Ervaringen Faculteit Utrecht afd. Paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Re: Ervaringen Faculteit Utrecht afd. Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:13

mijn veearsten werken hier, ik ben ontzettend blij met ze, met sommige meer dan met andere, natuurlijk, maar geen slecht woord over diergeneeskunde Utrecht van mij hoor...

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:18

Jura schreef:
Ik ben daarna altijd naar Emmeloord gegaan. Ik vind Emmeloord nog steeds een fantastische kliniek en heb er alleen maar goede ervaringen. Het is natuurlijk een vrij kleine kliniek dus de communicatie loopt dan al vaak goed.

Dat is dus ook een probleem in utrecht, ten opzichte van de kleinere klinieken, veels te groot (dus makkelijker miscommnicatie ed)

Jura schreef:
Vorig jaar is mijn oudste merrie geopereerd in Utrecht (ik had haar ooit op een manier verzekerd dat ze alleen naar Utrecht kon en kon haar ook niet opnieuw verzekeren omdat er dan bepaalde dingen uitgesloten zouden worden). Na haar operatie bleek dat het helemaal niet nodig was geweest. Daar was ik best wel pissed over, waarom hadden ze dat nou van te voren niet gechecked? Nu was ze dus voor niets onder het mes gegaan.

Een operatie kan ook gebeuren om een diagnose te stellen... dan is de operatie dus voor niets geweest idd, want ze is er niet beter van geworden (alhoewel, ze had die afwijking zowiezo al niet)..... En er zijn nog meer redenen om een dier te opereren (vermoeden van spoedgeval, etc)

(of ze opereerden om de centjes; aangezien je paard toch verzekerd was..... maar we gaan maar uit van het goede van de mensen Lips are sealed )

Jura schreef:
dus als je er een ander gevoel bij hebt zou ik zelf altijd voor een second opinion gaan.

Idd !

Anita_D

Re: Ervaringen Fuculteit Utrecht afd. Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:01

youngster schreef:
Dat is dan heel sneu maar wat heb je er nou aan als je die slechte ervaringen hoort? Ja je gaat er niet meer naar toe, maar misschien is het de volgende keer wel heel anders. Helpen ze je wel top en doen ze alles goed.
Vind dat je niet uit kan gaan van 1 slechte ervaring. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Daar ben ik het wel mee eens.
Daarom beschreef ik boven mijn mindere ervaring ook dat wij en onze paarden daarvoor altijd goed behandeld zijn.
Vlak na de laatste keer dat ik er geweest was riep ik ook dat ik daar nooit meer heen zou gaan.
Maar nu ik er op terug kijk en me weleens bedenk hoe vaak ze ons prima geholpen hebben, zal ik er in geval van "nood" mischien toch weer heen gaan, al zal het niet meer mijn eerste keuze zijn.
Wel zou ik om een andere arts vragen als de behandelend arts degene blijkt te zijn die ons toen zo beroerd heeft toegesproken!

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:48

Tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen met Utrecht. Drie jaar geleden is mijn merrie KWPN aan koliek geopereerd. Het was midden in de nacht. De behandelend arts heeft ons en het paard uitstekend geholpen. Wij waren op dat moment helemaal in tranen omdat mijn meisje het misschien niet zou halen. Na de operatie om 05.00 uur werden wij door de DA gebeld met de mededeling dat alles goed was verlopen en dat ze inmiddels bijgekomen was uit de narcose. Het paard heeft het goed doorstaan en volgens de verzorgers was ze een model patient. Ze heeft uiteindelijk tien dagen in Utrecht gestaan. Ik kan niet anders zeggen dat wij en het paard zeer goed zijn behandeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:15

Ik ken de kliniek Paard als co-assistent en ik herken veel van zowel de positieve als de negatieve verhalen. Er werken daar heel veel mensen en de ene is beter dan de ander.
Qua verzorging komt je paard in elk geval niks te kort als hij in Utrecht staat, de dierverzorgers werken hard om ervoor te zorgen dat de dieren er netjes bij staan.

