dieren arts kosten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Re: dieren arts kosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:28

@henkv: Ik heb het woord leuk niet gebruikt, en sta zeker niet te juichen.
Tuurlijk heb je helemaal gelijk, de prijzen zijn belachelijk laag, maar wat kan mij dat als eigenaar nou schelen? Als mijn DA plots besluit dat hij betaald wil worden zoals andere academici, ja sorry Doei!
Dan neem ik z'n buurman wel die het wel voor een goedkoper tarief doet? Wat is daar nou krom aan? Is toch gewoon vraag en aanbod?
Als de marktprijzen allemaal vrij laag liggen, dan ga ik heus niet de gek zijn die het dubbele gaat betalen. Als er dan een vraag als deze voorbijkomt, waarbij iemand vraagt wat normaal is. Dan kan je daar toch alleen maar eerlijk op zeggen dat dit duur is, aangezien de marktprijzen echt wel veel lager liggen.
Dit is een structureel probleem, als de prijzen belachelijk worden. Dat ze er dan iets aan doen en alle prijzen optrekken. En dan betaal je wel meer maar dan ben je tenminste niet meer die ene 'zot' die geld teveel heeft. En hoe correct een prijsstijging ook mag wezen, als eigenaar die het geld moet ophoesten, ga je mij niet horen juichen. Misschien zijn we verwend, maar als je weet dat je vroeger minder betaalde, dan is meer betalen toch nooit leuk? Knipoog

En ik zie niet in waarom mijn mening hierover, mij of mijn paard een minder goede klant zou maken? Verward Integendeel zelfs, t'beest hangt met haken en ogen aan elkaar. Werk gegarandeerd! Haha! En ik ben bereid er belachelijk veel geld aan uit te geven, maar dan wel tegen de marktprijs.

Dat jij niet uit je huis komt voor 30 euro, dat is jou keuze.
En eerlijk gezegd zou ik dat ook niet doen, maar ik heb dan ook helemaal niet de ambitie om deel uit te gaan maken van het legertje praktiserende DA's. Lachen
Misschien doe ik wel helemaal niets met deze studie, dat zal de toekomst uitwijzen.
Maar als ik nu van gedachten zou veranderen en toch de job wil uitoefenen, tja dan moet ik achteraf niet gaan klagen. Alle studenten DGK zijn tot in den treure gewaarschuwd over de economische situatie van het beroep en toch zijn er nog zoveel (mijzelf inbegrepen Knipoog ) die eraan beginnen.

Marnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:38

Er zijn ook VA die het zwart doen, meteen betalen dus op de plek waar wordt behandeld. Dat scheelt zeker een heleboel. Maar of het ook de juiste manier is?!
Als je het goed bekijkt zijn 30 euro voorrijdkosten niet duur hoor! Als ik met m'n kat naar de DA ga dan zijn alleen de consultkosten voor zo'n klein dier al 29 euro!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:39

Het meest belachelijke vind ik de BTW - hoog tarief!

Wanneer ze de kosten van de D.A verlagen kun je wat dierenleed voorkomen.....
Mensen wachten nu langer in de hoop dat het vanzelf over gaat.

Bij mijn hond moesten er wat tanden uit. Normaal maken ze daar een foto van om te kijken naar de wortel etc. Nu "vielen" ze er gewoon uit..... (dus de foto is niet gemaakt en ook niet berekend)
Ik was 500,-- kwijt!
(Die hond is een oudje én zwerver geweest vandaar z'n slechte gebit)
Ik vond dat wel erg veel geld voor losse tanden..... Bloos!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:27

Heb je wel eens een ziekenhuisrekening gezien als je zelf je arm gebroken hebt oid? Dan sla je ook steil achterover, wat dat voor bedragen zijn. Alleen maakt het daar niet uit, iedereen is (verplicht) tegen ziektekosten verzekerd en daar wordt het dus allemaal wel betaald. Maar diergeneeskunde is eigenlijk net zo duur. We gebruiken voor een groot deel dezelfde materialen (denk aan hechtdraad, narcose middelen, injectiespuiten, röntgenapparatuur, etc) Maar dat moet voor minder dan de kostprijs geleverd worden, omdat veel mensen dat wel zelf moeten betalen.
Sorrie, maar dat kan gewoon niet.
Henkv: heb jij ht stuk in het laatste TvD gelezen over praktijkmanagement? Ik heb van de man een dagje onderwijs gehad in mei, zeer interessant!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:17

Ik vind het eigenlijk altijd wel meevallen. Inderdaad is de loodgieter veel duurder, die rekent 75 euro aan voorrij kosten en in het weekend of 's avonds nog veel meer.
Goed en goedkoop kan bijna niet. Ik zou als ik 's nachts uit m'n bed wordt gebeld, of 'a avonds van m'n avondeten wordt afgehouden ook echt niet voor 30 euro een uur willen werken (want ze moeten ook nog aan en af rijden, dat kost ook tijd, dus geld).
Maar goed, het is inderdaad maar hoe je het bekijkt...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:21

Ik had een paar maanden geleden een VA (zondag) bij mijn paard, maar die man kon niets vinden.. paard was zo kreupel aan t achterbeen en t was onwijs dik.
Hij heeft er een pijnstiller ingegooid en kwam de dag erna weer langs. Bleek het een hoefzweer... geintje kostte me 225,= KASSA!!!

