaten kunnen houden, alvast bedankt!

Beetje late reactie sorry hiervoor Bloos

Mijn paard kreeg veel last van koliek verschijnselen , had een doffe vacht en was loom.

De dierenarts wist het ook niet meer en ik moest het aankijken.

Wat hier dus een paar beweren dat equest niet helpt is niet waar want na behandeling met dit middel kwamen er handen vol bloedwormen uit rollen !

Ja en toen ging alles aan het rollen, na mijn paard na een aantal weken nog 1 keer behandelt te hebben waren ze weg maar ze bleef slecht.
Ze is toen naar utrecht naar de uithof gegaan en daar bleek ze een darminfectie te hebben ze had hoge koorts en was erg ziek.
Ze heeft daar een week gestaan en na mest en bloedonderzoek bleek dat ze geen eitjes meer in haar lichaam had (dus equest helpt... Tong uitsteken ).

Het nadeel is dat ze na haar bizarre avontuur gevoelig blijft op haar darmen ik moet erg in de gaten houden dat ze in haar ritme blijft kwa eten en geen andere dingen krijgt want dan ligt ze weer in de kreukels.

Ik besef dat we veel geluk hebben gehad en hoe ze aan deze besmetting was gekomen is ook ons een raadsel want ze staat alleen met onze pony aan huis en heeft geen contact met andere paarden.

Sindsdien ontworm ik haar alleen nog met het middel dat toen echt geholpen heeft en heeft ze het niet meer terug gehad.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:23

@Kattoo71; ik heb gisterenavond gezien hoe zo'n ingekapselde bloedwormlarf aan het werk gaat in darmen. Echt vreselijke foto's.
Heb je je paard wel eens pro-biotica gegeven om de darmflora weer goed te krijgen?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:25

Misschien zou je het er met de staleigenaarover kunnen hebben, aangezien het van groot belang is dat alle paarden tijdig ontwormd worden. Ook omdat het een grote stal is en er ook wat verloop in paarden zal zijn.

Bij ons op stal staan ook meer dan 100 paarden en de staleigenaar doet het zelf. Ze heeft precies uitgezocht welk middel wanneer en hoevaak etc. Is het weer tijd gaat ze 's ochtends voordat de paarden naar de wei gaan ze allemaal af.

Ziet er erg leuk uit! Met een grote tas om haar nek en hupsakee. Gaat verrassend snel trouwens, de paarden kennen haar en ze heeft er inmiddels veel handigheid in. Misschien een idee om voor te stellen?

Op een andere stal waar ik heb gestaan deden zehet iets anders. Wanneer het tijd was kochten hun de goede wormspuiten en die werden voor je stal gelegd. Als je hem gegeven had moest je de lege verpakking weer voor de stal leggen, zodat ze wisten dat het gegeven was.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:26

Nee , eerlijk gezegt heb ik daar nooit van gehoord.
Ze krijgt nu wel dagelijks lijnzaadloie over haar muesli heen maar eerlijk gezegd meer doe ik er niet aan.

Wat bedoel jij met dat pro-biotica ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:01

@Katoo71; ik stuur je even een pb.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:55

bloedwormen gaan in alle organen zitten. het nadeel is dat een normale wormenkuur niet tegen bloedwormen helpt...
je ontwormt dus wel maar je pakt niet de bloedwormen aan.

Er is één wormenkuur die wel degelijk goed resultaat boekt. ik zal morgen even op mn stage (paardenkliniek) vragen welke dat is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:58

Promessa schreef:
bloedwormen gaan in alle organen zitten. het nadeel is dat een normale wormenkuur niet tegen bloedwormen helpt...

Er is één wormenkuur die wel degelijk goed resultaat boekt. ik zal morgen even op mn stage (paardenkliniek) vragen welke dat is.

Er is maar 1 wormenkuur die de INGEKAPSELDE BLOEDLARF doodt!!!!!!! En dat is Equest. Deze kun je het beste rond januari geven. De bloedwormen kun je ook doden met Ivermectine.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:12

singasong schreef:
Promessa schreef:

Er is maar 1 wormenkuur die de INGEKAPSELDE BLOEDLARF doodt!!!!!!! En dat is Equest. Deze kun je het beste rond januari geven. De bloedwormen kun je ook doden met Ivermectine.

