Zonnenbloemolie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Zonnenbloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:45

Ik zie alleen links over vetten algemeen, en voor menselijke consumptie, lijkt me dat een paard een iets andere spijsvertering heeft? Je hebt me nog niet overtuigd iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:55

Miirthe schreef:
Billy schreef:
Das het verkooppraatje, maar wat merk jij aan je paard? Persen ze vit E olie uit vit E pitjes of zo? Haha! Haha!

Goed, ik kan natuurlijk niet de de bloedvaten, het hart etc. bekijken hoe het daarmee ervoor staat en dat van die pitjes, echt keine ahnung. Haha! !

Echter, de olie uit de supermarkt is door raffinage grotendeels ontdaan van Vitamine E .
Als je de olie als 'brandstof' gebruikt, dan maakt de soort olie niet uit. Maar ik gebruik de olie als supplement, voor het verbeteren van de vacht, de afweer etc. De onderlinge verhoudingen (olie, linol en linoleenzuur) moeten daarbij juist zijn, zoals het geval bij Omega Olie is
.
En effect? Ze glansde ontzettend en zat goed in der vel, deed ik als extraatje rond najaar/begin winter, dan heeft ze meestal een 'winterdip' .

Dit is ook geen kletspraat.
Ik lees veel over voeding, heel veel. Omdat hij mij ontzettend boeit. Heb ik van een betrouwbare bron, namelijk een voedingsdeskundige voor paarden (Marc van den Top, je zal wellicht z'n naam kennen.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:04

Ik zie hier een beetje een tegenstelling. Vitamine E wordt over het algemeen gevoerd voor de spieren, om te voorkomen dat die verzuren. Dan zou de supermarktolie dus een negatief effect hebben op de prestaties, en geef je juist dure olies als brandstof en de goedkopere evt. alleen voor vacht, de laxerende werking etc...

Ik geef soms goedkope olie, voor paarden die wat moeilijk dikker raken, en voor een glanzende vacht. Daar werkt het prima voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:03

Ja, maar is Vitamine E in die zin dan ook brandstof?
Dat heeft toch te maken met de energie die ze uit de olie kunnen 'halen' ?
Vitamine E heeft toch alleen de genoemde eigenschap, om verzuren te voorkomen (afvoer afvalstoffen), dat is wat anders dan brandstof? Toch Nagelbijten / Gniffelen ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:22

Ik zag jou hierboven schrijven dat het probleem met goedkope olie is dat het grotendeels ontdaan is van vit E. Ik heb zelf geen klap verstand van olies dus ik geloof je graag maar tel even 1 + 1 op uit het tekstje.

Dus dan zou ik graag (uit interesse, niet uit kritiek) weten wat er WEL in duurdere olies zit en NIET in de supermarktolies, waardoor de duurdere olies zouden werken voor vacht, darmtransit (lekkere reclameterm he) en weerstandverhoging. Vitamine E is het dan dus niet, dat is om verzuring van de spieren te voorkomen. Nou ja, ik stap goed los, ik stretch, ik train verantwoord en ik heb een solarium tot mijn beschikking dus olie hoeft dat voor mij ook niet per se te doen Lachen

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 07:53

Lijnzaad werkt ook goed.
En een vitamine e poeder.
Dat vind ik persoonlijk beter al zonnebloem olie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:01

Urielle schreef:
Ik zag jou hierboven schrijven dat het probleem met goedkope olie is dat het grotendeels ontdaan is van vit E. Ik heb zelf geen klap verstand van olies dus ik geloof je graag maar tel even 1 + 1 op uit het tekstje.

Dus dan zou ik graag (uit interesse, niet uit kritiek) weten wat er WEL in duurdere olies zit en NIET in de supermarktolies, waardoor de duurdere olies zouden werken voor vacht, darmtransit (lekkere reclameterm he) en weerstandverhoging. Vitamine E is het dan dus niet, dat is om verzuring van de spieren te voorkomen. Nou ja, ik stap goed los, ik stretch, ik train verantwoord en ik heb een solarium tot mijn beschikking dus olie hoeft dat voor mij ook niet per se te doen Lachen

Vitamine E is nodig om de olie te verteren. Als er dus geen vit E meer in de olie zit moet die ergens anders vandaan komen.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:42

dus een vitamine e poeder is niet zo gek

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:50

Haffie2006 schreef:
dus een vitamine e poeder is niet zo gek

Nee, alleen wel even goed kijken hoeveel je nodig hebt, want de marge tussen te weinig en teveel is vrij klein.

