zijn er ook goede ervaringen met ventipulmin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Re: zijn er ook goede ervaringen met ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:42

Mijn pony heeft dan wel nooit gehoesd gehad maar ze had wel een ernstig probleem met de luchtwegen. Ventilpulmin is voor haar vaak een redmiddel geweest op dagen dat ze het erg had zitten. Het trad ook altijd snel in werking. Dus ik heb er zeker goede ervaringen mee. Ik heb ook nooit iets gezien van bijwerkingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:04

Mijn merrie heeft het 2 weken gehad, heeft altijd nette poep gehad in die tijd overigens, en vond het HEERLIJK. Helaas heeft het bij haar niet geholpen. Het hoesten is iets verminderd, maar niet weggegaan, waarop ze op de antibiotica en later op de prenison is gezet (en helaas, ze kucht nog steeds af en toe...)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:32

Tja wat moet ik zeggen heb er helaas ook een hoop ervaring mee.
Mijn ruin heeft bronchitus en heeft weleens astma aanvallen.
En tuurlijk helpt ventipulmin dan maar het is rotzooi hoor.
Het helpt idd vaak zolang je het geeft.
Het is eigenlijk een slecht middel aangezien het de longblaasjes vergroot en ze daardoor meer lucht krijgen maar daardoor rekken de longblaasjes uit en gaat de rek eruit zodat je het middelijk eigenlijk alleen maar vaker nodig zult hebben.
Ik probeer het echt zo min mogelijk te geven en zorgen dat je andere dingen eerst aanpakt zoals veel frisse lucht geen stof etc.
Mijn dierenarts geeft het ook liever niet maar als de mijne het weer even erg benauwd heeft dan doe ik weleens een kuurtje.
Zorg dat je het zo min mogelijk gebruikt is mijn advies.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:29

ventipulmin en sputolisin zijn beiden antbiotica. Antibiotica werken alleen op bacteriele infecties. In dit geval kan dat een ontsteking van de lucht wegen zijn. Ventipulmin werkt op de diepere luchtwegen en sputolisin werkt voornamelijk slijmoplossend.
Ventipulmin werkt op de gladde spieren (longblaasjes), en heeft dus als bijwerking dat paarden daar ook koliek van kunnen krijgen (zoals de mijne). Net als elke andere antibiotica is het een echt medicijn, en dus geen hoestdrankje zoals velen denken. Het lichaam moet die medicijnen ook weer afvoeren en verwerken. Geheel onschuldig is het dus niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:16

Sputolysin bevat zeker weten géén antibiotica, anders zou je dat niet vrij kunnen krijgen (is gewoon via bv paardendrogist te bestellen, producten met antibiotica erin zijn uitsluitend via je dierenarts te verkrijgen). Sputolysin is een slijmoplosser, een vergelijkbaar product als bijvoorbeeld bisolvon voor mensen.

Ook ventipulmin bevat zelf geen antibiotica, clenbuterol is een bronchospasmolyticum, dat betekent dat het de longblaasjes verwijdt. De reden dat dit wel uitsluitend via de dierenarts verkregen kan worden, heeft oa te maken met de 'bijwerking' van clenbuterol als soort groeihormoon effect. Bij runderen is het gebruik van clenbuterol verboden vanwege die groeihormoon-eigenschappen.

En of de producten aanslaan en langdurig effect hebben, ligt er maar net aan. Een paard dat gaat hoesten, heeft last van geïrriteerd slijmvlies in de luchtwegen. Door medicijnen kun je het hoesten redelijk onder controle krijgen, maar het slijmvlies blijft vaak langdurig gevoelig. Als je dus stopt met de medicijnen, maar de omstandigheden waaronder het paard gehouden wordt, niet veranderd zijn, kan het best zo zijn dat het paard opnieuw met stof getriggerd wordt en weer gaat hoesten.
Een hoestend paard moet je niet alleen met medicijnen helpen, maar ook zorgen voor voldoende frisse lucht, uit de stal halen tijdens uitmesten en opstrooien, nat hooi of kuil aanbieden, ipv droog en vaak stoffig hooi, stro vervangen door bijv. vlas, etc zijn allemaal maatregelen die in combinatie met medicijnen het hoesten helemaal kunnen genezen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:25

Dan hoor ik iets nieuws ik was er altijd van overtuigd dat het antibiotica was. Zo wordt het hier altijd genoemd. Zal wel een verbastering zijn dan.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:00

