Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Kartouche schreef:Even een reactie op eerder geschreven.
Ze leiden geen dierenartsen op in deurne, maar deze man heeft daar de paarden jaren behandeld.
En suiker zorgt voor een goede granulatie van de wondranden zodat het sneller geneest, honing trouwens ook.
Plus dat de vliegen er niet aan kunnen, omdat het suikerpapje hard wordt en zo een korst vormt waar niks maar aan kan.
Je meent wat poedersuiker en doet daar een paar drupels water bij dat roer je tot dat er een zalfachtige substantie ontstaat. en dat doe je er gewoon op strijken.
Ik en anderen bij ons op stal hebben het al een paar keer gedaan bij onze paarden , en het werkt het geeft een zeer snelle korstvorming en genezing.
Iedereen heeft een eigen mening over wond verzorging,ik heb t met eigen ogen gezien en gedaan en t werkt echt.

Utrolig schreef:Ik zou er geen honing op smeren, komen alleen maar vliegen op af..
Doordat je er honing of poedersuiker opsmeert helpt wel. De bacterien vreten zich dan zelf doodt. Ze groeien dan nemelijk te snel.
Trouwens dierenartsetn in opleiding in Deurne??? Zeker een dierenarts in Deurne van de opleiding??
Armaris schreef:lindsey schreef:Wonden zien er vrij oppervlakkig uit dus ik denk dat hetgene wat jij al gedaan hebt het beste is. Ik zou de wond op zijn onderbeen niet gaan verbinden. Wonden genezen beter als ze in contact komen met de lucht. Als je het gaat verbinden blijft het alleen maar langer open.
Je moet wel uitkijken dat er niet te veel zand in komt. Dus op wei of stal staan kan wel maar ik zou hem niet in een zanderige paddock zetten waar het stuift. Als dit wel moet dan zou ik zijn been wel bedekken voor de tijd dat hij in de paddock staat.
Poedersuiker of honing of iets anders wat hier genoemd wordt zou ik er niet opsmeren. Lijkt mij meer kwaad doen dan goed.
Waarom zou dat meer kwaad dan goed doen?
Propolis,een bestanddeel van honing,wordt zelfs gebruikt bij White Line Disease!

Armaris schreef:De korst ontstaat al na 1dag!Dus zo erg zal het toch niet zijn.
En al die chemische rotzooi dat er wordt opgesmeert?Sluit dat dan volgens jou alles niet af ?

Brennie schreef:Als de wonden weer dicht zijn kun je er calendula zalf opsmeren. Hierdoor bevorder je de haargroei en krijg je geen of minder littekens. Ik heb dit ook gesmeerd op een enorme jaap op een achterbeen. Ik heb de eerste dagen het been 3 x daags koud afgespoeld en daarna gewoon wandelen om het soepel te houden en calendula zalf erop gesmeerd. De dierenarts dacht namelijk dat het een litteken zou worden, ook kon dit niet meer gehecht worden. Het is 's ochtends ontdekt en waarschijnlijk 's nachts gebeurd en daardoor een oude wond. Maar door calendula te smeren, is er weer haar opgegroeid en zie je er niets meer van.