Wat betreft het sederen: er wordt inderdaad vrij snel naar sedatie gegrepen in Utrecht. Dat heeft er mede ook mee te maken dat wij als co-assistenten ook op een veilige manier met een lastiger dier om moeten kunnen gaan. Bovendien is er niet altijd tijd om een uur lang een paard te gaan staan sussen, de volgende patiënt staat ook al te wachten.
Verder komen er ook veel echt slecht opgevoede paarden en onze veiligheid gaat vóór! Houd er rekening mee dan wij vreemden zijn voor jullie paarden en dat we misschien inderdaad wel dingen moeten doen die het dier niet leuk vind (pijnlijk been onderzoeken bijvoorbeeld bij kreupelheid). Dan reageert een paard heel anders dan wanneer jij thuis zijn hoeven staat uit te krabben! Ik ga met de paarden in de kliniek heel anders om dan ik gewend was thuis om te gaan met paarden. Ik liep altijd overal onbevreesd op af. Er is door docenten/dierenartsen bij mij hard op gehamerd voorzichtiger te doen, ik moet er vanuit gaan dat elke patiënt ons in principe wil bijten, schoppen en platwalsen, dan ben ik daar op voorbereid en kan alles achteraf altijd nog meevallen.

Verder zou ik er ook niet van gediend zijn dat er ongevraagd met een zweep etc wordt geholpen als wij met de trailer zouden staan klooien. Maar meestal komen ze alleen helpen op verzoek, en zeker niet zonder toestemming van de eigenaar. Daar zou ik ook wat van gezegd hebben, evenals wanneer ik niet op een normale manier wordt behandeld door wie dan ook (dierenarts, co-assistent of dierverzorger, maakt niet uit, iedereen hoort je fatsoenlijk te behandelen).

De kliniek is trouwens niet heel erg veel kleiner dan dat hij oorspronkelijk was hoor. Er wordt wel een deel afgebroken, maar er is ook een heel stuk nieuw gebouwd. Alles komt wat geconcentreerder bij elkaar. Oorspronkelijk waren het nl twee klinieken, een voor Heelkunde en een voor Inwendige ziekten. En in die klinieken kwamen zowel de koeien als de paarden. Vandaar dat het heel veel ruimte in beslag nam. Een aantal jaar geleden is dat verschoven en is er een kliniek Paard gekomen, met daarin nog wel de aparte disciplines Heelkunde en Inwendige ziekten en Verloskunde. Verloskunde (voor zowel koeien, paarden, schapen, etc) zat vroeger aan de overkant van de straat, daar waar nu de Kliniek Landbouwhuisdieren is.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:20

Het aantal boxen is zeker wel minder geworden hoor! Ook al is er een nieuw stuk aan de achterkant bijgebouwd! Wel een stuk efficienter, liep echt kilometers op zo'n dag!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:05

Ik ben dit jaar al te vaak in Utrecht geweest, mijn veulen hebben ze op hemelvaartsavond staan opereren omdat het oog eruit moest, ze hadden kunnen wachten, maar hebben voor het dier gekozen en ook voor onze centen aangezien anders feestdagentarief inging Knipoog
4 weken geleden heb ik mijn 3 jarige ruin met koliek moeten laten inslapen. De dierenarts is bijna geen moment van mijn zijde geweken en heeft constant gevraagd hoe het ging.

Wat Marije zegt klopt wel, mensen hebben geen tijd voor lange gesprekken enzo, daarvoor is het veelste druk helaas.

Voor de meeste dingen heb ik gewoon de ambulante kliniek van Utrecht, die hebben mij altijd super geholpen, en mij niet alleen gelukkig.

Maar ik denk wel dat als je een slechte ervaring hebt je dat ook moet melden bij de kliniek en bij de behandeld arts die je hebt gehad. Als er niks gezegd wordt leert men er ook niks van en blijven ze het doen. En idd er zijn genoeg artsen met een arrogante houding, maar die kom je overal tegen helaas.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:38

Marije_jiplover schreef:
Houd er rekening mee dan wij vreemden zijn voor jullie paarden en dat we misschien inderdaad wel dingen moeten doen die het dier niet leuk vind (pijnlijk been onderzoeken bijvoorbeeld bij kreupelheid).

