Kunnen paarden kotsen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharrie

Re: Kunnen paarden kotsen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:20

Nee nog nooit gezien in ieder geval.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:40

yousra schreef:
Nee, en als ze dat wel doen, is het een foute boel.

mee eens, heb toen ook de foute boel gezien, paard had een onstoken klep ( weet even niet meer de benaming) en kotste toen maagzuur uit ( niet via de neus maar echt via de mond, veearts stond ook echt heel raar te kijken toen het gebeurde, hij geloofde het nl. niet).
Paard heeft het niet gered is ingeslapen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:43

ok en wat reguriteer nog wat in dan? (tis wel bijna 6 jaar geleden toen was ze 12 en nu is ze 18 ofzo en ze leeft nog steeds)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:43

caranthir schreef:
Paarden kunnen wel regurgiteren, dit gebeurt als de maag te vol zit, dan stroomt hij simpelweg over en zie je het voedsel uit de neus komen, maar dus nooit uit de mond.

Klopt. Van dichtbij gezien bij mijn vroegere pony toen hij een keer een flinke graskoliek had. Zijn maaginhoud (onverteerd gras) stroomde gewoon zijn neus uit. De DA heeft hem toen een handje geholpen door paraffine via een neusgat in de maag te gieten en vervolgens de boel weer naar buiten te hevelen.

De DA legde mij toen ook uit dat paarden niet konden overgeven. Althans niet door hun mond, de maaginhoud kan dus wel uit de neusgaten stromen. Maar ik geloof best dat er uitzonderlijke situaties zijn waarin het wel gebeurt. Lachen

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:23

Gatsie...... Zou hem wel even knijpen als dat gebeurd

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:39

Een paard kan niet braken. De zenuwprikkel om het klepje van de maag naar de slokdarm te openen ontbreekt.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:44

reininglover schreef:
Daarom kunnen ze ook niet boeren

Ze kunnen echt wel boeren hoor Knipoog
Als onze arabs te lang buiten hebben gestaan (in veel gras) en zich vol gegeten hebben, staan ze soms te 'boeren' op stal hahahaha
Dan moeten ze weer even 'vasten' Tong uitsteken

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:37

paarden kunnen niet kotse,doordat hun slokdarm snel werkt en eenmaal in de maag kan het niet meer terug geloof ik,ik heb het in ieder geval nog nooit gezien

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:17

Lees even terug in dit topic voor de correcte uitleg, AsKaBaNMaNoN. Die is namelijk al een aantal keren gegeven.

Aan een uitleg met 'geloof ik' erachter heeft niemand echt wat. Dat schept alleen maar verwarring.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:29

Nog nooit gezien.. k weet t niet.. iik ga morgen t topic eens doorlezen! Lachen

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:39

ArabianRanch schreef:
reininglover schreef:
Daarom kunnen ze ook niet boeren

Ze kunnen echt wel boeren hoor Knipoog
Als onze arabs te lang buiten hebben gestaan (in veel gras) en zich vol gegeten hebben, staan ze soms te 'boeren' op stal hahahaha
Dan moeten ze weer even 'vasten' Tong uitsteken

Inderdaad! We hadden hier op stal een pony die regelmatig boerde! En dat stíinkt!! Niet normaal! Mjin paard heeft ook weleens een boer gelaten, je ruikt het meteen!

Een paard wat ik ooit gereden heb, heb ik ooit wel zien "overgeven" . Deze had brood gekregen en bleek daar allergisch voor te zijn. Het slijn/vocht/etensresten kwamen door neus en mond naar buiten, en het was ontzettend naar om te zien..! Hij heeft het wel overleeft!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:41

Kunnen ze niet, er zit een soort 'klep' op de slokdarm. Daarom moet hun maag leeg gepompt worden als ze iets geks hebben gegeten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:45

Wat ook erg vies is een paard met een slokdarverstopping, wanneer ze te gulzig gegeten hebben. Het voedsel kan dan echt geen kant op.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:51

Ze kunnen idd niet overgeven. Daarom is koliek ook zo gevaarlijk... De verstopping kan er niet uit. Of kwam de verstopping nou juist doordat het eten er niet uit kan?
Best interessant op zich, iedereen weet dat koliek gevaarlijk is omdat het paard niet kan overgeven, maar hoe het precies werkt weet ik niet... Iemand die het antwoord weet?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:33

Paarden kunnen niet overgeven. Je vriend had in dit geval gelijk. De "beweging" naar de maag is 1 richtingsverkeer en de maagklep sluit bij alles wat de andere kant op wil Haha!

Voor sommige mensen zou zoiets ook wel handig zijn Tong uitsteken

Winnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:40

Ik was hier eigenlijk ook wel benieuwd naar omdat mijn pony gister iets vreemds deed. Ik had haar losgelaten in de bak en ze heeft riet gegeten wat langs de kant staat. Op stal begon ze ineens te hoesten en toen kwam er wat groen spul uit haar mond, daarna was het hoesten meteen over. Kan het zijn dat ze zich misschien verslikt heeft of is het iets ernstigs??

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:03

ik heb altijd overal kunnen lezen dt paardenniet kunnen overgeven..google anders ff...

Winnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:33

Ben er al achter dankzij stalgenootje...ze hebben slijm in hun keel en omdat dit taai is geworden, is er gras aan blijven hangen en doordat ze zo hard hoestte is het eruit gevlogen.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:44

dus ze kunnen niet overgeven??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:47

paarden zijn anato niet in staat om over te geven Knipoog

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:47

Ik dacht altijd dat paarden niet kunnen kotsen, maar dat wordt nu dus wel bevestigd. Heb ff op internet gezocht, maar kon daat niet zo veel vinden. Heb wel eens paarden horen hoesten (het leek tenminste behoorlijk op hoesten) dat kunnen ze wel.

haffie_ladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:11

nee dat kunnen ze niet.daarom hebben ze ook slokdarmverstopping en koliek vertelde de dierenarts.

lijkt me wel eng trouwens

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:22

ze kunnen niet kotsen .. daarom krijgen ze koliek Gestoord

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:17

Het paard van me vriendin spugt zijn eten uit. We zullen het maar geen kotsen noemen, want dat kan niet volgens jullie. Met name als hij komkommer at. Hij at dat ding op en nog geen 3 tellen later een vreemd geluid en het kwam er weer uit. Paard is inmiddels door hoge leeftijd overleden. Verklaar dat eens aan mij dan. Heb het meerdere keren gezien.
Boeren kunnen ze ook, op de manege was altijd zo,n ettertje die zei, mijn paard kan boeren. Dan deed hij iets en hopla een flinke boer. (het zegt al genoeg als een ettertje een paard laat boeren)

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:57

dat ze niet kunne boeren geloof ik niet want ik ehb een paard toch echt een keer een boer horen laten:P.. of het was iets anders maar ik dacht dat dat een paard was Tong uitsteken