Steatitis (vetontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Steatitis (vetontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:14

vooral de laatste foto's zijn echt heel duidelijk zeg..je ziet daar dan ook dat de verdikking echt er boven zit he?

bij de mijne is het beperkt tot dit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NOUD8QQM
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XUIK6T6E
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8Z6SA3K4

dat was vorig jaar en nu zo;
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IPNNR8VZ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=A8DRFAJU

maar t ziet er wel heel anders uit dan bij die van jullie,dus denk ik toch nietd at het hetzelfde is.
alhoewel ik de verdikking bij mijn pony gewoon nooit zie zo bij andere paarden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:31

Ja bij Evita zit het grootste deel echt bovenop de manenkam, maar de zijkanten zijn ook wel iets verdikt. Het is heel hard en je voelt er ronde ballen in zitten.

Ter vergelijking met een aantal jaar geleden (4 a 5 jaar geleden denk ik), zo zag het er toen uit;
wel iets een speknekje maar lang niet zo extreem. Ik ben op dezelfde manier blijven voeren, ze wordt alleen nu wat minder fanatiek gereden vanwege haar leeftijd.

http://www.xs4all.nl/~waardjes/oudefoto/Evitazolly4.jpg

lisa123, ik ben heel benieuwd naar de bloeduitslag bij jouw paard..
Ik kijk de de 6 weken met magnesium in ieder geval even aan, als het dan niet beter wordt laat ik denk ik toch ook een bloedonderzoek doen. In elk geval om te weten of er sprake is van insulineresistentie (ze heeft wel veel van de symptomen).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:31

Bij Indiana was het vergelijkbaar met het paard van Ireentjuh. Dus echt een bult in de vorm van een banaan die boven op de (rechte) hals ligt en dan naar de zijkanten ook iets uitpuilt.
Bij het paard van Ellepel zie ik die ronding naar boven niet, wel naar de zijkanten.

Mijn ervaring met de magnesiumchelaat van paard natuurlijk is dat je het wel langer als 6 weken moet gebruiken voor je echt resultaat ziet. Ik geef nu nog een onderhoudsdosis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:54

heel toevallig vandaag uitslag gezien van bodemonderzoek waar mijn pony op de wei staat en er is wel een zwaar tekort aan magnesium.
nou heb ik geen idee hoe dat verder allemal zit,maar vond het wel toevallig Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:54

Ik begin inmiddels toch ook wel duidelijk verschil te zien met het voeren van magnesium, met name de vetbult op haar kont wordt minder! Nou blijft het lastig om precies te weten waardoor dat nou komt, ze staat nu namelijk ook 's nachts op stal en krijgt dus minder gras binnen...

Wel apart ja, dat tekort aan magnesium! Ben benieuwd of hier wel eens onderzoek is gedaan naar zoiets op het land waar Evita staat..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:58

t is wel duur zo'n bodemonderzoek, ( was wel 100 euro) maar je weet dan wel wat paarden te weinig binnen krijgen en je kunt je bemesting er op aanpassen. Knipoog

nu nog de veearts vragen of ik een gericht bloedonderzoek kan doen om te kijken of ap daadwerkelijk die tekorten ook heeft...

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 08:48

De vetbult op de manenkam van mijn paardje lijkt op de vetbult van 't paardje van Ireentjuh. Ik heb geen digitale foto van haar manenkam, maar van de week zal ik 'ns een foto maken die ik hier kan plaatsen.
Ik heb nog niets van de dierenarts gehoord over de bloeduitslag...... Maar ik houd jullie op de hoogte!!

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:49

Nou, ik heb eindelijk antwoord gehad van de dierenarts op de bloeduitslag. Het duurde allemaal wat langer omdat ze in het lab waren vergeten om de ontstekingsenzymen te testen....

De bloedwaarden wijken hier en daar af van het normale, maar niet schrikbarend. Het insulinepeil is iets hoger (wat dus kan duiden op insulineresistentie) maar daarentegen was het glucosegehalte wel weer binnen de normen (wel iets hoger dan het gemiddelde). Dat spreekt elkaar een beetje tegen, maar de conclusie van de dierenarts is dat ze geen insulineresistentie heeft. Het hogere gehalte kan te maken hebben met het feit dat ze voorafgaand aan de test op de wei had gestaan (had gegeten).
Het magnesiumgehalte in haar bloed was lager dan normaal, maar niet laag genoeg om de oorzaak te kunnen zijn van de verdikking.
Verder was haar leverfunctie goed.

