kent iemand deze "behandelingsmethode"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Re: kent iemand deze "behandelingsmethode"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:32

Zadelmaker laten kijken of het past.
Vervolgens; longeren met slofje/passoa; laag en rond, met zn neus bij zn knieën om zn rug en lendene te laten gebruiken.
Met rijden; intstructrice vinden die eerst kijkt naar laag en ontspannen en rechtrichten dan oprichting/in krul trekken en actief achterbeen etc.

edit: bij longeren ook hulp vragen, want dit kan je ook verknallen. Je moet dan even de kneepjes leren v/d juiste persoon!

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:12

QuijoSavan schreef:
Zadelmaker laten kijken of het past.
Vervolgens; longeren met slofje/passoa; laag en rond, met zn neus bij zn knieën om zn rug en lendene te laten gebruiken.
Met rijden; intstructrice vinden die eerst kijkt naar laag en ontspannen en rechtrichten dan oprichting/in krul trekken en actief achterbeen etc.

edit: bij longeren ook hulp vragen, want dit kan je ook verknallen. Je moet dan even de kneepjes leren v/d juiste persoon!

hoi voor haar nog geen pessoa! want daar verknal je je paard ook mee, als dit paard spanning opbouwt tijde3ns zijn werk gaat het finaal mis én hij heeft die herten-nek

kijk eens op http://www.hoefkatrol.com
je woont in belgie: uitgelezen kans om bij antoine langs te gaan of een instr van hem te vinden
antoine leert je ook longeren op een goede manier, ik heb het van hem geleerd met mijn paardje en het gaat steeds beter met haar

er loopt nog een topic over rechtrichten: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=663957&hilit=&&start=125
kijk daar eens

en een instructrice is geen zadelmaker
stel zij zegt: ow het is goed omdat ze je niet durft te zeggen dat ze het eigenlijk niet weet, dan blijf jij doorklooien en kom je er na een jaar achter dat het niet goed is
overigens moet je en zadel ieder jaar laten nakijken.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:19

Afbeelding

je handen zijn te laag, je ellebogen niet gebogen met als gevolg je kan niet meeveren met de beweging en dus kan hij niet naar voren, hij wordt tegengehouden aan de voorkant

stel: jij wil naar voren toe en er staat iemand achter je (jij op zijn rug dus) die je tegenhoudt met een touwtje, kan jij dan weg?
Neen, maar als diegene meeloopt en het touwtje met jou mee laat vieren, ja dan kan je wel weg.
dat is ongeveer het idee en dan komt er nog veel meer bij kijken helaas.

edit misschien niet echt een goede foto

overigens vind ik dat jij mooier op je paardje zit dan je (ex-) instructrice die met gebogen schouders rijdt...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:38

ik wil iedereen enorm bedanken voor de tips! Vooral Vicenza, echt bedankt!!
Probleem is : ik kom hier met momenten echt uit de lucht gevallen Bloos en nu weet ik het allemaal even niet meer :

vincenza schreef:
Afbeelding

je handen zijn te laag, je ellebogen niet gebogen met als gevolg je kan niet meeveren met de beweging en dus kan hij niet naar voren, hij wordt tegengehouden aan de voorkant

stel: jij wil naar voren toe en er staat iemand achter je (jij op zijn rug dus) die je tegenhoudt met een touwtje, kan jij dan weg?
Neen, maar als diegene meeloopt en het touwtje met jou mee laat vieren, ja dan kan je wel weg.
dat is ongeveer het idee en dan komt er nog veel meer bij kijken helaas.

Dit is nu wel n foto als ik aan het poseren ben en niet aan het rijden, vandaar mijn armen denk ik. Maar inderdaad tijdens het rijden houd ik ze soms wel wat te gestrekt.
En ligt mijn zadel op deze foto ook te ver naar voren?

Ivm die zadel : moet ik dan met mijn zadel naar de zadelmaker of komt die bij jou thuis/manege? Ik heb hier dus nog nooit van gehoord...En wat doet hij/zij dan met je zadel?
Ik rijd op een manege en iedereen heeft hier oud materiaal, dat volgens mij niet elk jaar naar de zadelmaker gaat. Als je praat over rechtrichten, een osteopaat,...kijken ze je aan of je bent gek... Vandaar dat ik hier ook zo dom overkom...ik kan echt aan niemand raad vragen hierover.
Enkel aan mijn instructrice en aan jullie...

