HELP, Paard gaat erg achteruit, weet het niet meer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: HELP, Paard gaat erg achteruit, weet het niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:48

Ik moet ook denken aan de ziekte van Cushing maar het komt NIET HELEMAAL overeen met de symptomen van jouw paardje.
Heeft hij een keer koliek gehad? Misschien is hij toen een keer lelijk ten val gekomen en heeft ie een probleem in zijn BEKKENS gekregen ofzo.... Dat ie daardoor dat beentje sleept. Geef de moed niet op, luister naar je gevoel, je WEET dat het een goed paard was en weer KAN worden! Doe wat je gevoel zegt! Je hebt er genoeg verstand van om daarover te kunnen oordelen.
Heel veel sterkte
Bokker Suzanne F "kent" ook een paard die "zoiets" heeft gehad... Moet je haar even PB-en hierover.
Ik zou inderdaad zoals HeleenXX al zegt even advies bij hun halen. Gesproken over zijn algehele toestand en het niet dik krijgen van hem: Is zijn gebit ook al ECHT BINNENSTEBUITEN gekeerd??? Jong paard en hij wisselt natuurlijk volop.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 19:59

Downhill schreef:
Ik moet ook denken aan de ziekte van Cushing maar het komt NIET HELEMAAL overeen met de symptomen van jouw paardje.
Heeft hij een keer koliek gehad? Misschien is hij toen een keer lelijk ten val gekomen en heeft ie een probleem in zijn BEKKENS gekregen ofzo.... Dat ie daardoor dat beentje sleept. Geef de moed niet op, luister naar je gevoel, je WEET dat het een goed paard was en weer KAN worden! Doe wat je gevoel zegt! Je hebt er genoeg verstand van om daarover te kunnen oordelen.
Heel veel sterkte
Bokker Suzanne F "kent" ook een paard die "zoiets" heeft gehad... Moet je haar even PB-en hierover.
Ik zou inderdaad zoals HeleenXX al zegt even advies bij hun halen. Gesproken over zijn algehele toestand en het niet dik krijgen van hem: Is zijn gebit ook al ECHT BINNENSTEBUITEN gekeerd??? Jong paard en hij wisselt natuurlijk volop.

Ja hij is naar de tandarts geweest en het was ook niet heel veel werk, zag er nog goed uit, maar heeft wel een beetje bijgeveild enzo, maar hij eet juist ook voor 10 paarden en ook heeeel snel, dus echt last van zijn gebit heeft ie niet.
Ik haal hem waarschijnlijk maandag naar huis en laat hem nogmaals helemaal screenen maar dan ergens anders (de kliniek waar wij altijd heen gaan bij "grotere" problemen)zonder te vertellen over de gevonden resultaten van deze dierenarts zodat ik een duidelijk beeld kan krijgen en dan krijgt hij gewoon een aantal maanden rust totdat ik vind dat hij echt aangesterkt is.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:06

Vind ik een TOP-plan van je. NIETS zeggen tegen deze andere dierenarts. Desnoods gewoon KLINISCH laten keuren (kost je maar 100,00 en dan kijken wat er uit komt KAN OOK. Dan wordt ie VERDER ook lichamelijk bekeken. Slikt-je paard ook goed? (zonder "moeite" of geluiden?) Hoe ziet zijn poep eruit? Alles opgenomen en verteerd? Mooie drollen of een beetje slappe drol? En wat als je het dier op STRO gaat zetten? (of staat ie daar al op?) Dan kan ie af en toe wat snoepen.
Heb je ZELF ook geen enkel VERMOEDEN wat het kan zijn?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:22

Ik zou hem ook nog eens goed na laten kijken op de ziekte van de eilandjes van Langerhans, oftwel diabetes. Ik heb begrepen dat het niet makkelijk te ontdekken is. Het kan ook een tumor (meestal goedaardig) op de alvleesklier zijn, maar het ziektebeeld lijkt ook heel erg op problemen met de hypofyse, dus Cushing. Ik zou Cushing ook nog niet uitsluiten, want diabetes is een bijverschijnsel van Cushing. Een symtoom van Cushing is extreme haargroei, niet zozeer de krullen die zitten meestal aan de benen.

Diabetes symptomen zijn o.a. veel drinken en urineverlies, gewichtsverlies ondanks veel of normaal eten en een ruwe vacht. Ik lees dat een dierenarts met behulp van 'functietesten' kan vaststellen of het diabetes of een gezwel van de hypofyse (cushing).

Problemen met de bijnierschorshormonen kunnen ook voortkomen uit problemen met de hypofyse. bij deze dieren neemt de eetlust af, worden mager, ontstaat er een ruw en dor haarkleed en is er kans op kreupelheid en soms lichte koliek.

Ik hoop van harte dat je erachter komt wat er is, erg vervelend voor jou en je paard..

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:28

Citaat:
heb begrepen dat het niet makkelijk te ontdekken is. Het kan ook een tumor (meestal goedaardig) op de alvleesklier zijn, maar het ziektebeeld lijkt ook heel erg op problemen met de hypofyse, dus Cushing. Ik zou Cushing ook nog niet uitsluiten, want diabetes is een bijverschijnsel van Cushing. Een symtoom van Cushing is extreme haargroei, niet zozeer de krullen die zitten meestal aan de benen.