Het advies van de dierenarts is om elke dag selenium+vitamine E aan haar voeding toe te voegen. Ze mag 1 kilo bix per dag en voor de rest hooi. Ik vul dit aan met een liksteen en geef haar de komende weken magnesium-chelaat van paardnatuurlijk om het magnesiumgehalte weer op peil te krijgen.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit verhaal, voor jullie eigen paardjes.
Mochten jullie nog nieuwe ervaringen opdoen, dan hoor ik het graag!

P.S.: ik heb foto's van haar hals, als je me pb't stuur ik ze per mail.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:48

Ik hoop dat je snel verbetering gaat zien Lachen en ontvang graag een foto van haar hals Haha!

Hebben jullie trouwens ervaring met een holistisch dierenarts en insulineresistentie?
Ireentjuh, jij had er een laten komen toch?
Ik overweeg om er een te laten komen om naar mijn fjord te kijken. Ik heb het idee dat ik daar veel meer aan heb dan aan de reguliere dierenartsen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:57

Ja, bij Evita is 2 keer een holistisch dierenarts geweest (Steffi vd Laarse). Zij kwam toen eigenlijk voor de problemen met haar achterbeen, maar heeft haar verder wel helemaal nagekeken en geen opmerking gemaakt over de vetopslag op haar hals.. Ik heb er ook niet naar gevraagd toen, en het was ook minder erg dan dat het nu is! Ze heeft haar lichaam wel nagelopen met zo'n "acupunctuur pennetje" en daaruit kwam dat ze sterk reageerde bij de lever. Dat hoefde volgens Steffi overigens niet direct te betekenen dat zo'n paard in een bloedtest ook afwijkende leverfuncties heeft. Ze heeft toen levercompositum gekregen, en verder heb ik er eigenlijk niet zo bij stil gestaan.. tot ik hier dus het verband las met de vetophopingen!

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de foto's van jouw paard Lisa123, jammer dat je nu nog geen duidelijke oorzaak hebt.
Ik vraag mij trouwens af of 1 bloedtest voldoende is om insulineresistentie vast te kunnen stellen? Volgensmij kan dat namelijk behoorlijk schommelen.. bij mensen wel in ieder geval. Om diabetes bij een mens vast te kunnen stellen moet er volgensmij wel minstens een week lang gemeten worden om het zeker te weten? Jammer dat er waarschijnlijk geen diabeet zo gek is om het apparaatje uit te lenen om paardenbloed te testen Knipoog We hebben er hier een op het werk.. maar die zal ik ook maar niet meenemen om voor Evita te gebruiken! Tong uitsteken

Evita gaat trouwens de laatste week heel erg vooruit! de bult op haar kont is zo goed als weg, en de manenkam begint ook minder dik te worden.. Ik vind het alleen lastig om te bepalen waar dat nou door komt.. de magnesium of het feit dat ze niet meer op het land staan, maar in haar uitloopstal Verward

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:44

Misschien kan je het vergelijken met foto's van vorig jaar winter.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:55

Ik kan ook niet zeggen waardoor het komt dat het met Indiana goed gaat. Waarschijnlijk is het ook niet 1 ding. De combinatie hooi, beetje gras, speciaal koolhydraat arm voer en magnesium doet het voor Indiana goed.
Over de insuline test heb ik gehoord dat die niet 100% betrouwbaar is. Indiana haar bloed is 2x getest en beide keren was het insulinegehalte 2x hoger dan normaal.
Maar om absoluut zekerheid te krijgen moeten ze met een vaste lijn om de zoveel uur iets ingespoten krijgen en dan weer bloed afnemen. (Weet niet meer precies hoe dat ging) Dat is een dure aangelegenheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:17

nou wel weer heel apart dan want sinds gister staat die van mij dus wel weer met ene ontzettend verdikte manenkam...
echt heel raar....bubbels en bobbels, alles voelt warm aan...
niet overdreven dik,maar toch behoorlijk opgezet.

idiote is dat meneer sinds 3 dagen meer brok krijgt...zou er een verband kunnen zijn in de hoeveelheid melasse die in brok zit en nu ineens weer die dikke manenkam?
weten jullie het?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:25

dat lijkt mij best mogelijk, als jouw paard insulineresistent zou zijn.
grote bobbels heeft Evita overigens ook.. maar het voelt niet erg veel warmer aan bij haar dan de rest van haar lichaam..