Daarom had ik er ook liever bij geweest toen hij onderzocht werd, maar ik ben niet eens gebeld!
Ik wist niet beter of hij zou de volgende dag pas onderzocht worden.
Ik weet niet wat er voorgevallen is dat hij zo uit zijn dak is gegaan, maar ik als eigenaar heb altijd het gevoel gehad dat ik hem op dat moment in de steek gelaten heb.
Mijn paard is erg veranderd sinds hij in de kliniek heeft gestaan, alsof hij mij minder vertrouwd.
Ik wil niet zeggen dat hij rustiger was geweest als ik erbij was, dat kan ik niet weten, maar dan wist ik in ieder geval wel wat er aan de hand was.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:11

Anita_D schreef:
Daarom had ik er ook liever bij geweest toen hij onderzocht werd, maar ik ben niet eens gebeld!
Ik wist niet beter of hij zou de volgende dag pas onderzocht worden.
Ik weet niet wat er voorgevallen is dat hij zo uit zijn dak is gegaan, maar ik als eigenaar heb altijd het gevoel gehad dat ik hem op dat moment in de steek gelaten heb.
Mijn paard is erg veranderd sinds hij in de kliniek heeft gestaan, alsof hij mij minder vertrouwd.
Ik wil niet zeggen dat hij rustiger was geweest als ik erbij was, dat kan ik niet weten, maar dan wist ik in ieder geval wel wat er aan de hand was.

Die van mij heeft toen een dierenarts voor haar kaak geschopt onder sedatie en met praam op. En er was idd niks aan de hand als ik erbij was.
Maarja soms loopt het anders dan zij of jij wil.
Kliniek is nooit leuk, zeker die onderzoeken niet. Maar een paard staat daar niet voor niets dus moet je het gewoon accepteren zoals het is. En het komt vast wel weer goed Knipoog

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:34

Ik heb gisteren-avond dus in Utrecht gezeten.

Voor verhaal zie: viewtopic.php?f=3&t=638890

Maar heb niets dan lof voor de mensen daar, zeer vriendelijk, en alles werd heel goed uitgelegd.
Op het moment staat mijn paard daar nog, en het ziet ernaar uit dat ze daar ook niet meer zal vertrekken Huilen
Mochten we haar toch nog op kunnen halen, dan zal ik mijn ervaringen nog wel updaten

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:33

NickNameWS schreef:
Ik heb gisteren-avond dus in Utrecht gezeten.

Voor verhaal zie: viewtopic.php?f=3&t=638890

Maar heb niets dan lof voor de mensen daar, zeer vriendelijk, en alles werd heel goed uitgelegd.
Op het moment staat mijn paard daar nog, en het ziet ernaar uit dat ze daar ook niet meer zal vertrekken Huilen
Mochten we haar toch nog op kunnen halen, dan zal ik mijn ervaringen nog wel updaten

Jeetje, ik heb je verhaal gelezen.
Ik wens je enorm veel sterkte toe en hoop dat het toch verholpen kan worden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:00

Kimmb schreef:
3. Het is een universiteit, tuurlijk is dat alleen wetenschappelijk.... en ja ze zijn niet progressief (dat zijn ze in Gent ook niet, daar noemen ze fysiotherapie in een mond met homeopathie en fysio is nog laaaangg niet bewezen, dus werkt het ook niet....... om maar een voorbeeld te geven). Als je verder wil kijken dan moet je dus niet naar utrecht gaan want daar kunnen ze je uiteindelijk maar een wetenschappelijke diagnose geven (en die moet dan natuurlijk wel kloppen).

De ervaringen die ik zelf heb met Utrecht zijn redelijk. Ik moet wel eens bellen voor meer informatie over patienten, ze zijn dan wel heel behulpzaam. Een paar minpuntjes:
- Ik krijg het idee dat er heel locaal naar problematiek gekeken wordt. Het klinisch wervelkolom onderzoek is niet al te uitgebreid zal ik maar zeggen (dat blijkt uit de overdracht).
- Men staat daar inderdaad nog niet erg open voor fysiotherapie (helaas).