Vit. E zit trouwens ook in gras en hooi (al verminderd het daar wel in, na een jaar ong. is het weg)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:10

Ik heb nog eens even verder gevraagd over die vitamine E. (Ik vind dit echt interessant ja Haha! )

Nou wordt er dus gesteld dat het voordeel van vitamine E in de duurdere olies gewoon inhoudt dat de onverzadigde vetten niet omgezet worden in verzadigde vetten (de Omegawerking zoals hierboven ook al eens wordt gezegd, maar wist nog niet precies wat dat was) omdat vitamine E de oxidatie overneemt.
Alleen stond er ook dat vitamine E zelf ook oxideert onder invloed van zuurstof en licht, waardoor het dus 98% van zijn beschermende werking verliest.
M.a.w.: wanneer dus de fles geopend wordt, en zeker wanneer de fles niet op een donkere plek blijft (en waarschijnlijk zelfs al tijdens de productie) zou de beschermende werking van vitamine E vernietigd worden en is dus heel het voordeel van de vitamine E weg.
Hoe staan degenen die er meer verstand van hebben dan ik daar tegenover?

Over de vertering van de olie kon ik trouwens niks vinden, wat voor verhaal zit daar achter?

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:18

**volgt dit even, heb nu niks nuttigs te zeggen**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:46

Urielle schreef:
Ik heb nog eens even verder gevraagd over die vitamine E. (Ik vind dit echt interessant ja Haha! )

Nou wordt er dus gesteld dat het voordeel van vitamine E in de duurdere olies gewoon inhoudt dat de onverzadigde vetten niet omgezet worden in verzadigde vetten (de Omegawerking zoals hierboven ook al eens wordt gezegd, maar wist nog niet precies wat dat was) omdat vitamine E de oxidatie overneemt.
Alleen stond er ook dat vitamine E zelf ook oxideert onder invloed van zuurstof en licht, waardoor het dus 98% van zijn beschermende werking verliest.
M.a.w.: wanneer dus de fles geopend wordt, en zeker wanneer de fles niet op een donkere plek blijft (en waarschijnlijk zelfs al tijdens de productie) zou de beschermende werking van vitamine E vernietigd worden en is dus heel het voordeel van de vitamine E weg.
Hoe staan degenen die er meer verstand van hebben dan ik daar tegenover?

Over de vertering van de olie kon ik trouwens niks vinden, wat voor verhaal zit daar achter?

Hmm. Het wordt nog interessant hé Knipoog
Op m'n fles Trias Omega (Groene Os), stond ook gegeven dat na het openen de fles voor de helft, om het maar zo te noemen, houdbaar is. Maarja, dat is bij de meeste producten toch wel. Dat van die donkere plaats zegt mij niets; Ik heb het koel (wat op de fles stond), maar wel donker dus, in mijn kast staan. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:50

Urielle schreef:

Dit zei ik eerder:
Als je de olie als 'brandstof' gebruikt, dan maakt de soort olie niet uit. Maar ik gebruik de olie als supplement, voor het verbeteren van de vacht, de afweer etc. De onderlinge verhoudingen (olie, linol en linoleenzuur) moeten daarbij juist zijn, zoals het geval bij Omega Olie is

En in die zin lijkt me dat ten voordeel van de goedkopere olie.
Maarja, als dat Vitamine E verhaaltje zo blijkt te kloppen, dan zou de olie dus ook niet goed worden opgenomen, Tamary?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:52

Zonder moeilijk te doen kan ik als ervaringsdeskundige gerust zeggen dat Omega olie absoluut aan te raden is. Gaf zelf onze paarden altijd zonnebloem olie, beviel me prima, ook al kreeg ik vaak genoeg te horen dat het in wezen geen toegevoegde waarde heeft. 2 Jaar geleden hebben wij hier een doodziek paard gehad die werkelijk alle steun nodig had die je haar maar kon geven. Wij zijn haar toen oa. Omega olie gaan geven en onder de noemer 'gelijke moniken, gelijke kappen' de rest ook maar.
Na enige tijd konden we absoluut een verandering/verbetering bij onze paarden zien. Hun vacht/uitstraling is merkbaar verbeterd. Bv.: 1 van onze paarden heeft altijd last gehad van een hardnekkige huid irritatie over zijn hele lijf: op dit moment heeft hij nog maar last van 1 plekje op zijn hoofd. En wat te denken van onze oudste: 26 jaar en hij glimt en straalt .. letterlijk en figuurlijk. Of anders ons opvangpaard: zelfs de DA herkende haar niet meer, dacht dat we een ander paard hadden!
Kotom, wij zijn overtuigd van de goede werking van omega olie. Het zou van ons alleen wel wat goedkoper mogen zijn ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:09

