hengstige merrie...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nomes

Re: hengstige merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:44

Ik heb ook een merrie die erg last heeft van haar hengstigheid en dan ook gewoon 10 dagen van de wereld is, de details zal ik je besparen... Knipoog

Ze is nagekeken door de dierenarts en er is met haar ook niets aan de hand en het 'hoort' bij haar. Wel was mijn DA ervan overtuigd dat het voor mens en dier niet prettig is en dat we er iets aan moesten doen. Volgens hem zijn er drie opties: Regumate, knikker in haar baarmoeder of steriliseren, alleen de eerste is omkeerbaar, de overige twee zou ik niet doen als je nog wil dekken. als die knikker werkt krijg je hem er namelijk niet meer uit (overigens werkt dit ook niet altijd), verder is het risico vrij klein hoor. De enige onsteking die op kan treden is die van de baarmoedermond en die is met antibiotica spoelingen te verhelpen, niet levensbedreigend ofzo.

Ik heb ook homeopathische middelen gebruikt maar bij mijn merrie werkte dit niet voldoende (zeg maar nauwelijks tot niet). Ik vraag me trouwens wel af of je merrie dit eerder heeft gehad en hoe lang ze hengstig is, heeft de DA al een echo gemaakt? Het is namelijk wel erg lang om al meer dan twee maanden aan een stuk hengstig te zijn.

bddv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 12:31

Ja de DA heeft haar 2 keer een echo gemaakt. Beide keren was er niets te zien. Dus het is heel erg vervelend allemaal. DA zei dat het een stukje gedrag kon zijn, maar dat is dus wel erg lastig te verhelpen. Maar iig medisch gezien is er dus eigenlijk niets aan de hand...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:01

Bij Sifra waren er vorig jaar wel cystes te zien toen we haar hebben lateb scannen. Ze heeft toen een periode regumate gehad en daarna waren de cystes weg. Maar volgens de da kan ze daar gevoelig voor zijn en kunnen ze terugkomen en het kan dus allemaal daarvan komen. Maar ik vind het niet fijn om iedere keer met die hormonen te lopen klooien.
Moet wel zeggen dat mijn merrie nog nooit zolang (2 mnd) achter elkaar hengstig is geweest

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:29

sifra01 schreef:
Hoi

Ik volg dit even. Heb met mijn merrie nl ongeveer hetzelfde probleem. Ook bij haar heb ik regumate en moody mare gebruikt. Ze is nu niet altijd hengstig, maar wel vaak en heel onregelmatig. Probleem is ook nog dat ze tijdens de hengstigheid niet echt lekker handelbaar is. Je merkt gewoon dat ze zo rot in haar vel zit.Op stal staat ze te weven (wat ze anders bijna nooit meer doet) en met rijden of longeren is het echt een bom. Een superopgefokte bom Boos!
Ik ben heel benieuwd of hier nog goede tips voor komen!!

merrie die bij mijn verzorgpony in de wei staat, die denkt gewoon dat ze een hengst is, laatst is er iemand afgevallen, die heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen en heeft een rare ziekte in haar hoofd nu.. maar ik zal wel foto laten zien hoe ze doet als ze ''gewoon'' doet.. alleen moet k nog wel ff opgestuurd krijgen van vriendin.. zse is echt niet te hanteren, nou rij ik erop, gaat wel, maar met zoveel moeite om haar gewoon te laten lopen zonder steigeren enzo, je moet laten zien dat JIJ de baas bent, dan ben je al heel ver, neem een zweepje mee om te corrigeren, niet te slaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:27

Ik krijg het idee dat de Provarium Breeding wel helpt hoor, bij de mijne altans. Sinds ik het dus na een veel te lang durende hengstigheid gaf begin december kan ik nu precies uitrekenen waneer ze weer hengstig wordt. De regelmaat is dus nu super geworden. Dat komt extra goed uit omdat ik wil dekken dit voorjaar. Ze liet vorige keer voor het eerst in 4 jaar ook iets zien van staart omhoog e.d ipv dat ze alleen maar narrig staat te doen zoals voorheen.

bddv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:12

Nou dan moet ik misschien toch gaan voor de brons cure of provarium breeding..... De mare formula wordt ze alleen maar grilliger van!

bddv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:47

Nog iemand andere opties????

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:19

je zou met etherische olie (marjolein, pepermunt en lavendel op tarwekiemolie) haar bovenop het kruis kunnen inmasseren.

zie het boekje ether. olien voor hond en paard van margriet dudok van heel op pag. 58 en 59.
isbn 90-6030-633-3

bddv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 12:59

Nou heb voor de zekerheid nog maar eens een kliniek gebeld en die zeiden dat ik haar eens van tussen de ruinen moest halen en er een merrie naast zetten, want het kan zijn dat ze teveel prikkels krijgt van die mannen naast zich..... Dus dat heb ik nu gedaan, ben erg benieuwd.... Heb trouwens wel het idee dat de Brons Cure een beetje zijn werk gaat doen want ze lijkt wel wat rustiger! Ik hoop dat we nu zo langzamerhand het lek boven hebben....