Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:26

Ik ben laatst bij virbac langsgeweest.. het probleem doet zich alleen voor op grote stallen waar te vaak (meer dan in de bijsluiter staat aangegeven) en eenzijdig ontwormd wordt. Bij particulieren valt het allemaal nog wel mee.
Mest of bloedonderzoek zou bij particulieren ook zinloos zijn want het geeft geen betrouwbaar beeld, op grote stallen kun je een gepoeld mestonderzoek doen en/of van meerdere een bloedonderzoek en dat in zinniger en zal door de gd ook aangemoedigd gaan worden.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:22

e_horse schreef:
Hoe zit het met wormen in deze tijd van het jaar?

Op veel sites lees je dat je vanaf half september tot maart niet hoeft te ontwormen.
Maar het is nu warmer dan normaal...

Alhoewel het half september meestal warmer is dan nu.

Bij mijn vz pony krijgen ze 2 keer per jaar wormen kuur. Rond oktober/december en april/mei.
Waarom weet ik niet, maar ze heeft nog geen wormen gehad.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:57

Volgens mij ligt het grootste probleem van resistentie in het feit dat mensen inderdaad niet weten wat hun paard weegt. Ik ken zat mensen met een paard van boven de 1.70 die slechts voor 600 kilo ontwormen. En bij nameten met een lint bleken die paarden er al ver boven te zitten.
Ook kleine maar stevige ponies wegen vaak meer dan je denkt.
Ik denk dat op dat punt eerst goed gekeken moet worden. Verder kun je door tijdig omweiden, afwisselend maaien en weiden met bv schapen een hoop ellende voorkomen. Zelf haal ik ook elke dag de mest uit het land en ook de paddok en de bak.
Ik ontworm 3 maal per jaar met eqvalan. 1 keer voor de veulens geboren worden, dan met 2 maanden oud en dan na de zomer als ze weer dag en nacht op stal gaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:12

Melanie5 schreef:
Volgens mij ligt het grootste probleem van resistentie in het feit dat mensen inderdaad niet weten wat hun paard weegt. Ik ken zat mensen met een paard van boven de 1.70 die slechts voor 600 kilo ontwormen. En bij nameten met een lint bleken die paarden er al ver boven te zitten.
Ook kleine maar stevige ponies wegen vaak meer dan je denkt.
Ik denk dat op dat punt eerst goed gekeken moet worden. Verder kun je door tijdig omweiden, afwisselend maaien en weiden met bv schapen een hoop ellende voorkomen. Zelf haal ik ook elke dag de mest uit het land en ook de paddok en de bak.
Ik ontworm 3 maal per jaar met eqvalan. 1 keer voor de veulens geboren worden, dan met 2 maanden oud en dan na de zomer als ze weer dag en nacht op stal gaan.

Die meetlinten zijn ook niet echt betrouwbaar. Heb mijn haflinger er mee opgemeten en daar kwam 620 kilo uit Verward Lijkt me wel een beetje te veel?!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:29

Ze zijn wel betrouwbaar. Bij onze koeien kun je het echt controleren. Die meten we met het lint en als ze geslacht zijn en je weet het echte gewicht, klopt het heel aardig hoor.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:33

ik ontworm 2 a 3 keer per jaar iedere keer met iets anders en mijn paardjes hebben nergens last van Lachen maar weten jullie dat het ook raadzaam is om jezelf te ontwormen? als je de hele dag met paarden/ dieren bezig bent, of gewoon elke dag ermee in aanraking komt is het wel een slim idee..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 08:54

singasong schreef:

Die meetlinten zijn ook niet echt betrouwbaar. Heb mijn haflinger er mee opgemeten en daar kwam 620 kilo uit Verward Lijkt me wel een beetje te veel?!

Hoi,

Inderdaad die meetlinten zijn niet echt betrouwbaar Haha!
Ik weet niet of je een forse Haflinger hebt ?
Ik heb dit voorjaar beide kruisingen Fjord/fries met het meetlint gemeten. Ze zijn beide 1.53m schofthoogte en waren keurig in rijconditie.
Ze zaten op 505 en 510 kilo volgens het lint. Dat vond ik toen al aardig aan de zware kant.
Vervolgens zijn we naar de de naburige Boerenbond gereden waar ze een weegbrug hebben.
Ahummm.... 540 en 560 kilo Haha!
Viel dat even tegen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:45

ooit met gewichtsschatles op school, eerst oog, daarna lint en dan echt wegen en geloof me mn oog zat dichterbij de goede waarde dan het lint.... soms meer dan 100 kg verschil.

en daarbij volgens virbac is resitentie tot nu toe het vaakst voorgekomen bij bedrijven waar de da het ontwormen regelde door eenzijdig en veel te vaak ontwormen.
ook kun je lang niet alle wormen in de mest opsporen, sommige alleen in het bloed... dus zou je voor een enigzins betrouwbaar beeld een mest en bloed onderzoek moeten uitvoeren.