Mijn paard staat al 15 jaar op ventipulmin. Zij allergisch voor hooi en stro. Ze staat op houtmot, eet Hartog Lucerne (dus geen hooi). Het maakt voor haar weinig uit of het een binnen of een buitenstal is. Daar ben ik na jarenlange ervaring wel achter gekomen. In een binnenstal heb je iets meer last van hooi en strostof van de buurpaarden, maar buiten heb je weer veel meer last van de pollen. Ook als ze een paar uurtjes in de wei heeft gestaan heeft ze het benauwd. Je hoort haar ademhaling dan piepen en ze ademt dan ook sneller. In de winter heeft ze bijna nergens last van, ook niet in een binnenbak. In het voorjaar en de zomer staat ze standaard op ventipulmin. Daarnaast voer ik ook nog HMP hoestpoeder, dat helpt ook nog een beetje. De rest van alle middeltjes heb ik ook al eens geprobeerd, maar die slaan bij haar niet aan.
Ik kan ervoor kiezen om haar niet meer op de wei te zetten, maar ze is nu 21 en mag voor het eerst lekker een paar uur op de wei (ik ben verhuisd en hier is het wel mogelijk). Ik kijk gewoon goed naar haar, ze geeft zelf wel aan of ze wel of niet wil rijden. Het is een arabische merrie en als die niet wil lopen dan is ze ziek. Ze wil altijd, ook met een piepende ademhaling loopt ze vrolijk door. Voor mij is ventipulmin een laatste redmiddel, het zal best tuig zijn maar zonder dat was ze allang dood geweest. Ik geef haar zoveel als ik denk dat nodig is, en daar heb ik intussen heel veel ervaring in gekregen. Knipoog Ook de bijwerkingen als slecht voor de nieren, uitrekken van longblaasjes zullen niet goed voor haar zijn, maar na 15 jaar denk ik dat dat ook wel meevalt.
En ze leeft al jaren in extra tijd, ze heeft een aantal keer een hele heftige astmatische aanval gehad. Ze heeft het overleeft, maar je schrikt echt heel erg als een paard geen lucht meer krijgt en geen voet meer voor de ander kan zetten. Dan knapte ze op, met behulp van flinke dosis ventipulmin en anti-allergische injecties, maar het duurde dan wel een flinke tijd voor ze weer een beetje de oude was. Het is nu juni, volop hooikoorts tijd, maar met de ventipulmin kunnen we toch lekker nog wat rijden. Oke, niet voluit en niet te lang, maar dat hoeft ook niet meer voor een 21-jarige astmapatiente

fjordtoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:34

mijn pony is kortademig en hoest soms
hij heeft al vanalles gehad van de DA maar niks helpt
de DA kan hij alleen nog prednison geven zegt hij
hij krijgt ook fenegiek al een poos
ik lees over ventipulmin hier en vraag me af waar ik dat zelf kan kopen of kan dat alleen bij de DA ?
er komt geen slijm uit zijn neus en hij hoeste eerst alleen met draven maar nu ook niet meer
later stopte het hoesten wel maar toen werd hij kortademig en zijn ogen waren ontstoken en kreeg daar zalf voor
wie heeft hier ervaring mee en weet of die ventipulmin kan helpen bij mijn pony
had jullie pony/paard ook last van zijn ogen toen hij ziek was

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:52

Flames schreef:
Zolang je paard geen koorts heeft zou ik niet zo gauw ventipulmin geven. Het is nogal een agressief spulletje. Ik zou liever voor Air Power Booster gaan of voor Clear Breather van Equimins. Dit zijn natuurlijke producten die ECHT goed werken. Je kan ze bestellen bij Pardoes Aurora.

Air Power Booster hebben wij ook gebruikt,helpt heel goed. *D
Staat nu standaard op de plank met medicijnen. :j

fjordtoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 01:03

ik zet voor het eerst een vraag hier
bedankt voor je tip
hij heeft ook geen koorts gelukkig
waarom staat erbij onder jou tekst in het rood `trap er niet in `
zet iemand anders dat er dan bij ?
wat moet ik niet doen dan ?
loriene schreef:
Flames schreef:
Zolang je paard geen koorts heeft zou ik niet zo gauw ventipulmin geven. Het is nogal een agressief spulletje. Ik zou liever voor Air Power Booster gaan of voor Clear Breather van Equimins. Dit zijn natuurlijke producten die ECHT goed werken. Je kan ze bestellen bij Pardoes Aurora.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:09

Ik heb begrepen dat Air Power Booster meer voor de bovenste luchtwegen is en niet als er slijm wordt opgehoest. Dan wordt Clear Breather eerder aanbevolen.
Overigens ken ik beide niet uit eigen ervaring.

Gezien de prijs (en ervaring) is VP dan nog steeds voor mij een 'veilige' keus ondanks dat het idd een 'paardenmiddel is'.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:11

Ik heb toen met mijn pony bijna 2 flesjes leeg gemaakt. En het was over :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:12

fjordtoby schreef:
ik zet voor het eerst een vraag hier
bedankt voor je tip
hij heeft ook geen koorts gelukkig
waarom staat erbij onder jou tekst in het rood `trap er niet in `
zet iemand anders dat er dan bij ?
wat moet ik niet doen dan ?

[/quote]