een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:43

Ik zou direct een DA laten komen! Geen twijffel mogelijk!!
Dus helemaal geen moeilijke beslissing.
Laat je vader anders dit topic maar eens lezen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:44

Oeff... een draadwond kan ook inwendig zoveel kapot maken dat zie je niet aan de buitenzijde... Helaas heb ik er ervaring mee. Net zoals de meesten zou ik toch proberen een d.a. erbij te halen en niet teveel zelf gaan dokteren. ik begrijp dat het moeilijk is ivm je vader maar probeer hem er toch van te overtuigen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:45

Mijn merrie heeft een vergelijkbare wond gehad.

Ik heb er toen een DA bijgehaald en die adviseerde om er vooral zo weinig mogelijk mee te doen. Als je de wond al goed ontsmet hebt, dan moet je dat zeker niet iedere dag herhalen. Want wat krijg je dan: een wond die de kans niet krijgt te herstellen en steeds open gaat/blijft. Je irriteert de wond alleen maar door er vanalles op te spuiten en te smeren. Je zou het af kunnen spuiten met een straaltje koud water. Zeker geen warm water, want daar zitten meer bacterien in.

Het wildvlees is enigzins normaal. Het is een manier van het lichaam om het te herstellen. Dat had mijn merrie ook. Echt zo'n raar propje gebobbeld vlees.

Ik heb de wond met rust gelaten en het is mooi genezen. Je ziet er eigenlijk niks meer van!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:52

De dierenarts natuurlijk. Ik zou niet eens zelf wat proberen. Dan maakt het me toch echt niet uit wat mijn ouders zeggen. Paarden zijn geen koeien.

Ik had echt al veel eerder de DA gebeld. Hopelijk komt het nog goed.

frenneker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:57

Ik zou er eerlijk gezegd ook geen DA bijgehaald hebben! Goed schoonhouden en korsten eraf halen is het enige wat de da zal adviseren! En sorry hoor Silence maar wat is voor jou het verschil tussen paarden en koeien??? IMO zijn het allebei dieren! EN je ziet dat de wond al een heel eind genezen is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:32

Overigens nog een kleine tip:

Er dient voorkomen te worden dat betadine scrub in open wonden wordt aangebracht.
Betadine scrub bevat namelijk wasmiddelen die celdodend kunnen zijn.

Met een open wond dus niet blijven schoonmaken met scrub.

Zie: http://www.jordenshippo.nl onder ontsmetting/desinfectie en dan Betadine scrub.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:41

@Frenneker: het lijkt mij sterk dat een DA zal advizeren om de korsten van de wond af te halen Nagelbijten / Gniffelen Als je die er steeds afhaalt, dan kan het natuurlijk nooit genezen!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:58

idd nooit korsten er gaan afzitten pulken..trek je het zo weer open mee lijkt me..
en die betadine scrub zit daar ook van die scrub dingetjes in? of heet dat gewoon zo?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:21

Ja boeren he het mag vaak niets kosten, ben met eentje getrouwd die ook meent dat hij het zelf allemaal wel weet. Cool
Hij heeft mijn paard eens ingespoten met antibiotica, dat was opzich niet verkeerd, maar deze antibiotica kon je voor koeien, katten, honden en wat al niet meer gebruiken maar niet voor paarden. Huilen
Als hij het tegenwoordig weer eens beter meent te weten dan krijgt hij dat gelijk voor de voeten. Vork

Maar het is wel lastig als je nog thuis woont en je het niet helemaal zelf voor het zeggen hebt.
Misschien kun je de foto's aan de veearts laten zien of misschien moet de veearts eerdaags nog eens bij jullie op het bedrijf komen?
Je kunt de veearts ook even bellen en het even uitleggen en vragen of je de foto's mag mailen zodat hij er even naar kan kijken, geloof me die veearts van jullie weet ook wel hoe veel boeren in elkaar zitten.