Diabetes symptomen zijn o.a. veel drinken en urineverlies, gewichtsverlies ondanks veel of normaal eten en een ruwe vacht. Ik lees dat een dierenarts met behulp van 'functietesten' kan vaststellen of het diabetes of een gezwel van de hypofyse (cushing).

Problemen met de bijnierschorshormonen kunnen ook voortkomen uit problemen met de hypofyse. bij deze dieren neemt de eetlust af, worden mager, ontstaat er een ruw en dor haarkleed en is er kans op kreupelheid en soms lichte koliek.

helemaal mee eens.

Maar, hoeveel advies, eventuele diagnosen we je kunnen geven.

Ik zou naar een andere kliniek stappen en hem helemaal binnenste buiten laten keren Lachen

Succes, rot als je paardje niet goed is Boos!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 08:58

Ze worden daar standaard helemaal klinisch onderzocht om andere mogelijke problemen al uit te sluiten.
Hij staat al op stro en zijn mest ziet er gewoon goed uit.
Ik weet echt niet meer wat het zou kunnen zijn, maar diabetes en de ziekte van cushing spoken wel door mijn hoofd, hoop dat we het met zijn allen gewoon mis hebben natuurlijk!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:23

We duimen met je mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:34

Dit is heel wat anders als wat ik heb meegemaakt gelukkig, sterkte ermee. Je hebt pb.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:18

wat vervelend allemaal.
ik heb hele goede ervaringen met Marijke van cherokee paarden therapie, ze heeft ook een site www.cherokeepaarden.nl
Mijn paard is weer helemaal de oude, na een hoop getob en ellende met de dierenarts.
Marijke kent 'het paard' zo goed van binnen en van buiten, ook kunnen paarden met haar praten en andersom!
Ze neemt als dat moet ook een paard op voor behandeling!
Veel succes

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:33

cushing is moeilijk aan te tonen in het bloed, maar kan wel als de veearts daar specifiek op zoekt.
cherokeepaarden ben ik ook bekend mee. Klinkt allemaal heel zweverig, maar het klopte zo nauwkeurig allemaal! heb nu een heel ander paard.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:16

Wat jij vertelt Desiree lijkt het wel iets op Cushing, echter is Cushing in het beginstadium nog nergens uit te halen, dus bloed en/of urineonderzoek wijzen niets uit.
Mijn pony, 19 jaar oud heeft ook Cushing. Maar is in het verleden, toen ze een jaar of 9 was hoefbevangen geweest. Was heel lastig met dr hoofd, vaak ook lang haar. Niet altijd rad.
Pas het afgelopen jaar kreeg ze lang haar, en werd daarbij mager. Nu is pas bekend dat het cushing is. Ik heb een pb gekregen van iemand op bokt, die weet hoe en wat mbt medicijnen tegen cushing ( in Nl zijn ze niet makkelijk te verkrijgen namelijk).
Als je wilt weten hoe en wat, dan hoor ik het wel.

Sterkte in ieder geval!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:27

Wat rot zeg! naar alle kliniek adviezen zou ik wel je paard even "met rust laten" ofwel in een wei met inloopstal en even tot zichzelf laten komen zonder bereden te worden. Wel veel mee wandelen. Zoals ik het lees moet je paard op krachten komen en afleiding hebben van de klachten (vandaar dus de constante weidegang).

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:04

atreyuevita schreef:
Wat rot zeg! naar alle kliniek adviezen zou ik wel je paard even "met rust laten" ofwel in een wei met inloopstal en even tot zichzelf laten komen zonder bereden te worden. Wel veel mee wandelen. Zoals ik het lees moet je paard op krachten komen en afleiding hebben van de klachten (vandaar dus de constante weidegang).

Zoals ik ook al geschreven had, gaat dit dus ook gbeuren Knipoog

@ Liesje23: Ik zou graag wat meer willen weten daarover ja!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:03

Ik zou zeker aanraden om naar een holistisch dierenarts te gaan!
Mijn paard heeft meerdere keren in haar leven zo'n dikke vacht gekregen ook door o.a. stofwisselingsproblemen.
De eerste keer was in de zomer ze kreeg zo'n dikke vacht dat ik haar heb moeten scheren omdat het 35 graden was. Ze is toen met acupunctuur behandeld.
De laatste keer was in april dit jaar. Ze zag er uit als een paard van 30 en was ook mager.
Ik dacht echt dat ik haar binnenkort weg kon gaan brengen.
Maar ze is afgelopen jaar meerdere malen behandeld door Steffi van der Laarse (paardendierenarts, acupuncturist en chiropractor) en gelukkig met heel goed gevolg. Het stofwisselingsprobleem is inmiddels opgelost en ze is weer aardig aan het lopen.
Ook het paard van iemand anders op stal die er erg slecht aan toe was heeft ze kunnen helpen. Dit paard was ook door onbekende oorzaak erg sloom en mager en de gewone dierenarts kon echt niets vinden. Een jaar later loopt dit paard weer Z2!

In ieder geval heel veel sterkte met je paard!