dampo in neus van hengst ???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:21

Weinig ervaring, een jonge hengst nemen, das een zaak voor de psychiater. Die mensen hebben niet alleen een slecht zelfbeeld die ze moeten compenseren, ze hebben bovendien een klap van de molen gehad, "ik ben niet gek, ik ben een vogeltje en kan vliegen".

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:31

Cassidy schreef:
winia4ever schreef:
neem geen hengst als je hem niet aankan of niet meer om kan gaan!!!!


Niet mee eens. Niets mis met het kopen van een hengst, maar neem dan ook de konsekwenties en laat ruinen als je er niet mee om kunt gaan.

ja dat zeg ik toch ALS je er niet mee om kan gaan?
Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 01:41

Met een verschil...een hengst kun je altijd nog laten ruinen Haha!

Het klinkt nu echt alsof je bij het kijken naar een paard, deze zou laten staan ondanks het feit dat hij verder compleet naar je zin is, alleen omdat hij hengst is. Dat is snel genoeg opgelost hoor....

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:58

ja tuurlijk, maar veel mensen nemen ook een hengst met de reden moet je mij eens zien ik kan een hengst rijden, en dan lukt het niet die hengst wordt door enkele reden raar, en dan gaat ze van alles verzinnen, dampo, slaan, schreeuwen weet ik ut. ja dan denk ik je bent erg dom bezig, maar zo als je als zegt, je laat een hengst niet staan omdat hij hengst is, dan laat je hem gewoon ruinen helemaal mee eens!!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:05

winia4ever schreef:
ja tuurlijk, maar veel mensen nemen ook een hengst met de reden moet je mij eens zien ik kan een hengst rijden, en dan lukt het niet die hengst wordt door enkele reden raar, en dan gaat ze van alles verzinnen, dampo, slaan, schreeuwen weet ik ut. ja dan denk ik je bent erg dom bezig, maar zo als je als zegt, je laat een hengst niet staan omdat hij hengst is, dan laat je hem gewoon ruinen helemaal mee eens!!


yep inderdaad, een hengst is niet voor iedereen weggelegd Clown

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 02:57

precies sherif!, je weet precies wat ik bedoel

teugels
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:59

Ik heb thuis zelf best wel wat hengsten gehad en bereden. De eerste hengst die ik ging berijden heb ik onder begeleiding gedaan van een hengstenhouderij. Toen heeeft de hengstenhouderij mij geadviseerd om op sommige momenten ook wat dampo voor aan in de neus te doen maar dit minimale hoeveelheid. Maar wanneer je dit inderdaad met grote hoeveelheden doet is dit barboos. Ook is het niet goed wanneer je het telkens doet wanneer je gaat rijden maar op sommige moment kan het ooit goed van pas komen. En een hengstenhouderij zegt dit niet zomaar.......Ook moet je het niet gebruiken als je een paard niet goed in hand hebt. Maar in het begin bij andere paarden is het een goede oplossing bij MINIMAAL GEBRUIK. Met elk paard in het begin bij andere paarden is even wennen. En met een hengst is dit in het begin alleen nog maar moeilijker. Ik zou inderdaad een gesprek met deze mensen aangaan van wat hun precies met het paard doen en of ze met de mensen rekening willen houden die een merrie hebben en dus niet op deze momenten gaan rijden.

Maar begrijp me niet verkeerd..... ik bedoel hierbij bij alles MINIMAAL GEBRUIK!!!! en wat deze mensen doen zoals jij het schrijft is het belachelijk en kun je er ind. wat aan doen.

Wanneer je liever geen gesprek aangaat met deze mensen, zou je evt. naar de stal eigenaar kunnen gaan om aan te geven da tjij bang bent dat er dierenmishandeling plaats vind op de stalling.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:47

Cassidy schreef:
winia4ever schreef:
neem geen hengst als je hem niet aankan of niet meer om kan gaan!!!!


Niet mee eens. Niets mis met het kopen van een hengst, maar neem dan ook de konsekwenties en laat ruinen als je er niet mee om kunt gaan.


