Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

e_horse schreef:Hoe zit het met wormen in deze tijd van het jaar?
Op veel sites lees je dat je vanaf half september tot maart niet hoeft te ontwormen.
Maar het is nu warmer dan normaal...
Alhoewel het half september meestal warmer is dan nu.
Melanie5 schreef:Volgens mij ligt het grootste probleem van resistentie in het feit dat mensen inderdaad niet weten wat hun paard weegt. Ik ken zat mensen met een paard van boven de 1.70 die slechts voor 600 kilo ontwormen. En bij nameten met een lint bleken die paarden er al ver boven te zitten.
Ook kleine maar stevige ponies wegen vaak meer dan je denkt.
Ik denk dat op dat punt eerst goed gekeken moet worden. Verder kun je door tijdig omweiden, afwisselend maaien en weiden met bv schapen een hoop ellende voorkomen. Zelf haal ik ook elke dag de mest uit het land en ook de paddok en de bak.
Ik ontworm 3 maal per jaar met eqvalan. 1 keer voor de veulens geboren worden, dan met 2 maanden oud en dan na de zomer als ze weer dag en nacht op stal gaan.
Lijkt me wel een beetje te veel?!
maar weten jullie dat het ook raadzaam is om jezelf te ontwormen? als je de hele dag met paarden/ dieren bezig bent, of gewoon elke dag ermee in aanraking komt is het wel een slim idee.. singasong schreef:
Die meetlinten zijn ook niet echt betrouwbaar. Heb mijn haflinger er mee opgemeten en daar kwam 620 kilo uitLijkt me wel een beetje te veel?!
henny_w schreef:singasong schreef:
Die meetlinten zijn ook niet echt betrouwbaar. Heb mijn haflinger er mee opgemeten en daar kwam 620 kilo uit :? Lijkt me wel een beetje te veel?!
Hoi,
Inderdaad die meetlinten zijn niet echt betrouwbaar :D
Ik weet niet of je een forse Haflinger hebt ?
Ik heb dit voorjaar beide kruisingen Fjord/fries met het meetlint gemeten. Ze zijn beide 1.53m schofthoogte en waren keurig in rijconditie.
Ze zaten op 505 en 510 kilo volgens het lint. Dat vond ik toen al aardig aan de zware kant.
Vervolgens zijn we naar de de naburige Boerenbond gereden waar ze een weegbrug hebben.
Ahummm.... 540 en 560 kilo :D
Viel dat even tegen.
Hypofocus schreef:Het allergrootste probleem (want hier is in het verleden al lang onderzoek naar gedaan), is dat en heel groot deel van de mensen die hun paard ontwormen, geen idee heeft hoeveel hun paard daadwerkelijk weegt.
Hypofocus schreef:En daarnaast regelmatig afwisselt tussen de werkzame stoffen. Zo kan het resistentie proces minder makkelijk ontstaan, want als de ene worm gemuteerd is om resistent te zijn voor ivermectine, gaat hij nog gewoon dood aan pyrantel.
Wilawander schreef:Equest is in Nederland inderdaad de enige met Moxidectine.
JoviBan schreef:Dat kan alleen met moxidectine, dat in Equest zit.
Wel interessant om te weten: het is aangetoond dat moxidectine minimaal 25 weken werkzaam is (dus niet tot wat de fabrikant zelf aangeeft, 12 à 13 weken). Als je gericht op bloedwormen wilt ontwormen, dan is 2 x per jaar dus voldoende.
Dealer schreef:Veel mensen doen nu maar wat en weten vaak niet beter.
JoviBan schreef:Grote kans dat dit dus inderdaad gaat gebeuren in Nederland. De overheid vreest voor groot resistentie-gevaar en milieuverontreiniging.
loveseben schreef:helaas heeft iedereen een ander verhaal
Niels71 schreef:JoviBan schreef:Dat kan alleen met moxidectine, dat in Equest zit.
Wel interessant om te weten: het is aangetoond dat moxidectine minimaal 25 weken werkzaam is (dus niet tot wat de fabrikant zelf aangeeft, 12 à 13 weken). Als je gericht op bloedwormen wilt ontwormen, dan is 2 x per jaar dus voldoende.
Als je zegt dat iets is aangetoond, dan moet je ook aangeven waar deze informatie vandaan komt. Nu moeten we je maar geloven op de geloofwaardigheid van je blauwe ogen. Ik vind het namelijk heel gevaarlijk wat je nu zegt. Moxidectine is na toediening inderdaad vrij lang werkzaam, maar dan wel lange tijd in lage concentratie. Dit is het zogenaamde tail-effect. Dit is een te lage concentratie om écht werkzaam te zijn. Te lage concentratie van werkzame stof werkt resistentie in de hand. Moxidectine is iets breder werkzaam dan ivermectine, maar is wel resistentiegevoeliger.

Nimmy schreef:Geef er dan 1 voor 700 kg dan zit je waarschijnlijk wel goed.... en mij ervaring zelf bij standaart rassen werkt dat meetlint niet..
Citaat:En daarom is het misschien geeneens zo'n onverstandig idee dat de ontwormingsmiddelen straks via de da gaan.
JoviBan schreef:Je hebt wel gelijk, dat het goed is om ook aan te geven waar de informatie vandaan komt, hoewel jij dat in je post ook niet doet.
Nimmy schreef:Het schijnt dat de meeste particulieren wel redelijk nauwkeurig ontwormen (uitzonderingen daargelaten), een goede voorlichting over het gewicht van het paard en advies over een wormschema bijv samen met de enting zou beter zijn dan de wormenmmiddelen een receptplichtige status te geven.
passiepeer schreef:En wat ook al heel veel uitmaakt is als je gewoon niet iedere x dezelfde ontwormingspasta gebruikt maar afwisselt.
Oh er stond al zoiets
ellepel schreef:hoe doe je dat nou precies met die wormenei telling?
de mijne heeft een wormbesmetting van kleine strongyliden...( kwam uit bloeduitslag naar voren)
heb altijd keurig etjes met ivermectine ontwormd,maar waarschijnlijk toch besmet geraakt via weide genootjes.
klopt het dat zo'n ei telling gewoon via je eigen dierenarts gaat?
kan net zo goed van voorgaande stallingen zijn waar ik met hem heb gestaan