inenting: wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: inenting: wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:56

Bij honden is gebleken dat je eens per 3 jaar beter kan enten, het zou beter wekzaam zijn maar ja een hond is geen paard he.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:19

Citaat:
Alle bronnen vermelden dat het raadzaam is om 2x p/j te enten. De knhs gaat nog de regel invoeren waarin wordt verplicht 2 x p/j te enten ipv 1x. Het is geen bullshit dat de entstof maar 9 maanden werkzaam is.

toch hoor je steeds vaker dat het wel zo is. En ik snap best dat de paardensport daar geen moeite mee heeft, geld is geld toch?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:36

Bij ons worden ze al twee keer per jaar geent.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:50

Mijn paard wordt 1x per jaar geent. Volgens mijn va zou eens per jaar voldoende zijn maar de meningen verschillen daar duidelijk over Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:14

1x per jaar... maar het helpt ook goed paarden te mengen met herkouwende dieren (koeien of schapen) zo krijgen ze ook minder ziektes

gr colette

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:45

maar als jullie wedstrijden rijden is dan 1 keer of 2 keer verplicht

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:55

nou bij ons wel hoor Knipoog stel je voo dat jou paard is niet beschermd, en wordt ziek... Boos! er kan ook mischien door ongedierte of vogels over gespreid worden terwijl je zelf niet met andere paarden in aanmerkin komt..
Ik zie ook steed meer emnsen die hun paard ieder jaar geent hebben, maar allemaal voor niets omdat ze de basisenting ( dus 2x)overgeslagen hebben of die hem dan 2 jaar terug basis geent hebben, en dan nu weer vrolijk eider jaar enten, ja dan geldt het niet meer natuurlijk....

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 00:37

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:59

Rosita schreef:

je kunt alles wel zo nartuurlijk laten maar waarom hebben wij dan paarden
waarom rijden we er op
waarom zette we ze voor de kar
doen we ze op stal
zeten we ze in een wei met omheining

en als je een kind heb laat je hem/haar toch zekker ook eten nou ja na lezen van dat stukje denk ik niet

ik ben van mening ik laat me paardje enten
als die dan ziek wordt weet ik zekker dat ik er alles aan gedaan heb en niet maar loopt te denken van had ik maar geent

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:09

Mijn oude pony wordt niet meer ge-ent sinds vorig jaar. Hij heeft de ziekte van cushing en een enting kan daardoor gevaarlijk zijn. De tetanus injectie blijft minimaal 5 jaar goed dus daar maak ik me geen zorgen over. En ja daar zijn onderzoeken van. Pure geldklopperij dus.
Mijn jonge paarden worden wel inge-ent omdat ik straks ook wat wedstrijdjes wil gaan rijden. 2 x per jaar enten is echt onzin. Bovendien kan je paard de griep toch wel krijgen ondanks de enting. Alleen is het vaak minder heftig dan.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:47

miriamrocky schreef:
Rosita schreef:

waarom rijden we er op
doen we ze op stal

en als je een kind heb laat je hem/haar toch zekker ook eten nou ja na lezen van dat stukje denk ik niet

als die dan ziek wordt weet ik zekker dat ik er alles aan gedaan heb en niet maar loopt te denken van had ik maar geent

Ik denk dat je van alles de voordelen moet gebruiken? Kinderen laat je zéker enten maar niet ieder jaar tegen hetzelfde toch?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 10:03

miriamrocky schreef:
Rosita schreef:

waarom rijden we er op
doen we ze op stal

dus jij gaat straks ook twee keer per jaar met je kind naar de dokter voor een griepprik? volgens mij zou een dokter dat niet eens doen. waarom paarden dan wel?
en je eerste stukje snap ik niet wat je daar mee bedoeld:
waarom ik er op rij- voor ons plezier
ik zet ze niet voor de kar
ze gaan bij mij in de winter snachts op stal maar eigenlijk is dat niet nodig, en hebben ze genoeg aan een schuilplekje. Ik doe het meer vanwege de nattigheid aan de benen.
en waarom zetten we ze in een wei met omheining: vroeger leefden mensen in harmonie met dieren samen, maar sinds er gemotoriseerd verkeer rondrijdt is dat levensgevaarlijk en verder beschouwen we dieren nu als ons eigendom en willen die op het oog houden, vandaar een wei met omheining....
maar wat wou je daar nu mee zeggen dan?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:24

Ik ent omdat het moet (wedstrijden) maar anders zou ik het niet doen. Het is een enorme belasting voor een paardenlichaam en ik zie het nut er niet van in.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:46

tetanus, dat is pas een zware belasting voor een paardenlichaam..
Natuurlijk kunnen ook paarden een reactie krijgen na de enting, maar ernstiger dan een enkele bult heb ik nog nooit gezien eerlijk gezegd.