Ik ga binnenkort ook over op een compleet melassevrij voer, ik ben benieuwd wat dat doet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:27

afgelopen week een holistisch arts op bezoek gehad en die vertelde me dat de mijne een mega tekort aan magnesium zou hebben....
dus tja..t zou best kunnen..
moet nu toch echt maar es via reguliere arts en bloedonderzoek aanvragen geloof ik Knipoog

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:47

jullie hier iets aan?
Reinigingskuur

Als je merkt dat je paard veel jeuk (allergie) heeft, niet goed in z'n vel zit of steeds kwaaltjes vertoont.
Met dit laatste bedoel ik bijvoorbeeld een snotneus of grieperig of gewrichtsklachten of problemen met de rui.

Kun je overwegen om je paard eens grondig van binnen te reinigen.
Als je paard net een wormenkuur heeft gehad of andere geneesmiddelen, moet je deze kuur pas over 3 weken starten.
De reinigingskuur verwijderd alles wat niet eigen is uit het lichaam, dus ook geneesmiddelen.
Deze reinigingskuur is zo krachtig dat het zelfs botpinnen verwijderd!!!!!
Van chips die in gebracht zijn is nog niet veel bekent.
Wat er van bekent is is dat chips in een spier worden geplant.
Groene leem heeft daar geen invloed op.

DUS GA PAS NA GOED NAGEDACHT TE HEBBEN TE WERK, BIJ TWIJFEL NIET GAAN REINIGEN!!!!!!!!!!!

Wat gebeurt er als je het paarden lichaam gaat reinigen?
Het lichaam slaat alle gifstoffen die niet via de normale afscheidingswegen (plas, poep) in het bindweefsel op.
Via dit reinigen zorg het middeltje er voor dat deze gifstoffen via het bloed het lichaam uitkunnen.
Als het lichaam veel van die opgeslagen gifstoffen bevat kan het heel goed dat het lichaam ziek wordt.
Tijdens het reinigen kan het lichaam licht ziek worden omdat de gifstoffen enige tijd in de bloedbaan vertoeven om daarna het lichaam te verlaten.
Het lichaam kan tijdens het reinigen zelfs enige tijd oude ziektes (de ziektes waarvan je dacht dat ze over waren) terug krijgen, dit omdat er nog resten van deze ziektes waren opgeslagen in het bindweefsel en welke dus nog niet het lichaam uit waren.
Ook kan het vreemde ontlasting en zelfs diaree krijgen.
Laat je paard tijdens deze reinigingskuur alleen lichte arbeid verrichten.
Hou je paard goed in de gaten, als je denkt dat ie er alleen slechter van wordt gelijk de dosis verlagen of zelfs stoppen met de kuur.

RECEPT:
1 eetlepel groene leem (superfijn, zongedroogde)
1 eetlepel honing (uit reformzaak)
1 eetlepel gekookt water (bronwater)
2 druppels jeneverbesolie (Jacob Hooij)

Deze eerste 3 stoffen zijn al voldoende om je paard goed te reinigen, maar als je paard volgens jouw op een bepaald gebied extra moet worden gereinigt, dan kun je een of alle producten hieronder ook aan het reinigingsmiddel toevoegen.

4 druppels citroenolie (Jacob Hooij)
4 druppels tea tree (Jacob Hooij)
15 druppels echinaforce (Dr. Vogel)

De groene leem: zorgt ervoor dat de gifstoffen het bindweefsel verlaten en in de bloedbaan komen.
Het voegt goede sporeelementen, enzymen en mineralen aan het lichaam toe.
Let op gebruik echt alleen de groene leem dus niet aan leemsoort van een andere kleur. Op de verpakking moet staan dat de leem voor inwendig gebruik geschikt is.
De jeneverbesolie: verwijdert de reststoffen van de gifstoffen af. Het ontslakt.
De tea tree: dood bacterien, schimmels en sommige virussen die in het lichaam aanwezig (kunnen) zijn.
De citroenolie:stimuleert het lichaam om witte bloedlichaampjes aan te maken. En maakt de aminozuren in de darmen weer in orde.
De echinaforce: verhoogt de weerstand van het lichaam.
De honing: zorgt ervoor dat de eterische olieen die je er aan toevoegt snel en gemakkelijk worden opgenomen.
Het water: maakt het papje vloeibaar.