Het beste wat je wel kan doen is alle dieren op een stal gelijktijdig ontwormen!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:30

henny_w schreef:
singasong schreef:

Die meetlinten zijn ook niet echt betrouwbaar. Heb mijn haflinger er mee opgemeten en daar kwam 620 kilo uit :? Lijkt me wel een beetje te veel?!

Hoi,

Inderdaad die meetlinten zijn niet echt betrouwbaar :D
Ik weet niet of je een forse Haflinger hebt ?
Ik heb dit voorjaar beide kruisingen Fjord/fries met het meetlint gemeten. Ze zijn beide 1.53m schofthoogte en waren keurig in rijconditie.
Ze zaten op 505 en 510 kilo volgens het lint. Dat vond ik toen al aardig aan de zware kant.
Vervolgens zijn we naar de de naburige Boerenbond gereden waar ze een weegbrug hebben.
Ahummm.... 540 en 560 kilo :D
Viel dat even tegen.

In de beschrijving van het meetlint staat dat het niet betrouwbaar is voor andere rassen dan het standaard paard. De Fries wordt specifiek vermeld als niet te meten met dit meetlint omdat de lichaamsverhoudingen anders zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:05

Het is inderdaad een forse Haflinger (oude type). Maar ik schrok er best van. Voorheen gaf ik hem gewoon een hele spuit maar ik geef hem nu toch maar iets meer. Overdoseren schijnt toch beter te zijn dan onderdoseren.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:04

ik ben ook al regelmatig op zoek gegaan naar info over goed ontwormen
helaas heeft iedereen een ander verhaal
ik doe het ook gewoon om de 2 maanden en aan het begin en het eind van het weideseizoen een zgn ''zware'' (equimax of eqvalan duo)
ik heb een fries van 1.60m en meet hem ook regelmatig met zo'n meetlint
laatst woog hij 506 kg
maar nu lees ik dus dat die linten ook niet betrouwbaar zijn
pfff ik weet het niet meer Bloos
hij krijgt in ieder geval om de twee maanden een hele wormenkuur

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:00

Geef er dan 1 voor 700 kg dan zit je waarschijnlijk wel goed.... en mij ervaring zelf bij standaart rassen werkt dat meetlint niet..

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:43

Hypofocus schreef:
Het allergrootste probleem (want hier is in het verleden al lang onderzoek naar gedaan), is dat en heel groot deel van de mensen die hun paard ontwormen, geen idee heeft hoeveel hun paard daadwerkelijk weegt.

Helemaal mee eens. Een flink percentage hobbypaarden is wat aan de zware kant. Mensen zien dit liever niet en smokkelen er graag wat vanaf. Sterker nog, veel mensen onderschatten het gewicht van hun paard met ruim 100 kilo. En als je op basis van die inschatting gaat ontwormen, dan gaat het dus mis.

Hypofocus schreef:
En daarnaast regelmatig afwisselt tussen de werkzame stoffen. Zo kan het resistentie proces minder makkelijk ontstaan, want als de ene worm gemuteerd is om resistent te zijn voor ivermectine, gaat hij nog gewoon dood aan pyrantel.

Je laatste zin is helemaal waar, maar dan moet je niet wisselen tijdens het weideseizoen, want dan werk je resistentie alleen maar in de hand! Midden in de voortplantingscyclus ga jij dan twee middelen toedienen. Nageslacht kan dan resistentie ontwikkelen tegen twee middelen.

Wilawander schreef:
Equest is in Nederland inderdaad de enige met Moxidectine.

JoviBan schreef:
Dat kan alleen met moxidectine, dat in Equest zit.
Wel interessant om te weten: het is aangetoond dat moxidectine minimaal 25 weken werkzaam is (dus niet tot wat de fabrikant zelf aangeeft, 12 à 13 weken). Als je gericht op bloedwormen wilt ontwormen, dan is 2 x per jaar dus voldoende.

Als je zegt dat iets is aangetoond, dan moet je ook aangeven waar deze informatie vandaan komt. Nu moeten we je maar geloven op de geloofwaardigheid van je blauwe ogen. Ik vind het namelijk heel gevaarlijk wat je nu zegt. Moxidectine is na toediening inderdaad vrij lang werkzaam, maar dan wel lange tijd in lage concentratie. Dit is het zogenaamde tail-effect. Dit is een te lage concentratie om écht werkzaam te zijn. Te lage concentratie van werkzame stof werkt resistentie in de hand. Moxidectine is iets breder werkzaam dan ivermectine, maar is wel resistentiegevoeliger.