Niet mee eens. Laat de eigenaar dat maar doen en als de operatie succesvol was praten we weer over kopen.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:30

Als je dan perse een luchtje bij een hengst in zijn neus wil doen, doe dan pepermunt olie en geen dampo.
Verder vind ik dat als je op een hengst rijd je de ellende niet moet opzoeken(hengstige merrie's), denk je nou werkelijk dat je een hengst met een beetje dampo wel aan kan?? rare mensen, ruinen die hap en ver uit de buurt van een hengst blijven, vooral als je met zulke gemene, domme trucjes aankomt.

joyce_klein
Berichten: 33
Geregistreerd: 06-11-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:14

olafj schreef:
Als je dan perse een luchtje bij een hengst in zijn neus wil doen, doe dan pepermunt olie en geen dampo.
Verder vind ik dat als je op een hengst rijd je de ellende niet moet opzoeken(hengstige merrie's), denk je nou werkelijk dat je een hengst met een beetje dampo wel aan kan?? rare mensen, ruinen die hap en ver uit de buurt van een hengst blijven, vooral als je met zulke gemene, domme trucjes aankomt.


helemaal mee eens. Haha!

Mananeh

Berichten: 339
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Winschoten

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:25

UH..............misschien dom hoor, maar leest niemand gebruiksaanwijzingen tegenwoordig?? (googlen kan ook hoor). Bijsluiter van Bayer zelf: "Inwrijven: wrijf naar behoefte enkele malen per dag, vooral ook voor het slapengaan, de borst, de rug en de hals in en dek het warm toe. Bij kinderen uitsluitend aanbrengen op de borst en rug. Niet aanbrengen bij of in de neus of bij de ogen.

sambagirl

Berichten: 1381
Geregistreerd: 19-11-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:31

raar verhaal hoor dampo in de neus nooit van gehoord. Laat die mensen eerst maar eens wat meer over paarden leren zucht....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:48

henkb schreef:
Cassidy schreef:
Niets mis met het kopen van een hengst, maar neem dan ook de konsekwenties en laat ruinen als je er niet mee[/b] om kunt gaan.


Niet mee eens. Laat de eigenaar dat maar doen en als de operatie succesvol was praten we weer over kopen.


Yeah right. En dan heb ik een hengst, een potentiele koper die wil dat geruind wordt, en als het paard geruind wordt van de koop afziet. Volgende interessent wil het paard wel hebben, maar vind het jammer dat hij geruind is want had er plannen mee gehad om hem voor de dekdienst in te zetten.

Op het moment dat ik een hengst heb en die te koop aanbiedt, is het de verantwoording en de keus van de koper om hem te ruinen. Tegen de risico's van een operatie kun je je verzekeren, en als de kosten voor de operatie een struikelblok zijn, valt er over de prijs eventueel ook te discussieren. Klinkt misschien niet erg konsekwent wat ik nu zeg, maar soms moet domheid gewoon bestraft worden. Mensen die een hengst kopen en hem niet aankunnen, maar ook de beslissing niet nemen om te ruinen, lopen op een gegeven moment tegen de lamp.

Dilove
Berichten: 39
Geregistreerd: 20-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:28

Nou Berit ik vind het flauw dat je bijna alles verdraaid. Want wat je verteld is niet helemaal waar. Het is een beetje overdreven. En het is jammer zo via Bokt.nl de wereld in moet helpen. Wij staan niet achter jou verhaal. Ze smeren "een beetje" dampo in ze neus om te verkomen dat hij die merries ruikt. En het is trouwens al een eeuw oud recept dat van dampo.
Erg jammer.........

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:31

dan zou ik als stal eigenaar.. op treden.. ballen er af.. aangezien ze er zelfs niet eens mee over weg kunnen dan maar dampo in zijn neus smeren Boos! te grof voor worden.. !!!!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:48

Dilove schreef:
Nou Berit ik vind het flauw dat je bijna alles verdraaid. Want wat je verteld is niet helemaal waar. Het is een beetje overdreven. En het is jammer zo via Bokt.nl de wereld in moet helpen. Wij staan niet achter jou verhaal. Ze smeren "een beetje" dampo in ze neus om te verkomen dat hij die merries ruikt. En het is trouwens al een eeuw oud recept dat van dampo.
Erg jammer.........

Dampo of geen dampo (ivm met boktcensuur laat ik mijn mond maar dicht Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed ), ze hebben duidelijk hun hengst niet onder controle!!! Dus of ruinen laten of niet meer in de bak met anderen. Levensgevaarlijke, domme acties zijn dat........ Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je aan het rijden bent en er springt opeens een hengst in je nek.

Wat zegt de eigenaar dan??? "Heej meissie, bij gehijg in je nek moet je afstappen"????

Dilove
Berichten: 39
Geregistreerd: 20-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:59

BitchyWitchy schreef:
Dilove schreef:
Nou Berit ik vind het flauw dat je bijna alles verdraaid. Want wat je verteld is niet helemaal waar. Het is een beetje overdreven. En het is jammer zo via Bokt.nl de wereld in moet helpen. Wij staan niet achter jou verhaal. Ze smeren "een beetje" dampo in ze neus om te verkomen dat hij die merries ruikt. En het is trouwens al een eeuw oud recept dat van dampo.
Erg jammer.........