De hoefsmid had dit voor een tientje voor me opgelost Zij zijn groot en ik is klein!
Laatst bijgewerkt door TheSam op 24-08-06 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:22

superwoman schreef:
Het meest belachelijke vind ik de BTW - hoog tarief!

Wanneer ze de kosten van de D.A verlagen kun je wat dierenleed voorkomen.....
Mensen wachten nu langer in de hoop dat het vanzelf over gaat.

Bij mijn hond moesten er wat tanden uit. Normaal maken ze daar een foto van om te kijken naar de wortel etc. Nu "vielen" ze er gewoon uit..... (dus de foto is niet gemaakt en ook niet berekend)
Ik was 500,-- kwijt!
(Die hond is een oudje én zwerver geweest vandaar z'n slechte gebit)
Ik vond dat wel erg veel geld voor losse tanden..... Bloos!

Medicijnen waren op mijn factuur 6%

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:32

Maar het bezoek is gewoon 19 % !!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:50

Siddieqje schreef:
Overlaatst moest de DA komen.

Heeft onderzocht en spuit gegeven (duurde ook maar 10 min.) en ik heb 5 spuiten + flesje peniciline gekregen voor 45 €

Jou dierenarts is duuuur.

Wow, jouw dierenarts is goedkoop!!!!!

Ik heb laatst een arts laten komen, kreeg antibiotica en pijnstillers voor het dier voor een dag of 5 en was gewoon 230 euro kwijt.
Ben gelukkig verzekerd en krijg het wel allemaal terug.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:31

ach wat zeuren jullie nou, die bedragen stellen niks voor, ik heb dalijk een operatie wat ik betalen moet á 1500 euri's, en dan nog eens de foto's die al gemaakt zijn zal ook wel 250 euro ofzo zijn........

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:56

Oei dan is de mijne wel goedkoop, consultkosten zijn, dacht ik, €26 en dan komen natuurlijk de evt. behandelingskosten bij, maar dat is altijd wel te doen, laatst was de DA bij ons op stal om er eentje s'nachts was gaan flippen en door 5 weides was gevlogen en heel de bubs heeft meegenomen, resultaat: 1 paard in de sloot, 1 met een 1 flinke wond en 2 met dikke benen waaronder die van mij, hij heeft gekeken naar m'n pony, er hoefde niks te gebeuren en een rekening is er ook niet gekomen. Zo ook 'n keer toen de tanden van pony gecontroleerd weren, niks aan de hand, geen rekening. Maar dan komt wel voor meer paarden, als ie alleen voor mij zou komen zit er natuurlijk wel een rekening aan vast.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:15

Ik ben uiterst tevreden met de dierenkliniek waar ik bij aangesloten ben!
Al schrik ik af en toe wel van de rekening!!

Maar ik heb dieren en neem daar de verantwoordelijkheid voor..
Dierenarts rekening om even een wond te hechten: Totaal : 173,12!!

haha maar goed...ze zijn het me meer dan waard! Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:18

Ik ben gemiddeld €40 - 45 euro kwijt aan een visite van de dierenarts, in het weekend + avond kost alleen al de visite €80 Clown

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:23

_Nicky schreef:
Ik ben gemiddeld €40 - 45 euro kwijt aan een visite van de dierenarts, in het weekend + avond kost alleen al de visite €80 Clown

Bij mij zal dat inderdaad ook zoiets zijn!

Wat ook zo bij ons is...als je voor 09:00 een afspraak maakt dan kost het minder ..bel je erna dan betaal je meer voor een bezoek Sigaar

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:31

kvika schreef:
oke, wat jullie zeggen is ook weer zo.
maar mijn vriend is melkveehouder en als daar een dieren arts een spuitje voor iets komt geven is hij veel minder kwijt.
ik heb wel eens het idee dat overal waar paard in voorkomt er gelijk dikke euro's bovenop komen.

Bij veel dierenartspraktijken is dat inderdaad zo. En weet je hoe dat komt? Omdat paardeneigenaren zeikerds zijn! Sorrie als ik hier nu mensen tegen de schenen schop. Maar paardeneigenaren presteren het om 's avonds om 11 uur te bellen of hun paard nog ingeënt kan worden.
Of komen 's avonds na het eten bij hun paard, zien dat hij licht kreupelt en bellen acuut de dierenarts. Terwijl ze ook makkelijk hadden kunnen wachten tot de volgende morgen om gewoon voor dat de visites verdeeld worden een afspraak te maken.
Daarom rekenen veel dierenartsen als je als paardeneigenaar na 9 uur belt in een keer het dubbele of soms nog meer. En dat doen ze bij veehouders niet zo snel, omdat die meestal alleen voor echte spoed meteen bellen en voor heel veel andere dingen bellen zij wel gewoon netjes voor 9 uur.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:07

Dat klopt wel een beetje (veel).
Bovendien, als een veearts een koe behandelt, zijn best doet maar de koe toch dood gaat, zegt de boer 'Tjah, hij heeft z'n best gedaan, en het blijft een goede veearts'.

