hoe belangrijk is een zoutsteen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe belangrijk is een zoutsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:42

Ik heb er wel één, als mijn paard er behoefte aan heeft, kan ze iig 'em gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:03

Ik heb bij beide paarden sinds afgelopen zomer een Hymalaya zoutblok hangen.
De merrie die veel en snel zweet likt er heel veel aan en de andere die nauwelijks zweet likt er bijna niet aan...

Ik denk dus dat de eerste het extra zout wel degelijk kan gebruiken en daar zelf ook behoefte aan heeft...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:37

ik denk dat een zout/mineralenblok wel degelijk hard nodig is. In de natuur likken paarden ook aan stenen, etc voor mineralen.
Mijn paarden gebruiken vooral zomers als ze veel zweten de likstenen veel. Vooral de himalya's zijn sterk favoriet.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:48

Ik heb er ook 1 voor mijn paard en die is helemaal gek van der liksteen.
Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:50

Ik heb ook een mineralenblok hangen.
Ik denk dat die van mij een goede voeding krijgen en het dus eigenlijk overbodig is. Wel vind ik het fijn voor wat afleiding. Ze gebruiken ze toch, dus zal wel lekker zijn, dús hang ik ze gewoon op.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:57

Ik heb er altijd een Haha! hij is binnen 2 weken op Tong uitsteken
heb meestal die hymalaya steen, maar het gister mn eerste likit gekocht Tong uitsteken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:40

More schreef:
heb meestal die hymalaya steen, maar het gister mn eerste likit gekocht Tong uitsteken.

Een likit is puur suiker Haha! Zitten dus verder geen zouten/mineralen in.

Ik heb zo'n rode steen hangen en voorheen ook een himalaya.
Mijn pony gebruikt hem wel, maar niet overdreven veel. Ik heb het idee dat ze in bepaalde periodes meer gebruik maakt van haar steen.
Verder gebruikt ze hem als versiering om haar voorpluk, staart en deken af en toe eens mooi oranje te verfen..

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:42

Wij hebben dan ook 3 likstenen hangen (3 ponys Knipoog ) maar er gebruikt maar 1 pony de zoutblok.. En dan bijt ze er stukken uit in plaats van likken.
En het is idd. niet perse nodig.

Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:23

mijn paarden hebben ook de beschikking over een zoutblok.

wat ik me af vroeg, wat zijn de gevaren als ze teveel binnen krijgen? en hoe ernstig zijn die? je hoort namelijk wel eens dat sommige paarden in een mum van tijd een heel blok op maken oid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:28

Als paarden in no-time een zoutblok ophebben, dan zou ik eerst het voedsel van het paard eens goed onder de loep laten nemen (bijvoorbeeld laten uitpendelen) voordat ik zou zeggen: ik haal het blok weg..

Meestal gebruiken paarden een zoutblok alleen als het nodig hebben, dus beter niet weghalen, maar achterhalen waarom het zoutblok zoveel gebruikt wordt.

Of hooguit een ander zoutblok proberen. Een gewoon zoutblok doen mijn paarden vrij lang mee. Maar zo'n smaakt naar wortel zoutblok hebben ze snel op..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:34

ik heb 2 van die schapenzoutblokken (puur zout zonder lekker smaakje dus) die waren maar 5 euro voor zo'n groot blok, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.
hoewel ze um weinig gebreuken, hangt ie er wel áls ze um nodig hebbe. de jongeste (4jarige) heeft me ene zoutblok al wel gesloopt (tegen muur aan staan slaan Tong uitsteken )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:11

In het foldertje van KNZ (grote en bekende liksteenfabrikant) staat dat er meerdere soorten likstenen zijn die zijn aangepast aan de behoefte van het bepaalde diersoort.

De zoutsteen, die grote vierkante die veel wordt gebruikt, is eigenlijk voor koeien. Mijn paarden hebben allebei een mineralenblok (ook van KNZ, donkerrood) die ook voor paarden bedoeld is. Het veulentje maakt er meer gebruik van, binnen en buiten. Overdosis hoeft geen probleem te zijn, want een paard stopt met het opnemen van de voedingsstoffen als hij al verzadigd is voor deze stof. Maar 1 ding weet ik wel: als ze er behoefte aan hebben, hebben ze iig de keus om het wel te doen!
Zo'n steen kost een keer een eurotje of 6 en een houder ongeveer 8, dus daar hoeft men het denk ik ook niet voor te laten!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:20

Judje schreef:
Overdosis hoeft geen probleem te zijn, want een paard stopt met het opnemen van de voedingsstoffen als hij al verzadigd is voor deze stof.

NIET WAAR!
Een paard dat door verkeerde voeding uit balans
is, eet óók dingen die niet goed voor hem zijn!