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:07

Dewi schreef:
De ervaringen die ik zelf heb met Utrecht zijn redelijk. Ik moet wel eens bellen voor meer informatie over patienten, ze zijn dan wel heel behulpzaam. Een paar minpuntjes:
- Ik krijg het idee dat er heel locaal naar problematiek gekeken wordt. Het klinisch wervelkolom onderzoek is niet al te uitgebreid zal ik maar zeggen (dat blijkt uit de overdracht).

Maar wervelkolom is ook heeeel moeilijk te onderzoeken. Paard is veels te groot voor een normale rontgenfoto bv, paard past niet in een scanapparaat en er zijn ook al wel wetenschappelijk studies gedaan over de paardenrug waaruit blijkt dat deze zo sterk is dat, dat vermeende rugproblemen niet uit de rug kunnen komen, maar veeleer uit het (veel meer gevoeliger onder) been. (ik zeg niet dat er geen rugproblemen bestaan, maar ze komen alleen een stuk minder voor dan de meeste eigenaren vermoeden).

Dewi schreef:
- Men staat daar inderdaad nog niet erg open voor fysiotherapie (helaas).

Tja wat betreft utrecht weet ik dat niet, ik weet alleen dat deze houding zo in Gent is (terwijl dat eigenlijk heel vreemd is, want fysiotherapie is een wetenschappelijke studie (en je kan zelfs een cursus tot fysioherapeut volgen in Gent, maar die is dan wel weer niet erkend in nederland)).

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:41

Kimmb schreef:
Maar wervelkolom is ook heeeel moeilijk te onderzoeken. Paard is veels te groot voor een normale rontgenfoto bv, paard past niet in een scanapparaat.

Ik had het over klinisch onderzoek! Niet zo heeeel moeilijk hoor, het is het grootste deel van mijn werk... Dat je de rug moeilijk kunt vastleggen op rontgen, wil niet zeggen dat je dus de rug maar beter niet kunt onderzoeken.
Overigens is de rug met de hedendaagse, geavanceerde apparatuur redelijk in kaart te brengen.

Kimmb schreef:
en er zijn ook al wel wetenschappelijk studies gedaan over de paardenrug waaruit blijkt dat deze zo sterk is dat, dat vermeende rugproblemen niet uit de rug kunnen komen, maar veeleer uit het (veel meer gevoeliger onder) been. (ik zeg niet dat er geen rugproblemen bestaan, maar ze komen alleen een stuk minder voor dan de meeste eigenaren vermoeden).

Interessant. Kun je me een link geven. Of bedoel je dit onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... &DB=PubMed
Daaruit blijkt namelijk dat er een sterke relatie is tussen kreupelheid en rugproblemen (vice versa). De rug is een centrale schakel in de hele keten en speelt daardoor een belangrijke rol.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:44

Oe Dewi wat ben ik het met je eens! Ha ha je bent me net voor!

De rug is prima te onderzoeken ook d.m.v. rontgen. Natuurlijk heb je altijd het kip en ei verhaal bij been- en rugproblemen, wat was er eerst? Maar tegenwoordig zie je ook heel veel rugproblemen waar de benen echt niets mee te maken hebben.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:46

Mijn pony heeft er ok 2 weken gestaan...heb geen dokter gesproken dat vind ik wel jammer...mn ouders wel maar had ze liever zelf gesproken ja 1 keer over de tel maar waren toen niet echt duidelijk....ze hebben mn pony wel goed geholpen gelukkig...ze hebben wel mn halster touw kwijt gemaakt haha

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 08:59

vera23 schreef:
Mijn pony heeft er ok 2 weken gestaan...heb geen dokter gesproken dat vind ik wel jammer...mn ouders wel maar had ze liever zelf gesproken ja 1 keer over de tel maar waren toen niet echt duidelijk....ze hebben mn pony wel goed geholpen gelukkig...ze hebben wel mn halster touw kwijt gemaakt haha

Daarom mocht ikook alleen mijn halster dar achterlaten omdat ze vertelden dat halstertouwen vaak kwijtraakten Lachen