En longeren doe ik echt niet vaak :
1/ omdat ik er niks van bak : ik longeer met bijzetteugels en longeersingel. Aan de longe is hij niet vooruit te krijgen. ( zet je hem bijvoorbeeld los in de wei of piste, 9 kans van de 10 blijft hij gewoon wat staan rondkijken ipv te rennen, springen, galoperen...).
2/ omdat echt niemand het doet op mijn manege en iedereen je dan weer aankijkt alsof je gek bent. En je mag bijvoorbeeld ook niet longeren als er een ander in de piste aan het rijden is.

Ik heb eens op de site van Antoine gekeken : hem ginder in opleiding zetten is helaas geen optie : ik heb hier het geld jammer genoeg niet voor en ook geen trailer.
Maar je kan dus ook een clinic van hem volgen dan?

ik ga dat topic over rechtrichten eens doorlezen.

Maar wat zouden jullie doen als jullie in mijn plek waren? Praktisch gezien dan?
Wat moet/ kan ik nu best doen?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:03

je kan naar adb en daar op stage
het is die 300 euro meer dan waard
en je hebt een fijn paardje, echt, het voelt goed
dus even "doorzagen bij uwe mama en papa of misschien de bomma" (kom zelf uit antwerpen Knipoog )
het is die 300 eurookes en uw paardje meer dan waard!
(heb nu zelf stage bij hem gehad en super! ik ga binnenkort weer).

en met ouwen bucht kunde nie werken he madammeke Knipoog

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:47

vincenza schreef:
je kan naar adb en daar op stage
het is die 300 euro meer dan waard
en je hebt een fijn paardje, echt, het voelt goed
dus even "doorzagen bij uwe mama en papa of misschien de bomma" (kom zelf uit antwerpen Knipoog )
het is die 300 eurookes en uw paardje meer dan waard!
(heb nu zelf stage bij hem gehad en super! ik ga binnenkort weer).

en met ouwen bucht kunde nie werken he madammeke Knipoog

Wat krijg je voor die 300 euro? Hoeveel trainingen bedoel ik?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:19

kijk eens op zijn site
2 keer les per dag en de hele dag les en kijken naar de anderen en je mag de hele dag door vragen stellen
enfin het is echt de moeite waard
en na afloop: alle oefeningen en een tevreden paard mee naar huis en jijzelf ook en een wederzijds begrip, na een tijdje heb je een waanzinnig los-in-der-vel-zittend paardje
geweldig!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:34

Hoi!
Dat lijkt me inderdaad wel de moeite waar maar dat zal pas voor volgend jaar zijn ( misschien) want mijne congee Knipoog is al op. Ik werk voltijds en bovendien heb ik geen trailer en ken ik ook niemand met een trailer...
En mama, papa, de bomma...gaan mij niet sponsoren vrees ik.
Wel jammer want het lijkt me ook de moeite.

Maar er moet toch nog een andere manier zijn?
Nu heb ik gisteren het zadel wat verder naar achteren gelegd en dat zit ook heel anders.
Hij was echt heel vlot gisteren, ik kon hem met momenten amper bijhouden Bloos Dit zal wel door de omschakeling van het weer komen of van het feit dat hij maandag niet gereden is en maar een 1.5 uurtje op de wei heeft gestaan. Of kan het door het zadel naar achter te leggen? Bloos Ik heb hem ook vrij los gelaten vooraan.
Alleen bij de galop lijkt het soms of hij gaat over zijn eigen poten vallen : dan buigt hij zijn hoofd zo diep.Wel raar.

Ik ben echt benieuwd naar mijn les van morgen!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:14

FlashyFreddy schreef:
Hoi!
Dat lijkt me inderdaad wel de moeite waar maar dat zal pas voor volgend jaar zijn ( misschien) want mijne congee Knipoog is al op. Ik werk voltijds en bovendien heb ik geen trailer en ken ik ook niemand met een trailer...
En mama, papa, de bomma...gaan mij niet sponsoren vrees ik.
Wel jammer want het lijkt me ook de moeite.

Maar er moet toch nog een andere manier zijn?