Dealer schreef:
Veel mensen doen nu maar wat en weten vaak niet beter.

En daarom is het misschien geeneens zo'n onverstandig idee dat de ontwormingsmiddelen straks via de da gaan.

JoviBan schreef:
Grote kans dat dit dus inderdaad gaat gebeuren in Nederland. De overheid vreest voor groot resistentie-gevaar en milieuverontreiniging.

Geen fout antwoord, maar de voornaamste reden om de ontwormingsspuit uit het vrije kanaal te halen is de voedselveiligheid. Als een paard naar de slacht gaat dan mogen er geen middelen meer in het paard zitten die de overheid niet in de voedselketen wil hebben.

loveseben schreef:
helaas heeft iedereen een ander verhaal

Elke fabrikant heeft een algemene richtlijn voor ontwormen, maar deze hoeft niet voor iedereen op te gaan. De ideale strategie om te ontwormen verschilt per paard / per stal. Misschien is het helemaal geen gek idee dat de ontwormingsmiddelen naar de da gaan. De da kent als het goed is de situatie op de weide en de stal en kan je zodoende adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:04

Niels71 schreef:
JoviBan schreef:
Dat kan alleen met moxidectine, dat in Equest zit.
Wel interessant om te weten: het is aangetoond dat moxidectine minimaal 25 weken werkzaam is (dus niet tot wat de fabrikant zelf aangeeft, 12 à 13 weken). Als je gericht op bloedwormen wilt ontwormen, dan is 2 x per jaar dus voldoende.

Als je zegt dat iets is aangetoond, dan moet je ook aangeven waar deze informatie vandaan komt. Nu moeten we je maar geloven op de geloofwaardigheid van je blauwe ogen. Ik vind het namelijk heel gevaarlijk wat je nu zegt. Moxidectine is na toediening inderdaad vrij lang werkzaam, maar dan wel lange tijd in lage concentratie. Dit is het zogenaamde tail-effect. Dit is een te lage concentratie om écht werkzaam te zijn. Te lage concentratie van werkzame stof werkt resistentie in de hand. Moxidectine is iets breder werkzaam dan ivermectine, maar is wel resistentiegevoeliger.

Je hebt wel gelijk, dat het goed is om ook aan te geven waar de informatie vandaan komt, hoewel jij dat in je post ook niet doet. Lachen
Onlangs heb ik een cursus gevolgd bij een dierenkliniek en één van de onderwerpen was (ont)wormen bij paarden. En tijdens deze cursus werd bovenstaand verteld over moxidectine. Volgens deze DA (onze docent) - en andere DA's in Nederland die geregeld bij elkaar komen - is dit gebleken en aangetoond.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:27

Nimmy schreef:
Geef er dan 1 voor 700 kg dan zit je waarschijnlijk wel goed.... en mij ervaring zelf bij standaart rassen werkt dat meetlint niet..

dat is een goed idee
beter teveel dan te weinig toch

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:04

Citaat:
En daarom is het misschien geeneens zo'n onverstandig idee dat de ontwormingsmiddelen straks via de da gaan.

nadeel daarvan is dat de drempel om ze te halen verhoogt wordt... dus mensen ze snel minder halen.
Het schijnt dat de meeste particulieren wel redelijk nauwkeurig ontwormen (uitzonderingen daargelaten), een goede voorlichting over het gewicht van het paard en advies over een wormschema bijv samen met de enting zou beter zijn dan de wormenmmiddelen een receptplichtige status te geven.

in duitsland waar ze het systeem al een tijdje hebben (en belgie alleen dan in een andere vorm) gaan eigenaren hier "shoppen" om de middelen te halen omdat de prijzen veel hoger zijn (du minsten 50%).
De kans dat dat hier ook zo gaat gebeuren is erg groot.. dus liever eerst kijken of het met veel betere voorlichting kan dan meteen via da want waarschijnlijk ook niet gaat werken

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:30

JoviBan schreef:
Je hebt wel gelijk, dat het goed is om ook aan te geven waar de informatie vandaan komt, hoewel jij dat in je post ook niet doet. Lachen

Touché! Ik heb het een keer gehoord tijdens een lezing bij Bartels.

Nimmy schreef:
Het schijnt dat de meeste particulieren wel redelijk nauwkeurig ontwormen (uitzonderingen daargelaten), een goede voorlichting over het gewicht van het paard en advies over een wormschema bijv samen met de enting zou beter zijn dan de wormenmmiddelen een receptplichtige status te geven.

