ziekte van cushing

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: ziekte van cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:10

Ja dat blijft lastig natuurlijk. Sommige paarden lopen jaren met pijn in de rug of met een andere blessure.
Je moet natuurlijk wel blijven kijken naar je paard. Je kunt het vaak wel aan de ogen of de vacht zien. Mijn pony en ik hebben zo'n band met elkaar, dat ik als ik op stal kom aan hem kan zien of er 's middags iets gebeurd is.
Ponto is trouwens blind aan 1 oog. En hij plaste bij bepaalde voedingsmiddelen ook heel erg (snijmais en muesli)

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:25

heb gisteren mijn paard hoefbevangen (3e keer) op de kliniek achter moeten laten. deze week wordt hij ook getest op cushing.... ik volg dit toppic...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:26

Ik hoop het van niet ratzel, veel sterkte ermee. Mocht het toch zo zijn, schroom dan niet om dingen te vragen. Er is in Nederland niet zo veel bekend over Cushing.

Voor degene die geintresseerd zijn, hier is het dagboek van Ponto toen ik ben begonnen met de pergolide.
http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabb ... 1132425701

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:51

Ik heb je dagboek bekeken,maar dwert ziet er zo nog niet uit en ik hoop het lang tegen te kunnen houden.Ik vind het wel heel erg geweldig wat je voor ponto doet,heb er echt respect voor.Ik blijf dit topic volgen en hoop steeds meer info op te vangen over deze vreselijke ziekte.Ook hoop ik hierdoor andere mensen tot steun te kunnen zijn.Samen sta je altijd sterker.Ik hoop voor ratzel dat het meevalt,sterkte alvast.
Ik zal van de week eens een foto van dwert maken zodat je ziet hoe ze er nu uitziet.Ik ben verhuisd dus heb weer tijd voor andere dingen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:27

Ben benieuwd naar de foto's van je paard. Ik zal van Ponto ook nog wat foto's maken van het weekend.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:30

ik heb ook je dagboek bekeken,

En onze pony zzie er ook nog wel wat 'beter' uit, zijn haren zijn wel lang maar hebben slagen en er zit wat meer bespiering op. zit er nu wel over te denken heb ook pergolide te geven. maar wat me dan weer tegen houdt is dat ik niet weet wat daar dan de bijwerking van zijn het is een middel tegen hoefbevangenheid, onze pony is nog niet hoefbevangen, daarbij staat hij redelijk stijl op zijn hoeven dus duurt het langer voor zijn hoefbeentjes zijn gekanteld. verder overweeg ik om een scheerapperaat aan te schaffen en hem maar gewoon te gaan scheren, dit meerdere keren per jaar zodat de huid kan blijven ademen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:27

Het is geen middel tegen hoefbevangenheid hoor. Het is een middel tegen de gevolgen van Cushing. Bij Ponto zijn de meeste sympthomen van Cushing nu weg. Het vele plassen, de lange haren, de krullen, de ontstekingen, het apatische enz.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:27

nou gisterenavond was het weer raak,dwertje had heel erg koliek.Ik heb meteen de dierenarts erbij geroepen en die heeft haar een darmverslapper gegeven.Daarna knapte ze gelukkig wat op.Dwertje had gaskoliek en de da zei dat ze al de 6de was gisteren.Maar vandaag ging het heel erg goed met haar,ik heb een klein rondje buitengestapt onder het zadel en dat ging prima.Ze vind het zo heerlijk buitenrijden.Ik ben mijn fototoestel aan het zoeken dat ergens in een verhuisdoos zit om mooie foto,s te kunnen maken van haar.Ik zal het weekend eens goed mijn best doen en zoeken.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:07

kijk dan veranderd de gedachte, moet je zeggen dat onze pony geen ontstekking heeft tenminste ik zie ze niet. Ook is hij niet echt apatisch. maar ik ga nu toch mijn dierenarts er eens naar vragen om te zien wat er voor onze vent nog te doen is. Er wordt alleen nog maar op gereden door de tweeling van 3.5, je zult begrijpen dat rijden en rijden twee is. meestal is het niet meer dan een rondje linksom en een rondje rechts om. maar goed, het is een ontzettend lief dier en verdient het om nog een paarjaar lekker op zijn lauwere te kunnen rond wandelen.