Nu heb ik gisteren het zadel wat verder naar achteren gelegd en dat zit ook heel anders.
Hij was echt heel vlot gisteren, ik kon hem met momenten amper bijhouden Bloos Dit zal wel door de omschakeling van het weer komen of van het feit dat hij maandag niet gereden is en maar een 1.5 uurtje op de wei heeft gestaan. Of kan het door het zadel naar achter te leggen? Bloos Ik heb hem ook vrij los gelaten vooraan.
Alleen bij de galop lijkt het soms of hij gaat over zijn eigen poten vallen : dan buigt hij zijn hoofd zo diep.Wel raar.

DIT LAATSTE IS GOED! SUPER! JAAAAA!
heel tof zeg! ja dat betekent dat jhij zijn rugspieren verlengt en neen het zadel zit hem nu niet meer in de weg, kijk eens of je een dressuurzadel van iemand kunt lenen maar leg het wel horizontaal
ik heb nl zelf een kieffer aachen gehad en ik had boom 1 en dat was te smal dus jij hebt wsl boom 2 nodig medium
en boom 1 is dus voor hele smalle ponies/paarden en het kan ook een beetje daaraan liggen, maar super goed van jou dat je het tenminste geprobeerd hebt!

JAAA TOP HOOR

poten: benen Lachen Lachen

EN ER IS EIGENLIJK GEEN ANDERE MANIER:

wat aDb zegt IS AL HEEL OUD: DE KLASSIEKE RIJKUNST HEEFT DAT RIJTJE VOORWAARDEN WAAR EEN PAARD AAN MOET VOLDOEN, alleen hij is het weer aan het verspreiden en dat is een goede zaak

staat ook op zijn site

dus altijd eerst rechtrichten, jij kan toch ook niet naar fitness met een scheve rug je oefeningen goed doen? Knipoog
en dan nog een rugzak op je rug die én te hoog op je schouders ligt (het zadel) en waarvan de inhoud ook nog scheef is (jij dus) en dat moet je kunnen drágen?!?!?@#!?! (je paardje dus)
da kan nie...
en toch doen al die lieve paarden dat!

maar het is al zo oud als de straat alleen is het in de dressuurwereld op de een of andere manier vervormd geraakt...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:04

Knipoog Denk je dat het echt door dat zadel kwam!? Want zo heel veel verder naar achter had ik het nu ook niet gelegd, ik denk een cm of 2-3.
Oke weer n stomme vraag : waar kan ik zien welke boommaat ik heb? En als ik idd boom 2 medium nodig heb, waar haal ik dit dan? Bij de zadelmaker, paardenspeciaalzaak,...

Ik vond het zelf ook beter zitten, niet zo hard als daarvoor. Want ik ben wel heel blij met dit zadel, vind het goed zitten.
Een dressuurzadel ga ik niet vinden : bijna iedereen op mijn manege heeft een springzadel, VZH zadel ( zoals ik). Dressuurruiters vind je eigenlijk, jammer genoeg, bij ons bijna niet.

Morgen heb ik les :ga haar zeker meer vragen over dat rechtrichten. En of zij bekend is met die adb technieken.

Heb je nog zo'n nuttige tips??

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:26

hahaha ja komt ne keer bij mij lessen! Knipoog

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:26

boommaat 2: staat op de flap van je zadel onder het zweetbald staat er een 1 of een 2
en 2 cm maakt al erg veel verschil hoor!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:47

Kom je ook aan huis lesgeven? Haha! dan graag hoor!!
Gisteren heb ik niet gereden, wel mijn bijruiter dus heb ik die boommaat niet kunnen nakijken. Zal ik straks eens even doen.
Mijn les is ook vanmiddag om 16h gepland!!
Ik ben superbenieuwd!!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:06

en? hoe ging het? heb je je instructrice het vuur aan de schenen gelegd met al je vragen?

next tip in het rijtje: wanneer jij een bijruiter hebt zou ik die bij dezelfde juf laten lessen!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:56

Hoi!!!
Het ging echt heel goed!! Ik ben tevreden!! Knipoog

Ze heeft even aan zijn rug gevoeld en helemaal achteraan zei ze inderdaad dat hij zijn spieren daar samentrok. Maar of het nu was omdat er iets serieus mis was durfde ze niet over oordelen. Dus nakijken is volgens mij wel de boodschap.