Ik vind een griepprik voor mensen en paarden eigenlijk ook niet te vergelijken; een gezond mens heeft over het algemeen geen nadelige gevolgen van het griepvirus.. een paard daarentegen heeft andere luchtwegen dan een mens en houdt veeel vaker iets over aan influenza!

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:57

Wow ik lees hier echt dingen waar ik van schrik! Echt dom vind ik het om je paard te laten inenten. Influeanza bij paarden is iets heel anders dan bij mensen.
En tetanus zou ik sowiezo doen dat is pas zielig als je paard dat krijgt!
Als je een paard kan houden kunnen die entingen er ook wel vanaf!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:05

Ik heb ook twee paardjes, staan aan huis, rijden geen wedstrijden, komen in principe niet in contact met andere paarden, maar worden wel elk jaar inge-ent. Ik vind het een prettig idee en zou mijzelf voor de kop slaan (zacht gezegd) als hen iets zou overkomen dat met inenten voorkomen had kunnen worden.
Ik rijdt trouwens alleen nog buitenritten en het zou best kunnen komen dat ze onderweg even snuffelen aan een paard langs de kant van de weg. Bovendien kunnen ze altijd een wond oplopen en in tetanus heb ik ook weinig trek.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:07

ik ent mijn paard ook elk jaar in.helemaal de tetanus vind ik belangrijk,als je paard een wond heefd en je hebt hem niet geent en hij word ziek,vergeef je jezelf nooit dat ie niet geent is.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:25

Ja inderdaad lorelei, het is een pijnlijke ziekte als ze dat krijgen. En ze kunnen het niet krijgen van andere paarden maar juist van dingen uit te grond e.d.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:45

Tetanus is voor paarden en mensen vrijwel altijd dodelijk. Paarden en mensen zijn de dieren die het meest gevoelig zijn voor tetanus.
De bacterie leeft als 'spore' in grond en paardenmest en kan zich alleen zonder zuurstof voortplanten. Diepe steekwonden (bv een prik met de riek in je eigen teen of een paard dat zich verwond aan een scherpe tak of doorn) zijn dus erg gevaarlijk als je niet (goed) bent ingeent. Schaafwonden, ook met straatvuil erin, kunnen weinig kwaad, omdat daar zuurstof bij komt. Paardenmensen zouden zelf ook iedere 10 jaar even een herhalingsprik moeten halen.
Voor paarden geldt dat tetanus vroeger aanbevolen werd om het 1x per 2 jaar te enten, de laatste tijd wordt inderdaad gesteld dat het vaccin langer werkt, tot 3-4 jaar lang.
Helaas is er geen los influenza vaccin op de markt in NL (wel geregistreerd, maar de fabrikant wil het niet leveren!), en ben je verplicht mét influenza ook tetanus te enten. Daar komt hopelijk verandering in wanneer de KNHS ook voor de nationale sport 2x per jaar enten gaat eisen. Nu geldt dat alleen voor de internationale FEI wedstrijden.

Er zijn influenza entstoffen die een jaar werken (twee merken, om precies te zijn, van Intervet en SP), en zijn er idd ook die slechts ongeveer 9 maanden werken. Het zeer veel gebruikte Duvaxyn werkt maar 9 maanden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:51

Stephanie100 schreef:
Wow ik lees hier echt dingen waar ik van schrik! Echt dom vind ik het om je paard niet te laten inenten. Influeanza bij paarden is iets heel anders dan bij mensen.
En tetanus zou ik sowiezo doen dat is pas zielig als je paard dat krijgt!
Als je een paard kan houden kunnen die entingen er ook wel vanaf!

idd!!! Helemaal mee eens!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:17

Tetanus is inderdaad een hele erge ziekte. Maar zo'n enting tegen tetanus werkt nog jaren door. Er is in Oostenrijk een heel onderzoek naar geweest. Na 7 jaar werden paarden nog niet ziek terwijl ze besmet werden met tetanus.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:18

Mijne 2x per jaar.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 21:12

en hoe zit dat met koeien? die worden verder ook niet ingeent

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:27

entingen zijn geen geldklopperij. tetanus erbij is standaard omdat die entstof goedkoper is dan alleen de entstof verdrr. verderals je 1 x een paard met tetanus hebt gekregen denk je toch zeker wel dat je ze voortaan laat enten. en liever die paar euro erbij en iderdaat een paard natuurlijk houden is op een mega grote grasvlakte geen contact met mensen en in een grote groep met hengsten en alles erbij.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:36

[quote="Ibbel"]
Tetanus is voor paarden en mensen vrijwel altijd dodelijk. Paarden en mensen zijn de dieren die het meest gevoelig zijn voor tetanus. [quote]

Niet helemaal waar hoor, van tetanus kan je tegenwoordig (en je paard ook) gewoon genezen! Heb toch wel eens een hele beroerde gezien die er helemaal bovenop gekomen is! Toch zou ik er wel voor zorgen dat je paard iig voor tetanus beschermt is!!