En een paard dat zich verveelt in de box kan de gewoonte
ontwikkelen om te gaan likken en drinken, likken en drinken.
Reden waarom je de liksteen beter niet in de buurt van
de drinkbak kunt hangen, maar zo ver mogelijk er vandaan.

Een liksteen, daar moet een paard minstens twee jaar
mee toe kunnen.

Een paard dat een liksteen in no time op heeft,
daar haal je de liksteen bij weg en biedt die
alleen aan na het werk, tijdens de verzorging bijvoorbeeld.

Lickit is VERGIF voor je paard (wegens de suiker)!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:26

Mijn verzorgpaard had het destijds niet in haar stal hangen, maar ik merkte op dat ze zand at, en dat ze vaak de zandkorrels aan haar hoeven aflikte.
Nu goed, of ze nu een goed voer of niet, zij krijgt geen aanpassend voeder. Dus gaf ik haar een liksteen en die was in no time op, maar ze begon toen ook meer te glanzen, doffe plekken verdwenen. Maar nu is de steen op en betrap ik haar weer op hoef-likken.
Mijn 2 andere verzorgpony's krijgen voldoende en aangepaste voeding, en die hebben al enkele maanden dezelfde liksteen hangen, en soms zie ik ze er aan likken, maar niet zo extreem als het paard dus.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:31

IK heb de likstenen al lang geleden weer weg gehaald. Zowel mijn paard als mijn pony deden er echt niets mee. Ik denk zelf ook dat als t voer goed is daar alles in zit.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:58

Ik vind het erg belangrijk dat paarden een zoutsteen hebben Ja

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:31

ShirleyA schreef:
IK heb de likstenen al lang geleden weer weg gehaald. Zowel mijn paard als mijn pony deden er echt niets mee. Ik denk zelf ook dat als t voer goed is daar alles in zit.

Ja

Maar het voer is zo vaak niet compleet... Scheve mond

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:01

En daarnaast heb je ook paarden zoals die van mij die allergisch zijn voor krachtvoer. Mijn paard krijgt dus alleen hooi.. en lucerne.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:02

tessyke schreef:
een zoutsteen is totaal niet belangrijk
je kan hem er wel 1 geven maar daat zal hij alleen een keer van likken als hij nood heeft aan zout

dat is wel belangrijk !!
een paard zoekt zijn eigen voedingsstoffen op en hij heeft dus ook zodanig zout nodig!! hij moet er wel 1 hebben anders heeft hij zout te kort

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:22

een mineralenblok (anders dan een gewoon zoutblok) is wel degelijk erg belangrijk, en behoort tot het basisrantsoen van een paard. met een blok kunnen ze zelf bepalen wanneer ze iets extra nodig hebben, en daar zijn ze erg goed in. bovendien vinden veel paarden het erg lekker.

het zout in een mineraalblok stimuleert ook de werking van de nieren, waardoor afvalstoffen het lichaam makkelijker kunnen verlaten.
in de zomer werkt zout als natuurlijke elektrolyten.
paarden die erg veel gebruik maken van een mineraalblok plassen de overhoeveelheid uit, dus teveel kunnen ze er eigenlijk niet van nemen.

imo hoort elk paard dagelijks een mineraalblok tot zijn beschikking te hebben, het is een belangrijk deel van het rantsoen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:32

merrieveulen schreef:

paarden die erg veel gebruik maken van een mineraalblok plassen de overhoeveelheid uit, dus teveel kunnen ze er eigenlijk niet van nemen.

Zo simpel ligt het niet. Teveel zout kan wel degelijk schadelijk zijn.

Citaat:
imo hoort elk paard dagelijks een mineraalblok tot zijn beschikking te hebben, het is een belangrijk deel van het rantsoen.

Dát ben ik met je eens.
Maar het is voldoende als het paard het dagelijks korte tijd aangeboden
krijgt, bijvoorbeeld tijdens de verzorging na het werk.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:55

Mijn paard heeft nog nooit wat met likstenen gedaan Haha! Haha! wat ze wel doet is regelmatig snorkelen in het zeewater Tong uitsteken

GenW4EVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:11

volgens mij is het alleen noodzakelijk wanneer je paard zout of sporenelementen te kort heeft.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:21

jeanie schreef:
Mijn paard heeft nog nooit wat met likstenen gedaan Haha! Haha! wat ze wel doet is regelmatig snorkelen in het zeewater Tong uitsteken

Dan heeft ze daar waarschijnlijk genoeg aan.
En aan de lucht in jullie contreien. Lachen

Tof onderschrift trouwens. OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:38

Botervlieg schreef:
merrieveulen schreef:

Zo simpel ligt het niet. Teveel zout kan wel degelijk schadelijk zijn.

Klopt, maar een paard kan meestal erg goed zelf bepalen hoeveel zij of zij ergens van nodig heeft. tenzij het gaat om 'lekkere' dingen, als biks, hihi!