narcolepsie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:49

Mijn bejaarde pony heeft ook narcolepsie. Hij is vanuit het manegewerk met pensioen gegaan dus is al zijn spieren etc. verloren, heeft nu moeite met zijn benen op slot zetten als hij staand in slaap valt. (Hoeft dus niet persé slaap tekort of zich niet fijn voelen te zijn in dit geval) Hij staat te slapen, je ziet zijn oogjes steeds dichter gaan, en gaat steeds dieper hangen met zijn hoofd. Totdat het bij zijn knieen hangt en dan begint hij te schommelen en moet hij zeker 3 stappen nemen om zichzelf te corrigeren zodat hij niet omvalt. Daarna begint het weer opnieuw. Heb toen de conclusie werd getrokken dat hij dus inderdaad narcolepsie had en de oorzaak ervan wist, ook snel genoeg besloten hem van stal te halen. Ze kunnen zich lelijk bezeren en aangezien mijn pony het zo vaak had en zeker een aantal stappen nodig heeft om zich weer recht te zetten, was dat eigenlijk geen optie meer. Ik heb het nu op de wei ook een paar keer zien gebeuren, maar gelukkig is hij, voor zover ik kan weten, niet meer omgevallen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:53

jannichje schreef:
Teun valt inderdaad als het ware in slaap in rusttoestand. Dit gebeurt hoofdzakelijk wanneer hij vast staat en een zadel op heeft. Een enkele keer is het gebeurt, wanneer hij gewoon vast stond. Hij valt net niet om. Zakt wel tot aan zijn knieën op de grond. Het lijkt erop dat hij er ook tegen vecht. Hij komt steeds weer overeind maar zakt daarna weer door zijn voorbenen. Het is een eng gezicht. Hij gaat ook helemaal wijdbeens, overtreven vierkant staan.
Ik heb inderdaad ook op internet gezocht, maar hier vind eigenlijk geen info over narcolepsie bij paarden en volgens mij zit daar toch wel verschil in.
Toch bedankt voor jullie reactie's.

Nog aanvullend op mijn reactie hierboven, wat je hier beschrijft is precies wat ik mijn pony ook zie doen wanneer hij staat te doezelen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:28

Mijn oudje heeft ook narcolepsie, en haal haar dus ook regelmatig van stal/wei onder de wonden.
Helaas niks aan te doen.

Wat me wel opvalt bij mijn paard, is dat ze dit vooral heeft in de zomer.
In de winter zie ik het haar vrijwel niet doen, maar ook dan zit ze onder de wonden.

Weet iemand of het weer ook mee speelt met zoiets?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:22

Demijne heeft het ook vaker in de zomer, ik denk dat hij het lekker vind om in het zonnetje te gaan 'doezelen' en daarbij in slaap valt. Dat heb ik in ieder geval al vaak zien gebeuren, best sneu om te zien eigenlijk. Hou m'n hart vast voor als hij dalijk ook weer naar stal moet voor de nachten. Ze kunnen echt lelijk terrecht komen..

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:48

Ja, mijn paard heeft soms ook lelijke plekken van het vallen. Al denk ik niet dat die alleen maar in de stal gebeuren. Gelukkig blijven het bij schaafwonden!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:38

Nee inderdaad gebeurd niet alleen op stal, het enige verschil wat ik heb is dat hij in stal niet genoeg ruimte heeft om die corrigerende stappen te maken en dus sneller tegen iets aanvalt. Maar kan overal gebeuren, heb het zelfs gehad toen zat ik op een boomstronk te wachten op iemand waarmee we een stukkie zouden wandelen, m'n paardje al klaar, lekker dutten in de zon.. En voor ik het wist verloor hij zijn evenwicht. Was toen ook wel heel erg warm en had hem ruim 1,5 uur staan poetsen..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:12

Hoi, oud topic maar heb toch een vraagje.. Kan narcolepsie ver ergeren/steeds vaker voor gaan komen? Met name bij de échte oudjes met narcolepsie?