Witte vlekjes aan voorbenen?Wat is het..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Re: Witte vlekjes aan voorbenen?Wat is het..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 11:21

voorlopig rijd ik zonder getten of bandages.
Hopelijk komen er geen witte plekjes meer bij.

@ Miee1993: yups mijn vlekjes zijn ook zo, wel wat witter en beetje meer:d

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:05

De vitamines noemen "EQUIPECUTRINE" voor hobbypaarden. Hopelijk vind je iets dat werkt!

PS sorry voor het late antwoord, moest het even navragen dit weekend, vond geen leeg emmertje meer thuis!

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:53

Toevallig had ik even geleden foto's gemaakt van de benen van mijn paard, zodat ik hier kon vragen wat het nou kon zijn. Nu zie ik dat er een zelfde topic al is.
Maar oke mijn paard heeft ook die vlekken en een week geleden kreeg ik inneens een ingeving dat het wel eens van zijn peesbeschermers zou kunnen zijn!
Ik zelf gebruik die dingen dus nooit maar als mijn nichtje mijn paardje eens een dagje doet, doet zij ze dus wel om.
Een stalgenootje heeft een aantal dagen achter elkaar mijn paardje verzorgt omdat ik bij mijn terminaal zieke oom in huis heb geholpen. Misschien dat zij ze uit voorzorg wel heeft omgedaan om extra voorzichtig te zijn???
Op het moment dat ik weer op stal kwam hoorde ik dus dat er schimmel heerste op stallen in de buurt en dat mijn paardje verdachte plekken had. Toen ik ging kijken zag ik ook die plekken, toen zag het er kalig uit met een heel dun laagje haartjes.
Het velletje op die plekken kon je een beetje loskrabben, samen met het beetje haar wat er nog op zat. Ik heb hem toen behandeld tegen schimmel. Al bleef ik het vreemd vinden, daar er geen enkel paard schimmel kreeg op stal en er ook geen paard het erf afgeweest was.
Tot ik vorrige week inneens tegen mijn nichtje zei, het lijken wel erg op aftekeningen van zijn beschermers!
Door dit topic word mijn vermoeden extra bevestigt.
Mijn stalgenoot komt deze week terug van vakantie en dan ga ik maar even vragen of zij ze om heeft gehad in de dagen dat ik er niet was (niet dat ik haar iets kwalijk zou nemen als het het geval is hoor!)

Heb er trouwens foto's van hoe het er bij mijn paard uitziet....

http://www.mijnalbum.nl/Album=PZUIJVPD

Hoop dat je ze kan zien!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:16

BrenBal dat lijken inderdaad de typische plekken veroorzaakt door peesbeschermers! Die hebben of te strak gezeten, of hebben een verkeerde pasvorm.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:45

Dani001 schreef:
De vitamines noemen "EQUIPECUTRINE" voor hobbypaarden. Hopelijk vind je iets dat werkt!

PS sorry voor het late antwoord, moest het even navragen dit weekend, vond geen leeg emmertje meer thuis!

thx!!! Ik ga van de week even kijken of ze het hebben bij de ruiterzaak!! En anders komt volgende week donderdag ws de dierenarts...
edit: aanstaande donderdag ook!! HAha.. Vaste klant he... Knipoog (as influenza spuiten, volgende week 2x castratie)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:47

ik denk dat het van de pesen is..maar ik weet het niet hoor! x

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:49

BrenBal schreef:
Toevallig had ik even geleden foto's gemaakt van de benen van mijn paard, zodat ik hier kon vragen wat het nou kon zijn. Nu zie ik dat er een zelfde topic al is.
Maar oke mijn paard heeft ook die vlekken en een week geleden kreeg ik inneens een ingeving dat het wel eens van zijn peesbeschermers zou kunnen zijn!
Ik zelf gebruik die dingen dus nooit maar als mijn nichtje mijn paardje eens een dagje doet, doet zij ze dus wel om.
Een stalgenootje heeft een aantal dagen achter elkaar mijn paardje verzorgt omdat ik bij mijn terminaal zieke oom in huis heb geholpen. Misschien dat zij ze uit voorzorg wel heeft omgedaan om extra voorzichtig te zijn???
Op het moment dat ik weer op stal kwam hoorde ik dus dat er schimmel heerste op stallen in de buurt en dat mijn paardje verdachte plekken had. Toen ik ging kijken zag ik ook die plekken, toen zag het er kalig uit met een heel dun laagje haartjes.
Het velletje op die plekken kon je een beetje loskrabben, samen met het beetje haar wat er nog op zat. Ik heb hem toen behandeld tegen schimmel. Al bleef ik het vreemd vinden, daar er geen enkel paard schimmel kreeg op stal en er ook geen paard het erf afgeweest was.
Tot ik vorrige week inneens tegen mijn nichtje zei, het lijken wel erg op aftekeningen van zijn beschermers!
Door dit topic word mijn vermoeden extra bevestigt.
Mijn stalgenoot komt deze week terug van vakantie en dan ga ik maar even vragen of zij ze om heeft gehad in de dagen dat ik er niet was (niet dat ik haar iets kwalijk zou nemen als het het geval is hoor!)