Succes

P.S. Calandula gel zou ik in iedergeval proberen toen mijn man zag hoe goed het werkte is hij het gelijk gaan gebruiken bij een koe die een wond had die niet wilde helen, ook die wond was in no-time dicht.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:30

Calendula gel kun je ook bij een drogist kopen of bij Super de Boer.
Je kunt het ook voor jezelf gebruiken het beschermt tegen infecties en heelt onstekingen

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:44

ok bedankt voor de reacties! (ben gelijk gestopt met de betadine scrub btw) De wond bloed niet meer en ik heb calendula gel gekocht, maar mijn vraag is eigenlijk nog: kan ik die calendula zalf dan op de wond zo smeren? en als er een korstje gevormd is moet ik dat natuulijk laten zitten maar helpt het dan als ik het op de korst smeer?

Mijn pony loopt er niet kreupel op en staat best wel stil als ik zijn been afspuit, zou mijn verzorgstertje er op kunnen rijden? (Hij rent wel in het land als ze met de shet gaat rijden, want nu wordt hij niet bereden) onder rijden versta ik dan een buitenritje in vooral stap en een klein drafje... dat deed hij hiervoor 4 x in de week.

enne over mijn vader, ja een echte boer die denkt dat het allemaal wel weer goed komt... hopen dat de calendula gel zo goed zijn werk doet dat het ook goed gaat komen!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:50

Citaat:
@Frenneker: het lijkt mij sterk dat een DA zal advizeren om de korsten van de wond af te halen Als je die er steeds afhaalt, dan kan het natuurlijk nooit genezen!

sommige gevallen wel

Mijn paarde moest ik steeds afspuiten (losweken) kort eraf halen 9wegvegen) en insmeren met lotagenzalf

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:08

Ik zou er niet iemand al op laten rijden, gewoon even een week/paar weken rust, tot dat het goed dicht is, anders is het telkens in beweging en gaat het weer open. Gewoon even geduld is ook het minste leed voor het paard.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:09

enidan23 schreef:
ik zou ook een open wond niet scrubben..of wel? lijkt me dat je het dan erger maakt.

Ik ben het zeker met je eens....nooit scrub gebruiken bij zo n wond oefff......

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:38

Ik zou het ook niet iedere keer gaan afspuiten wand dan krijgt het nooit de kans te helen. Je hebt het al vaak schoongemaakt. Gewoon alleen smeren en ook op de korst. Gaat vanzelf weg. Maar mocht er een Veearts in de buurt zijn vraag het dan ook gewoon! Succes.

frenneker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:41

Ik wist niet dat Betadine Scrub deze reputatie heeft! Toen mijn hond geopereerd was moesten wij het juist iedere dag wassen met scrub (even voor de duidelijkheid hier zitten niets in wat scrubt is gewoon een soort gel/zalf) en uiteindelijk is het mooi genezen! De Da zei dat de betadine perfect was tegen wildvlees groei! Het bleef inderdaad wel een week of anderhalf vlezig maar toen was het ook binnen een paar dagen dicht! Nou ja iig heel veel succes ermee!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:57

Ik haalde bij mijn paard de korst er niet af, dat doe je bij jezelf toch ook niet?
Dan haal je hem pas weg als ie al loszit.

Ik smeerde bij mijn paard ook toen het dicht was eerst nog een week lang iedere dag er wat op.

Ben blij dat de wond dicht is en dat je pony niet kreupel is.
En omdat hij niet kreupel is zie ik niet echt een probleem om een buitenritje te maken.
Niet te lang en niet te intensief en onderweg even goed opletten of de wond niet opengaat, als dat wel gebeurd natuurlijk gelijk terug en dan voorlopig even niet rijden.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:11

Wil je vader echt onder geen mogelijkheid een Da erbij laten komen Scheve mond ?
Ik ken het boerengedoe, maar als je 'em nou eens duidelijk maakt dat je met de gevolgen van dien kan zitten, ontstekingen.. en een flinke klomp wildvlees kun je ook verwachten met zo'n wond. Nagelbijten / Gniffelen

Calendulazalf is wel goed, dat verzacht vooral goed. Maar toch lijkt een DA me noodzakelijk; zoals de meeste al aangeven.