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:30

Ik ben Helaas ook al iets te vaak met verschillende paarden in Utrecht geweest maar ook ik heb alleen maar positieve ervaringen.
De laatste keer hebben wij daar samen met de dierenartsen en verzorgers echt een horrorweek meegemaakt met onze merrie maar er was altijd tijd voor ons, we mochten komen wanneer we wouden (als was het midden in de nacht), als we het niet begrepen werd het nog 6 keer uitgelegd en er werd ontzettend meegeleefd. Helaas is het daar voor mij al 3 keer verkeerd afgelopen maar heb geen negatieve ervaringen met deze mensen.
Dat ze niet verder kijken dan de medische wetenschap ben ik het mee eens maar daar zijn ze immers ook (niet) voor. We hadden een paard wat aan d'r knie geopereerd was met 50% kans op herstel. Na de operatie was er dus geen herstel en hebben wij voor onszelf besloten om nog op de alternatieve manier te proberen deze merrie te verbeteren. Daar hebben ze nooit wat over gezegd, het was onze keus en hun hebben gedaan wat ze konden en daar hield het op.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:38

ik dacht dat je altijd goed geholpen werd. ik ben er nog nooit geweest gelukkig. maar ik hoor van mensen dat het daar wel oke is en ze helpen goed.
wel raar hoor dat ze dat allemaal bij je paard doen Ach gut Boos!
ik zou ook laaiend worden!

groetjes miranda

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:48

ik kom er net vandaan.
Mijn paard heeft er 10 dagen gestaan.
Helemaal super!
Ze hebben alles tot op de bodem uitgezocht, alles werd heel goed uitgelegd, ik mocht overal bij zijn, iedereen was super aardig.... Alleen maar goede woorden Haha!
Als mijn paard weer iets heeft, ga ik cker weten weer daar naartoe, echt helemaal top Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:14

Ik heb maar 1 hele slechte ervaring, en dat is uiteraard niet echt waarvan ik een objectieve mening kan vormen. Het betrof een veulen die daar moest blijven, maar steeds slechter werd. We hebben hem toen een paar dagen later opgehaald, en thuis ging het een stuk beter.. Er zitten daar genoeg knappe koppen bij elkaar, het is alleen bijna een fabriek! Ik ga dan liever naar een kleinere kliniek.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:23

onze stal is enorm verbonden met utrecht, sterker nog, wij hebben regelmatig studenten op stal. De keren dat ik er kwam ben ik normaal behandeld, toen girley er een aantal keer heen moest zijn we prima geholpen! en van het enkeltje paardenhemel ben ik het helemaal niet mee eens! ze doen altijd hun best om je te helpen zover als het kan!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:47

Voor fysiotherapie staan ze tegenwoordig echt wel open hoor! Ik heb zelf als student een keuzevak gevolgd over fysiotherapie bij dieren (honden en paarden) gegeven door oa Solange Schrijer. En er komt ook af en toe op de kliniek Paard ook een fysiotherapeut (voor overleg met dierenartsen over behandelplannen van patienten en toen ik co-assistent was, heeft ze nog advies staan geven over een patient van ons, die we een soort massage moesten gaan geven.
Dus dat ze er niet open voor staan, kan ik me niet zo goed voorstellen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:04

Marije_jiplover schreef:
Voor fysiotherapie staan ze tegenwoordig echt wel open hoor! Ik heb zelf als student een keuzevak gevolgd over fysiotherapie bij dieren (honden en paarden) gegeven door oa Solange Schrijer. En er komt ook af en toe op de kliniek Paard ook een fysiotherapeut (voor overleg met dierenartsen over behandelplannen van patienten en toen ik co-assistent was, heeft ze nog advies staan geven over een patient van ons, die we een soort massage moesten gaan geven.
Dus dat ze er niet open voor staan, kan ik me niet zo goed voorstellen.

idem in gent,
heb mijn stage in het hydrotherapie centrum gedaan, en die hadden ongeloofelijk veel patienten van gent.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:30

katiavl schreef:

idem in gent,
heb mijn stage in het hydrotherapie centrum gedaan, en die hadden ongeloofelijk veel patienten van gent.

Als Utrecht daar dan ook open voor zou staan, dan zou dat super wezen!
Ben blij dat ze open staan voor fysio al, dat was eerst wel anders..