Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
crossmonster schreef:ik heb nietb alle reacties doorgelezen, maar ik heb wel ervaringen met dit probleem
in principe hebben de zwaardere oefeningen geen invloed op het op slot springen van de knie , en andersom.
ik ken een Epony die M springt bij de paarden (!!)
en die er ook last van heeft.
enigste probleem is dat ze geen korte draaien mag maken, maar dat is inprincipe geen probleem, want onder korte draaien wordt verstaan, draaien in smalle ruimtes zoals bijvoorbeeld een smalle spuitp[laats.
een keertwending is geen probleem, omdat daarbij de achterbenen actief opgetild dienen te blijven worden.
het op slot springen gebeurt juist als het achterbeen stil blijft staan en de voorhand draait.
een operatie is zeker een optie, maar in principe niet nodig,mits je op de juiste wijze traint.
stap en draaf zo veel mogelijk rechtuit,doe dit minimaal 3 x in de week, liefst elke dag, al is het maar een kwartier.
ook elke dag een kwartier op hetn harde stappen, rechtuit, is al erg goed.
alles wat je rechtuit doet is bevoordelijk voor de spieren rondom het kniegewricht.
hoe meer je korte wendingen rijd, hoe slechter het als het ware is voor zo'n pony.
als de spieren rondom de knie sterk genoeg zijn, en blijven(door de rechtuit-trainingen te blijven doen) dan maken korte wendingen etc niet meer uit.
zodra de spieren om het gewricht sterker en dus dikker worden, heeft de knie veel minder kans om op slot te springen
wendyke schreef:ik weet wel iemand die er erg veel verstand van heeft een soort fysiotherapie voor het paard je gaat naar die man toe of hij komt bij je thuis en je hoeft niet te vertellen wat er met je paard aan de hand is je zet hem voor hem neer en hij verteld je zo wat er aan de hand is en dan gaat die hem behandelen en die goede man is harry hoevers en het kost nie zo heel veel geld en je bent een stuk verder als ie hem heeft behandeld

dierfysio schreef:wendyke schreef:ik weet wel iemand die er erg veel verstand van heeft een soort fysiotherapie voor het paard je gaat naar die man toe of hij komt bij je thuis en je hoeft niet te vertellen wat er met je paard aan de hand is je zet hem voor hem neer en hij verteld je zo wat er aan de hand is en dan gaat die hem behandelen en die goede man is harry hoevers en het kost nie zo heel veel geld en je bent een stuk verder als ie hem heeft behandeld
even ter info / correctie: Harry Hoevers is absoluut GEEN dierenfysiotherapeut! hij mag zich dus ook niet uitgeven als zodanig, of fysiotherapie toepassen op dieren.
ik weet dat hij dat wel doet, en hij zal best resultaat boeken her en der, maar feitelijk klopt 't dus niet...