Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Miirthe schreef:Billy schreef:Das het verkooppraatje, maar wat merk jij aan je paard? Persen ze vit E olie uit vit E pitjes of zo?![]()
Goed, ik kan natuurlijk niet de de bloedvaten, het hart etc. bekijken hoe het daarmee ervoor staat en dat van die pitjes, echt keine ahnung.!
Echter, de olie uit de supermarkt is door raffinage grotendeels ontdaan van Vitamine E .
Als je de olie als 'brandstof' gebruikt, dan maakt de soort olie niet uit. Maar ik gebruik de olie als supplement, voor het verbeteren van de vacht, de afweer etc. De onderlinge verhoudingen (olie, linol en linoleenzuur) moeten daarbij juist zijn, zoals het geval bij Omega Olie is.
En effect? Ze glansde ontzettend en zat goed in der vel, deed ik als extraatje rond najaar/begin winter, dan heeft ze meestal een 'winterdip' .
?

Urielle schreef:Ik zag jou hierboven schrijven dat het probleem met goedkope olie is dat het grotendeels ontdaan is van vit E. Ik heb zelf geen klap verstand van olies dus ik geloof je graag maar tel even 1 + 1 op uit het tekstje.
Dus dan zou ik graag (uit interesse, niet uit kritiek) weten wat er WEL in duurdere olies zit en NIET in de supermarktolies, waardoor de duurdere olies zouden werken voor vacht, darmtransit (lekkere reclameterm he) en weerstandverhoging. Vitamine E is het dan dus niet, dat is om verzuring van de spieren te voorkomen. Nou ja, ik stap goed los, ik stretch, ik train verantwoord en ik heb een solarium tot mijn beschikking dus olie hoeft dat voor mij ook niet per se te doen

Haffie2006 schreef:dus een vitamine e poeder is niet zo gek
)
Urielle schreef:Ik heb nog eens even verder gevraagd over die vitamine E. (Ik vind dit echt interessant ja)
Nou wordt er dus gesteld dat het voordeel van vitamine E in de duurdere olies gewoon inhoudt dat de onverzadigde vetten niet omgezet worden in verzadigde vetten (de Omegawerking zoals hierboven ook al eens wordt gezegd, maar wist nog niet precies wat dat was) omdat vitamine E de oxidatie overneemt.
Alleen stond er ook dat vitamine E zelf ook oxideert onder invloed van zuurstof en licht, waardoor het dus 98% van zijn beschermende werking verliest.
M.a.w.: wanneer dus de fles geopend wordt, en zeker wanneer de fles niet op een donkere plek blijft (en waarschijnlijk zelfs al tijdens de productie) zou de beschermende werking van vitamine E vernietigd worden en is dus heel het voordeel van de vitamine E weg.
Hoe staan degenen die er meer verstand van hebben dan ik daar tegenover?
Over de vertering van de olie kon ik trouwens niks vinden, wat voor verhaal zit daar achter?
Urielle schreef:Ik zag jou hierboven schrijven dat het probleem met goedkope olie is dat het grotendeels ontdaan is van vit E. Ik heb zelf geen klap verstand van olies dus ik geloof je graag maar tel even 1 + 1 op uit het tekstje.
Dus dan zou ik graag (uit interesse, niet uit kritiek) weten wat er WEL in duurdere olies zit en NIET in de supermarktolies, waardoor de duurdere olies zouden werken voor vacht, darmtransit (lekkere reclameterm he) en weerstandverhoging. Vitamine E is het dan dus niet, dat is om verzuring van de spieren te voorkomen. Nou ja, ik stap goed los, ik stretch, ik train verantwoord en ik heb een solarium tot mijn beschikking dus olie hoeft dat voor mij ook niet per se te doen
avanoort schreef:"Zonnebloemolie heel rijk aan Omega-6, maar bevat het nauwelijks Omega-3 waardoor de vetzuur-verhouding in het lichaam verstoord kan worden. "
KAN staat er, dus zonnebloemolie is niet per definitie een slechte olie.
Voorbeeld: met eenzijdig voeren van alleen granen, heb je kans op een verstoorde Calcium/Fosfor-verhouding. Dit maakt granen per definitie niet slecht.
.