Ze liet me dan even 5 minuutjes inrijden zoals ik altijd doe : en ze vond dat er met mijn houding niets mis was. Enkel dat ik mijn handen iets meer moet dragen, dus iets hoger houden ook.
Dan hebben we gewerkt aan het vooruit rijden : en hij was echt verbazend vlot!! In het begin zo niet, maar dan legde ze mij ook uit hoe ik de juiste beenhulpen kon geven.

Eerst had zij in de stap naast hem gelopen en als hij dreigde stil te vallen, en niet reageerde op mijn beenhulpen, een tikje te geven. Op den duur zag hij haar de zweep al uitsteken en dan schoot hij al naar voor. Ik heb hem dan ook elke keer beloond want elke actie voorwaarts is uiteraard goed!! En vanaf dan ging de stap toch wel wat vlotter.

Er was wel een kind, sorry een echt vervelend kind, aan het springen. Haar grootvader had de hindernissen kris kras door de piste, op de hoefslag gezet. ze reed me bijna elke keer omver. Wist ook niets van de "voorrangsregels"...dus echt oefeningen, buiten een cirkel, hebben we niet kunnen rijden.
Op het einde hebben we ook geprobeerd een voorwaarts neerwaartse beweging te krijgen, met vrij losse teugels wel, en dat lukte!!

VOlgens haar loopt hij heel mooi en is er ook niet echt iets mis met hem.

Ja mijn bijruiter neemt eigenlijk deel aan de groepslessen op de manege. Ze reed daarvoor al in die lessen en ik vind het wel niet slecht voor zijn conditie. Dan is hij toch een dik uur in de weer, daar mag/kan hij niet stilvallen, en daar heeft hij de kans om te springen.
Maar ik ga het haar wel eens een keertje vragen of ze dat niet ziet zitten.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:58

Citaat:
Ze liet me dan even 5 minuutjes inrijden zoals ik altijd doe

TIP: je MOET minimaal een kwartier tot 20 minuten instappen, zo'n paardje iws niet warm na 5 minuutjes!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 09:05

Ja zo bedoelde ik het niet hoor :
Ik had om 17h les en dan stap ik meestal een kwartier tot 20 minuten eerder op om in te stappen. Zij bedoelde eerder in draf met iets langere teugels voor je aan het echte "werk" begint.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:57

ow okee
schrijftaal he
gaat het nu beter? gaat niet van de ene dag op de andere goed maar je zult al wel verschil merken?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:07

Een vriend van mij doet ook zoiets alleen dan met drukpun ten bij behandeld mensen en dieren, momenteel behandeld hij ook mij en ik maar ook mensen in mijn omgeving merken de verbetering duidelijk! hij heeft ook nog een paard dat al een half jaar kreupel is behandeld, 1x ergens drukken volgende dag moest ik het nog een keer doen en binnen 1 week was het paard weer helemaal rap (kijk ook op www.novacura.nl)

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:34

Vrijdag heb ik voor het laatst gereden en toen ging het echt SUPER Haha! : hij was heel erg vlot in de draf, reageerde op mn beenhulpen ( wel niet bij een lichte druk van de kuit, ik moest wel met mijn hiel benen geven, maar niet de zweep gebruiken).
Het verruimen in de draf ging heel goed.
De galop was ook lekker vlot.

Alleen de stap was weer sloom zoals anders. Dan kan ik pas 3 ferme tikken met de zweep geven en dan pas komt er reactie...
maar het was zooooooooo fijn om te rijden!!
Ik denk nu ook wel dat de temperatuur er iets mee te maken heeft hoor. Omdat het nu kouder wordt...

Nageven doet hij nog niet.
Hij houd zijn hals gewoon gestrekt alsof hij n borstelsteel heeft ingeslikt. Behalve als ik ga doorzitten, dan buigt hij wel.
Op het einde heb ik ook voorwaarts neerwaarts proberen te rijden met losse teugels en dat ging wel minder dan in de les.

Bij het begn van het rijden als ik de eerste paar rondes draaf dan draait hij zijn hoofd scheef. Precies of hij wil ergens onderdoor kijken...Bij mijn bijruiter heeft hij dit ook. Geen idee wat dit wil zeggen...
Gisteren heeft hij dan n dagje op de wei gestaan.
En straks ga ik weer even rijden.

Normaal is dit het "trainingsschema" :
Ma : half uurtje rijden
Di : half uurtje rijden
Wo : 1u springles
Do : 1u prive les dressuur
Vrij : half uurtje rijden
Za : 1u springles
Zo : rustdag ( weide) / wedstrijd ( jumping).

