Ik ben een beetje ongerust, lees even aub

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re: Ik ben een beetje ongerust, lees even aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:15

Het kan zijn dat je paard een hartprobleem ontwikkelt. Mijn 3 jarige hadt dat ook zo. Inmiddels kan ze helemaal niet meer werken en mag ze alleen sá vonds laat en s'morgens heel vroeg naar buiten. Wil je niet bang maken maar laat de DA daar goed naar kijken. Het hart is goed te bekijken met echoscopie en het afluisteren aan de rechterkant. (aan die kant zijn problemen beter hoorbaar)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 10:04

De DA is geweest, Zijn longen klinken goed en aan zijn hart is gelukkig ook niks te horen! Hij zei dat het waarschijnlijk toch door de hitte komt, sliemvliezen in zijn mond waren inderdaad nog bleek maar in zijn ogen waren ze goed. Hij heeft wat oppeppers gehad en een zout oplossing, Ik moet rustig aan met hem doen en het in de gaten houden. Wanneer hij nog een keer zo pompt bellen want dan moet er bloed afgenomen worden. Maar zo op het eerste gezicht was er niks (heel) ernstig aan de hand zijn temperatuur was ook goed. Dus nu maar afwachten of hij opknapt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:07

Ik zou direct het bloed laten onderzoeken, maar ja ...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 10:09

tsja daar heb ik nu weinig aan, aangezien ik weer thuis zit. Mocht het nu nog een keer gebeuren dan komt hij meteen terug om het te doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:28

Heeft wsch toch veel last van de warmte. Mijn merrie doe ik 's ochtend om 8.00 uur en zelfs dan heeft ze het na een minuut of 20 al erg warm en ademt met hele grote neusgaten. Die 20 minuten stappen in de molen is dan ook het enige "werk" dat ik met haar doe deze dagen. Dan 's avonds om ca 21.00 een uurtje in de wei, waar dan geen zon meer is. Als ze zelf wil rennen kan dan, ze trekt soms een sprintke, maar dan bepaalt ze het zelf wat ze aan kan. Voorgaande jaren ging ik haar 's middags nog koud afspuiten, maar ik heb het idee dat ze het daar alleen maar warmer van kreeg, zeker als ze daarna ook nog even rolde in de paddock. Nu laat ik haar overdag op stal rustig staan (met uiteraard onbeperkt water) en ze lijkt het zo goed te kunnen volhouden. En dat terwijl ze al 22 is!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:32

ik dacht aan dampig, paard op de manege had (leeft waarsch inm niet meer zo erg was het geworden) het ook, zelfde gedragingen als jij omschrijft..
maar ik zie dat de DA er bij is geweest en de longen oke heeft bevonden?
ik zou er ECHT een andere plek voor zoeken even zolang het zo warm is!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:39

Ja zijn longen klonken gewoon helemaal goed ook na even draven Lachen. (gelukkig) Ik heb daar zelf ook nog aan zitten denken. En een andere plek zou ik echt wel willen maar dat ik hier echt niet zo makkelijk Boos! helaas

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:40

kan je dan niet iets op het dak leggen, weet niet of dat helpt?
zodat de zon niet meer door de golfplaten komt?
landbouwplastic ofzo ik noem maar iets.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:42

ik zou niet weten hoe ik erop zou komen, we hebben het hiet nog over een kleine stal he!. www.manegedegrootewielen.nl
( haal de link maar weg als het niet mag)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:43

nouja dan moet je het boven jou stal hangen, hoog genoeg, of kan dat ook niet.. (foto gezien jeumig wat een grote stal haha)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:55

Eigenlijk een parasol boven zn stal, dat zou goed werken. Maar ik denk niet dat het in het "plaatje" past Haha! . Alle andere paarden over de rooie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:57

ja precies daar was ik ook al bang voor.
kan je misschien de laatste stal niet krijgen, achterin, en dan een stal naast je leeg houden?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:05

Zou een goede optie zijn als niet alle stallen vol waren Bloos . Ik zit hier ook al met hersens op volle toeren om een oplossing te bedenken. Ik heb in ieder geval zn zonne/ vliegen deken opgedaan. Vond de DA een beter idee dan hem "kaal" te laten staan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:16

het dak besproeien is geen slecht plan hoor Knipoog .

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:37

heb je het er nog over gehad met de Da over het vernevelen?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:56

Geen deken opdoen hoor in stal.
Het houd alleen de warmte van zonnestralen tegen en met deken op in stal wordt ht alleen maar warmer voor hem.
Wat ik zelf heb gedaan is de lichtdoorlatende golfplaten aan de binnenkant wit verven met witsel.Als dat geen mogelijkheid is dan zou je een deken o.i.d. boven zijn stal kunnen hangen om het zonlicht weg te houden.
Ik heb zelf ook steeds een weitje zonder schaduw.
Maar buiten heb je vaak wel wat wind dus soms is buiten toch beter dan binnen.
Als er geen wind staat dan zet ik mijn paarden binnen omdat ze dan geen verkoeling krijgen.
Ze staan wel met een goede vliegendeken buiten die ook UV stralen tegenhoud.
Als ze binnen staan staan ze wel rustiger omdat er geen vliegen en horzels zijn.
Zelf bekijk ik het per dag of ze naar binnen gaan of niet.
En als ze binnenstaan dan heb ik een ventilator die ik voor de stal zet.
En ik spuit ze regelmatig nat met een plantenspuit of sproeier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:12

