[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leonie_1986

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:03

wow, die prijzen vallen me echt mee! kan op internet nergens prijzen vinden, jullie wel?
en welke methode is bij jullie gebruikt?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:05

laquintatje schreef:
wow, die prijzen vallen me echt mee! kan op internet nergens prijzen vinden, jullie wel?

Bij mij is het gewoon in de wei gebeurt. Met praam op en verdoving Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:37

marrke schreef:
laquintatje schreef:

Bij mij is het gewoon in de wei gebeurt. Met praam op en verdoving Lachen

Die van mij ging volledig plat en helemaal onder verdoving, hij lag er overigens wel ehm schattig bij Clown

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:55

castreren in de zomer?

onze DA stopt met castraties begin april, en als het een warm voorjaar is, dan al vroeger..
dit doet hij omwille van de vliegen he, bij staande castraties blijven de wondes toch open dacht ik?

wij hebben al 2 paarden staand laten castreren; beide paarden waren heel snel gerecupereerd.
we hebben ook 2 paarden liggend in de kliniek laten castreren... algemene verdoving blijft heel lang in hun lijf hangen (en bij ons waren het sportpaarden dus die moesten zo snel mogelijk recupereren)
plus hebben wij nare ervaringen gehad met 1 hengst. er was weefsel blijven zitten van die teelbal (bij liggende castratie)
en zo gedroeg onze ruin zich als een klophengst, een hele erge (terwijl hij als hengst echt een doetje was)
daarna via buikoperatie dat weefsel eruit gehaald maar daardoor dus veel littekenweefsel gehad en als gevolg een paard dat slecht draaide aan 1 kant. hij heeft nooit meer iets gedaan in de sport.

zo zie je maar, dat klinieken soms ook fouten maken. wij zijn in ieder geval pro staand casteren en in de winter. we hebben 4 weken geleden de laatste hengt gecastreerd en die zit al weer in het werk.

syfra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:19

Waarom castreren?
Neem dan gewoon geen hengst?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:27

syfra schreef:
Waarom castreren?

dat slaat nergens op.
wat denk je wat er met die lieve hengsten gebeurd als ze niet meer worden gekocht omdatze bv de casteraties afschaffen????????
ze gaan allemaal naar de slacht.
nou dan heb ik liever ff onder narcose sneetje en klaar dan een stuk worst in de winkel.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:49

syfra schreef:
Waarom castreren?

Zo hallo op zulke domme opmerkingen zitten we niet te wachten.
Beetje moeilijk kiezen als je hem zelf gefokt heb he!!

Ik ga denkvan het voorjaar castreren. dan zijn er nog geen vliegen en kan ie het land lekker op..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:11

mijn hengst van nu anderhalf jaar wordt ongveer in mei juni gecastreerd. dan is hij precies 2 jaar en kan hij de zomer nog lekker het land op. weet niet hoeveel het kost maar het gebeurt rond die tijd omdat hij dan meteen de wei in kan om infecties te vermijden

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:24

áls ik ooit zelf een hengst zou treffen zou hij staand gecastreerd worden op een kliniek. Op tafel zou ik nooit doen, (als het geen klophengst is natuurlijk, want die moet wel op tafel).
Bij staand word alles open gelaten en kan de troep eruit (vraag van iemand op 1e pagina).. Ik vind dit een groot voordeel.
Bij castratie volgens Müller worden de ballen via t lieskanaal verwijderd, en worden de wonden dichtgehecht, evt rotzooi kan er zo dus niet uit, en je hebt gewoon grote kans op een paard met een dikke zak...
Ieder zijn keuzes, maar ik ga voor staand Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:31

die van mij was gewoon een echte hengst en is op zijn weiland helemaal plat gegaan...
Overigens is het wel opengelaten, er kwam de eerste paar dagen flink wat troep uit, toen werd het steeds minder en minder!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:48

Welke leeftijd is het beste? Mijn veulen is nu 8 maanden, staat samen met een merrieveulen van 9 maanden in een stal. Er zijn dit jaar maar twee hengstveulens (en 4 merrieveulens) Ze kunnen volgend voorjaar met z'n allen de wei weer op, alleen zit er dan de kans in dat als hij een beetje vroeg is, hij wil gaan dekken. Dus of ik moet hem in het voorjaar (ongeveer een jaar oud) laten castreren, of ik moet hem naar een veulenopfok brengen. Liefst laat ik hem gewoon hier, hier staat ook mijn merrie waar ik dagelijks naar toe ga, en kan ik hem ook dagelijks zien. Alleen is castratie met een jaar niet te vroeg?