Jep, ik was destijds ook zeer tevreden met m'n pot Trias Omega.
Alleen de prijs; 500 ml > 21.95 Nagelbijten / Gniffelen

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:38

Paardendrogist: 5000 ml. 33.50, bij een minimale gift van 30 ml. doe je daar dus zo'n 5 maanden mee en kost het je zo'n 0.19 per dag. Wij doen +/- 1 maand met 5 liter.
Overigens verkoopt de Paardendrogist het ook per 2 liter en hebben ze beiden hoeveelheden ook geregeld in de aanbieding, wat voor de 5 liter zomaar 10 euro kan schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:40

Hé, das waar.
Maarja, we gaan een beetje offtopic. Haha!

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 09:54

Met al die moeilijke woorden wat niks voor mij is snap ik het verhaaltje nog niet helemaal.

Ik voer mijn paardje gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt voor 40 cent.
Is dat nou wél of niet goed?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:02

Ik geloof niet dat er iemand al helemaal uit is of er nu uiteindelijk veel verschil in zit LadOyyPaard (oef, wat een moeilijke nickname!) Haha!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:12

Mmm, zal proberen het duidelijker te zeggen. Zonnebloem olie is niet slecht maar Omega olie is, volgens mijn ervaring, merkbaar beter. Ik gaf altijd zonnebloemolie maar sinds ik Omega olie geef stralen mijn paarden meer dan ooit, van binnen en van buiten. Dus ja, ik vind er overduidelijk verschil in zitten.
Zonnebloem olie gebruik ik nu alleen nog voor de hoeven ...

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:30

Weet niet of er ook commerciele weblinks gegeven mogen worden maar op http://www.witsenburg.net is ook veel te vinden over Omega oliën. Ook supplementen voor dieren en daar staan veelgestelde vragen, dit merk verkopen ze ook bij de Paardendrogist.
Er stond vroeger een te downloaden boekje met uitleg over de voordelen van de gezonde vetten maar dat is van de site afgehaald.

En ja, het klopt dat de oliën donker, koel (liefst in koelkast) en zo zuurstofarm bewaard moeten worden. Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn namelijk gevoelig voor licht, warmte en zuurstof anders oxideren ze. Vitamine E wordt dus ook toegevoegd om oxidatie tegentegaan, als soort van conserveermiddel zeg maar.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:04

Waar het met zonnebloemolie vooral aan schort is de verkeerde verhouding in omega-vetzuren. Dat, en het geraffineerde productieproces maken van zonnebloemolie een slechte olie.

Voor het gemak even gecopieerd van de paardendrogist:

Essentiële vetzuren
Het belang van de toevoeging van essentiële vetzuren aan het rantsoen van dieren is lange tijd onderschat. Essentiële vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die van levensbelang zijn voor het goed functioneren van het lichaam en die het lichaam niet zelf aan kan maken. Deze vetten moet het dier dus via de voeding binnenkrijgen.

Het belang van essentiële vetzuren
Essentiële vetzuren beschermen gezonde weefsels, cellen en organen, zorgen voor een goede darmpassage en zijn nodig voor de aanmaak van rode bloedkleurstof, de opname van eiwitten en de aanmaak van gezond sperma. Essentiële vetzuren ondersteunen bovendien de afweer tegen infecties, een goede spierontwikkeling en zijn erg belangrijk voor soepele gewrichten, de huid, de vacht en de hoeven Essentiële vetzuren helpen het lichaam bij de opname van zuurstof en dragen daardoor bij aan een goede conditie en een snel herstel na inspanning. Ook lijkt er een verband te bestaan tussen een tekort aan essentiële vetzuren en het ontstaan van gedrags- en concentratieproblemen. Er zijn verschillende soorten vetzuren: Omega 3 vetzuren, Omega 6 vetzuren en Omega 9 vetzuren.

Omega-3, Omega-6 en Omega-9
Er zijn twee soorten essentiële vetzuren: Omega-3 (zoals alfa-linoleenzuur) en Omega-6 (zoals linolzuur). Voor een goede werking is het van belang dat deze twee vetzuren in het lichaam in balans zijn. Het lichaam zet deze vetzuren om in EPA, DHA, GLA en AA. Een tekort aan Omega-3 kan zich uiten in nerveus gedrag, een gebrekkige concentratie, een groeiachterstand, het vasthouden van vocht en een droge vacht. Omega-3 vetzuren hebben een krachtige werking als anti-oxidant. Een tekort aan Omega 6 kan zich uiten in eczeemachtige aandoeningen, een dunne vacht, vatbaarheid voor ontstekingen, het slecht genezen van wonden, verminderde vruchtbaarheid, gewrichtsaandoeningen en een droge vacht. Een ander belangrijk (enkelvoudig) onverzadigd vetzuur is Omega 9, een onmisbaar vetzuur voor de huidcellen.