lastig probleem... waaier is inderdaad handig, bij mijn verzorgpaard staat er een varkenswaaier voor de deur (uit een oude varkensstal), deze geeft mega-veel wind. Verder heeft mijn verzorgpaardje ook een vliegendeken op, alleen buiten niet (dan slooptie um). Op die manier issie wat rustiger op stal e ndat houd ze ook koeler natuurlijk. Verder misschien vaak proberen af te spuiten? weet niet of het in de buurt is. Cool packs om benen ofzo, die normaal gebruikt worden als paard iets aan pezen heeft?
Verder kan ik je vanuit ee nboek nog een tip geven: koude kwark zou helpen, als je het verwijdert als het hard is (maar of je dat zie tzitten..)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:40

poppekontje schreef:
Geen deken opdoen hoor in stal.
Het houd alleen de warmte van zonnestralen tegen en met deken op in stal wordt ht alleen maar warmer voor hem.
Wat ik zelf heb gedaan is de lichtdoorlatende golfplaten aan de binnenkant wit verven met witsel.Als dat geen mogelijkheid is dan zou je een deken o.i.d. boven zijn stal kunnen hangen om het zonlicht weg te houden.
Ik heb zelf ook steeds een weitje zonder schaduw.
Maar buiten heb je vaak wel wat wind dus soms is buiten toch beter dan binnen.
Als er geen wind staat dan zet ik mijn paarden binnen omdat ze dan geen verkoeling krijgen.
Ze staan wel met een goede vliegendeken buiten die ook UV stralen tegenhoud.
Als ze binnen staan staan ze wel rustiger omdat er geen vliegen en horzels zijn.
Zelf bekijk ik het per dag of ze naar binnen gaan of niet.
En als ze binnenstaan dan heb ik een ventilator die ik voor de stal zet.
En ik spuit ze regelmatig nat met een plantenspuit of sproeier.

Ik denk dat het witten van de golfplaten niet mag op een grote stal zoals deze. Om het nu alleen te doen waar haar paard staat heeft totaal geen nut. De warmte blijft in het gebouw zitten.
Ventilatoren zijn daarintegen wel een heel goed plan

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:44

Ìk heb slecht nieuws, ik werd smiddags weer gebeld dat randeux weer als een gek stond te pompen.
Weer DA laten komen had hij lichte koliek verschijnselen erbij een beetje gas en zn buik was dikker. Spuit tegen de koliek gehad. Kom ik savonds staat hij weer zo te pompen. Hij mestte wel en plaste, dronk en at ook gewoon. Maar zn buik was toch nog opgezet. Weer DA gebeld. Die adviseerde de kliniek, paard opgelaten en naar kesteren gereden. Daar aangekomen bloedonderzoek gedaan, kwam niks uit, dat was gewoon allemaal goed. Weer naar hart longen ect geluisterd. Ook gewoon goed. Toen hebben ze hem opgevoeld ook goed. Maar ondertussen stond hij nog wel te pompen als een paard dat een jaar stil heeft gestaan en daarna 2uur heeft gelopen. Hij vroeg ook naar zn conditie maar die is gewoon ok ik rij zn 5/6 dagen in de week. De rest longeer of wandel ik met hem.
Ze hebben hem nu dus ter observatie gehouden en gaan om het uur checken bij hem. Morgen gaan ze nog wat testen met hem doen.
Hij is dus in goede handen, maar wat is dat moeilijk je paard zo achterlaten Scheve mond

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:48

Jeetje dat meen je toch niet! Ben de hele tijd al het topic in de gaten aan het houden in hoop op een beetje goed nieuws. Maar dat is dit niet. Ben toch wel blij dat je Da dit serieus heeft genomen en niet heeft aan lopen modderen. De kliniek is de beste plek op dit moment. Hoop zo voor je dat er een reden komt waarom je paard dit doet. Ging je nou vrijdag ook op vakantie?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:53

Ik ga maandag op vakantie Scheve mond . gelukkig is hij bij mijn stalgenoot in ontzettende goede handen. Die heeft vandaag ook met onze auto en trailer naar de kliniek gereden. Aangezien ik alleen thuis ben en nog niet met trailer kan / mag rijden.
Ze bellen mij morgen middag terug wanneer het wel ok met hem gaat. Als het niet goed met hem gaat bellen ze me eerder. *duimt heel hard*
Maar god, ik heb toch wel tranen moeten weg vegen toen ik mn menneke daar achterliet.
Het lot zit ons WEER niet mee..Het zou fijn zijn een half jaar geen DA of iets te zien Verdrietig

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:55

Ik ga met je mee duimen. Kan het me voorstellen dat je even wat traantjes weg moest pinken, maar hou moed. Je heb het zelf al gezegt het is een taaie!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 22:00

ja inderdaad, dat is het ook vorige keer had hij een scheurtje in zn triceps door een tik van een ander paard. Was van buitenaf niet te zien. Ik heb gewoon nog gereden..alleen gallop ging niet zo goed Tong uitsteken. Maar dat zegt toch wel iets Knipoog.

Maar goed ik denk maar zo geen nieuws is in dit geval goed nieuws! En ik moet zeggen dat ze daar ook heel vriendelijk waren en me goed op mijn gemak hebben gesteld. Hij had een mooie grote schone koele stal.

Wat ik trouwens wel raar vond nadat hij nog een paar injecties kreeg en naar stal mocht. Was hij ineens kamp aan het trekken met zn achterbenen. Dat vond ik wel erg vreemd dus nog even duidelijk gezegt dat hij dat normaal niet was. Maar hij zei dat dat ook door stress veroorzaakt kon worden ( door de opvoelbox ect)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:04

je hebt het er nog even bij gezegt en dat is goed. Nu gaan ze hier vast morgen ook nog even naar kijken. Denk ook dat het door de stress komt hoor. En denk er is bij na.... Jij zal vast ook niet lekker lopen toch?
Maar hij is in goede handen en ik vertrouw er op.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:04

Ik wens je sterkte Ach gut . Hopelijk komt er wat uit, wat goed behandelbaar is.