klachten paard m.b.t. kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: klachten paard m.b.t. kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:07

Knavia schreef:
Het ging mij júist helemaal niet om LDR, maar om elke vorm van 'rijden', elke wijze waarop we de rug van een dier belasten.

De 'klassieke' rijkunst is echt geen haar beter hoor, die is gebaseerd op het paard als oorlogsmachine, alsof daarbij gedacht werd over ruggebruik...

Mijn bedoeling was om duidelijk te maken dat het niet óf óf is maar vaker én én.

Met het én én ben ik zeker eens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 07:23

@ Knavia

Citaat:
Sterker nog, als je het vanuit de zuivere mechanica bekijkt kan het helemaal niet, wat we willen (een paard met een hoge halshouding, hoogstepunt vlak achter het oor, en dan ook nog een rug die voldoende gewelfd blijft om dragend vermogen over te houden, én dan ook nog eens een dragende achterhand).

kun je mij hier meer over vertellen?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:19

jongens, praat hier lekker over door in een topic bij rijtechnische discussies. Ts vroeg om ervaringen met kissing spines.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 10:39

Momenteel rijd ik niet op mijn paard, ze heeft nog steeds last met rijden en ik heb geen zin om haar nog verder pijn te doen en weer een heel gevecht aan te moeten gaan.

Heb met de dierenarts overlegd en deze heeft ook aangegeven haar zeker niet stil te zetten, maar d.m.v. longeren aan de dubbele lijnen haar in conditie te houden.
Met longeren heeft ze op zich niet veel last,
alleen blijkt de rechtergalop iets moeiljker met aanspringen en
ze wil er nog weleens uit vallen.

Wanneer het buiten droog is gaat ze de wei op.

Ik ben nog steeds in afwachting van de doorverwijzing van de veearts. Hij gaf aan (ivm met m'n verzekering) eerst contact op te moeten nemen met de kliniek, daar moet hij het probleem voorleggen en vervolgens moeten zij toestemmen mijn paard als "patient" aan te nemen.
Zodra zij akkoord gegeven hebben kan ik ermee naar de verzekering en een afspraak maken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:28

Ik ga met Fitzroy mee.

Ks is in eerste instantie iets wat er altijd al zit. Als je 10 paarden fotografeert dan hebben misschien negen paarden ks. Maar door normale arbeid, dat houdt dus in dat een paard niet te vroeg wordt blootgesteld aan te zware training en ervoor gewaakt wordt dat het paard de juiste spieren kan opbouwen komt het nooit tot uiting.
Waarom komt ks vaak voor bij talentvolle paarden, omdat ze genoeg aanbieden op jonge leeftijd, en worden ze dus overvraagt.
De mijne loopt nu weer gewoon op Z2 nivo. Het ligt eraan hoe je daarna weer gaat trainen ( ligt er natuurlijk wel aan in welk stadium de ks is).
Ik denk ook niet dat mijn paard gebaat is bij algehele rust. Daar wordt hij alleen maar stijver van. Juist het longeren met een passoa doet hm goed. Daarbij wordt hij goed aan het werk gezet, maar loopt toch onbelast.

Mijn klachten waren: Stijf paard, in 1 houding willen lopen, staken ( voornamelijk steigeren),chagerijnig, gevoelige rug – verkrampte spieren.
Als hij los was merkte je niet al te veel.
Aan de longeerlijn liep hij wel zuiver, maar met zn hoofd in de lucht. Met een gespannen rug, en niet zn hals willen strekken.

Ik ben bij de Bosdreef geweest in Moerbeke ( BE). En ik vind persoonlijk dat dit een van de betere klinieken is.
Ik vind dat er in een aantal klinieken te snel ks wordt gegeven aan een aandoening.
Die van mij is ingespoten, heeft boxrust gehad en mocht toen alleen maar 6 weken los.
Daarna terug, is toen alleen maar oppervlakkig ingespoten, heeft acupunctuur gehad. En toen mocht ik hm weer gaan longeren ( onblast). En na 8 weken erop, en rustig opbouwen.
Dus alleen maar hals laten strekken, en 5 minuten stappen en zo opbouwend naar weer het normale werk.

Hij is eerst klinisch gekeurd en daarna zijn er foto’s genomen van de rug.

Die van mij heeft het achter de schoft, op het punt waar het zadel vrij ligt van de rug.

@ ts veel succes!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 19:12

Vandaag ben ik met mijn paard naar de Lingehoeve geweest.
Paard heeft vocht bij d'r meniscus aan de binnenkant van d''r rechterachterknie.
Dit bleek na foto's & echoscopie.
Het gewricht is daar ingespoten met ontstekingsremmer en ze heeft correctief beslag gehad dat ervoor moet zorgen dat die plek van d'r knie ontlast wordt.
Rug was helemaal ok, goed gelijkmatig in de bespiering en geen enkele pijnreactie.
Gelukkig geen KS. Paard heeft nu staprust en na 5 weken moet ik weer terugkomen om te kijken of er verbetering is.
Het is nog niet gezegd dat deze behandeling gelijk aanslaat, maar ik ben wel heel blij dat ze het probleem hebben kunnen lokaliseren.

Xoxolof09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:47

Hoe duur is zo'n scan voor kissing spine?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:27

Xoxolof09 schreef:
Hoe duur is zo'n scan voor kissing spine?

Dit is een topic van 2006 :=