Gebruik alleen eterische olieen en natuur zuivere groene leem welke allen in een reformzaak / drogist / apotheek te koop zijn.
Gooi dit mengseltje gewoon over het voer van je paard of gooi het door een beetje slobber.

Wanneer begin je het beste met deze kuur?
Als je paard net in de rui is, dus in het voorjaar, half maart, eind maart.
Met de herfst, dus wanneer de vacht weer dikker gaat worden.

Geef je paard een week lang deze reinigingskuur.
Als je denkt dat het lichaam van je paard nog niet schoon is na deze week van kuren, wacht dan 3 weken en doe de kuur nog eens een week.
Daarna stoppen.

Als je ergens niet zeker van bent kun je ook je dierenarts om raad vragen.
Geef deze kuur alleen als je er geheel achter staat.
Hou je paard goed in de gaten.
Het kan zijn dat je paard griepverschijnselen vertoont, jij denkt dat het van de kuur is maar het kan natuurlijk heel goed dat ie net echt de griep krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:26

vandaag veearts gehad, bloed afgenomen voor onderzoek en zij stelde idd diagnose steatitis....

hij moet meteen van de brok af, ze raadde me pavo summerfit aan voor de vitamines en hij moet op dieet, beetje een te dikke pony vond ze hem...

nou ja...we zien t wel...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:35

stelde hij de diagnose steatitis al aan de hand van het bloed? of was dat de klinische diagnose en krijg je nog een bloeduitslag?
Wel fijn dat je nu weet wat het is! Krijgt hij verder nog medicijnen of vit E/selenium op advies van de VA?

Ik zit zelf nog een beetje in twijfel of ik bloed zal laten afnemen.. Evita gaat ontzettend vooruit plotseling! Een normale hals heeft ze nog niet hoor.. maar de bult op haar kont is helemaal weg. Met de magnesium is ze nu over op een onderhoudsdosis, ik ben benieuwd wat dat gaat doen..

Ik wil Evita denk ik pavo Eplus gaan bijvoeren, een combi van vitamine E, selenium en magnesium. Ik ben alleen bang dat de magnesium die daar in zit weer niet de goede soort is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:47

mijn veearts is een vrouw Haha!
nee ,ze had het vermoeden dat hij steatitis heeft vanwege zijn nek,en de dikke bobbels die er in zaten, magnesiumtekort was t niet volgens haar,dat kwam eigenlijk maar zelden echt voor Knipoog

pas na de bloeduitslag heb ik denk ik zekerheid of hij daadwerkelijk steatitis heeft, geen idee of dat ook aan te tonen is in het bloed?
ben hier nog wel nieuw mee. Knipoog

eerst dus van de brok af,minder hooi en meer beweging,om zijn stofwisseling wat beter op gang te brengen..
maandag kan ik dus bellen voor de uitslag van het bloed, dus dan kan ik haar ook vragen hoe nu verder..
vit e en selenium heeft ze wel wat over gezegd,maar dat heb ik niet onthouden..( kreeg zoveel informatie ineens)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:41

Als het steatitis is zou je dit in het bloedbeeld terug moeten zien. (Alles op ...itis is een ontsteking en dat geeft een afwijkend bloedbeeld.)
Ik zit ook met het feit dat Indiana zo weinig 'krachtvoer' krijgt (hooi krijgt ze zat) dat ik haar extra vitaminen en mineralen wil bijgeven en dan vooral vitamine E en selenium. Maar je kan toch ook niet naast de magnesium van alles maar door haar voer gooien.
Misschien is dat supplement van Pavo wat hierboven genoemd werd geschikt voor haar. Ik zal even googelen.

