rode randen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EdithHartog

Re: rode randen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:55

guenivere schreef:
tja, vooral witte hoeven zijn weker dan zwarte hoeven, maar wat ik op de foto zie, is gewoon het 'leven 'wat je ziet,
het valt erg op omdat de hoeven wit zijn.

Hoi,

Is dit echt waar? Dit heb ik nog nooit gehoord. Een van mijn paarden heeft gestreepte hoeven...

Groetjes,

Edith

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:43

Volgens mij is het gewoon een fabeltje hoor... Hoor het vaker, maar er is volgens mij neits van waar..

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:44

Mijn paard heeft het ook op zijn beide witte hoeven. Bij hem zijn het echt randen en als ik zie hoever ze nu uit de kroonrand gegroeid zijn is het van een maand of 3 geleden. In die periode (en nu ook nog) kreeg hij alleen maar gras en hooi (dus teveel suikers... nu nog in het gras?), zich stoten aan een staldeur of balk kan niet want hij staat nooit op stal en we springen niet; een kneuzing als gevolg waarvan dan?

Ik weet het dus ook niet en vroeg het me ook al af. Mijn vorige paard had ook 2 witte voetjes en daarbij heb ik het wel eens gezien als hij weer eens bezig was geweest de staldeur versneld eruit te krijgen...maar dan had ik een goede aanneembare reden dat het een kneuzing was. Nu dus niet.

Ikvolg dit topic wel even!

Gr. susan

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:02

Rode vlekjes zijn meestal van het stoten of een kneuzing. Rode ringen betekend verandering in het voer: (bijna) hoefbevangen, teveel eiwitrijk gras of naar stal en te goed gevoerd of een bepaald medicijn gekregen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:42

Mijn shet had ook rode ringen en kleine horizontale scheurtje. Mijn hoefsmit zei toen tegen mij dat dat een teken was dat mijn shet bijna hoefbevangen is geweest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:27

klopt, het kan een teken zijn van hoefbevangenheid. in de meeste gevallen gaat het om een kneuzing, heeft niks te maken met een zwakke hoef, maar bijv. een stoot tegen de kroonrand. een paard dat gek bokt heeft het zo te pakken, tegen de tijd dat de plek in de hoef zit is die al niet pijnlijk meer. niet te druk om maken dus, tenzij het overmatig voorkomt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:39

guenivere schreef:
tja, vooral witte hoeven zijn weker dan zwarte hoeven, maar wat ik op de foto zie, is gewoon het 'leven 'wat je ziet,

witten hoeven zijn niet weker dan zwarte. ook zwarte hoeven kunnen rode randen hebben, alleen zie je het op zwart niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:01

jackie schreef:
guenivere schreef:

witten hoeven zijn niet weker dan zwarte. ook zwarte hoeven kunnen rode randen hebben, alleen zie je het op zwart niet.

inderdaad. er is nooit bewezen dat er kwaliteitsverschil zit in een witte of zwarte hoef. ik heb ze beide, twee paarden met witte hoeven en eentje met zwarte, en ze eten alledrie hetzelfde. kwaliteit is gelijk.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:08

Vandaag zag ik het bij mijn pony ook opeens. Rode kringen op haar witte hoefjes. Was al bang dat het van het bekappen kwam, ze slijt haar hoeven namelijk scheef af. Maar als ik het hier zo lees dan denk ik dat het komt doordat ze weer op stal staat, en dat ze te dik is. Nog maar een keer vragen aan de staleigenaar of die alleen hooi wilt voeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:33

Hanneke84 schreef:
Vandaag zag ik het bij mijn pony ook opeens. Rode kringen op haar witte hoefjes. Was al bang dat het van het bekappen kwam, ze slijt haar hoeven namelijk scheef af. Maar als ik het hier zo lees dan denk ik dat het komt doordat ze weer op stal staat, en dat ze te dik is. Nog maar een keer vragen aan de staleigenaar of die alleen hooi wilt voeren.

wij hebben er ook één die te dik is, we voeren uit een hooinet of ruif, (niet te hoog hangen) zodat ze minder snel kan eten, en er dus minder last van heeft dat ze minder krijgt. krachtvoer krijgt ze niet, wel elke dag wat wortels, en stengelig hooi. kuilvoer krijgt ze ook niet.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:57

Als ik hooi voer, doe ik het zelf ook in een hooizak. Alleen voer ik niet elke dag zelf, en anders ligt het gewoon op de grond. Dat vind ik opzich ook niet zo erg, alleen de biks en het pulp lijkt me nu niet zo'n goede zaak. Straks ga ik naar stal, en dan zal ik het nog een keer tegen hem zeggen, en uitleggen waarom het beter is dat ze het niet krijgt. Het is een hele vriendelijke man, alleen geeft hij liever te veel dan te weinig. Ook ga ik de bekapper nog even bellen, om te kijken of die volgende week kan komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:10

zo'n man ken ik ook, prima voor zijn paarden, maar hij mest ze wel vet. mijn zusje heeft die haf van hem gekocht, die was ziekelijk vet.
biks en pulp is echt uit den boze voor dikzakjes. beter kan je wat haver voeren en gewoon hooi. en vergeet het mineralenblok niet!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:21

Zul je net zien, was die er niet. Clown
Haver lijkt me ook niet zo verstandig voor een welsh B'tje die niet bereden is trouwens. Aan alleen goed hooi moet ze voldoende hebben denk ik. Himalayliksteen heeft ze, al likt ze daar niet zo erg veel aan. Ze loopt verder gelukkig wel goed, vandaag weer eens een eind gelopen. We krijgen de kilo's er langzamerhand wel af Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:02

inderdaad, goed hooi is het belangrijkste. van haver zal ze niet veel drukker worden, het levert inderdaad wel energie, maar bevat ook rustgevende stoffen. ik geef het aan al mijn paarden, maar echt nodig is het niet. bij mij is het een extraatje.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:41

Had deze vraag ook, maar die is vandaag beantwoord!
Heb een nieuwe hoefsmid en die heeft er dus naar gekeken. Het kan verschillende dingen zijn, dus of idd een kneuzing, waar ze mogelijk niet eens last van heeft gehad, verschil van voer, medicijnen die ze hebben gehad, of dus als je van plaats bent gewisseld, van buiten naar binnen bijv.
Dit was bij mij idd het geval, op pension gestaan waar ze veel binnen moest blijven (regen in de wei) en heb haar daar weg gehaald en nu staat ze al een paar maanden 24/7 in de wei, waar ze dus veel meer beweging heeft door al dat lopen. Het kan geen kwaad, maar toch altijd fijn als je te horen krijgt dat je je geen zorgen hoeft te maken Haha! !