In het kader van resistentie is 'redelijk nauwkeurig' niet de juiste manier. Ontworm dan niet. Ondanks alle voorlichting doen hier nog genoeg comwboyverhalen de ronde. Een dierenarts, of wie dan ook, kan van alles vertellen, maar iedereen blijft zijn eigen ding doen. Geen slechte zaak dat de da ertussen gaat zitten om wat meer 'dwingende' voorlichting te geven. Nadeel is wel dat het waarschijnlijk duurder gaat worden. En ja, ik ben het helemaal met je eens, de drempel zal een stuk hoger worden. Dat is geen goede zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:47

Ik heb van de zomer een brief gehad met de informatie van resistentiegevaar. Tevens een ontwormingsschema erbij. Ze verwachten de komende jaren nog geen goed alternatief met de ontwormingsmiddelen die er nu op de markt zijn en daarom was de boodschap in die brief met beleid te ontwormen. Elke 6 weken wat niet nodig, dat werkte juist resistentie in de hand.

Ik heb ook een wormeneitelling van de zomer laten doen. Je hebt wormenei producerende paarden en niet-wormenei producerende paarden. De mijne is een niet-wormenei producerend paard. Goed te weten als ze vaste weidemaatjes hebben, hoe het bij die paarden zit. Paarden die geen weidegang hebben, lopen minder risico op een wormenbesmetting. Stalpaarden lopen een te verwaarlozen risico. Juist bij deze paarden is elke 6 weken ontwormen veel te vaak. 2 keer per jaar is genoeg. Zo is mij de informatie verstrekt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:53

hoe doe je dat nou precies met die wormenei telling?
de mijne heeft een wormbesmetting van kleine strongyliden...( kwam uit bloeduitslag naar voren)
heb altijd keurig etjes met ivermectine ontwormd,maar waarschijnlijk toch besmet geraakt via weide genootjes.
klopt het dat zo'n ei telling gewoon via je eigen dierenarts gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:17

Ik heb dat via een speciaal bedrijf laten doen. Ga even de link zoeken.

Je zou nadat je weer ontwormt hebt, 6 weken later een wormeitelling daar kunnen laten doen om te kijken of je ontworming is aangeslagen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:50

passiepeer schreef:
En wat ook al heel veel uitmaakt is als je gewoon niet iedere x dezelfde ontwormingspasta gebruikt maar afwisselt.

Om de 2 jaar wisselen van wormmiddel is voldoende Lachen Oh er stond al zoiets Haha!
Laatst bijgewerkt door youngster op 19-12-06 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:51

ellepel schreef:
hoe doe je dat nou precies met die wormenei telling?
de mijne heeft een wormbesmetting van kleine strongyliden...( kwam uit bloeduitslag naar voren)
heb altijd keurig etjes met ivermectine ontwormd,maar waarschijnlijk toch besmet geraakt via weide genootjes.
klopt het dat zo'n ei telling gewoon via je eigen dierenarts gaat?

Als ik het goed zeg dat heeft Ap dus een bloedwormbesmetting of een lintwormbesmetting, dit was er hoogstwaarschijnlijk niet uitgekomen met alleen mestonderzoek, goed dat je een bloedonderzoek hebt gedaan! Hetzelfde verhaal als bij die van mij dus!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:21

ik liet heel ergens anders op onderzoeken en toen bleken zijn gamma en beta globulinen niet goed te zijn en op basis daarvan zegt mijn veearts dus chronische wormbesmetting..
lopen nogal wat veulens bij hem in de wei,waar we in de mest wel spoelworm (geloof ik)gezien hebben en daar heeft hij t denk ik van.
maar ja dat weet je toch nooit zeker Knipoog kan net zo goed van voorgaande stallingen zijn waar ik met hem heb gestaan

die link die russel doorgaf lijkt me heel interresant!

ga es overleggen of ik vanuit mijn stal t zo kan regelen dat niet alleen van ap de mest word onderzocht,maar van meerdere dieren..dan weet je denk ik meteen wat er nou precies aan de hand is Knipoog

heb trouwens net zo'n ding besteld...ben benieuwd Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:25

@ellepel: bij jouw op stal kun je ook een gepoeld mest onderzoek doen, dan meng je de mest van zoveel mogelijk paarden en laat je dat onderzoeken, dan krijg je een duidelijk beeld van de hele stal en kun je daarop ontwormen.
@niels71 het resitensie verhaal doet zich met name voor op grote stallen waar de da het voor het zeggen heeft... dus ik denk niet dat de da er nu al vast tussen moet komen (gaat helaas wel gebeuren, wanneer is nog de vraag).Particulieren zijn over het algemeen erg zuinig op hun paard en ontwormen in ieder geval niet vaker dan noodzakelijk... grote bedrijven wel, en daar ligt het probleem.

bron virbac

Die van mij ga ik nu wel iets minden ontwormen... zomers wel om de 8 weken en twijfel ik of ie genoeg binnen gekregen heeft dan een keer met kortere tussenperiode, 's winters minder, nog maar eens in de ruim 3 maanden denk ik.