En over de magnesium: ik ben erg enthousiast. Indiana's hals is niet slank, maar wel mooi soepel. Ik zou het iedereen willen aanraden die een te dik paard heeft, waarbij het niet lukt om die af te laten vallen, om een magnesium kuur te doen.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:01

Vandaag komen ze bloed afnemen bij Fjalar (wat een heel gedoe gaat worden omdat ze de pest aan spuiten heeft).

Weet iemand al wat voor magnesium er in het Pavo Eplus supplement zit?

@ Ireentjuh: Ben je tevreden over Steffi vd Laarse? En komt ze door heel Nederland?
Heeft die levercompositum naar jouw idee nog geholpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:19

ap heeft ook een hekel aan spuiten,maar bloed afnemen ging echt supergoed. Haha!

nou, heb net gebeld voor de uitslagen, alles was picobello in orde.
geen aanwijzing voor steatitis, magnesium gehalte was helemaal perfect,dus dat valt ook af.
alles was gewoon helemaal top, enige wat verhoogd is is een bepaalde waarde in het eiwitspectrum wat duiden kan op een doorgemaakte of nog aanwezige worminfectie..

best raar, want haal elke dag de poep uit de wei en ap word elke 9 weken keurig netjes ontwormd...
nou kan t zijn dat ik de vorige keer per ongeluk een verkeerde wormenkuur heb meegekregen equiworm-F daar zit fenbendazol in en daar is veel resistentie tegen.

heb het advies gekregen om mestonderzoek te laten doen om te kijken wat daar uit komt. en welke wormen hij dan wel last van heeft..
nou ja ben al blij dat verder alles in orde is Haha!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:01

Nou, het viel mee.
Eerst gewoon geprobeerd en toen maar de praam op en de assistente bloed geprikt. Toen was het zo gepiept.
Ze gaan kijken naar lever, nieren en insulineresistentie.
Dat laatste op mijn aandringen omdat er echt maar heel weinig paarden insulineresistentie hadden...
Maar dat bloed hebben ze toch, dus waarom niet.
Verder wederom geen steatitis, maar wel iets gele slijmvliezen bij de ogen.

Ellepel, das idd raar. Weidt je hem ook wel eens om?
Laat je nog mestonderzoek doen? Of eerst ontwormen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:15

dry schreef:
@ Ireentjuh: Ben je tevreden over Steffi vd Laarse? En komt ze door heel Nederland?
Heeft die levercompositum naar jouw idee nog geholpen?

Ik ben zeker tevreden over Steffi! Ze is heel rustig met het paard en ze heeft ons heel goed geholpen die twee keren dat ze geweest is.. ik heb eigenlijk nog nooit negatiefs over haar gehoord Knipoog
Volgensmij woont ze zelf omgeving Utrecht en ze kwam voor mij en stalgenootjes naar Delft, dus ik denk dat ze wel in een groot deel van Nederland komt.
Die levercompositum heeft bij Evita toen wel geholpen, maar ik kan me niet herinneren of het invloed heeft gehad op haar manenkam (die was toen zoiezo nog een stuk minder dik.) Evita was rond die tijd een beetje knorrig in haar gedrag, dat zou volgens Steffi goed te maken kunnen hebben met de lever.. en inderdaad, binnen een paar weekjes was ze weer de oude wat dat betreft!

Ellepel, volgensmij komt het helaas wel vaker voor dat een paard "zomaar" een worminfectie krijgt, terwijl er echt goed ontwormt is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:03

Citaat:
Ellepel, das idd raar. Weidt je hem ook wel eens om?
Laat je nog mestonderzoek doen? Of eerst ontwormen?

eerst nog mestonderzoek om te kijken welke wormen er dan wel zijn,en van daaruit gericht ontwormen
ap is dit jaar op schoon land gekomen wat 3 jaar braak heeft gelegen,dus de wormenbesmetting die hij heeft ,heeft hij waarschijnlijk van weidegenootjes op gelopen Knipoog

wormbesmetting kan dus ook via andere paarden, als die niet goed zijn ontwormd kan dat dus ook gebeuren..maar als zijn mest schoon blijkt te zijn kan het dus een beschadiging zijn in de darmen die hij heeft opgelopen door een oude wormbesmetting.