Volgens mij hadden wij een ander...
ik zal morgen even kijken naar de naam, dat weet ik niet uit mn hoofd. er is een nieuwe kuur op de markt die volgens mij nog niet in de winkel te koop is.
op mijn stage schrijft ze altijd een wormenkuur uit voor bloedworm en zij zei tegen mij dat die net nieuw was.

equest bestaat al een tijdje. ik zal morgen even kijken

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:06

Promessa schreef:
ik zal morgen even kijken naar de naam, dat weet ik niet uit mn hoofd. er is een nieuwe kuur op de markt die volgens mij nog niet in de winkel te koop is.
op mijn stage schrijft ze altijd een wormenkuur uit voor bloedworm en zij zei tegen mij dat die net nieuw was.

Daar ben ik erg benieuwd naar! Ik heb woensdag nog gehoord bij die lezing dat Equest de enige is. Wel hebben zij een nieuwe op de markt gebracht en dat is Equest Pramox. Deze is naast ingek. bloedwormlarven ook tegen 3 soorten lintworm.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:31

Ik weet dat bij mijn paard equest geholpen heeft !

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:20

Dat herhalen na 12 weken? moet dat dan weer met equest?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:57

Chonelly schreef:
Dat herhalen na 12 weken? moet dat dan weer met equest?

dat kan maar hoeft niet
een paard dat met bloedwormen is bestmet
kun je beter nog een keer met Equest herhalen maar dan na 2 weken
ik hou meestal 4 weken aan bij net aangekochte paarden waarvan ik niet weet of ze goed tegen bloedwormen ontwormd zijn

je kunt na 12 weken weer een ander onwormmiddel geven

heb ook al gehoord van een nieuwe Equest promox
zodra die te koop zijn geef ik die voortaan
eerst m'n voorraadje Equest en Equimax opmaken Tong uitsteken

wisten jullie trouwens dat je veulens beter met Fenbendazol of Pyrantel kunt ontwormen
veulens zijn nl vaak resistent tegen ivermectine
wist ik eerst ook niet Bloos
heb het eens met een (4 maanden oud) veulen gehad die ik netjes ontwormd had met ivermectine
daarna heb ik eens pyrantel gegeven omdat ik deze toevallig had liggen..
de volgende dag kwamen er mega veel spoelwormen af (iets van 20/30) en dat voor een miniveulen...
echt niet normaal meer, het waren grote dikke vieze witte wormen!
nog een geluk dat ze er geen koliek van had gekregen

@singasong, waar was die lezing?
had ik ook wel naartoe willen gaan Ja
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-02-07 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:58

dubbelpost

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:39

unamie schreef:
[@singasong, waar was die lezing?
had ik ook wel naartoe willen gaan Ja

Bij kliniek de Lingehoeve in Lienden! In maart komen ze nog een keer, anders moet je ze even bellen. Je kunt ook naar Fort Dodge bellen om te vragen wanneer ze bij jou in de buurt zijn!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:43

@ unamie, maar equest mag je toch niet zo vaak achter elkaar herhalen?

Dit vond ik op een site:
EQUEST is een wormkuur op basis van moxidectine en beschermd tegen de meest
voorkomende wormbesmettingen.
Meer dan 90% van alle bloedwormen in uw paard bestaan uit ingekapselde larven.
Deze komen niet naar voren bij een wormtelling, dus de grootte van de infectie
is moeilijk te traceren.
EQUEST is de enige ontwormer die, door het unieke bestanddeel moxidectine, alle
fases van deze worm in 1 enkele dosering verwijdert.
EQUEST is na toediening nog 2 weken in het paardenlichaam werkzaam, en reduceert
hierdoor het risico van herinfectie en besmetting van het weiland.
Op basis van wat hier staat zou je dus niet nog een keer hoeven ontwormen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:04

@Chonelly; wel als er een besmetting is!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:04

Chonelly schreef:
@ unamie, maar equest mag je toch niet zo vaak achter elkaar herhalen?

ik prop ze niet vol met Equest hoor, dat lijkt me idd niet gezond
normaal gesproken geeft ik 2 keer per jaar Equest (voor en najaar)
maar een nieuw paard kan een bloedworm besmetting hebben
dan herhaal ik de Equest nog 1 keer na 4 weken
daarna volg ik weer het normale schema

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:09

singasong schreef:
Promessa schreef:

Daar ben ik erg benieuwd naar! Ik heb woensdag nog gehoord bij die lezing dat Equest de enige is. Wel hebben zij een nieuwe op de markt gebracht en dat is Equest Pramox. Deze is naast ingek. bloedwormlarven ook tegen 3 soorten lintworm.

JA dat was hem...
Ik was de naam kwijt maar ze zei idd vandaag dat het de pramox is.
Je kan hem volgens mij al krijgen via je dieren arts. het is echt een super ontwormings middel... helpt super goed.