Maar als er bij iemand die één paard heeft iets mis gaat, zetten we het meteen op Bokt en roepen we tegen iedereen die het wil horen hoe slecht de veearts het wel niet heeft gedaan. En vergeten we dat ie daarvoor, en bij een boel anderen, wel ingewikkelde dingen goed oploste. Vervolgens weigert men de rekening te betalen en het liefst roepen we de rechtsbijstand ook nog erbij (is toch gratis als je ervoor verzekerd bent....).

Een veearts bij de meeste eigenaren met één paardje is zo goed als de laatste behandeling die hij uitvoerde.

Trouwens, bij de fysio rekenen ze ook nog voor het invullen van de verzekeringspapieren (bij mensen dan) en dat doet mijn veearts weer niet (en ik neem 'm één keer een vergissing per 5 jaar ook niet kwalijk, een paard is nu eenmaal geen wasmachine waar je het kapotte onderdeel vervangt en alles werkt weer).

Paardeneigenaren zijn inderdaad zeikerds.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:34

Pffff... ik vind dat je nu wel erg generaliseert, Knavia.

Marije, volgens mij is een bezoekje aan de huisarts nog altijd goedkoper dan een visite van de DA. Tenminste bij mij wel.
Zeker in klinieken vind ik dat er behoorlijk geld gerekend wordt. Ik heb het idee dat het vooral met de medicijnen en rontgenfoto's verdiend wordt, niet zo zeer met visites.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:39

Hmmz dan heb ik toch een goedkope DA. Hij is maandag hier geweest om arab en shet in te enten (influenza + rhino). Hij heeft bij beide paarden de ademhaling en hartslag gecontroleerd + heeft benen en rug arab nagekeken + heeft bij shet zomereczeem vastgesteld + heeft een gloednieuw ontwormschema samengesteld met de nodige uitleg.
En ik was slechts 50 euro kwijt.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:00

Mijn VA vraagt 45,--. voor visite paard en voor onderzoeken is verschillend, heb toevallig twee facturen hier liggen een voor kreupelheidsonderzoek 29,75. en voor oogheelkunde onderzoek 12,30.
Ik denk dat je moet kijken ofdat je tevreden bent met je VA, en niet zozeer naar de prijs! (doe ik ook niet bij mezelf, dus ook niet bij mijn paard)

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:06

mijn haflinger heeft zomer-exzeem dus daartegen een enting gekregen (werkt redelijk) hij is nog een x terug moeten komen voor de herhalingsspuit en het totaal was €75,- vondt ik niet heel duur. over een uurtje komt de dierenarts mijn pony (shetlander) en mijn haflinger inetenten (tetanus, influenza) de shetlander moet dan nog een x herhalings enting krijgen. dus ik zal eens navragen hoe duur het is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:05

sundance11 schreef:
ach wat zeuren jullie nou, die bedragen stellen niks voor, ik heb dalijk een operatie wat ik betalen moet á 1500 euri's, en dan nog eens de foto's die al gemaakt zijn zal ook wel 250 euro ofzo zijn........

Nou ja!
Voor een operatie van je paard, vind ik het logisch dat de bedragen zo hoog zijn.

Dat is natuurlijk heel anders dan 5 min kijken, een pijnstillertje en dan weer naar de volgende, om daarvoor meer dan 200 te rekenen.....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:14

superwoman schreef:
Maar het bezoek is gewoon 19 % !!!

Dat is logisch.. vind ik niets geks aan

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:16

Het kan idd echt belachelijk duur zijn.

Maar ik ben het wel eens met wat hier gezegd wordt van dat je gek bent als je een duurdere dierenarts laat komen terwijl er ook geen goedkopere is.
Het is algemeen bekend dat er te weinig werk is en teveel dierenartsen. Dat weet je toch ook als je aan die studie begint dat je niet veel geld ineens gaat verdienen. En zo zijn er meer studies die dat ook hebben.
Ik ga echt niet meer betalen uit medelijden omdat de studie duur is en er lang voor gestudeert is.
En volgens mij gaathet de komende jaren niet beter worden voor de DA.

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:39

stom nu ben ik het vergeten te vragen. hij is net weg. mijn haflinger vondt ut niet erg leuk trouwens. die rende weg (ik hield haar wel vast maar haflingers zijn nogal sterk)uiteindelijk toch gelukt:P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:43

Mijn DA, daar ben ik echt heel tevreden over. Vorige week 56, .. euro moeten betalen voor visite + inenting + zalf voor een wondje + ontworming + onderzoek. En hij is dan nog goed ook, dus ik heb geluk, denk ik Haha!