Dampo of geen dampo (ivm met boktcensuur laat ik mijn mond maar dicht Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed ), ze hebben duidelijk hun hengst niet onder controle!!! Dus of ruinen laten of niet meer in de bak met anderen. Levensgevaarlijke, domme acties zijn dat........ Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je aan het rijden bent en er springt opeens een hengst in je nek.

Wat zegt de eigenaar dan??? "Heej meissie, bij gehijg in je nek moet je afstappen"????


De hengst is niet op haar paard gesprongen want ik was er zelf bij!!!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:04

Mijn punt is dat de eigenaar zijn hengst gewoon niet onder controle heeft. En een hengst die niet onder controle is, kan levensgevaarlijk zijn. (Had ie hem wel onder controle, hoefde hij/zij niet naar de Dampo te grijpen......)

Vriendin van mij reed altijd gewoon op wedstrijden en op de manege tussen de merries met haar dekhengst. Maar zij hed hem goed in de hand.....

Dilove
Berichten: 39
Geregistreerd: 20-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:07

BitchyWitchy schreef:
Mijn punt is dat de eigenaar zijn hengst gewoon niet onder controle heeft. En een hengst die niet onder controle is, kan levensgevaarlijk zijn. (Had ie hem wel onder controle, hoefde hij/zij niet naar de Dampo te grijpen......)

Vriendin van mij reed altijd gewoon op wedstrijden en op de manege tussen de merries met haar dekhengst. Maar zij hed hem goed in de hand.....


De eigennaar van de hengst is van het paard af gevallen omdat het hagelde. En iedereen valt toch wel eens van een paard Zelfs Anky van Grunsven valt er wel eens van af en zij is tenslotte de beste ruiter van de wereld.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:15

Ook hier zal het verhaal wel weer 2 kanten hebben. Je eigen slijmvliezen vergelijken met de slijmvliezen/huid van een paard is nou ook niet echt realistisch.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:20

Ik weet dat er op transporten weleens Dampo of Vicks wordt gebruikt. Maar dit is dna wel een uitzondering en alleen omdat er toevallig een vreemde hengst en een vreemde merrie lange tijd naast elkaar komen te staan. Maar ik vind het geen oplossing van een dagelijks probleem. Dan kun je inderdaad beter verkopen of ruinen. Want niet de geur van de merrie is het probleem maar het negeren van de eigenaar.

teugels
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:22

wie maakt waar uit op dat de eigenaar de hengst niet in de hand heeft??? De dampo wil niet zeggen dat ze het niet inde hand hebben.... zoals dilove beschrijft en blijkt de eigenaren te kennen doen ze het ind. minimaal zoals ik al eerder heb beschreve en zzolang ze het niet elke keer doen en het afbouwen.... is er niets groots aande hand naar mijn idee.... en zoals dilov beschrijft heeft bRRtju ook wel overdreven dat de hengst op haar paard is geklommen Bloos. Zo zie je maar weer een verhaal heeft meerder kanten..... het kan ook zijn dat sommige gewoon tegen hengsten zijn en er alles aan doen om het zo af te wijzen... ik vind dat bRRtju zelfstandig stappen moet ondernemen en niet via een form

Zoasl je nu al schrijft Oregon er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal... En ik heb best wel wat ervaring met hengsten en daar worden zoveel spookverhalen bij bedacht door mensen. en maken vaak de situaties 100 x erger dan het is...

teugels
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:23

ik heb eens even contact gehad met dilove.. die de eigenaren kent.. en deze geeft dus ook aan dat het een paar keer s gebruikt in het begin toen het paard vreemd op stal is gekomen..... NAAR MIJN IDEE DUS NEITS MIS MEE.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:27

Mijn reactie is gebasseerd op de openingspost van TS... Mocht het zo zijn dat ze overdrijft, tjah, dan heb ik helemaal geen zin om op haar verhaal in te gaan, want dan heb je dus een vertekend beeld....

Iedereen kan van zijn paard vallen, logisch, maar Dilove en Teugels, ik ken de TS niet en ga op haar verhaal af (ga er niet van uit dat iemand zit te overdrijven), is mijn reactie dan niet logisch???

teugels
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-12-06

Re: dampo in neus van hengst ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:30

daar ben ik het helemaal mee eens..... maar nu ik dit ook weet zal ik weinig van bRRtju meer volledig waarnemen..... zo zie je maar weer...