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:55

Ik vind 1 jaar wel erg jong maar het gebeurt wel vaker hoor. Sommige zijn al zo erg hengst dat het wel moet.. maar volgens mij wordt het meestal in het voorjaar gedaan als ze 2 worden.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:12

mijn hengst is in mei dit jaar gecastreerd, liggend op de wei, alles is netjes verlopen daarna.
in juli is de hengst van mijn vader gecastreerd ook op de wei en dit is daarna ook netjes verlopen.
bij beide bleef de wond ook open dus niet gehecht, en was na een week genezen. belangrijk is dat er geen vliegen zijn.
er was wel een prijsverschil terwijl het bij dezelfde dierenartsen praktijk is gebeurt, waar dat verschil inzit weet ik niet.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:22

ophrah schreef:
Ik vind 1 jaar wel erg jong maar het gebeurt wel vaker hoor. Sommige zijn al zo erg hengst dat het wel moet.. maar volgens mij wordt het meestal in het voorjaar gedaan als ze 2 worden.

Volgens mij ook ja. De meesten worden zo rond hun 2de gecastreerd. Maar het kan ook al wel als ze 1 zijn je hebt dan wel een grotere kans dat de ballen nog niet ingedaalt zijn en dat je nog even moet wachten met castreren. Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:56

De mijne is in september gecastreerd, was 4jaar. Ik denk niet dat het staand was (was er niet bij), en verdoven ging ook niet zo makkelijk. Verder geen complicaties, alles is heel goed verlopen, en achteraf niet veel last gehad, hij heeft een paar weken rust gekregen, af en toe aan de longe of heel rustig rijden. Normaal wordt het idd meer in voorjaar (of najaar) gedaan, maar hij had al een tijdje een infectie op de testis, waar hij denk ik wel een beetje last van had, want hij was vaak nogal loom, hij is nog niet de meest actieve, maar het is toch was anders nu. Dus die ballen moesten er zowiezo af.

Eline__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:41

Mijn verzorgpaard is op 2jaar gecastreerd.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:21

Op de stal waar ik rijd worden de 2 2,5 jarige hengsten deze week gecastreerd. Ze zijn niet door de hengstenkeuring gekomen dus worden ze beide ruin en van het voorjaar kunnen we er mee aan de gang.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:26

Citaat:
de 2 2,5 jarige hengsten

Als die hengsten al naar de keuring zijn geweest dan moeten ze van de W jaargang zijn dus dan zijn ze al 3 of 3,5.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:51

Ze zijn beide 2.5. SKIK VAN OPSTEE, NPA 528008040049604, Geb. 06.04.2004, Donkere Vos en CARLOS VAN OPSTEE, NPA 528008040022904, Geb. 25.03.2004, Vos.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:40

ow okee dus ze zijn nog niet onder het zadel en ook nog niet naar de keuring geweest?? Verward
Voor mij is het geen optie om nu te castereren want ik kan hem niet genoeg beweging geven. Dus dan is de kans op infecties te groot.
Dus ik denk dat het dan maart of begin april wordt.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:46

Wel naar de 1e bezichtiging, misschien zo duidelijker. De Hengstenkeuring van het NRPS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:23

CarpeDiem schreef:
áls ik ooit zelf een hengst zou treffen zou hij staand gecastreerd worden op een kliniek. Op tafel zou ik nooit doen, (als het geen klophengst is natuurlijk, want die moet wel op tafel).
Bij staand word alles open gelaten en kan de troep eruit (vraag van iemand op 1e pagina).. Ik vind dit een groot voordeel.
Bij castratie volgens Müller worden de ballen via t lieskanaal verwijderd, en worden de wonden dichtgehecht, evt rotzooi kan er zo dus niet uit, en je hebt gewoon grote kans op een paard met een dikke zak...
Ieder zijn keuzes, maar ik ga voor staand Knipoog

En ik ga voor liggend. Staand wordt nog maar heel zelden gedaan. Ik heb gehoord dat, als er staand een bloedvat geraakt wordt je een serieus probleem hebt. Neerleggen heeft ook een risico dat hij niet meer wakker wordt, maar dat risico neem ik liever, en tegen dat risico kun je je op een dierenkliniek ook verzekeren. En als je ze neer legt kun je ook vragen of de boel open kan blijven, zodat de troep eruit kan.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:59

mijn 13jarige hengst is in september gecastreerd. dit gebeurde liggend in de kliniek, op een maandagmorgen, en dezelfde middag stond hij al op de weide. hij is wel nog enkele dagen daargebleven voor nabehandeling, iets wat je niet hebt bij het staand castreren. staand castreren was voor mijn hengst sowieso geen optie omdat ik de risico's te groot vind voor een hengst van die leeftijd. ook had men 2 gaatjes (of hoe moet ik dat zeggen) opengelaten voor drainage, dus het wondvocht kon goed weg.
ik ga zeker weten voor het liggend castreren, gebeurt in mijn ogen veel professioneler, en ik geef hier liever wat meer geld aan uit dan door een 'castreur' op 'n vieze wei.
deze 'operatie' heeft trouwens 250euro gekost, nabehandeling en verblijf in de kliniek inbegrepen (hij werd maandagmorgen gecastreerd en vrijdag zijn we hem gaan halen).

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:39

cooky, in welke kliniek is die van jouw gecastreerd? Ik heb nu ook een hengst en wil deze in april ook castreren. Woon zelf ook in belgisch limburg.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:01

ik ga het even opzoeken (was geregeld via m'n smid waar hij gestald is) en dan stuur ik je een pb!