Dagelijks een scheutje olie
Dagelijks een scheutje olie maakt het voer smakelijk en gezond. Een goede olie draagt bij aan een glanzende vacht, een goede spijsvertering, een betere conditie, soepele spieren en gewrichten en een meer evenwichtig gedrag. De werking van de olie is het beste als de verhouding tussen de hoeveelheid Omega-3, 6 en 9 vetzuren gelijk is aan 2:1:1. Individuele natuurlijke oliën voldoen hier niet aan. Behalve een tekort in het rantsoen, kan ook een overschot van één van de Omega-vetzuren leiden tot een tekort aan een ander Omega-vetzuur. Zo is bijvoorbeeld Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. Het lichaam heeft dan een tekort aan Omega 3, hetgeen zich kan uiten in de hierboven beschreven symptomen. De beste olie voor toevoeging aan het voer is dan ook een mengsel van natuurlijke oliën dat zodanig is samengesteld dat de onderlinge verhouding goed is. Alle oliën in ons assortiment zijn koudgeperst en ongeraffineerd.

Verschil in kwaliteit
Plantaardige vetten zijn van nature rijk aan essentiële vetzuren. Door moderne technologische behandelingen gaan echter veel waardevolle eigenschappen van de olie verloren. Veel producenten halen juist die ingrediënten uit de oliën die gezond zijn, zoals vitamine E, ligninen, carotenoïden en bepaalde soorten was. In de ongeraffineerde oliën van noten en zaden zitten van nature honderden verschillende stoffen, waarvan de meeste gezondheidsbevorderende eigenschappen bezitten. De meeste oliën in de supermarkt zijn geraffineerd, dat wil zeggen dat veel van deze stoffen eruit zijn gehaald. Alle plantaardige oliën in ons assortiment zijn ongeraffineerd en van een eerste koude persing.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:07

"Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. "

KAN staat er, dus zonnebloemolie is niet per definitie een slechte olie.

Voorbeeld: met eenzijdig voeren van alleen granen, heb je kans op een verstoorde Calcium/Fosfor-verhouding. Dit maakt granen per definitie niet slecht.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:22

avanoort schreef:
"Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. "

KAN staat er, dus zonnebloemolie is niet per definitie een slechte olie.

Voorbeeld: met eenzijdig voeren van alleen granen, heb je kans op een verstoorde Calcium/Fosfor-verhouding. Dit maakt granen per definitie niet slecht.

Klopt. Maar je wilt juist de omega vetzuren in balans houden en door alleen zonnebloemolie te voeren krijgt je paard dus (te)veel omega-6 binnen. Omega-6 zit al in veel voeding dus krijgt je een nog grotere hoeveelheid omega-6. Je wilt juist dat je paard ook omega-3 binnen krijgt. Dit zit o.a. in lijnzaadolie. Maar het nadeel van alleen lijnzaadolie geven is dat dit op de langere termijn weer tot een tekort aan omega-6 kan leiden.

Denk je natuurlijk simpel, dan mix ik het zelf wel even. Helaas valt in je eigen keuken niet te bepalen of je een juiste verhouding maakt als je zelf een mengsel zou willen samenstellen. Als dat zou kunnen... Haha! .

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:28

Klopt. Maar ik denk dat het voeren van zonnebloemolie geen kwaad kan, mits je oplettend bent op de kenmerken van tekorten:
Een tekort aan Omega-3 kan zich uiten in nerveus gedrag, een gebrekkige concentratie, een groeiachterstand, het vasthouden van vocht en een droge vacht. Omega-3 vetzuren hebben een krachtige werking als anti-oxidant. Een tekort aan Omega 6 kan zich uiten in eczeemachtige aandoeningen, een dunne vacht, vatbaarheid voor ontstekingen, het slecht genezen van wonden, verminderde vruchtbaarheid, gewrichtsaandoeningen en een droge vacht.

Ik maak meestal een fles op en geef dan een tijdje weer iets anders, bijvoorbeeld, lijnzaadolie of een enkele keer de prijzige omega olie van de PD.
Maar bij een nieuwe fles, begin ik altijd met weinig en bouw dit langzaam weer op.