Alleen dat slechte zicht hebben die van jullie daar ook last van?
Ik weet dat hij ook staar begint te krijgen en dat is niet anders maar hoe is dat verder bij jullie?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 15:08

Mijn merrie is gelukkkig nog heel erg fit en opgewekt.Ook is er niets te zien aan haar ogen.Ik denk dat ze nog in het beginstadium zit ofzo weet het ook niet precies.Maar ze is nog gewoon opgewekt en ik kan haar nog lekker buiten rijden maar ik hou er natuurlijk wel rekening mee dat ze ook al erg oud is.Ze hoeft geen dressuurwerk meer te doen.Wel is mijn plan om haar nog 2 tot 3 keer per week lekker recreatief buiten te rijden.Tot op heden gaat dat nog steeds.Maar ik hou echt wel rekening met mijn meid zodat ze nog vele jaren kan genieten en ik ook.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:18

Ponto is blind aan 1 oog, met die andere ziet ie nog wel. Maar hoe goed dat weet ik natuurlijk niet. Ponto kreeg geleidelijk aan pijn in zijn voeten. De dierenarts kwam en constateerde hoefbevangenheid. Later bleek dat hij 2 grote ontstekingen in zijn voeten had i.p.v. hoefbevangen. Het is zomaar ineens op komen zetten. Ik had de week ervoor nog een behoorlijke rit met hem gemaakt.
Ponto zou nog makkelijk bereden kunnen worden, maar ik ben mijn 2 jonge paarden aan het inrijden dus dat vraagt veel tijd. Dus Pontje mag lekker genieten van zijn pensioen, en dat doet hij ook.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:53

Uitslag is binnen, gelukkig geen cushing, althans de test geeft 90 procent. Maar waarom wordt ie dan ineens wéér hoefbevangen? Hij staat nog steeds op de kliniek. Maandag komt hij naar huis. Ben zo bang dat hij het binnenkort weer heeft. Dit was al de 3e keer. De 1e keer was 2002, de 2e keer zomer 2005 en nu dus november 2006.... Ik ga eens snuffelen of iets is wat in elk geval de kans van herhaling kan verminderen. Tips zijn zeer welkom!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:41

ratzel schreef:
Uitslag is binnen, gelukkig geen cushing, althans de test geeft 90 procent. Maar waarom wordt ie dan ineens wéér hoefbevangen? Hij staat nog steeds op de kliniek. Maandag komt hij naar huis. Ben zo bang dat hij het binnenkort weer heeft. Dit was al de 3e keer. De 1e keer was 2002, de 2e keer zomer 2005 en nu dus november 2006.... Ik ga eens snuffelen of iets is wat in elk geval de kans van herhaling kan verminderen. Tips zijn zeer welkom!

Heb je bloedonderzoek of de echte cushing test laten doen.Mijn da zegt dat het bijna niet in het bloed is aan te tonen.De echte cushing test kost ongeveer 200 euro en je moet die test 3 tot 4 keer laten doen.Ik heb mijn paard op speciaal voer staan nl:pianissimo verder krijgt ze hooi i.p.v kuilgras en ik geef haar ook magnesiumpoeder bij want paarden die hoefbevangen zijn komen dit te kort.Verder geef ik haar ook lijnzaadolie bij om het voer wat vetter te maken dit is aangeraden door mijn da.
Ik weet ook nog niet alles over deze ziekte maar cookies wel.Heel veel succes met je paardje

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 21:37

het is alweer een hele tijd geleden,maar ik wilde even laten weten dat het ontzettend goed gaat met mijn merrie.Ik heb uiteindelijk goed voer voor haar gevonden waar ze ook wat dikker van word.Morgen word ze geschoren en dan ik meteen foto,s maken zodat je allemaal kunt zien dat ze er goed uitziet.Het was een nare tijd die ik met haar heb gehad maar ik zie de zon met haar weer schijnen.Dankzij de hulp van sommige mensen hier op bokt weet ik veel meer over deze ziekte.We houden ons hoofd recht en genieten van iedere dag die we samen kunnen rijden

Loesjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:05

Welk medicijn hebben jullie gebruikt dat werkt, hoe heet het?!