Paard been gestoten wat te doen? (foto's!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Paard been gestoten wat te doen? (foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:41

Binnen 1 dag?? Een diepe wond??
Dat was wrs de opgedroogde honing!!!!! Je kunt me veel wijsmaken, maar NIET dat binnen 1 dag een wond compleet genezen is!!!

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:31

Even een reactie op eerder geschreven.
Ze leiden geen dierenartsen op in deurne, maar deze man heeft daar de paarden jaren behandeld.
En suiker zorgt voor een goede granulatie van de wondranden zodat het sneller geneest, honing trouwens ook.
Plus dat de vliegen er niet aan kunnen, omdat het suikerpapje hard wordt en zo een korst vormt waar niks maar aan kan.
Je meent wat poedersuiker en doet daar een paar drupels water bij dat roer je tot dat er een zalfachtige substantie ontstaat. en dat doe je er gewoon op strijken.
Ik en anderen bij ons op stal hebben het al een paar keer gedaan bij onze paarden , en het werkt het geeft een zeer snelle korstvorming en genezing.

Iedereen heeft een eigen mening over wond verzorging,ik heb t met eigen ogen gezien en gedaan en t werkt echt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:40

Kartouche schreef:
Even een reactie op eerder geschreven.
Ze leiden geen dierenartsen op in deurne, maar deze man heeft daar de paarden jaren behandeld.
En suiker zorgt voor een goede granulatie van de wondranden zodat het sneller geneest, honing trouwens ook.
Plus dat de vliegen er niet aan kunnen, omdat het suikerpapje hard wordt en zo een korst vormt waar niks maar aan kan.
Je meent wat poedersuiker en doet daar een paar drupels water bij dat roer je tot dat er een zalfachtige substantie ontstaat. en dat doe je er gewoon op strijken.
Ik en anderen bij ons op stal hebben het al een paar keer gedaan bij onze paarden , en het werkt het geeft een zeer snelle korstvorming en genezing.

Iedereen heeft een eigen mening over wond verzorging,ik heb t met eigen ogen gezien en gedaan en t werkt echt.

Ik ben het helemaal eens met je Lachen

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:29

Als de wonden weer dicht zijn kun je er calendula zalf opsmeren. Hierdoor bevorder je de haargroei en krijg je geen of minder littekens. Ik heb dit ook gesmeerd op een enorme jaap op een achterbeen. Ik heb de eerste dagen het been 3 x daags koud afgespoeld en daarna gewoon wandelen om het soepel te houden en calendula zalf erop gesmeerd. De dierenarts dacht namelijk dat het een litteken zou worden, ook kon dit niet meer gehecht worden. Het is 's ochtends ontdekt en waarschijnlijk 's nachts gebeurd en daardoor een oude wond. Maar door calendula te smeren, is er weer haar opgegroeid en zie je er niets meer van.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:33

Latisha,
De wonden zijn erg om te zien maar het hoeft niet gehecht te worden. Veel EN lang minimaal 2 x per dag afspuiten met KOUD water en daarna even wassen met Betadine shampoo en WEER Acederm erop spuiten. De wondspray die je gebruikt hebt is goed (acederm).

Ik zou even niet "aan het werk" gaan met je paardje. WEL zou ik flinke stukken met hem wandelen om beweging in zijn benen te houden want houd er rekening mee dat er ook een flinke klap op zijn spieren of pees-aanhechtingen of zijn knie is geweest! Bewegen maar niet werken lijkt mij de beste optie.

Mocht je paardje (die van je vriendin) na 3 dagen KREUPEL lopen of ECHT verdikkingen op die plekken krijgen dan zou ik WEL de dierenarts erbij halen!

Ik hoop dat het paardje DUSDANIG geschrokken is van zijn acrobatische (FOUTE) sprongen dat ie het NOOIT meer doet!!! Lachen
Heel veel succes

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:35

PS: "leuk" en interessant dat je er foto's bij geplaatst hebt!!!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:40

Arie is ook een keer over het hek gesprongen en heeft toen ook zijn benen opengehaalt, wel in mindere mate hoor.
Ik heb het tweemaal perdag goed gereinigt met betadine shampoo en daarna wondspray erop gedaan.
Na twee dagen was het opgedroogt en heel erg netjes. Lachen

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:47

Bedankt! hij liep vandaag niet kreupel en de wonden zien er goed uit

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:49

Gelukkig zeg !!!
Heb je hem in zijn oren geknoopt dat ie NOOIT meer dat soort geintjes moet uithalen?????

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:51

haha ja! de haren en stukjes vel zaten gewoon aan de paal! Bah.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:39

Ik zou er geen honing op smeren, komen alleen maar vliegen op af..

Doordat je er honing of poedersuiker opsmeert helpt wel. De bacterien vreten zich dan zelf doodt. Ze groeien dan nemelijk te snel.

Trouwens dierenartsetn in opleiding in Deurne??? Zeker een dierenarts in Deurne van de opleiding??

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:40

Utrolig schreef:
Ik zou er geen honing op smeren, komen alleen maar vliegen op af..

Doordat je er honing of poedersuiker opsmeert helpt wel. De bacterien vreten zich dan zelf doodt. Ze groeien dan nemelijk te snel.