In ieder geval succes gewenst!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:15

Laat je vader dit topic lezen. Vork
Als er niet iets aan wordt gedaan worden de dierenarts kosten uiteindelijk alleen maar hoger.
Want daar gaat het om denk ik?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:53

Ik vind ook echt dat de DA hier even naar moet kijken. Misschien kun je je vader overhalen, of laat hem inderdaad dit allemaal lezen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:24

Denk niet dat de veearts er iets aan zal doen, pony is niet kreupel, hechten kan al lang niet meer moet gelijk nadat het gebeurd.
Hij kan evt. je pony een antibioticaprik geven, maar weet niet of dat nu nog echt zin heeft.
Maar het is ondertussen al een tijdje geleden en volgens mij is je pony verder wel fit.

Je moet je pony wel goed in de gaten houden, zodra je ook maar het vermoeden hebt dat hij niet fit is, sloom weinig eten en/of als het been dik wordt dan moet je gelijk en zonder te twijfelen de veearts bellen, boze vader of niet want dan kan hij bloedvergiftiging hebben en dat kan je niet lang aanzien.
Een lesgenootje van mij haar paard was sloom en at ploseling slecht, ze hebben hem helemaal bevoeld en vonden een heel klein korstje.
Ze hebben gelijk de veearts gebeld en hij moest naar de kliniek, ze waren net op tijd een dag later en hij zou er niet meer geweest zijn.

Wil je niet bang praten maar gewoon even goed in de gaten houden.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:39

Hier moet je absoluut niet mee gaan rotzooien, mijn buurvrouw haar paard had dit ook en dat is uiteindelijk niet goed gegaan.

Al bel je hem alleen maar, je hebt in ieder geval het juiste advies van hem.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:53

Nu een dierenarts erbij gaan halen is inderdaad geld verspilling! Maak de wond schoon met betadine shampoo.Wel afspoelen daarna! Droog het af met een SCHONE droge doek.Daarna flink betadine zalf erop.Dan een b.v oude SCHONE theedoek erop en vast zetten met een bandage. Dit twee keer per dag verschonen. Eventueel het been een minuut of tien met een kleine straal water afkoelen voordat je het behandeld met de betadine.. Korsten eraf halen zo veel mogenlijk!.Heb je wildvleesvorming dan even bij de dierenarts zalf halen wat dat tegen werkt! Als je dat een week volhoud is de wond voor het grootste gedeelte weer genezen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:58

Ze heeft al gezegd dat de wond droog is en er een korstje op zit.

Als er een korstje op zit betekent het dat de wond is afgesloten er kan nu niks meer in komen.

Ik zou het dier buiten laten staan en er verder niks meer aan doen..hoe meer rotzooi erop hoe langer het duurt.

Als ie niet kreupel is en de wond gaat niet open met rijden zie ik gen p[robleem om een rustoig ritje te maken.
Lopen bevordert de bloedomloop dus ook de genezing.

Als er nou weer etter uitkomt zou ik wel de DA bellen dan is er meer aan de hand en is wellicht en kuurtje nodig.

Maar ik blijf het wel erg onverantwoordt vinden en dier met zo'n wond onbehandelt te laten staan.

suussiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:49

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad met mijn paard. Dat is 2 weken terug gebeurd (hoe weet ik nog steeds niet) maar dat was ook een flinke wond.
Ik heb gelijk de veearts gebeld en die heeft haar 3 dagen anti-biotica gegeven en speciale wondzelf. Verder afspuiten en stappen (niet overdrijven) en er inderdaad niet teveel aanzitten.
Zou de volgende keer in ieder geval toch even bellen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Beter 10 keer teveel bellen, dan 1 keer te laat! Succes ermee