IS dat goed? Of kan ik nog meer doen?

Bedankt colette : ga even kijken!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:50

Citaat:
Bij het begn van het rijden als ik de eerste paar rondes draaf dan draait hij zijn hoofd scheef. Precies of hij wil ergens onderdoor kijken...Bij mijn bijruiter heeft hij dit ook. Geen idee wat dit wil zeggen...

ja hij is kromgebogen dus toch ook weer rechtrichten... dat wil dat zeggen, en daarom kan hij niet lang en laag (let op: mijns inziens!)

diegene waar colette het over heeft is eric van beyma, erg goed, ken hem van de holistische opleiding die ik 2 jaar gevolgd heb.
en hij heeft mijn border collie geprobeerd te helpen maar dat kwam te laat omdat ik de border colliue nog niet zo lang had en niet wist wat hij had

maar eric van beyma is idd erg goed. hij gaat denk ik niet helemaal naar belgië Clown

Citaat:
IS dat goed? Of kan ik nog meer doen?

wanneer dat goed voelt voor jou én je paard is het goed, het is niet aan een ander te zeggen wat jij moet doen, het is enkel fijn om elkaar te helpen met nuttige tips

en hopelijk heb je er wat aan

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:47

Wilde even meedelen dat gisteren de DA/Osteopaat is geweest!!
En wat bleek : er scheelt niets aan Ignis zijn rug of eender welk lichaamsdeel!

Een opluchting maar langs de andere kant toch ook weer niet want dan ligt het probleem elders : bij mezelf, bij het zadel,...

Ik heb nu ondertussen er ook al de 2e prive les opzitten : volgens mijn instructrice is er niets mis met mijn houding. ( enkel tenen niet naar buiten, handen wat hoger leggen,..) mijn beenligging is wel niet alles maar dat komt doordat mijn zadel eerder springgericht is, ik zit dus met mn benen te ver naar voren. Ze heeft me wel aangeraden een dressuurzadel aan te schaffen. Maar als je n zadel van n winkel koopt, hoe gaat dat dan in zn werk? Mag je het zadel meenemen? Hoe weet je dat het past?

De lessen gaan goed, behalve het aanspringen in galop is minder op de rechterhand. Ignis speelt ook al wel wat met zn bit, en begint soms na te geven. Ik blijf er vanvoor wel af en leg de nadruk op vlotheid.

Ze had ook wel iets gevoeld vanachter in zijn rug ; maar dat zal dan eerder iets met de spieren te maken hebben blijkbaar. Dat deze aangesterkt moeten worden?

Of misschien is hij gewoon lui?
Zondag kon ik hem dan niet rijden door n jumping op stal : dan heeft hij n paar uur op de weide gestaan. Meeste paarden crossen in het begin wat rond : hij kijkt je aan van : wat is nu de bedoeling? en gaat dan wat gras eten.
Gisteren heb ik 20 minuutjes gereden ( door groepsles kon ik niet langer) en dan was hij best "fris".

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:48

ja, toch kom ik weer op hetzelfde uit: RECHTRICHTEN.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:45

Welke dierenarts/osteopaat is er bij geweest?

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:01

vincenza schreef:
ja, toch kom ik weer op hetzelfde uit: RECHTRICHTEN.

Met het rechtrichten zijn we bezig! Maar het is nog maar de tweede les geweest, en ik vermoed dat zoiets niet op 123 komt. Ze kent er wel wat van. Heb er al nuttige dingen uit geleerd!

Ik ben ook zadelmakers uit de buurt aan het opzoeken.
Ik ga die eens naar mijn zadel laten kijken. Moest er iets mis mee zijn dan denk ik dat ik me in 1 keer een goed passend dressuurzadel aankoop.

Het is een man uit onze buurt die geweest is. uit Geel.
Hij is dierenarts en heeft een eigen praktijk. Hij houd zich ook bezig met osteopathie en accupunctuur. ( het is een andere man dan die ik eerst over sprak Clown ). Heb hem eerst ook naar referenties gevraagd : verschillende ruiters die op topniveau rijden laten hun paarden ook door hem nakijken. Heb hem wel nergens gevonden op de sites die in dit topic werden doorgegeven.