Hoefzweer breekt niet uit! Uitleg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Hoefzweer breekt niet uit! Uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:59

een nat hoefverband aanleggen eventueel wat duktape omheen dat het niet te smerig wordt en dat paar keer verversen wordt de hoef zacht

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:12

bij mijn pony zit het ijzer er weer onder met zooltje, kunnen ze dan ook in de hoefzak?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:13

in de periode dat een zweer niet uitbreekt is het been dan wel warm dik en lopen ze dan ook kreupel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:17

Mijn ervaring met ijzers na een zweer is helaas niet zo goed.... Na de zweer heb ik mijn haf op ijzers gezet omdat haar zolen erg gevoelig waren. Helaas konden door de ijzers de afvalstoffen niet meer weg, dit omdat het hoefmechanisme beperkt wordt. Er is ook een topic over het effect van ijzers op de paardenvoet, even zoekfunctie gebruiken.
Zeg niet dat het alleen door de ijzers komt, maar t is wel een van de boosdoeners, ze is nu namelijk hoefbevangen :S
Nou veel succes verder, hoop dat je hier iets mee kan.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:31

mijn ene paard is nogal gevoelig voor hoefzweren, maar kreupelt nooit voordat de zweer open is eigenlijk... ik ga er vanuit dat ze dus vrijwel meteen openbreken? Hij krijgt relatief veel beweging en heeft zowel zachte als harde ondergrond om over te lopen... De hoeven blijven trouwens meestal wel vanzelf nat genoeg. In de winter is dat niet moeilijk als ze 24/7 buiten staan en in de zomer hebben ze een weiland met sloten rond en een poel in het midden... daar gaat hij vaak instaan...

Dus een combi van de hoeven goed weken en veel (rustige) beweging lijkt mij effectief...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:02

dus regen en modder zoals vandaag is helemaal niet erg??
ik vertrouw op mijn smid, mijn pony kan niet zonder beslag helaas..vandaar er weer onder nu..
heb haar net 10 min in de soda gehad vanuit de paddock, ze heeft een zooltje dus heb het er ook nog ff goed tussen laten lopen. nu staat ze op stal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:06

ik zou het wel proberen erg schoon te houden als hij doorgebroken is,er moet geen blub of mest in komen hoor!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:07

ik denk dat je het beide niet echt tegen kan gaan
bij mijn pony kan het er niet direct in (zooltje) maar ik houd het goed schoon idd.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:00

Mijn e-pony liep vorige week ineens op drie benen,dit bleek een hoefzweer te zijn die zo diep zit dat het onder narcose verwijderd moest worden
Ze staat nu al dik een week in de kliniek en na drie dagen, nadat ze onder narcose behandeld is(ze hebben een gat gemaakt in de hoef naar boven toe en het uitgespoeld) werd de pijn toch weer erger,ze heeft nu zwaardere antibiotica en pijnstillers,want inderdaad het kan helse pijnen geven!
Het is nog steeds 'kritiek' maar wel stabiel
Als de ontsteking niet weggaat kan het alsnog heel slecht met haar aflopen!

Het lijkt mij verstandig het paard in een kliniek te laten behandelen!
De hoefzweer kan binnenin de hoef het één en ander aantasten,het is dus zeker niet zo dat een hoefzweer altijd uit zichzelf naar buiten komt

Hopelijk kan het paard snel geholpen worden,ik zou zeker niet langer wachten
edit]typ fout
Laatst bijgewerkt door taffy op 21-03-08 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:03

Ik zou met een hoefzweer die zich zo lang handhaaft ook naar een kliniek gaan.
En, let op: bij zweren en ontstekingen mag je echt nooit reiki geven, reiki is o.a. warmte en het verergert de ontsteking in plaats van dat het het doet verminderen. Ik ben erg verbaasd dat je master je dat niet heeft geleerd!!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:07

Diepe hoefzweren kunnen maanden "broeden". Paard op de wei zetten is het beste (door te stappen breekt het sneller uit)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:12

Dat is niet per definitie het beste!
Niet alle hoefzweren komen namelijk uit zichzelf naar buiten,hoe langer je wacht hoe groter de kans dat ze er een blijvend letsel aan over houden of zelfs einde verhaal.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:04

tja ik heb mn best tot nu toe gedaan..
lopen ze dan ook altijd kreupel? die van mij loopt nu naar mijn idee gewoon goed... alleen ik voel nog warmte waar ik niet blij mee ben.. de smid zegt dat ik het even de tijd moet geven.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:47

Mijn paard is behandeld in een kliniek, echter hebben ze daar de hoefzweer niet eens gevonden terwijl de smid hem een week later wel vond. Er komt nu al een tijdje niets meer uit, dus de kans is groot dat de zweer weg is, aangezien mijn paard inderdaad om de haverklap toch weer kreupelde, is het altijd in overleg gegaan met zowel een dierenarts van een kliniek als een hoefsmid.
Inmiddels zelfs een andere kliniek als bovenstaand. Buiten lopen was goed maar dan moet ik wel voor hij binnenkomt de hoef goed schoonmaken en sochtends voor hij buiten gaat moet de hoef goed schoon gemaakt worden.
ER zijn allerlei testen gedaan en foto's en scans gemaakt er blijkt niets anders uit.
Ik heb mijn paard niet zelf met reiki behandeld mijn trainster heeft dat gedaan, Echter is ze niet bij zijn been in de buurt gekomen bij zijn rug en nek wel.
Dus mogelijk wist ze dat zelf wel dat ze daar niet met reiki mag behandelen ik heb het niet gevraagd en me er niet mee bemoeid.
mijn paard is door die behandelingen duidelijk beter in zijn vel komen te zitten

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:39

mijn pony haar hoef voelde vandaag goed,
heb der even aan de longe gehad om te kijken hoe ze liep,
toen ontplofte ze.. na een week stilstaan. heb der toen toch maar uit laten razen (plat door bocht enz..) maar dit leek me toch even het beste. ze was zo druk. ze liep wel goed. zou dit kwaad hebben gekund?