Heb er trouwens foto's van hoe het er bij mijn paard uitziet....

http://www.mijnalbum.nl/Album=PZUIJVPD

Hoop dat je ze kan zien!

duidelijk peesbeschermers!!! nou ja, je stalgenootje zal het wel goed bedoeld hebben, maar ik zou haar wel even het volgende zeggen: voortaan peesbeschermers en benen heel goed schoonmaken!! En met dit weer.. Eigenlijk is het met die hitte veel te warm en dan dat zweet en vuil wat zich daar ophoopt.. Ja.. Dan krijg je plekken... Zonde, maar t zit er nu al.. Maar om te voorkomen dat een ander paard het ook krijgt! Trouwens, als ik haar was zou ik je dankbaar zijn dat je het me "geleerd" zou hebben!! Toch? Knipoog

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:01

@BrenBal dat komt over duidelijk van peesbeschermers.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 02:46

ingdong schreef:
duidelijk peesbeschermers!!! nou ja, je stalgenootje zal het wel goed bedoeld hebben, maar ik zou haar wel even het volgende zeggen: voortaan peesbeschermers en benen heel goed schoonmaken!! En met dit weer.. Eigenlijk is het met die hitte veel te warm en dan dat zweet en vuil wat zich daar ophoopt.. Ja.. Dan krijg je plekken... Zonde, maar t zit er nu al.. Maar om te voorkomen dat een ander paard het ook krijgt! Trouwens, als ik haar was zou ik je dankbaar zijn dat je het me "geleerd" zou hebben!! Toch? Knipoog

Ja heb je ook gelijk in Knipoog
Maar dan kom ik gelijk met een volgend vraagje...
Hoelang nádat de beschermers te strak hebben gezeten laat de huid dan los??
Want mijn nicht doet ze ook vaak om bij mijn paard. Maar is rond die zelfde tijd ook niet op stal geweest (omdat het haar vader was die overleed)
Wel vlak ervoor is ze een aantal keertjes met mijn beestje bezig geweest voor haar eigen ontspanning.
Maar tussen dat het los ging laten en dat zij met hem bezig is geweest, heeft denk ik zeker zo'n twee weken gezeten.
Dit even voor als mijn stalgenootje geen beschermers om gedaan heeft, want hier ben ik nog niet zeker van. (Ga haar hier ook niet speciaal voor bellen dat vind ik net te beschuldigend overkomen Bloos )
En omdat mijn vermoedens eerder uit gaan naar mijn nichtje.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:59

hm.... Zo slim ben ik nou ook weer niet... Knipoog haha... ik kon er ook niks over vinden op internet.. Maar meestal als een paard een verwonding krijgt, zie je m vrijwel direct, vormt zich een korst die na een week of 2 3 loslaat... (andere bokkers verbeter mij als ik het fout heb hoor!!! Haha! Leer ik ook weer van... Knipoog ) Volgens mij word het namelijk eerst een kaal plekje waar zich een korstje (soort van brandkorstje zegmaar...) vormt, wat er later weer afvalt.. Maar ik weet t niet precies.. Ik gebruik die dingen nooit, maar herken t wel omdat een vriendin van mij ook een verzorgertje had wat er niet zo goed mee omging zegmaar... (onwetendheid...)

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:13

Ik weet dat er geen "verwondingen" waren op zijn been. M.a.w. zijn benen hebben niet open gelegen.
Dat was wel wat ik gelijk aan haar had gevraagt toen der tijd.
Ook of hij zich niet gestoten had of zo iets. Dit omdat ik toen niet goed wist of het nu wel echt schimmel was, en het ook maar raar vond dat het dan precies dezelfde plekken waren op elk been. Tong uitsteken
Op het moment dat ik het voor het eerst zag, was het een beetje hard op die plekjes met hier en daar een beetje kalig. En als ik er over heen ging met mijn nagel kon ik het een beetje afkrabben. Maar dan niet afkrabben zoals met een harde korst maar een beetje korrelig, en kwamen ook wat haartjes mee. De plekken zijn nooit geheel kaal geweest, want er zaten nog vóór alle zwarte haartjes eraf waren al een donslaag witte haartjes op. De huid eronder is nu ook wit i.p.v. zwart.

Pfff lastig uitleggen hoor, vooral omdat ik er zelf niet bij ben geweest vanaf het begin.
Dat het van zijn peesjes komt ben ik nu wel van overtuigd en ik ga er maar eens wat meer info over proberen op te zoeken.

In ieder geval bedankt!
Brenda

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:32

wat jij omschrijft herken ik wel... Dat zijn van die plekjes die littekens worden... (duh... Blond haha) Maar ik weet dus niet hoelang het duurt van verwonding tot litteken... Nou ja.. Je kan het natuurlijk ook subtiel vragen van "goh, heb jij toevallig peesbeschermers gebruikt?!" Nou ja.. succes ermee!! EN hou ons op de hoogte he?! Knipoog Haha!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:28

als je paard nou beginnende wondjes heeft kan je er blauwe tentanium opsuituh ofzo weet niet hoe je het schrijft kan je gewoon hij paardenzaak halen(temisnte bij onze wel)dat voorkomt de witte plekjes op de benen maar dan moet je er dus wel optijd bij zijn (als het nog maar wondjes zijn..