Trouwens dierenartsetn in opleiding in Deurne??? Zeker een dierenarts in Deurne van de opleiding??

Ja,wat is het nu?Je spreekt je zelf tegen Ziek

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:01

Ha ha dacht bij dat poedersuiker verhaal dat er boktcensuur in het spel was.. Hmm bok teveel. Nav alle adviezen die je gehad hebt en hoe je gehandeld hebt denk ik dat het prima voor elkaar komt! Heb geen ervaring met honing of poedersuiker op een wond, weet wel dat er nieuwe wondzalf in de maak is met honing en dat de eerste resultaten heel mooi waren. Zal dus toch een hele goede werking hebben! Succes met dit paardje

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:10

Armaris schreef:
lindsey schreef:
Wonden zien er vrij oppervlakkig uit dus ik denk dat hetgene wat jij al gedaan hebt het beste is. Ik zou de wond op zijn onderbeen niet gaan verbinden. Wonden genezen beter als ze in contact komen met de lucht. Als je het gaat verbinden blijft het alleen maar langer open.

Je moet wel uitkijken dat er niet te veel zand in komt. Dus op wei of stal staan kan wel maar ik zou hem niet in een zanderige paddock zetten waar het stuift. Als dit wel moet dan zou ik zijn been wel bedekken voor de tijd dat hij in de paddock staat.

Poedersuiker of honing of iets anders wat hier genoemd wordt zou ik er niet opsmeren. Lijkt mij meer kwaad doen dan goed.

Waarom zou dat meer kwaad dan goed doen?
Propolis,een bestanddeel van honing,wordt zelfs gebruikt bij White Line Disease!

Ja maar honing is niet schoon!

Dat is net als dat sommige mensen jodium vermengen met water en er dat op spuiten (slappe thee word het ook wel genoemd)
Dit mag je ook alleen doen met water wat gekookt is (dan is het steriel)

Honing is niet steriel.
En er komen veel insecten op af.
Insecten en wonden gaan niet samen.

EDIT: typo
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 21-08-06 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:12

P.S. ook op harde honing komen vliegen.
En honing is gewoon niet steriel.
Plus er moet zuurstof bij komen om het te genezen!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:16

ik vind betadine poederspray erg goed voor dit soort wonden.heb het bij mijn paard ook gedaan en binnen 2 dagen was de wond droog en schoon

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 14:57

betadine scrub werkt ook goed?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:20

met betedine scrub heb ik geen ervaring.maar ik was de wond eerst voorzichtig met betadine shampoo dan dep ik het droog met een schone doek en dan betadine poederspray erop spuiten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:16

De korst ontstaat al na 1dag!Dus zo erg zal het toch niet zijn.
En al die chemische rotzooi dat er wordt opgesmeert?Sluit dat dan volgens jou alles niet af ? Clown

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:05

als je een diepe snee hebt zit er niet met 1 dag al een korst op.daarom spray ik er betadine poederspray op,wat is daar mis mee?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:12

honing heeft een zuiverende werking.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:44

wat is betadine scrub..?
en een hele diep snee zou ik laten hechten? zelf niet meerommelen iig.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:10

Soms vind ik een korst zo snel op een wond helemaal niet wenselijk. Ik heb wel eens rescue-zalf gebruikt (ook voor mezelf, maar ook voor m'n paard) en was helemaal niet blij met snelle korstvorming omdat daaronder een ontsteking ontstond. Dan heb ik liever dat de wond een tijdje open blijft en van binnenuit heelt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:07

Armaris schreef:
De korst ontstaat al na 1dag!Dus zo erg zal het toch niet zijn.
En al die chemische rotzooi dat er wordt opgesmeert?Sluit dat dan volgens jou alles niet af ? Clown

Ja daarom moet je er ook geen chemish rotzooi opsmeren..
Maar ook geen honing.

Er moet zuurstof bij kunnen komen.
Wil je het wel graag dicht sluiten doe het dan iig met iets wat daar voor bedoeld is.

(ik heb les van een DA gehad) en die was hier ZO tegen!

Je kon volgens haar het beste met joduim en gekookt water (wel afgekoeld natuurlijk) de wond schoonmaken.
(en daarmee bedoelde ze echt schoonmaken, dus ook de dode huidcellen weg scrubben!)
Wel op een paardvriendelijke manier uiteraard!

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:23

Brennie schreef:
Als de wonden weer dicht zijn kun je er calendula zalf opsmeren. Hierdoor bevorder je de haargroei en krijg je geen of minder littekens. Ik heb dit ook gesmeerd op een enorme jaap op een achterbeen. Ik heb de eerste dagen het been 3 x daags koud afgespoeld en daarna gewoon wandelen om het soepel te houden en calendula zalf erop gesmeerd. De dierenarts dacht namelijk dat het een litteken zou worden, ook kon dit niet meer gehecht worden. Het is 's ochtends ontdekt en waarschijnlijk 's nachts gebeurd en daardoor een oude wond. Maar door calendula te smeren, is er weer haar opgegroeid en zie je er niets meer van.

ik smeer er ook calendula zalf op. werkt super blijft soepel enzo en de haartjes groeien indd terug !